بازدید 92006

سودای منطقه امن در سوریه ترامپ را به جنگ می‌کشد؟

کارشناسان معتقدند اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای ایجاد مناطق امن درسوریه، ممکنست وی را به اتخاذ تصمیماتی پرخطر، از جمله سرنگون کردن جنگنده های سوری یا روسی یا استقرار هزاران نظامی آمریکایی در سوریه وادار کند.
کد خبر: ۶۶۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۵ 28 January 2017
کارشناسان معتقدند اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای ایجاد مناطق امن درسوریه، ممکنست وی را به اتخاذ تصمیماتی پرخطر، از جمله سرنگون کردن جنگنده های سوری یا روسی یا استقرار هزاران نظامی آمریکایی در سوریه وادار کند.
 
به گزارش تابناک به نقل از رویترز، ترامپ روز چهارشنبه گفته بود که وی قطعاً مناطق امن را در سوریه برای " پناهجویان فراری از خشونت" ایجاد خواهد کرد.
طبق سندی که رویترز به آن دست یافته است، انتظار می رود که ترامپ در روزهای آتی دستوراتی به وزارت دفاع و امور خارجه آمریکا بدهد تا طرحی را برای ایجاد مناطق امن در سوریه و کشورهای نزدیک تهیه کنند.
دراین سند اشاره نشده است که چه چیزی این مناطق را "امن" خواهد ساخت و یا اینکه آیا این مناطق، فقط از پناهجویان دربرابر خطرهای زمینی مانند خطر عناصر تندرو حفاظت خواهد کرد واینکه آیا ترامپ انتظار دارد منطقه پرواز ممنوع با نظارت آمریکا وهم پیمانانش تشکیل شود.
اگر منطقه پرواز ممنوع بدون مذاکره برای توافقی خاص با روسیه ایجاد شود، ترامپ باید تصمیم بگیرد که آیا به ارتش آمریکا این اختیار را می دهد که جنگنده های روسی یا سوری را درصورتی که خطری برای مردم آن منطقه باشند، منهدم کند. این مساله ای است که باراک اوباما رئیس جمهوری قبلی آنرا نپذیرفته بود.
«جیم فیلیپس» کارشناس امور خاورمیانه در موسسه تحقیقاتی هیریتیج در واشنگتن با اشاره به سامانه های دفاعی پیشرفته روسیه گفت: «این دراصل به معنای آمادگی برای وارد شدن به جنگی به خاطر آوارگان است».
ترامپ درجریان تبلیغات انتخاباتی خود وعده داد بود که عناصر تندرو وابسته به داعش را هدف قرار خواهد داد و تلاش خواهد کرد تا آمریکا بیش از این درورطه جنگ در سوریه درگیر نشود. این موضع ترامپ، سوالاتی را ایجاد کرد که آیا وی به تاکیدهایی مبنی بر هدف قرار ندادن جنگنده های روسی یا سوری در مناطق امن اکتفا خواهد کرد.
دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین نیز گفت که ترامپ با روسیه مشورت نکرده است و شایسته است که پیامدهای چنین طرحی را مدنظر قرار دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل