بازدید 5505
۱

نگرانی از تشعشعات بالای هسته‌ای در فوکوشیما

کد خبر: ۶۶۰۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲ 27 January 2017
به رغم گذشت نزدیک به شش سال از زمان وقوع زمین لرزه و فاجعه اتمی در ژاپن، میزان تشعشعات هسته ای در نیروگاه «دائیچی فوکوشیما» که در آن زمان به دلیل این حادثه طبیعی و سونامی بعد از آن دچار آسیب جدی شده بود، همچنان بالا گزارش شده است.

به گزارش ایرنا، نگرانی از تشعشعات رادیواکتیو در این نیروگاه اتمی باعث شده تا کارگذار این نیروگاه اعلام کند برنامه خالی کردن سوخت هسته ای از این مکان در حال حاضر امکان پذیر نیست.
 
قرار بود سوخت هسته ای نیروگاه تخلیه شود تا ساکنان منطقه بتوانند بتدریج و با آرامش خاطر بار دیگر در اطراف نیروگاه سکنی گزینند اما پرتوافکنی های بسیار بالا در نیروگاه فوکوشیما مانع اجرای این برنامه شده است.
 
بر اساس برنامه اعلام شده شرکت برق الکتریک ژاپن موسوم به «تپکو» که اپراتور نیروگاه محسوب می شود، قرار بر این بود که عملیات تخلیه سوخت هسته ای استخر خنک کننده رآکتور سوم از ماه مارس سال ۲۰۱۸ آغاز شود که برای این کار که با سه سال تاخیر مواجه شده است باید هزاران تن میله سوخت برداشته شود تا بتوان سوخت اتمی را تخلیه کرد.
 
تپکو در بیانیه ای که تارنمای «ژاپن تودی» روز جمعه به آن اشاره کرده، آورده است: امنیت جانی کارگران با وجود تشعشعات بالای هسته ای در معرض خطر است و برنامه به پایان سال ۲۰۱۸ میلادی موکول خواهد شد.
 
این گزارش می افزاید: تا زمانی که پرتوافکنی نیروگاه به مرز امن نرسد و جان کارکنان و کارگران در مخاطره باشد برنامه تخلیه سوخت هسته ای آغاز نخواهد شد.
 
تپکو کار ساخت یک پوشش روی سقف نیروگاه را آغاز کرده است تا در زمان برداشتن سوخت اتمی رادیواکتیو به بیرون نشت نکند و این سقف تا 2 سال دیگر تکمیل خواهد شد.
 
این شرکت همچنین اعلام کرد که 2 رآکتور دیگر نیروگاه هم در زمین لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱ میلادی به شدت خسارت دیده که عملیات در آنها حوالی سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز خواهد شد.
برخی گزارش ها تصریح می کند که کار پاکسازی نیروگاه فوکوشیما ممکن است بیش از یک دهه به طول بینجامد و هر سال باید برای این منظور میلیاردها دلار هزینه شود.
 
کمیته کاری رسیدگی به این نیروگاه در دولت ژاپن، هزینه پاکسازی نیروگاه را تا ۱۹۰ میلیارد دلار برآورد کرده و افزوده است، احتمال بیشتر شدن هزینه ها وجود دارد.
 
زمین لرزه 8.8 ریشتری فوکوشیما، آخرین زلزله پرقدرت و مخربی بود که در ماه مارس سال 2011 میلادی به وقوع پیوست.
بر اثر این حادثه طبیعی که حدود 2 دقیقه ادامه داشت، موجب سونامی و مرگ بیش از 20 هزار نفر در این کشور شد.
 
این حادثه طبیعی همچنین باعث آسیب جدی به نیروگاه اتمی فوکوشیما و نشت مواد هسته ای به دریا شده بود و باعث شد بیش از ۱۶۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود پس از این حادثه شوند.
 
نشت مواد اتمی نیروگاه فوکوشیما بزرگترین فاجعه اتمی پس از حادثه چرنوبیل بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
فاجعه و خطر انتشار تششعات اتمی برای نیروگاه بوشهر به دلیل واقع شدن در زون گسلهای فعال همیشه وجود دارد.
بوشهر و برازجان مدام در حال لرزش هستند، اگرچه زلزله ها در این منطقه بین 3 تا 5/5 ریشتر است اما تکرار آن در طول سال میتواند خطر ایجاد ترک در کورۀ اتمی را افزایش دهد. شرکت سازندۀ روس اتم چه تدبیری برای جلوگیری از نشر اتمی در بوشهر پیش بینی کرده است؟ آنقدر که خطر ضایعات اتمی و انفجار این کوره ها بالاست، سود و نفع اقتصادی قابل توجه نیست.مگر چند درصد برق مصرفی کشور از نیروگاه بوشهر تأمین میشود؟ بیشتر از 30 درصد نیست.جمع آوری و خنثی کردن پسماند و خاکستر اتمی خود مصیبت بزرگی است که ابر قدرت اتمی فرانسه و انگلیس در آن مانده اند.آلمان مشغول تعطیل کردن تدریجی نیروگاههای اتمی است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار