بازدید 2020
یادداشت

جبهه مردمی نیروهای انقلاب؛ کوششی برای رویشی نو

"جبهه مردمی با تکیه بر اراده مردم و در چارچوب گفتمان انقلابی گری، کوشش می کند تا ضمن بازتعریف اسم ها و تابلوهای سیاسی، رویشی تازه در جبهه نیروهای انقلاب به وجود آورد."
کد خبر: ۶۵۹۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹ 24 January 2017
به گزارش تسنیم امیرمهدی صفایی طی یادداشتی با اشاره به تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نوشته است:

پس از اعلام موجودیت «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»، این شبهه از سوی برخی افراد مطرح شد که با وجود فعالیت گروه‌های مختلف در ذیل گفتمان اصولگرایی، نسبت جبهه مردمی با جریان اصولگرایی که دست‌کم در یک دهه اخیر، نقش مهمی در عرصه رقابت های سیاسی در کشور داشته است، چیست؟
برای پاسخ به این پرسش، باید کمی به عقب تر بازگشت و دید که چطور گروه های سیاسی با تکیه بر تابلوهای حزبی و یا بر گرفتن نام های خاص برای جریانات سیاسی به توصیف رقابت های داخلی می پردازند. در ایران نیز مانند سایر کشورهایی که از مدل مردم سالاری برای اداره کشور استفاده می شود، فعالیت احزاب آزاد است و بنابراین معمولا دستجات سیاسی می کوشند تا با استفاده از نام هایی که فراگیری قابل قبولی داشته باشد، خود را در عرصه سیاست ورزی مطرح کنند.

در سال های نخست انقلاب و پس از آنکه احزاب وابسته به شرق و غرب، ماهیت واقعی خود را به نمایش گذاشتند، حزب جمهوری اسلامی تا سال ها به عنوان مهمترین حزب به فعالیت مشغول بود. با این وجود پس از آنکه برخی اختلافات میان اعضای این حزب پدید آمد، رقابت های سیاسی بیشتر به دو بخش راست و چپ تقسیم شد. همان دوگانه ای که در دهه 1370 و در عصر اصلاحات ابتدا به دوگانه «اصلاح طلبی / محافظه کاری» و سپس «اصلاح طلبی / اصولگرایی» تبدیل شد. در این میان البته از دهه 1390 و پس از آنکه تندروهای اصلاح طلب، جریان اصلاحات را به حاشیه بردند، جریان سومی به نام «اعتدالیون» نیز پدید آمد که البته تاکنون نتوانسته از بدنه اجتماعی و سبد رأی مستقلی برخوردار شود.
در چنین شرایطی، به سبب برخی رقابت های درون جناحی، اسم هایی که برای هر جریان مورد استفاده قرار می گرفت، کارآمدی خود را برای توصیف فضای سیاسی از دست داد. برخی کنش ها نسبتی با تعریفی که رهبر معظم انقلاب از اصولگرایی و جریان انقلابی داشتند، نداشت و پاره ای ادعاهای اصلاح طلبی نیز بیش از آنکه اصلاح طلبانه باشد، براندازانه بود. بنابراین با توجه به مقتضیات روز سیاسی، ارزیابی چهره هایی که اکنون زیر چتر «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» گردهم آمده اند، این است که مردم از عناوین فعلی جریانات و گروه های سیاسی در کشور عبور کرده اند و این عناوین دیگر کارآمد نیست. بنابراین «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» خود را یک جریان مردمی فراجناحی و فراحزبی می داند که همه کسانی را که دغدغه حل مشکلات مردم و ارزش های انقلاب را دارند از همه جناح ها و گروه ها را در بر می گیرد و به همکاری دعوت می کند.




در عصر رسانه ای شده امروز که جامعه از فراروایت های سیاسی عبور کرده و هر فرد، براساس تشخیص خود، کنش سیاسی را انجام می دهد، متوقف ماندن در کلیشه های سابق نمی تواند چندان راهگشا باشد. چنین است که جبهه مردمی با تکیه بر اراده مردم و در چارچوب گفتمان انقلابی گری، کوشش می کند تا ضمن بازتعریف اسم ها و تابلوهای سیاسی، رویشی تازه در جبهه نیروهای انقلاب به وجود آورد و در واقع دمیدن روح تازه ای به کالبد جریان انقلابی رو به رشد است که می تواند توصیفی تازه از صف آرایی های سیاسی در ایران باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر