بازدید 32855
نگاهی متفاوت به آغاز یک روند جدید؛

محتوا و معانی پیامی که وزیر خارجه کویت با خود به ایران آورد!

آنچه پی آیند این سفر رقم خواهد خورد، معنی آن را بیان می کند. عربستان سعودی با واسطه کردن کویت، به خوبی در پی آن است که مزه ای از نیات ایران را به دست آورده و تمایلاتش را محک زند. سعودی ها با چند تهدید و چند فرصت در برابر ایران هستند و پیام ارسال شده به ایران در پی آن است که مشخص سازد تهدیدها باید در دستور کار قرار گیرد یا فرصت ها.
کد خبر: ۶۶۰۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰ 28 January 2017

سفر وزیر امور خارجه کویت به ایران که همراه با تسلیم پیامی از سوی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بوده است، از همان ابتدا مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران داخل و خارج ایران قرار گرفت؛ سفری که در میانه دو واقعه مهم رخ داد؛ نخست آغاز دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و دیگری برگزاری مذاکرات آستانه برای صلح در سوریه در قزاقستان.

به گزارش «تابناک»؛ این سفر موضوعی برای بسیاری از حدس و گمان ها پیرامون محتوای پیام و پیامدهای سفری با این درجه از اهمیت آن هم در شرایطی حساس شد. برخی از آغاز روند تنش زدایی کشورهای عربی به ویژه عربستان با ایران سخن گفته و برخی دیگر نیز سفر وزیر کویتی به ایران را نمادی از عقب نشینی اعراب حاشیه خلیج فارس از تقابل با ایران در منطقه خطاب کردند.

اما در مورد سفر شیخ صباح خالد الصباح طیفی از گزینه های مختلف قابل حدس زدن است. بدون شک، بخش مهمی از پیام این سفر مربوط به روابط پر تنش ایران و عربستان است. عربستان سعودی و ایران اکنون در چند جبهه در منطقه و خارج از منطقه در تقابل با یکدیگر قرار دارند که در برخی از این جبهه ها ایران دست برتر داشته و در برخی دیگر، عربستان سعودی. عربستان موفق شده است طی دو سال گذشته، در حوزه خلیج فارس ائتلافی ضد ایران تشکیل داده و بسیاری از کشورهای عربی را با خود علیه ایران همراه کند.

محتوی پیامی که وزیر خارجه کویت با خود به ایران آورد

از سوی دیگر، اکنون در افغانستان تحرکات عربستان سعودی علیه ایران شدت گرفته و همچنین پاکستان نیز تا حد زیادی هسویی هایی در سیاست خارجی با عربستان علیه ایران نشان داده است که از جمله آن‌ها می توان به انتصاب ژنرال پاکستانی به عنوان فرمانده کل ائتلاف نظامی کشورهای خلیج فارس – که به ابتکار عربستان و با هدف مهار ایران شکل گرفته – اشاره کرد.

ایران نیز توانسته است هم در سوریه و هم در یمن و با همراهی دولت قانونی و حمایت از مردم این دو کشور، بخش مهمی از اهداف و دستاوردهای عربستان سعودی را به چالش کشیده یا ناکام بگذارد. از سوی دیگر، توافق هسته ای میان ایران و غرب، بخش مهمی از آمال سعودی ها در مورد انزوای دیپلماتیک و اقتصادی ایران را به باد داده و روابط خوب میان ایران و اروپا به ویژه در حوزه تجارت چندان به مزاج عربستان خوش نیامده است. همچنین شکست های سنگین عربستان از ایران در اوپک، یکی از مهمترین تغییر استراتژی های تاریخی در این سازمان را رقم زده که تبعات آن برای سعودی ها بسیار سنگین بوده است.

اما قبل از حدس و گمان در مورد محتوای پیام خالد الصباح و نتایج سفر وی، نگاهی به آنچه معاون وزیر امور خارجه کویت در مورد سفر بیان کرده، اهمیت دارد.

کویت حامل چه پیامی به ایران بود؟


خالد الجارالله، معاون وزیر امور خارجه کویت در اولین اظهار نظر بعد از سفر خالد الصباح به تهران بیان کرده است: ما شاهد یک نگرش مثبت از سوی تهران و تمایل به همکاری از سوی ایران بودیم. پیام این سفر بر ایجاد مبنایی برای گفت وگوی مشترک و پرهیز از مداخله در امور داخلی کشورهای حاشیه خلیج فارس و احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و سایر مفاد قانونی سازمان ملل متمرکز بود.

وی تأکید کرد: ما اقدامام مثبتی صورت خواهیم داد تا با ایران به توافق رسیده و تنش موجود میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس را برطرف کنیم. هیچ ضرب الاجل برای ملاقات های آینده تعیین نشده است و این پیام با هدف رسیدن به اجماع در مورد گفت وگو های آینده بود.

وی ادامه داد: ما امیدوار به ایجاد اجماعی بر پایه مبانی موجود و عقیده به این مسأله هستیم که این سفر آغاز یک مسیر جدید در روابط میان ایران و کشورهای خلیج فارس است و می تواند در آینده به قدم‌هایی برای قوی‌تر کردن روابط منجر شود.

وی در مورد اینکه آیا این سفر موضوع روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان و بحرین را شامل می شده و موضوع بازگشایی سفارت ها را نیز مشخص کرده، گفت: هنوز برای صحبت در مورد این مسائل بسیار زود است. ما در ابتدا باید روی تضمین های خاص و روابط دو‌جانبه تمرکز کنیم. این پیام، پیامی جامع بوده و هیچ موضوع جزئی را مد نظر نداشته است.

وی تأکید کرده است که آمادگی ایران برای گفت وگو و همکاری با شورای همکاری خلیج فارس هیچ ارتباطی با ریاست جمهوری دونالد ترامپ ندارد و دولت قبلی آمریکا نیز از این گفت وگوها حمایت کرده بود.

محتوی پیامی که وزیر خارجه کویت با خود به ایران آورد

یک پیام، چند تهدید و چند فرصت

با توجه به سخنان جارالله می توان چند گزینه در مورد پیام وزیر امور خارجه کویت به دست داد. نخست اینکه تحولات میدانی در منطقه طی ماه های اخیر، منجر به چرخشی استراتژیک در پویایی های امنیتی شده است. این تحولات میدانی فقط شامل سوریه و عراق و یمن نیست بلکه به شکلی جالب توجه، موضوع افغانستان – قدرت گیری طالبان، پاکستان – در گیری های اخیر با هند – و همچنین بحرین و حتی اوپک را نیز شامل می شود.

تقابل های ایران و عربستان اکنون حتی فراتر از منطقه نیز رفته و در جبهه های مختلف ایران و عربستان مشغول زور آزمایی هستند. این الگوهای تقابلی که بیش از هر چیز خود را در قالب رقابت‌های نیابتی نشان داده است در برخی موارد منجر به عقب نشینی عربستان شده است و در برخی موارد دیگر نگرانی‌هایی برای ایران به وجود آورده است.

میتوان به خوبی حدس زد که در این شرایط و با توجه به تغییر و تحولات نزدیکی که در روابط قدرت‌های بزرگ – چین، روسیه، آمریکا و اروپا – در حال رقم خوردن است، افزایش تنش در منطقه خاورمیانه از سوی قدرتهای این منطقه به هیچ وجه مورد حمایت نیست. اولین دستور کار مهم در منطقه خاورمیانه امروز باید متوجه بر مدیریت تبعات تحولات در سطح نظام بین الملل باشد؛ بنابراین، می توان به خوبی حدس زد که تمایل برای همکاری منطقه ای یک تمایل دو‌جانبه از سوی ایران و عربستان است.

نکته دوم به ماجرای صلح سوریه و تبعات آن برای یمن باز میگردد. همراهی ترکیه به عنوان واسط اجرای اهداف عربستان و یکی از متحدان سابق این کشور در سوریه با ایران و روسیه، کاملاً عربستان را به این نتیجه رسانده است موضوع سقوط بشار اسد  ـ دست کم به روشی که سعودی ها و ترک ها پیش از این در نظر داشتند ـ منتفی است؛ اما عربستان با هوشمندی از این مسأله به دنبال ایجاد یک فرصت است؛ به این معنا که عربستان سعودی واقف به این است که صلح در سوریه به معنای دست بالاتر ایران در یمن خواهد بود، زیرا به نتیجه رسیدن چالش شش ساله سوریه می تواند تمرکز ایران را بر یمن افزایش دهد. از آنجایی که عربستان سعودی تا همین جا نیز متحمل خسارات اقتصادی فراوانی از جنگ یمن شده، صلح سوریه می تواند دومین شکست بزرگ عربستان روی زمین، بعد از سوریه را رقم بزند. در نتیجه می توان به جای شکست نوعی از دیپلماسی بحران را با ایران شکل داد که مبتنی بر مذاکره در مورد آینده یمن باشد. البته این مسأله ای است که شاید در پایان مسیر قرار گرفته باشد، ولی نگاه سعودی ها بجد معطوف به آن است.

موضوع سوم دردسرهایی است که عربستان به خوبی می تواند برای ایران رقم بزند. نگاه واقع‌بینانه آن است که هرچقدر ایران در مرزهای غربی خود توانسته ثبات و امنیت را برقرار سازد، مرزهای شرقی ایران به ویژه با افغانستان به شدت از آسیب های امنیتی در خطر است. قدرت گیری داعش در شرق ایران چه در افغانستان و یا در پاکستان معضلات امنیتی جدی برای ایران رقم خواهد زد و عربستان به دنبال برنامه ریزی ایجاد تهدید برای ایران در این حوزه است. البته در توانایی برای استفاده از این فرصت توسط عربستان تردید جدی هم وجود دارد.

همراهی پاکستان با عربستان در این زمینه نیز بسیار قابل توجه است. به شکل سنتی تمرکز سیاست خارجی پاکستان معطوف به هند و مسأله کشمیر بوده است و تحولات خاورمیانه به غیر از آنچه مربوط به افغانستان باشد، چندان مورد توجه مقامات پاکستان نبوده و نیست؛ اما همراه شدن پاکستان با عربستان طی دو سال گذشته زنگ خطری جدی برای ایران است، زیرا می تواند برای حدود یک دهه دیگر ایران را در افغانستان درگیر یک معضل امنیتی جدی سازد.

موضوع چهارم موضوع شورای همکاری خلیج فارس و اوپک است. عربستان به خوبی می داند که حتی اگر محکمترین اتحاد را در شورای همکاری خلیج فارس به دور خود رقم زند، تقابل با ایران و عراق، تنها منجر به صرف هزینه و بسته شدن درهای دیپلماسی خواهد بود. این موضوع حتی تنها در زمینه تقابل با ایران نیز نیست و سایر تصمیمات شورای همکاری خلیج فارس که بخش مهمی از آن به اوپک نیز بازمی گردد، در سایر حوزه ها بدون همراهی ایران و متحد بزرگ آن در همسایگی یعنی عراق، ناکام خواهد بود.

عربستان می تواند از شورای همکاری خلیج فارس هم به عنوان تهدید و هم به عنوان فرصت برای رابطه با ایران بهره برداری کند و این نتیجه دیپلماسی فعال و تقریباً موفق سعودی ها علیه ایران در حاشیه خلیج فارس طی چند سال گذشته است.

کاملاً واضح است که عربستان با میزی مملو از این گزینه ها در برابر ایران قرار گرفته است. سفر وزیر خارجه کویت به ایران، بدون شک همه این گزینه ها را در بر دارد ولی این سفر در حال حاضر هیچ معنی خاصی ندارد.

محتوی پیامی که وزیر خارجه کویت با خود به ایران آورد

آنچه پی آیند این سفر رقم خواهد خورد، معنی آن را بیان می کند. عربستان سعودی با واسطه کردن کویت، به خوبی در پی آن است که مزه ای از نیات ایران را به دست آورده و تمایلاتش را محک زند. سعودی ها با چند تهدید و چند فرصت در برابر ایران هستند و پیام ارسال شده به ایران در پی آن است که مشخص سازد تهدیدها باید در دستور کار قرار گیرد یا فرصت ها.

اما همین آزمون نیز در نوع خود غنیمت بوده و بسیار حائز اهمیت است. تا پیش از این، عربستان سعودی تصور می کرد با بستن درها به سمت ایران می تواند اثرگذاری ایران را در منطقه به صورت محسوسی کاهش دهد؛ اما همین که حاضر به آزمونی برای فهم تمایلات ایران شده، نشان از یک گام مهم در منطقه دارد که ایران باید با هوشمندی به آن نظاره کرده و فرصت های لازم برای تنش زدایی در منطقه و البته تأمین منافع ایرانیان را بررسی کند.

اکنون به نظر می رسد، همراهی ایران با روسیه که منجر به تحولاتی اساسی در منطقه شده است، زنگ خطر را برای عربستان به صدا درآورده و شاید عربستان سعودی نیز بعد از مدتها به این نتیجه رسیده باشد که همکاری قدرت های منطقه ای با تمرکز بر منافع مشترک برای حل مسائل هوشمندانه تر و ممتج به فواید بیشتری است. اگر پیام وزیر خارجه کویت، تنها همین یک نکته را نیز در بر داشته باشد، فرصت برای ایران بسیار غنیمت است و باید از آن نهایت استفاده را برای تنش زدایی با حاشیه جنوبی مرزهای خلیج فارس را برد.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۳۴
خيلي زياد نوشتيد خلاصه مينوشتيد بهتر بود حجم مقاله مهم نيست اصل مقاله مهم است
ایران جهت ایجاد توازن بهتر است روابط گرمی با هند برقرار کند تا پیام روشنی به پاکستان بدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
خوشم اومد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
احسن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
!یعنی برنج هندی بیشتری بخرد
تقابل ايران با عربستان قطع يقين يك تقابل باخت باخته، همانند سياست مهار متقابل ايران و عراق در گذشته، سياستمداران هر دو كشور بايد به اين درك مشترك برسند و بتوانند به رويكردهاي برد برد دست پيدا كنند، سفري كه انشاالله اين نويد رو ميرسونه. رسانه هاي ايران و عربستان ( رسانه هاي مستقل البته) بايستي با درك شرايط خطرناك منطقه اي و جهاني سعي كنند كه با رفع حساسيت هاي ملي و قومي راه رو براي مسير تنش زدايي منطقه اي هموار كنند تا امكان تعامل هاي سازنده فراهم بشه...
پاسخ ها
حميد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
متاسفم براي شما كه نمونه كامل بي غيرتي هستيد. بعد از فاجعه منا، واقعه فرودگاه جده، اعدام شيخ نمر، بمباران كودكان يمني و .... هنوز دم از لزوم دوستي ايران و عربستان مي زنيد؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
آقای حمید، لازم نیست برای باغیرت بودن خان و مانمون رو به آتش بکشیم.متاسفانه باید خنجر از پشت زدن و با پنبه سر بریدن رو یاد بگیریم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
برا خودت متاسف باش
امثال شما برا کاسبیتون نیاز دارید ما تو درگیری و جنگ باشیم
ترامپ همه معادلات قبلی را برهم زده وبهتر است در تحلیلهای خود بعد از این حتما امدن ترامپ را لحاظ کنید.مطمئن باشیدعربستان با پیامهایی که از ترامپ دریافت کرده بار دیگر به پشت پرده برمیگردد وبا تامین هزینه های مورد نظر ترامپ خود را از رویارویی مسقیم با ایران خلاص میکند.اصولا با امدن ترامپ برای مهار ایران به زحمت هیچ کشوری نیاز نیست.اتاقهای فکر بهتر است هرچه سریعتر راه بیفتد وراهکارهای لازم برای مقابله با وی را اتخاذ کنند
من يه پیشنهاد دارم اقای روحانی یه سفر منتطقه ای به کشورهای خلیج فارس داشته باشه و از تک تکشون دیدار کنه به خدا همه پیز حل میشه و مردم هم این همه هزینه نمی دهند والله به ئخدا تا کی می خواهیم دور خودمان دیوار بکشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
خوب شد گفتی
ناشناس
| Oman |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
به نظر من در سطح دیپلماتیک این کار برازنده نیست.البته هدف از این نظر مثبت هستش ولی در شان ریاست جمهوری و کشور ایران نیست.بهتر این هدف به صورت های دیگه ای تامیین بشه.
پيام هر چه باشد درون آن نكته ظريفي است: " به اعراب خيانتكار اعتماد كردن خطاست"
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
اصلاح می کنم نوشته شما را منظور به سعودی های خیانتکار اعتماد کردن خطاست!!!!!!!!!!!
تهرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
خیانتکار تویی و امثال تو که نمیفهمی چی میگی
اگر عربستان برود و به آمریکا بگوید که باید به ایران حمله کنید (ویکی لیکس) یا روز توافق هسته ای وزیرامورخارجه عربستان برود و در هواپیمایش با وزیرخارجه آمریکا صحبت کند که قیمت نفت را تا ۲۰ دلار بیاورد پایین و توافق را شش ماه عقب بندازد؛ این چیزی نیست که بعد اونها بخواهند برای آشتی با ایران شرط بگذارند. ایران هم باید یک نامه می نوشت و چند شرط چرب در آن می نوشت و می فرستاد عربستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
در حال حاضر عربستان بیشتر نیاز به همکاری دارد تا ایران
تحلیلی واقع بینانه و درعین حال هشدار آمیز برای سیاستمداران ما بود.
عربستان با ارائه نقش میانجی به کویت و انجام این سفر پرده از سیاست چند لایه ای، هدفمند و مرحله ای خود نسبت به ایران برداشته و اقدامی بظاهر دیپلماتیک اما فریبکارانه با اهداف زیر انجام داده است :1- انجام ژستی مثبت از خود در آستانه موسم حج و مقصر جلوه دادن ایران درصورت شکست مذاکرات مربوط به حج 2-تاثیرگزاری بر انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران 3-تلاش جهت تخریب روابط ایران با جناح معتدل کشورهای خلیج فارس منجمله کویت در صورت عدم تن دادن ایران به درخواست های عربستان 4- تضعیف جایگاه ومهار نفوذ منطقه ای ایران بویژه در ارتباط با سوریه 5-سرگرم کردن ایران از یکسو و توسعه مخفیانه همکاریهای ضدایرانی خود با رژیم صهیونیستی و امریکا .
عربستان برای اثبات حسن نیت خود می تواند به مطالبات رسمی و برحق جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده و از سیاستهای افراطی نسبت به ایران بکاهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Oman |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
با قسمت اول حرفتون تا حدودی موافق هستم ولی جمله اخر رو اصلا نپسندیدم.
یعنی از خون شیخ نمر چشم پوشی کنیم
یعنی از خون شیخ نمر چشم پوشی کنیم
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
من که نمی گذرم.
رامیس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
منافع ملی مهمتره یا شیخ نمر؟ اصلا خودت قبل از کشتن شیخ نمر اسمش شنیده بودی
باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که کشور ما تا ابد و همیشه همسایه هایی در منطقه دارد و برای حفاظت از منافع کشور و پیشبرد معقول اهداف خود، همزیستی آَشتی جویانه را را به عنوان اولین پایه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور، بنیان نهاده و از این طریق ضمن جلب اعتماد همسایگان اهداف و آرمانهای کشور را دنبال کنیم. البته این موضوع به معنی گذشتن از اصول نیست بلکه استراتژی مطمئن برای دستیابی به همین اصول است. تعقل، دوری از تنش بی مورد و تکیه بر دیپلماسی فعال، نیاز امروز و همیشه برای موفقیت و بالندگی در منطقه هست.
باید با همه دنیا مذاکره کرد و سؤتفاهمات را بر طرف کرد. اینقدر خودخواه نباشیم. نباید بیش از این منزوی شویم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
منزوی شما مرفهان دربدر هستید
خون شیخ نمر معامله ؟؟؟
الکی برا خودتان تفسیر و تحلیل نکنید
وزیر کویت حامل آخرین اخطار اعراب به ایران هستش
مطمئن باشید اگر ایران شرایط اعراب را نپذیرد ، در آینده نزدیک شاهد جنگ اعراب و ایران خواهیم بود
سخنان جانسون و تراز می و نقش انگلیس
شیخ اجل جناب سعدی رحمت الله علیه،میفرماید،بادوستان مروت با دوشمنان مدارا،هشت سال جنگ با کشور عراق حاصلش جز ویرانی کشور وشهید جوانان این مرزوبوم چی نتیجه ای دربرداشت نباید درگیرجنگ دیگری بین ایران اعراب بوجود بیاد که نفعش برای اسراییل آمریکا وانگلیس وسایر دشمنان این کشورتمام بشه،مدارا کردن بادوشمنان تکلیف دینی است وحفظ اتحاد بین مسلمانان شیعه وسنی ازواجبات دین است پس تنها راه رفع اختلافات با دیپلماسی فعال وگفتگو قابل حل است
جوک نگو عربها جرأت جنگیدن با ما رو ندارن اون که شاخشون بود (عراق) و نژادش با اعراب شبه جزیره فرق داره اون شد اینا که دیگه مرد این حرفا نیستن
چطور است روی این تحلیل هم حساب باز کنید:

در دوره اوباما برای شورای مزبور یقین حاصل شده بود که درگیری جدی بین ایران و امریکا منتفی است و بیم آن داشتند که امریکا و ایران رویکرد تنش زدایی را تا حد پیش آمدن چشم انداز روابط قبل از انقلاب ایران جلو ببرند. با این برداشت به گونه ای عصبی و دیوانه وار تا مرز بروز جنگ با ایران پیش می رفتند.
در دوره ترامپ منتظر بالا گرفتن تنش بین ایران و امریکا تا مرز درگیری نظامی هستند . با این تحلیل از الان برنامه هایی برای تطهیر خود از اتهام مشارکت و دامن زدن به چنین بحران محتملی هستند. این پیام رسانی توخالی بیشتر مصرف در آینده محتمل دارد تا مصرف در اوضاع فعلی.
همانطور که یکی از مسئولین ایرانی گفت تنها نیاز ایران به عربستان وجوب حج است تازه انهم اگر شرایط فراهم نباشد از گردن همه ساقط است!!!
بنا بر این ما در هیچ زمینه ایی به این آشعالها که از زمان صدام میلیاردها دلار صرف نابودی ایران و ایرانی کرده اند نیاز نداریم. کلاغ از باغ ما قهر کند چند تا گردو به نفع ما!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار