بازدید 2882

تقاضا برای نفت بسیار کم می‌شود

گزاش شرکت بی‌پی‌ نشان می‌دهد جهان در 20 سال آینده با سرعت زیادی به سمت مصرف گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر می‌رود و تقاضا برای نفت بسیار کم می‌شود.
کد خبر: ۶۶۱۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰ 28 January 2017
گزاش شرکت بی‌پی‌ نشان می‌دهد جهان در 20 سال آینده با سرعت زیادی به سمت مصرف گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر می‌رود و تقاضا برای نفت بسیار کم می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از بیریتیش پترولیوم، شرکت بزرگ بیرتیش پترولیوم امروز گزارش خود درباره چشم‌انداز مصرف انرژی در جهان تا سال 2035 را منتشر کرد. 

در این گزارش آمده است مصرف انرژی جهان تا سال 2035 به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد و حجم قابل توجهی از این افزایش از طرف کشورهای متوسط آسیایی خواهد بود. 

از سوی دیگر بر اساس ارزیابی‌ها رفته رفته طی سال‌های ‌آینده کاهش کربن تولید شده ناشی از مصرف سوخت‌ها را شاهد خواهیم بود چرا که سوخت‌های غیرفسیلی نیز به چرخه تأمین انرژی جهانی پیوسته و بخش قابل توجهی از افزایش تقاضا را تأمین خواهد کرد 

بخش تولید نیرو نیز سهم قابل توجهی را در آینده بازار انرژی ایفا خواهد کرد و اقتصاد جهانی به روند  الکتریکی شدن خود ادامه خواهد داد.

در گزارش بیریتیش پترولیوم آمده است مصرف انرژی در جهان از سوی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه از سال 2015 تا سال 2035 تقریباً ثابت خواهد بود اما مصرف دیگر کشورها نظیر چین، هند و برخی دیگر از کشورهای آسیایی غیرعضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه روندی افزایشی را تجربه خواهند کرد. 

از سوی دیگر پیش‌بینی شده است مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 2035 به حدود 4 برابر میزان مصرف آنها در سال 2015 افزایش یابند.

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته مصرف زغال‌سنگ در جهان تا سال 2035 نسبت به شرایط کنونی تقریباً روندی ثابت را ادامه خواهد داد. بیشترین افزایش مصرف انرژی در جهان نسبت به شرایط کنونی مربوط به سوخت گاز خواهد بود و نفت نیز افزایش نسبی را تجربه خواهد کرد. 

این گزارش می‌افزاید: در حالی که در شرایط کنونی سهم قابل توجهی از برق چین و همچنین انرژی مورد نیاز مردم این کشور به وسیله زغال‌سنگ تأمین می‌شود از سال 2025 تا سال 2035 شاهد کاهش وابستگی این کشور به زغال‌سنگ خواهیم بود. 

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد مصرف زغال‌سنگ در هند در سال 2035 نسبت به میزان کنونی افزایش بیشتری را تجربه کرده و دیگر کشورهای آسیایی غیرعضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نیز مصرف زغال‌سنگ خود را بالا خواهند برد. 

در این گزارش ‌آمده است، سهم تولید انرژی از انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا، آمریکا، چین و به طور کلی در جهان به شدت افزایش خواهد یافت به گونه‌ای که تولید انرژی در اروپا از انرژی‌های تجدیدپذیر از 20 درصد در شرایط کنونی به 40 درصد در سال 2035 خواهد رسید.

از سوی دیگر سهم تولید انرژی از انرژی‌های تجدیدپذیر در آمریکا، چین و دیگر نقاط جهان از کمتر از 10 درصد در سال 2015 به حدود 20 درصد در سال 2035 افزایش خواهد یافت. 

ارزیابی‌ها همچنین تأکید می‌کنند که سرانه مصرف الکتریسیته اگر چه در جهان رشد نسبتاً ملایمی را تجربه خواهد کرد اما در کشورهایی مانند چین و هند شاهد افزایش شدید سرانه مصرف برق طی 20 سال آینده خواهیم بود. 

پیش‌بینی می‌شود تعداد خودروهای با سوخت فسیلی از حدود 900 میلیون دستگاه در سال 2015 به حدود 1.7 میلیون دستگاه در سال 2035 افزایش یابد که سهم قابل توجهی از این افزایش را در کشورهای غیرعضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه شاهد خواهیم بود. 

بر همین اساس تعداد ناچیز و چند میلیون دستگاه خودروی برقی در جهان طی سال جاری به حدود 100 میلیون دستگاه در سال 2035 افزایش خواهد یافت.

پیش‌بینی‌ها همچنین مؤید آن هستند که بخشی از خودروهای سال 2035 را خودروهای برقی تشکیل خواهند داد و شرکت‌ها سعی خواهند کرد مصرف سوخت خودروهای بدون سرنشین خود را با افزایش بهینه‌سازی کاهش دهند. 

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که انقلاب دیجیتال به روند کنونی خود ادامه دهد می‌تواند به صورت روزانه حدود 2 میلیون بشکه از مصرف انرژی در جهان را کاهش دهند. 

در این گزارش آمده است در حالی که هم اکنون حدود 50 درصد از کل نفت کم‌هزینه تولید شده در جهان از سوی کشورهای خاورمیانه تأمین می‌شود این سهم تا سال 2035 به حدود 55 درصد افزایش خواهد یافت و سهم تولید کشورهایی مانند روسیه و آمریکا از این نظر نسبت به سال 2015 تقریباً ثابت خواهد بود. 

پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در حوزه‌های صنعت و تولید نیرو همچنان نسبت به دیگر بخش‌ها در اولویت بوده و شاهد افزایش مصرف گاز در این بخش‌ها تا سال 2035 خواهیم بود. 

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته تولید LNG در قطر نسبت به سال 2015 تا سال 2035 نه تنها افزایشی را تجربه نخواهد کرد بلکه شاهد کاهش نسبی تولید این حامل انرژی در این کشور خواهیم بود اما تولید LNG کشورهایی مانند استرالیا، آمریکا، روسیه و همچنین کشورهای آفریقایی افزایش شدیدی را تجربه خواهد کرد. به گونه‌ای که به نظر می‌رسد تولید LNG در آمریکا به چندین برابر میزان کنونی افزایش خواهد یافت و تولید LNG استرالیا نیز به 2 تا 3 برابر میزان کنونی تا سال 2035 برسد. 

از سوی دیگر مصرف LNG در اروپا و کشورهای آسیایی افزایش شدیدی را تجربه خواهد کرد به گونه‌ای که در سال 2035 شاهد رسیدن مصرف LNG به حدود 3 برابر میزان سال 2015 در اروپا خواهیم بود. مصرف LNG آسیا نیز به بیش از 2 برابر سال 2015 افزایش خواهد یافت.

پیش‌بینی می‌شود در سال 2035، LNG اروپا از سوی کشورهای خاورمیانه، روسیه و آمریکا تأمین شوند از سوی دیگر LNG مورد نیاز آسیا نیز از سوی روسیه، استرالیا، آمریکا، کشورهای آفریقایی و خاورمیانه تأمین شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل