بازدید 16974
پیمانه اقتصادی؛

از «متوسط قیمت هر متر خانه در پایتخت» تا «شگفتی از عدم تأثیر ترامپ بر فضای اقتصادی آلمان»

این پیمانه موضوعاتی همچون فراز و فرود آخرین روز کاری بورس، رشد بی سابقه داو جونز در پی حمایت ترامپ، تغییرات اندک در بازار سکه، دلار 155 ریال گران شد، طلای جهانی در مدار نزولی، قیمت سبد نفتی اوپک بالا رفت، گران ترین خانه های جهان، رشد بدون نفت، فقط ۰.۹ درصد، تازه‌ترین روایت رسمی از گرانی کالاهای اساسی و حقوق ماهانه تا دو میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف شد، را در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۰۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 26 January 2017
از «متوسط قیمت هر متر خانه در پایتخت» تا «شگفتی از عدم تاثیر ترامپ بر فضای اقتصادی آلمان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون فراز و فرود آخرین روز کاری بورس، رشد بی سابقه داو جونز در پی حمایت ترامپ، تغییرات اندک در بازار سکه، دلار 155 ریال گران شد، طلای جهانی در مدار نزولی، قیمت سبد نفتی اوپک بالا رفت، گران ترین خانه های جهان، رشد بدون نفت، فقط  ۰.۹ درصد، تازه‌ترین روایت رسمی از گرانی کالاهای اساسی و حقوق ماهانه تا دو میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف شد، را در بر دارد.


فراز و فرود آخرین روز کاری بورس

روز چهارشنبه 6 دی ماه آخرین روز معاملاتی هفته در حالی گذشت که بسیاری از نمادهای بزرگ با افت قیمت همراه بودند؛ به این ترتیب شاخص کل بورس با افت 200 واحدی مواجه و به کانال 78 هزار واحدی سقوط کرد. در فرابورس نیز آیفکس با افت 0.2 واحدی به عدد 837 واحد رسید. ارزش معاملات نیز عدد 1367 میلیارد ریال را نشان داد. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را نماد وامید با 2 واحد و بیشترین تأثیر منفی بر شاخص را نماد پارسان با 29 واحد به عهده داشتند. بیشترین ارزش معاملات غیربلوک نیز از آن نماد وبملت با 182.6 میلیارد ریال بود.



رشد بی سابقه داو جونز درپی حمایت ترامپ از صنایع
 
اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در حمایت از رشد اقتصادی سبب شد تا ارزش سهام در اکثر بازارهای سهام اروپا روندی صعودی داشته باشد. به گزارش یورونیوز، ارزش سهام بازار بورس لندن در پایان کار روز چهارشنبه ۱.۳۶درصد و بازار بورس فرانکفورت ۱.۸۲ درصد افزایش داشتند. در بازارهای بورس آمریکا نیز، ارزش داو جونز، شاخص S&P و همچنین شاخص نزدک در ابتدای بازگشایی بورس در صبح چهارشنبه شاهد رشد بی سابقه ای بودند. ترامپ در روزهای گذشته تاکید زیادی بر رفتار دوستانه با صنایع داشته و از زمان شروع به کار در روز جمعه چندین تصمیم مورد پسند صنایع اتخاد کرده است؛ از جمله امضای دستور از سرگیری پروژۀ نصب خط لولۀ انتقال نفت موسوم به کیستون ایکس ال.

تغییرات اندک در بازار سکه

در پایان معاملات بازار سکه روز چهارشنبه، هر سکه تمام طرح قدیم بدون تغییر، به قیمت 1 میلیون و 151 هزار تومان فروخته شد. هر سکه تمام بهار آزادی با کاهش 1 هزار و 300 تومانی به رقم 1 میلیون و 182 هزار و 400 تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد 2 هزار تومان به قیمت 608 هزار تومان معامله شد. هر ربع سکه نیز با افزایش 3 هزار تومانی به رقم 326 هزار تومان رسید.

دلار 155 ریال گران شد؛ یورو 229 ریال ارزان

در پایان معاملات روز چهارشنبه 6 بهمن ماه، میانگین قیمت فروش هر دلار آمریکا با رشد 155 ریال به میانگین قیمت فروش 38 هزار و 237 ریال رسید. همچنین هر یورو در بازار آزاد با کاهش 229 ریال به قیمت 41 هزار و 936 ریال فروخته شد. هر درهم امارات نیز همانند روز سه شنبه، با افزایش همراه بود و بر این اساس با افزایش 2 ریال به رقم فروش 10 هزار و 521 ریال رسید.



طلای جهانی در مدار نزولی قرار گرفت

در بازار جهانی معاملات فلزات گرانبها، هر اونس طلا در آخرین ساعات روز چهارشنبه، با کاهش 11 دلار و 40 سنت به رقم 1197 دلار و 80 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره نیز با افت 12 سنت به قیمت 17 دلار و 4 سنت معامله شد. به نقل از رویترز، در حالی که در آستانه جشنواره سال نوی چینی، میزان تقاضای چینی ها برای خرید طلا فروکش کرده، قیمت طلا روز چهارشنبه کاهش یافت و برخی تحلیلگران نسبت به کاهش بیشتر قیمت ها هشدار دادند. وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز گفت، قیمت طلا پس از آنکه نتوانست سطح مقاومت 1219 دلار را در هم بشکند، احتمالا شاهد کاهش قیمت قابل توجهی خواهد بود.

با انتشار آمار افزایش تولید آمریکا قیمت نفت کاهش یافت

در روز چهارشنبه انتظارات برای افزایش تولید نفت ایالات متحده آمریکا در بازار وزن سنگینی تری نسبت به کاهش تولید نفت تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) یافت و در پی آن قیمت نفت کاهش پیدا کرد. در آخرین ساعات روز چهارشنبه، اطلاعات بازار انرژی نشان داد که هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با کاهش 42 سنت به رقم 52 دلار و 87 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز با کاهش 27 سنت به قیمت 55 دلار و 23 دلار معامله شد.

قیمت سبد نفتی اوپک بالا رفت

بر اساس محاسبات دبیرخانه اوپک که روز چهارشنبه منتشر شد، هر بشکه سبد نفت این سازمان روز سه شنبه به طور میانگین به بهای 52 دلار و 51 سنت معامله شد که نسبت به روز پیش از آن 0.8 درصد افزایش داشت. به گزارش ایرنا، بنا به اعلام اوپک، هر بشکه نفت این سازمان دوشنبه گذشته به طور میانگین 52 دلار و 10 سنت معامله شد. بهای نفت اوپک از دوم دسامبر (12 آذر) به کانال 50 دلار صعود کرد و از آن تاریخ تا کنون بین 50 تا 53.5 دلار در نوسان بوده است. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) 30 نوامبر 2016 (10 آذر) تصویب کرد تولید نفت این سازمان از ژانویه 2017 (دی بهمن 1395) به مدت 6 ماه، روزانه چهار درصد یا 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش یابد. 

متوسط قیمت هر متر خانه در پایتخت در دی ماه

در تازه ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در دی ماه 1395، متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 44 میلیون و 900 هزار ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل، به تریتب 1/4 و 9/9 درصد افزایش نشان می دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 9 معادل 16/2 و کمترین رشد متوسط قیمت به منطقه 22 معادل 0/8 تعلق دارد.



گران ترین خانه های جهان را کجا می فروشند؟

سایت بلومبرگ در جدیدترین نظرسنجی سالانه خود با عنوان «آمار بین‌‌المللی استطاعت خرید مسکن»، وضعیت بازار مسکن نقاط مختلف جهان به لحاظ گرانی قیمت مسکن در مقایسه با سطح درآمد خانوارهای آن مناطق را مورد بررسی قرار داده است؛ بنابراین، هنگ‌کنگ برای هفتمین سال متوالی به‌عنوان گران‌ترین بازار مسکن در بین ۴۰۶ منطقه عمده شهری جهان معرفی شده و رتبه اول را به خود اختصاص داده است. به گزارش اقتصادنیوز، آمارهای این بررسی نشان می‌دهد که میانگین قیمت مسکن در هنگ‌کنگ در سال گذشته 1/ 18 برابر میانگین درآمد خانوارها پیش از کسر مالیات بود. گرچه این آمار بهبود اندکی را نسبت به آمار 19‌برابری سال گذشته نشان می‌دهد، اما در این گزارش آمده است که اگر قیمت مسکن بیش از 1/ 5 برابر میانگین درآمد خانوارها پس از کسر مالیات باشد، آن منطقه در زمره مناطق «به‌ شدت گران» دسته‌بندی خواهد شد.


رشد بدون نفت، فقط  ۰.۹ درصد

دولت بالاخره جزئیات رشد اقتصادی نیمه اول امسال را اعلام کرد؛ بر این اساس، ساختمان ۱۳- درصد، معدن ۷.۳- درصد و صنایع و معادن ۰.۹- درصد را نشان می دهد. به گزارش مهر، آن گونه که آمارهای رسمی نشان می دهد، رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه سال ۸۳، در نیمه اول امسال ۷.۴ درصد و تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه بدون نفت هم در این مدت، ۰.۹ درصد است.

رشد اقتصادی(بر حسب فعالیت های اقتصادی) - درصد
به قیمت های ثابت سال ۱۳۸۳فصل اولفصل دومشش ماهه
گروه کشاورزی۴.۲۵.۰۴.۸
گروه نفت۵۵.۴۶۷.۲۶۱.۳
گروه صنایع و معادن۴.۳-۲.۱۰.۹-
معدن۹.۴-۵.۴-۷.۳-
صنعت۲.۹۶.۲۴.۶
برق، گاز و آب۲.۹۶.۲۴.۶
ساختمان۲۵.۶-۲.۶-۱۳.۰-
گروه خدمات۴.۲۵.۰۴.۸
تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه۵.۴۹.۲۷.۴
تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه بدون نفت۰.۹-۲.۶۰.۹


حقوق ماهانه تا دو میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف شد

محمد مهدی مفتح در گفت وگو با خانه ملت، در تشریح نشست عصر روز (چهارشنبه، 6 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در لایحه بودجه سال 96 پیشنهاد داده بود که حقوق بگیرانی که حقوق آن ها سالیانه تا سقف 18 میلیون تومان می شوند از پرداخت مالیات معاف شوند یعنی افرادی که ماهیانه یک میلیون و پانصد هزار تومان حقوق می گیرند از پرداخت مالیات معاف شده و بیش از آن مشمول پرداخت مالیات می شوند. نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون تلفیق در نشست عصر روز چهارشنبه، سقف حقوق سالیانه برای معافیت از مالیات را 24 میلیون تومان در نظر گرفت و تصویب کرد که حقوق بگیرانی که ماهیانه تا سقف 2 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند از پرداخت مالیات معاف شوند.

تازه‌ترین روایت رسمی از گرانی  کالاهای اساسی

بانک مرکزی گزارش خرده فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به 1. 11. 95 را منتشر و اعلام کرد در یکسال گذشته قیمت گروه لبنیات 7.8 درصد، برنج 40,4 درصد، حبوب 23.6 درصد، میوه‌های تازه 10.2 درصد، گوشت قرمز 7.9 درصد، گوشت مرغ 32.6 درصد، قند و شکر 24.9 درصد، چای 15 درصد و روغن نباتی 8.3 درصد افزایش و نرخ گروه تخم مرغ 12.5و سبزی‌های تازه با 15.7 درصد کاهش یافته است.

شگفتی از عدم تاثیر ترامپ بر فضای اقتصادی آلمان

موسسه آلمانی مطالعات اقتصادی «ایفو» در گزارشی اعلام کرد، نخستین روزهای ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا تأثیری بر کسب و کارهای آلمانی نداشته است. به گزارش یورونیوز، کلاوس وولرابه، از اقتصاددانان این موسسه می گوید: «دونالد ترامپ تا کنون هیچ تاثیری بر نظرسنجی های فعلی نداشته است، چیزی که باعث تعجب ما نیز هست، زیرا اظهارات او نشان می دهد که صنعت صادرات آلمان در شرایط خوبی نیست. اما با کمال تعجب تقاضا برای صادرات افزایش داشته که نشان می دهد همچنان احساسات در این باره مثبت است. هرچند باید گفت که هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.» پیش تر دونالد ترامپ در راستای حمایت از خودروسازان داخلی آمریکا به خودروسازان آلمانی هشدار داده بود که قصد افزایش ۳۵ درصدی تعرفه برای خودروهای وارداتی به آمریکا را دارد. با وجود کاهش غیرمنتظره شاخص روحیه کسب و کار در ماه ژانویه، «ایفو» همچنان معتقد است که پیش بینی این موسسه مبنی بر رشد ۱.۵ درصدی اقتصاد آلمان در سال آینده صحیح است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار