بازدید 17377
۶

در ماجرای رشد مالیات آذربایجان شرقی، برداشت اشتباه شده است

تلاشی در مجلس در حال انجام است که متوسط کشوری را برای آذربایجان شرقی اعمال کنند؛ اما اینکه گفته می شود، این استان چندین برابر استان های دیگر از جمله تهران یا اصفهان بوده، خلاف واقع است. مجموع مالیات پیش بینی شده برای استان آذربایجان شرقی، 7 درصد تهران و 39 درصد استان اصفهان است.
کد خبر: ۶۶۰۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸ 27 January 2017
این روزها سر و صدای نماینده ها و مدیران استانی استان آذربایجان شرقی به سبب افزایش 13.9 درصدی مالیات استان شرقی ـ که چند درصدی هم از میانگین کشوری بیشتر است ـ زیاد به گوش می رسد.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر لایحه بودجه سال 96، مالیات‌ستانی سهم استان آذربایجان شرقی، حدود ١٣.٩ درصد در نظر گرفته شده، در حالی که متوسط کشوری در این خصوص ٩.۴ درصد است. البته این موضوع با واکنش بسیاری از نمایندگان و مردم این استان روبه رو شده و برخی از آنها، این افزایش را خلاف عدالت تلقی کرده اند. به همین دلیل، جمعی از نمایندگان استان طی نامه‌های مکتوب، خواستار تعدیل این برنامه در مجلس شدند.

از سوی دیگر، برخی نمایندگان و مسئولان استانی، افزایش مالیات را قانونی می دانند و در مقایسه با سایر استان های کشور، این میزان افزایش را منطقی ارزیابی کرده اند.

مدیرکل اقتصاد و دارایی آذربایجان شرقی، در پاسخ به شایعات ایجاد شده در مورد افزایش اخذ مالیات و کاهش بودجه آذربایجان شرقی در سال 96، اظهار داشت: هنوز لایحه بودجه به قانون بودجه سال 96 تبدیل نشده و مشخص نیست، این آمار غیر واقعی از کجا در فضای مجازی نشر یافته است!

حسینی با اشاره به اینکه برای تنویر افکار عمومی، مجبور به متوسل شدن به آمار محرمانه دولت هستیم، تصریح کرد: در لایحه بودجه سال 96 اصفهان بیش از 6 هزار و 300 میلیارد مجموعه درآمد عمومی را محقق کند و  آذربایجان شرقی، باید 2 هزار و 450 میلیارد برای سال 96 درآمد داشته باشد که البته یک سوم اصفهان بوده و بر خلاف مباحث مطروحه است.

اما شهاب الدین بی مقدار در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه معلوم نیست با چه مبنایی مالیات استان آذربایجان شرقی را حدود 13.9 درصد افزایش داده اند. این کار در شرایطی است که بسیاری از کارخانه های استان به دلیل رکود تا چند سال تعطیل بوده و کم کم در حال راه اندازی هستند.

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه بازار، کشش این میزان افزایش مالیات را ندارد، گفت: بودجه سرمایه ای استان یا به عبارت دیگر، بودجه عمرانی استان حدود 18 درصد کاهش داده شده و به همین دلیل، نمایندگان در حال پیگیری این موضوع هستند تا در مجلس اصلاح شود.

وی با بیان اینکه اگر این میزان مالیات در بودجه گنجانده شود، فشار بسیاری بر تجار وارد خواهد شد، افزود: گویا برای این کار مبنای خاصی هم در نظر گرفته نشده و به صورت رندم این کار را انجام داده اند، به گونه ای که می بینیم، در استان اصفهان حدود 2 درصد و در تهران نیز 6.9 درصد افزایش داشته است.

بی مقدار گفت: افزایش ها بر اساس میزان تولید یا درآمد استان صورت نگرفته و حتی این میزان مالیات هم که در سال های گذشته از فعالان اقتصادی استان گرفته شده، به زور گرفته اند. اگر این افزایش ها از روی دفاتر صورت گرفته باشد، مشکلی نداریم؛ اما بیشتر این موارد بنا به نظریات شخصی بوده و رقم ها را افراد تعیین کرده اند؛ بنابراین، اگر این مبالغ در مجلس تصویب شود، ظلم بزرگی به مردم آذربایجان می شود.

با این حال، دیگر نماینده تبریز، این سازوکار را قبول ندارد و بر این باور است که عدالت در میزان مالیات بر اساس استانی رعایت شده و ظلمی به هیچ یک از استان های کشور نشده است.

محمد حسین فرهنگی اما در این باره می گوید: اطلاعات دقیقی در رسانه ها در این باره مطرح نشده و توضیحاتی هم که در این باره داده شده، مربوط به رشد میزان مالیات بوده و مربوط به کمیت مالیات و نسبت آن با استان ها و شهرهای دیگر نیست.

این نماینده مردم تبریز در ادامه افزود: مبنای رشد، عملکرد سازمان امور مالیاتی استان است و زمانی که تحقق مالیات در استان بالا باشد، طبیعی است که مالیات رشد پیدا کند. این رشد هم نسبت به استانی که تحقق مالیات کمتر اعلام کرده، به صورت طبیعی بیشتر خواهد بود.

وی گفت: با این حال، تلاشی در مجلس در حال انجام است که متوسط کشوری را برای آذربایجان شرقی اعمال کنند؛ اما اینکه گفته می شود، این استان چندین برابر استان های دیگر از جمله تهران یا اصفهان بوده، خلاف واقع است. مجموع مالیات پیش بینی شده برای استان آذربایجان شرقی، 7 درصد تهران و 39 درصد استان اصفهان است.

وی در پایان یادآور شد: با همین ارقام رشد یافته موجود، استان اصفهان 39 درصد مجموع مالیات پیش بینی شده را پرداخت خواهد کرد. به همین دلیل، به نظر می رسد که اطلاعات باید دقیق نقل شود تا اشتباهی در بیان ایجاد نشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۰
انتشار یافته: ۶
یه نگا بنداز سایت صنعت و معدن. آمار کارگاههای کوچک و متوسط. برا اصفهان از دو برابر چهار استان آ.ش آ.غ اردبیل و زنجان بیشتره تعدادش. خوب وقتی تعداد کارگاه صنعتی بیشتر باشه سرمایه گذاری بیشتر باشه مبلغ مالیات هم بیشتر میشه. درصد مالیات چه ربطی به مبلغ مالیات داره. مثلا ملت گول خوردن. ما اصلا نفهمیدیم. همه چی آرومه من چقدر خوشحالم.
تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها. آره برادر من.
کی حسادت تبریز به اصفهان تموم میشه از دوره شاه عباس باهم مشکل داشتن. به نظرم تبریز بشه پایتخت بریم اونجا رو پر کار و تولید کنیم درست مثل تهران. هم مردم خوبی و دوست داشتنی داره و هم انگیزه.
پاسخ ها
انسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
حسادت!!!! به چی به کی ؟؟ خوبی
خدایا ما را از دست این مدیران بی سواد و مغرض نجات بده، صحبت از افزایش درصد مالیات است، ایشان به میزان آن اشاره می کند.
عوض اینکه تو این بحران دست تولید کنندگان ثروت رو بگیرند دارن کیسه اونها رو خالی میکنند تا اونها هم مثل بقیه زمین گیر بشن و کشور با هم به ورشکستگی برسه. بهتر بود دولت بدنه بی کفایت خودش رو کوچیک میکرد و هزینه هاش رو پایین میاورد و در عوضش چند وقت معافیت مالیاتی میداد به صنایع تا بتونن جون بگیرن شاید بشه از این بحران گذر کرد. متاسفانه با شرایط حاضر هیچ کاری نمیشه کرد، اونهایی هم که قدرت سرمایه گذاری دارند ریسک نمیکنند و با این اوضاع یا سرمایه شون رو خارج میکنن یا میزارن بانک که سودش رو بگیرند. این بانکداری اسلامی هم منشا تمام مشکلات ماست. هرکی پول داره بجای اینکه باهاش جریان اقتصادی راه بندازه میزاره تو بانک سودش رو میگیره. این رباخواری ها عاقبتش میشه همین وضعی که داریم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان