بازدید 21341

آمار ابتلا به سرطان در کشور

کد خبر: ۶۶۰۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸ 25 January 2017
معاون کل وزارت بهداشت در نشست خبری پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان گفت: با حذف مصرف سیگار می‌توان از 60 هزار مرگ زودرس سالانه پیشگیری کرد.

به گزارش فارس، ایرج حریرچی معاون کل و قائم مقام وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری کنگره بین‌المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان گفت: ابتلا به سرطان از 10میلیون مورد جدید در سال 2006 به 14میلیون در سال 2012 رسید و پیش بینی می‌شود که این رقم در سال 2030 به 25میلیون مورد برسد.

حریرچی درباره موارد مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان گفت: در سال 2006 حدود 6میلیون مرگ به دلیل ابتلا به سرطان گزارش شده در حالی که این آمار در سال 2012 به 8 میلیون نفر رسیده و پیش بینی می‌شود در سال 2030 این میزان به 13میلیون نفر برسد.

وی گفت: در ایران بدون احتساب سرطان‌های پوست، سالانه 92 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان اتفاق می‌افتد که اگر موارد ابتلا به سرطان های پوست را نیز به این آمار بیفزاییم، میزان ابتلا به بیش از صدهزار مورد افزایش می‌یابد.

حریرچی سرطان های پستان، معده، روده بزرگ و مثانه را بدون در نظر گرفتن جنسیت مبتلایان، شایع‌ترین سرطان های کشور دانست و افزود: شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان به ترتیب سرطان معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ و در زنان سرطان‌های پستان، روده بزرگ، معده و لوسمی است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره میزان ابتلای مردان و زنان به سرطان های مختلف نیز عنوان کرد: این آمار در مردان 134 نفر به ازای هر صدهزار نفر جمعیت و در زنان 128 ابتلا به ازای هر صدهزار نفر اعلام شده است.

وی همچنین متوسط بروز موارد جدید ابتلا به سرطان در دنیا را برای مردان به 205 و برای زنان 165 مورد در هر صدهزار نفر عنوان کرد و خاطرنشان کرد: با این روند پیش بینی می شود که در سال 2030 تعداد موارد جدید ابتلا به سرطان به 155 ابتلا در هر صدهزار نفر برسد.

معاون کل وزارت بهداشت با رد کردن شایعات مربوط به بالا بودن آمار مبتلایان به سرطان در ایران نسبت به سایر کشورها تاکید کرد: افزایش آمار ابتلا به سرطان در کشور ما مطابق کشورهای دیگر و کمتر از متوسط جهانی است اما در عین حال پیش بینی می شود که این روند ادامه پیدا کند و شاید این فاصله با کشورهای دیگر کمتر شود. 

وی سه عامل افزایش سن، سبک زندگی و عوامل محیطی را از عوامل اصلی ابتلا به سرطان دانست و گفت: سرطان بیماری دوران پیری است و طبیعتا وقتی سن امید به زندگی در جهان افزایش می یابد، افراد کهنسال بیشتری در معرض انواع سرطان ها قرار می گیرند.

حریرچی درباره تاثیر سبک زندگی در ابتلا به انواع سرطان گفت: در حال حاضر بیش از 10درصد افراد بالغ در کشور سیگار می‌کشند؛ در مقابل هزینه 10هزار میلیاردی درمان سرطان در ایران، 10هزارمیلیارد نیز صرف دخانیات می‌شود که اگر همین رقم کاهش پیدا کند از 60هزار مرگ زودرس در کشور پیشگیری می شود.

وی گفت: همچنین 90درصد مردم نیز کمتر از میزان توصیه شده در روز از سبزی و میوه‌ استفاده می‌کنند؛ 35درصد افراد نیز فعالیت بدنی کمی دارند و 50 درصد با کلسترول خون بالا روبرو هستند؛ همچنین 10درصد مردم نیز قند خون بالایی دارند و هر یک از این عوامل که در نتیجه تغییر در سبک زندگی به وجود آمده اند، بر افزایش ابتلا به سرطان تاثیر دارند.

حریرچی از عوامل محیطی به عنوان سومین فاکتور موثر در ابتلا به سرطان یاد کرد و گفت: سرانه مصرف انرژی در کشور سالانه 2812 کیلو به ازای هر نفر است درحالی که متوسط جهانی آن 1809 کیلو اعلام شده است. همچنین سالانه به ازای هر نفر در ایران 7 تن کربن دی اکسید تولید می‌شود در حالی که متوسط جهانی آن 4.6 تن است. ذرات معلق در هر متر مکعب هوا در شهرهای بزرگ نیز به ازای هر نفر در سال 115 میکروگرم است که در مقایسه با متوسط جهانی آن که 77 میکروگرم گزارش شده است، عدد بالایی است. هر یک از ااین فاکتورهای محیطی می تواند بستری را برای ابتلا به انواع سرطان به جود آورد.

معاون کل وزارت بهداشت درباره هزینه های جهانی سرطان افزود: حدود 20درصد تولید ناخالص جهانی صرف درمان سرطان می‌شود که این رقم 16درصد بیش از هزینه صرف شده برای بیماری‌های قلبی و عروقی است. در سال 2016 میلادی 1160 میلیارد دلار در حوزه سرطان هزینه شد در حالی که این رقم در سال 2013 میلادی 895 میلیارد دلار بود که البته یکی از دلایل اصلی این افزایش ناگهانی ورود داروهای گران‌قیمت تر و پیشرفته‌تر به بازار دارویی بوده است. 

وی در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن اشاره به قابل پیشگیری و درمان بودن نیمی از سرطان ها با تشخیص زودهنگام خاطرنشان کرد: اگر بتوان با شیوه های متداول از بروز سرطان ها قابل پیشگیری جلوگیری کرد، مبلغی بالغ بر 200میلیارد دلار در هزینه های موجود کشورهای دنیا صرفه جویی می‌شود.

دکتر حریرچی با اشاره به این موضوع که ظرف 15 سال آینده باید آماده افزایش 50 درصدی این هزینه‌های درمان سرطان باشیم، افزود: در ایران نیز سالیانه 10هزارمیلیارد تومان برای درمان سرطان هزینه می‌شود که 1250میلیارد تومان از آن مربوط به هزینه‌های دارودرمانی است که البته 83درصد این هزینه توسط دولت پرداخت می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت بر ضرورت انجام تحقیقات علمی برای کمک به مرحله پیشگیری از سرطان تاکید کرد و گفت: در 20 سال گذشته بیش از 10هزار مقاله علمی ISI توسط محققان ایرانی در حوزه سرطان منتشر شده است. سال گذشته نیز دانشمندان ایرانی در حوزه سرطان 2436 مقاله در این زمینه منتشر کرده‌اند که نسبت به سال قبل از آن افزایش 5برابری داشته است و برای نمونه، تایید این مساله که مصرف تریاک در کنار مصرف الکل، اضافه وزن، چاقی و بعضی از عفونت‌ها جزو عوامل موثر در ابتلا به سرطان هستند، از دستاوردهای همین مقالات علمی است.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه درمورد اقدامات قابل انجام برای پیشگیری و درمان سرطان خاطرنشان کرد: در زمینه پیشگیری از سرطان اقدامات متعددی در جهان در حال انجام است، اما در بیشتر کشورهای دنیا با وجود تمام این اقدامات پیشگیرانه، میزان بروز و شیوع این بیماری در حال افزایش است و ما نیز باید برای آن آماده باشیم.

وی در مورد اقدامات وزارت بهداشت در طرح تحول نظام سلامت برای بهبود وضعیت درمان سرطان در کشور گفت: ما برای این کار سه تیپ مرکز ارائه خدمت طراحی کرده‌ایم. 148 مرکز تیپ یک برای تشخیص و غربالگری زودهنگام سرطان در کشور نیاز داریم که تا کنون ساخت 131 مورد آن در بخش دولتی آغاز شده است؛ فعالیت 74 مرکز تیپ دو برای رادیوتراپی، جراحی و شیمی درمانی در 54 شهر کشور توسط بخش غیردولتی پیگیری می‌شود؛ همجنین 14 مرکز تیپ سه در 12 شهر به زودی آغاز به کار می‌کند. علاوه بر این موارد 52 مرکز شیمی درمانی نیز تا کنون ایجاد شده است.

دکتر حریرچی با تاکید بر ضرورت همراهی موسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهاد در پیشگیری و تشخیص سرطان گفت: از 85 موسسه خیریه و 20 سازمان مردم نهاد، 64 مورد در حوزه سرطان فعالیت می‌کنند. 

حریرچی در پایان با تاکید بر تحت پوشش طرح تحول سلامت قرار گرفتن بیشتر خدمات در مورد بیماران مبتلا به سرطان یادآور شد: تمام بیماران سرطانی که تحت درمان جراحی و شیمی درمانی هستند، بدون استثناء تحت پوشش طرح تحول نظام سلامت قرار دارند؛ در عین حال بعضی از داروهای شیمی درمانی بسیار گران هستند که در پروتکل درمانی ما قرار ندارند و نمی توانیم آنها را پوشش دهیم بنابراین از پزشکان درخواست می‌کنیم که مطابق با فارماکوپه کشور دارو تجویز کنند. در عین حال 200 مورد راهنمای بالینی درمان سرطان ابلاغ شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل