بازدید 15428

نگاه به اقدام‌های اخیر دونالد ترامپ از زاویه ای دیگر

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، دوران حکمرانی خود بر این کشور را به شکلی رادیکال آغاز کرده است و این موضوع از همان روز تحلیف وی و با سخنرانی جنجالی اش مشخص بود. کاندیدایی که همگان امید به آن داشتند تا بعد از ورود به کاخ سفید، کمی از مواضع تند و نامتعارف خود کوتاه بیاید تا به اینجا که تنها یک هفته از تحلیفش گذشته است، نشان داده که تفاوتی با دونالد ترامپ کاندیدا ندارد.
کد خبر: ۶۶۱۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴ 29 January 2017
دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، دوران حکمرانی خود بر این کشور را به شکلی رادیکال آغاز کرده است و این موضوع از همان روز تحلیف وی و با سخنرانی جنجالی اش مشخص بود. کاندیدایی که همگان امید به آن داشتند تا بعد از ورود به کاخ سفید، کمی از مواضع تند و نامتعارف خود کوتاه بیاید تا به اینجا که تنها یک هفته از تحلیفش گذشته است، نشان داده که تفاوتی با دونالد ترامپ کاندیدا ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ حدود یک ماه پیش، استفن والت اندیشمند واقع گرای روابط بین الملل در نشریه «فارین پالیسی» به نکته‌ای جالب در مورد دونالد ترامپ اشاره و بیان کرد که ترامپ اکنون موفق شده است چالشی بزرگ با چین – بر سر موضوع تایوان – ایجاد کرده و گرایش وی به سمت روسیه نیز منجر به تنش‌هایی در نیم کره غربی جهان شده است و جالب آنکه هنوز دونالد ترامپ بر مسند قدرت تکیه نکرده!

بدون شک استفن والت به خوبی از ذهنیت فردی مانند ترامپ آگاه بوده است که می دانسته وی شخصی نیست که بعد از ریاست جمهوری نیز تغییری در رویکردهای خود ایجاد کند. هفته اول ریاست جمهوری ترامپ نشان داد، آنچه والت یک ماه قبل از ریاست جمهوری وی بیان کرده بود اکنون با وسعت بیشتری در حال رخ دادن است.

دستور دونالد ترامپ برای ممنوعیت مسافرت به ایالات متحده برای هفت کشور از جمله ایران اکنون به ترند جهانی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. رسانه‌های مختلف از گرایش های سیاسی مختلف در این کشور و سایر کشورهای جهان موضوع را در صدر اخبار خود قرار داده‌اند تا اقدام ترامپ به یک زلزله رسانه ای و خبری تبدیل شود.

در حالی که بسیاری از تحلیلگران اقدام های اخیر ترامپ را نشانه ای از یک رویکرد کاملاً نامتعارف و جدید در سیاست خارجی وی می دانند و هرچند تا حد زیادی این مسأله درست است، باید یک لایه از این موضوع پایین‌تر رفت و پرسید که دلایل اصلی دونالد ترامپ از یک چنین اقدام‌های رادیکال، آن هم تنها در هفته اول ریاست جمهوری چیست؟

نگاه به اقدام‌های اخیر دونالد ترامپ از زاویه ای دیگر

کنش و واکنشی داخلی با تبعات جهانی

آنچه به ذهن می رسد این است که دستورهای دونالد ترامپ بیش از آنکه هدف خارجی داشته باشد، مخاطب داخلی و در دل آمریکا دارد؛ معنی این سخن آن است که برای دونالد ترامپ اهمیت چندانی ندارد که کدام کشورهای جهان به این موضوع واکنش نشان داده و ماهیت این واکنش به چه ترتیبی خواهد بود. آنچه ترامپ از اقدام‌های خود مد نظر دارد، واکنشی فوری و شاید سراسیمه به اتفاقات داخل ایالات متحده است و کمتر دلایل بیرونی دارد.

ترامپ به این موضوع واقف است که از موقعیتی متزلزل در داخل ایالات متحده برخوردار است. در خوش‌بینانه ترین حالت، وی تنها 50 درصد از جامعه آمریکا را پشت سر خود دارد و 50 درصد دیگر جامعه آمریکا در مورد وی وضعیتی خنثی نداشته بلکه کاملاً در تضاد با وی و رویکرد وی قرار دارند.

ترامپ به شدت از سوی رسانه‌های جریان اصلی در داخل ایالات متحده مورد هجمه و نقد قرار دارد. نیویورک تایمز، واشنگتن پست و CNN به تنهایی برای ایجاد چالش برای ترامپ و دولت وی کفایت می کنند و به این رأس قدرتمند هرم رسانه‌های دموکرات در آمریکا باید بی نهایت رسانه‌های کوچک و بزرگ داخلی و خارجی را اضافه کرد که ترامپ به شدت از آن‌ها وحشت دارد. استفاده بیش از حد ترامپ از توییتر واکنشی به این هجمه رسانه ای است و نشانه‌های آن از توییت های ترامپ به خوبی پیداست.

دونالد ترامپ تنها رئیس جمهور در ایالات متحده است که مراسم روز تحلیف وی بی شباهت به یک شورش داخلی نبود. انبوه مردمی که از همان ابتدای رقابت‌های انتخاباتی مخالفت با رویکردها و شخصیت وی را آغاز کرده بودند، در روز تحلیف به خوبی به وی نشان دادند که سر سازگاری با رئیس جمهور جدید را ندارند و تظاهرات میلیونی زنان در سراسر جهان ضد ترامپ به خوبی نشان داد که حتی وجهه ترامپ نه تنها در آمریکا بلکه در کل دنیا خوب نیست و این برای شخصی که در راس هرم اجرایی ابرقدرت دنیا نشسته است، موضوعی سنگین و غیر قابل هضم است.

دونالد ترامپ به همه این مضوعات واقف است و به خوبی می داند، تنها سرمایه اجتماعی که در دست دارد، حدود 50 درصدی از جامعه آمریکا هستند که نه به خاطر شخصیت وی، بلکه به خاطر وعده‌هایی که برای آن‌ها داده بود، به وی رأی داده اند. دونالد ترامپ به خوبی می داند که در حزب جمهوری خواه پشتوانه چندانی ندارد و هرچند خود وی علاقه‌ای به این پشتیبانی نداشته، به صرافت درک کرده که این عدم حمایت همه جانبه موقعیت سیاسی وی را شکننده می کند.

در نتیجه ترامپ یک راه بیشتر برای تثبیت خود در ابتدای مسیر پر فراز و نشیب پیش روی ندارد: حفظ و صیانت از سرمایه اجتماعی حداقلی که بیش از نیمی از جامعه آمریکا را نیز شامل نمی شود. تنها راه برای صیانت از این سرمایه نیز نشان دادن نوعی از قاطعیت در پیگیری وعده‌هایی است که قبلاً داده شده.

اکنون برای دونالد ترامپ تنها یک سنگر وجود دارد و آن قشر سفید پوست سنتی، اغلب کارگر و کم درآمد جامعه آمریکاست که بخش اعظمی از پایگاه رأی خود را از آن‌ها دارد. کسانی که با رؤیای زنده شدن «کمربند زنگ زده» ایالات متحده به ترامپ رأی دادند و نه به خاطر شخصیت و ایده‌های وی. ترامپ تنها یک راه پیش روی دارد تا در برابر هجمه رسانه‌های قدرتمند دموکرات و جریان اصلی و انتقادات گسترده جهانی خلاص یابد و آن دلگرم نگاه داشتن همان قشر و حامیان وی در انتخابات است.

در نتیجه می توان به خوبی دریافت که دستورهای و اقدام های اخیر ترامپ نه یک حرکت نمایشی است، و نه یک حرکت آوانگارد. نه یک رویکرد متفاوت است و نه یک ایده برآمده از انسجام نظری در سیاست داخلی و خارجی. دونالد ترامپ هیچ یک از این‌ها را ندارد و به هیچ یک از این‌ها نیازی هم ندارد. زیرا وی تنها با تکیه بر یک ستون رئیس جمهور آمریکا شده است: وعده‌های افراطی برای به دست آوردن حامیانی با رؤیای «عظمت دوباره آمریکا».

ترامپ خود از این رؤیا دید واضحی ندارد و دقیقاً مطمئن نیست که رفتارهای وی ایالات متحده را به کدام سمت خواهد برد؛ اما این هم برای وی اهمیتی ندارد. وی فرصت آن را یافته که رئیس جمهور آمریکا شود، آن هم در حالی که رقیبان قدرتمندی را در خود حزب جمهوری خواه کنار زده و بر رقیبی بسیار قدرتمند و با امکانات به نام هیلاری کلینتون غالب شده است. چیزی که شاید خود نیز در ابتدای راه به آن باور نداشته.

این موفقیت را تنها مدیون همان قشر و همان طبقه آمریکایی است. حتی اگر 10 درصد از این طبقه از دونالد ترامپ مأیوس شوند، ترامپ تبدیل به یک رئیس جمهور یک دوره ای خواهد بود زیرا موقعیت اجتماعی وی بسیار متزلزل است. در نتیجه ترامپ راهی ندارد، جز آنکه به سرعت نشان دهد که می خوهاد دیوار مکزیک را بنا کند، تجارت آزاد را سرنگون سازد، مسلمانان را به بهانه تروریسم از ورود به آمریکا منع و بعد از آن با روسیه تنش زدایی کند.
    
ترامپ در یک موقعیت واکنشی قرار دارد. هیچ کدام از رفتارهای وی نشانی از رفتار یک رئیس جمهور و سیاستمدار آب دیده و کار کشته ندارد چون ترامپ هیچ کدام از این‌ها نیست. ترامپ فردی است تنها در میان 50 درصد از جامعه آمریکا که مشخص نیست تا چهار سال آینده همچنان او را به عنوان رئیس جمهور خود قبول داشته باشند یا نه.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۳۷
مبارک کاسبان تحریم باشد!
در جمع دیوانگان و لمپن های دنیای سیاست این ابردیوانه کم بود
اگرچه اعمال و رفتار ترامپ قدري عجيب و غيرحرفه اي بنظر ميرسد اما حقيقتاً بايد اعتراف كرد كه مرد صادقيست زيرا رنگ عوض نمي كند و مطابق قولهاي زمان كانديداتوري به پيش مي رود.
شباهت عجیبی بین محمود و ترامپ و موشک پرانی و مرگ بر آمریکا و ...... مشاهده می شود .
مخالفت و دشمنی از نیویورک تایمز و سی‌ ان ان تا مرکل و ... خودش نشون میده ترامپ مرد بزرگ و موفقی‌ است.
سلام
و در درعین حال وی فرزند یک میلیونر است که همیشه عادت به دستور دادن داشته و هیچوقت کسی روبروی وی به واسطه میلیونر بودن و سپس میلیاردر شدندش قد علم نکرده و همیشه تایید شده
این شخص به واسطه موارد فوق از یک نخوت ذاتی و بالایی برخوردار است و دچار یک خودشیفتگی نیز می باشد
افرادی که بعنوان مشاور به دور خود جمع کرده همه و همه از همین خصوصیات برخوردارند
اینها عادت نکرده اند که یکی به نعل و یکی به میخ بزنند و کار را با آرامش پیش ببرند
بلکه عادت کردند هرچی دستور می دهند همه اطاعت کنند

آقای ترامپ دقیقا کاری که احمدی نژاد با وجهه کشور ما کرد را با آمریکا خواهد کرد
البته عربستان با ممنوعیت حج ایرانی ها و ترامپ با ممنوعیت سفر یا مهاجرت به آمریکا ، تلاش می کنند برخی افراد وابسته به طبقات متوسط و بالا را ( مذهبی و کم تر مذهبی)در ایران را در مقابل دولت بنشانند تا به گونه ای با شکل گیری نارضایتی ها بدون مداخلات خارجی به اعتراض بکشانند. چون تجربه کرده اند که ایرانی ها نسبت به مداخلات بیگانه چندان بی تفاوت نیستند.
خیلی ضد و نقیضه مقاله هاتون. دو سه روز پیش که نوشته بودسن یزنامه هوشمندانه ترامپ برای مقابله با سه ضلع آسیایی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
آیااین مصداق بارز تحریم جدید نبود؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
آیا این صحیح می باشد؟
با سلام ، من با کشیدن دیوار توسط ترامپ کاملا موافق هستم ، به شرطی که این کارش را برای همه اطراف آمریکا ادامه دهدتاسایر کشور ها از شرارتهایش در امان باشند
بهترین و درست ترین رئیس جمهوری که امریکا تو این این 30 ساله اخیر داشته همین دونالد ترامپه و مطمئن باشید برای ما ایرانی ها هم بهتر از سایر رئیس جمهورهای امریکا خواهد بود, نگاه به این فرمان جدیدی که در رابطه با مهاجرین داده نگنید این ها مقطعی است. رئیس جمهور امریکا هرچه دلال تر و معامله گر تر برای ایران بهتر, نه مثله اون اوباما و هیلاری کیلینگتون دموکرات و قانون گرا که پوستمون و با خنده , خنده کندن, هر کشوری که حکومتش دلال و معامله گرتر و بی قانون تر باشه و بهتر بشه باهاش زیرآبی رفت برای ایران بهتره چون ما هم از همون جنسیم.
درود بر ترامپ.جانم فدای ترامپ.
تحلیل غیر واقع گرایانه ای است زیرا در آمریکا نخبگان سیاسی یا همان الکتورالها می توانستند با توجه به بیخردی ترامپ از ورود او به کاخ سفید جلوگیری کنند که این کار را نکردند با توجه به این که دختر ترامپ با یک یهودی ازدواج کرده و خودش هم به یهودیت گراییده و با توجه به ارادتش به هنری کیسینجر و اسرائیل و بردن دختر و داماد یهودیش به کاخ سفید و شواهد فراوان دیگر اکنون یهود است که بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا نشسته است و برای او خرابی آمریکا یا وجهه آن در جهان اهمیتی ندارد بلکه آنچه مهم است براه انداختن یک جنگ آخر الزمانی و تشکیل حکومت جهانی یهود است . ترامپ مسلمان ستیز نیست ایرانی ستیز است ایرانی ستیزی ترامپ و اتحاد با اعراب و بخصوص سعودیها خط شناخته شده یهود است . اتحادش با روسیه هم عجیب نیست . هردو قرار است ایران را در گوشه رینگ گیر بیندازند و تا متلاشی شدنش یکوبندش تا بتوانند بدون مزاحم حکومت جهانی یهود را بر پا کنند . اگر گمان می کنید روسیه به ایران تزدیکتر است تا به اسرائیل صد در صد در اشتباهید !
چه قدر وقتی می نویسین ترامپ، می خونم احمدی نژاد!
اقتدار و اصالت و آبرو به پاسپورت ايراني برگشت.
دكتر مچكريم.
ترامپ میگه نمیخواهم مردمی وارد سرزمینم بشوند که در خارج از امریکا به سربازان ما حمله می کنند .بنابر این باید دور امریکا دیوار بکشد وبا همه قهر کند
حداقل حرفش با عملش حدقل یکیه دمش گرم
یک قاضی آمریکایی فرمان ترامپ رو محدود کرد
خدا کنه ترامپ حداقل ۸ سال ریس جمهود باشه اگه تونست قانون اساسی رو تغیر بده بیشتر بمونه. خیلی دوس دارم مردم تمریکا تجربه ۸ ساله ما و دکتر رو تجربه کنند.
ما ایرانی ها ضد و نقیض ترین هستیم :D
این دیوار رو بکشه خوبه برا تمام دنیا بد باشه برا ما خوبه..ان شاالله که تفرقه بیفته بین اجانب..یا ایهاالمسلمون اتحدو اتحد
او یک هموطن است برای آمریکایی ها و فقط به آمریکا فکر میکند . این نکته مثبت اوست و اگر موفق شود ، کشور ما نیز روی خوشبختی را خواهد دید و پادشاهی ایرانی بر ایرانیها به کشور بازخواهد گشت .
تابناک عزیز چرا عامیانه و جزیی با مسایل بین المللی برخورد میکنید....زمانی که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد زنگ تغییر و تحول عملیاتی در جهان زده شد و در واقع سیاستهای امریکا از قبل برنامه ریزی شده بود و بریتانیا این رو میدونست و با خروجش ازاروپا میخواست از قافله عقب نماند این موضوع بسیار پیچیده است....که البته اینجانب در قالب یک پایانامه دانشگاهی درصدد مطرح کردن انم....شما به سه حوزه زیواستراتزیک دریایی و یک حوزه خشکی تمرکز کنین...حوزه زیواستراتزیک اقیانوس اطلس که شامل امریکای شمالی و اروپای غربی است دوم حوزه اقیانوس هند(که خاورمیانه منطقه زیوپلتیکی زیر مجموعه ان است...)سوم حوزه اقیانوس ارام که شامل اسیای جنوب شرقی چین و زاپن و در اخر حوزه خشکی اوراسیایی که روسیه مرکز ان است که شامل خشکی چین غربی و شرق اروپاست اینها رو باید در کنار یکدیگر گداشته و رفتار و تعاملات انها رو رصد کرد.....فرامینی که ترامپ صادر میکند تاکتیکی است و برای افکار عمومی داخل امریکاست که در دوره تبلیغات به انها پرداخته بود....به عنوان مثال مورد ایران و لغو سفرها در واقع یک تاکتیک است و چون ترامپ نمیتواند در عمل برجام رو لغو کند با این اعمال تاکتیکی سعی در راضی کردن افکار امریکا و انحراف ان از موضوع اصلی که بیان کرده بود در مورد نقض برجام و......
پلیس راه اینترپل اعلام کرد : با جلوس نحس ترامپ در تخت ریاست جمهوری آمریکا،راه ورود ایرانیان به آمریکا مسدود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
خخخخ چقدر بامزه ای تو کرمی
تحلیلی آبکی بود در حد چند قرن پیش ،ترامپ یک تاجر موفق هست ،او بدنبال پول و سرمایه میباشد ،او میخواهد سرمایه های خارج شده از امریکا را برگرداند ،اومیخواهد کشورهای دارای سرمایه را به امریکا بیاورد ،بحث اسلام ،و مسلمان رادیکا ،اینها نیست ،کشورهای حوضه خلیج فارس ،عربستان ،قطر عمان عمارات ،بحرین ،پاکستان بخشی از هندوستان ،اندونزی ،سنگال مالزی ،مراکش حتی لیبی ،ترکیه آذربایجان ،وکشورها تاحیکستان ازبکستان افغانستان وسایر کشورهای دیگر ،چون اقلب پول ،و سرمایه دارند ،و در داخل امریکا سرمایه گذاری میکنند ،و در بورسهای امریکا فعال هستند ،از این قانون مستسناع شده اند ،چون با پول و سرمایه میشود تولید کار های بزرگ و کوچک و متوسط کرد .، همهٔ آنچه ترامپ میخواهد رونق اقتصادی داخل امریکا است ،ترور ،و تروریسم بهانه ای بیش نیست ؟
از اسمش ( ترامپ ) معلومه از اول هنوز نیومده تر زده به آمریکا ..
انی عذت بربی و ربکم من کل متکبر لا یومن بیوم الحساب
ايرانيان را حالا نه در خانه خدا (عربستان) راه مي دهند و نه در خانه شيطان (آمريكا)
حداقلش اینه که اگر بد عمل کرد مکانیزم برای کنار گذاشتنش دارند
ما چی که اجازه دادیم یک نفر ۸ سال خراب کنه بعد داریم در دوره های بعد خرابیهاشو رفع و رجوع می کنیم تازه طرف کلی هم مدعی هستش
تحلیل بسیار موجه و خوبی بود . دونالد ترامپ دقیقاَ بدل امریکایی محمود احمدی نژاد است . رفتار او منجر به انزوای امریکا خواهد شد . امریکا بخش عمده ی موفقیت خود را مدیون جذب نخبگان و استعدادهای جهان سوم است . ادامه این رفتار در دراز مدت موجب رشد همه جانبه ی کانادا ، استرالیا و نیوزلند شده و بر قدرت تاثیرگذاری بریتانیا خواهد افزود .
اآقای ناشناس اشتباه میکند زیرا عربستان بخوبی میداند 3ترلیون و300میلیارد دلار بواسطه تخریب برجهای دوقولو میبایست بزور تقدیم آمریکا کند شرکای ایشان همان کشورهایی که نامبردید منهای هند وسنگال ومالزی حالا بفرمایید این کشورها چگونه رغبت میکنند سرمایه گذاری کنند؟
اتفاقا این یه فرصت خیلی خوب برای ماست. همونطور که پوتین دیپلمات های امریکایی رو اخراج نکرد و با این کارش اوباما رو بی آبرو کرد، ما هم باید نه تنها مقابله به مثل نکنیم بلکه ورود و خروج همه امریکاییها رو آسون تر کنیم و نشون بدیم طرفدار صلحیم. و با این فشار افکار عمومی رو به ترامپ زیاد کینم و این تهدید رو تبدیل به فرصت کنیم. در این برهه ترامپ بهترین گزینه برای ما ایرانی ها میتونست باشه تا نهایت استفاده رو از حماقت بازیهاش ببریم. هرچند مطمینم جواب حماقت رو با حماقت خواهیم داد و کاسبان تحریم و .. داستانهای همیشگی
من شخصا حس خوبی نسبت به ترامپ دارم. تمام خصوصیات یک آدم خوب را دارد. مانند دیگر سیاستمداران داخلی و خارجی ریاکار نیست، دروغ نمی گوید، عملگرا است، دیندار نیست اما خدا باور است، از افراطی ها متنفر است... هر چه از خوبی هایش بشمارم کم است. لایق نشستن بر کرسی رهبری جهان را دارد. اگر در آمریکا بودم به ترامپ رای می دادم.
نیست براساس تمام معیارهای اخلاقی وپذیرفته شده بین المللی نژادپرستی است اماعدو شود سبب خیر اگرخداخواهد.لوس آنجلسیهاوبرخی منافقین لرزه به جانشان افتاده .البته بیشترشون تابعیت دارند نه گرین کارت .مثل افغانهانیستند که سی سال بمونندگرین کارتش همونه بدون حقوق شهروندی
واقعا چقدر مفاهیم در این زمان فرق کرده ، کشوری که سابقه دخالت و قتل و غارت در سایر کشورها را دارد ، میگوید هرکسی با من مخالف باشد یا تروریست است یا حامی تروریست و ما چقدر باید حقیر باشیم که به ظالمی حق بدهیم اندیشه هایش را به ما و دیگران بقبولاند، البته من با یک اقدام ترامپ برای کشیدن دیوار در مرز مکزیک موافق هستم به شرطی که دور تمام آمریکا را دیوار بکشد تا سایر کشورها از شرارتهایش در امان باشند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل