بازدید 2385

ایزوتوپ های پایدار در فردو تولید می شود

کد خبر: ۶۵۹۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴ 24 January 2017
رئیس کمیته هسته ای مجلس جزییات قرارداد جدید ایران و روسیه برای تغییر کاربری فردو به مرکز تحقیقات هسته ای را تشریح کرد.
سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۳
قرارداد جدید ایران و روسیه برای تغییر کاربری فردو به مرکز تحقیقات هسته‌ای/ تولید ایزوتوپ های پایدار در فردو

مجتبی ذوالنوری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به قرار داد فاز اول همکاری در زمینه تولید ایزوتوپ پایدار در چارچوب برجام در سایت فردو، گفت: یکی از موضوعاتی و خدماتی که در برجام برای جمهوری اسلامی دیده شده، تولید ایزوتوپ پایدار است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به اینکه ما بر اساس توافق هسته ای، میزان غنی سازی سایت فردو را از دو هزار و 700 سانتریفیوژ به یک هزار و 44 سانتریفیوژ رساندیم، بخش عمده ای از فضای این سایت خالی باقی مانده است و پایبندی ایران به برجام درمورد کاهش سطح غنی سازی در فردو در گزارش آژانس تأیید شد.

وی گفت: تغییر کاربری سایت فردو از غنی سازی سطح بالای اورانیوم به یک مرکز تحقیقاتی و توسعه هسته ای یکی از محورهای توافق هسته ای بوده است، حال یکی از برنامه ها در این حوزه، مطالعه و تولید ایزوتوپ های پایدار بوده است.

ذوالنوری ادامه داد: این مطالعات در شرایط کنونی بر روی چند سانتریفیوژ در سایت فردو در حال انجام است، منتهی کشورهای 1+5 به ویژه روسیه متعهد بودند که همکاری و مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

در جریان سفر بهروز کمال وندی معاون امور بین الملل و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران قرار داد فاز اول همکاری در زمینه تولید ایزوتوپ پایدار در چارچوب برجام در سایت فوردو و نقشه راه اجرای یادداشت تفاهم منقده در آبان ۱۳۹۳ برای همکاری در زمینه استفاده صلح امیز از انرژی هسته ای با روس اتم امضاء شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان