بازدید 91552
اخبار لحظه به لحظه از حادثه پلاسکو در روز ششم

روایت جدیدی از محبوس شدگان موتورخانه؛ «تماس تلفنی 2 ساعت بعد از حادثه»/ کشف حفره ای عمیق منتهی به اتاق برق پاساژ/ بارش برف همه را غافلگیر کرد/ وزرات كار مسئول بيمه نبودن كارگران پلاسكو/ پنجشنبه، زمان برگزاري مراسم تشييع شهداي آتش نشان

روز ششم در حالی آغاز شد که شعله های آتش بار دیگر شدت گرفتند و کار آواربرداری را متوقف کردند. شعله هایی که نمی دانیم چرا رو به سردی نمی گذارند و قصد خاموش شدن ندارند؟ شعله های بی رحمی که مسئولان معتقدند ممکن است پیکر قهرمانان مفقود و دیگر گمشدکان پلاسکو را تا حدود زیادی بلعیده باشند، هرچند برخی از مردم به صحت این دست سخنان به دیده تردید می نگرند!
کد خبر: ۶۵۹۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۳ 24 January 2017
پنجمین روز از حادثه پلاسکو در حالی به آخر رسید که روند انتشار برخی اخبار پیرامون این حادثه و تکذیبشان، در این روز نیز به قوت ادامه داشت؛ آنقدر که حتی خبر عذرخواهی رئیس بنیاد مستضعفان نیز تکذیب شد. تکذیبِ تنها عذرخواهی در خصوص حادثه ریزش ساختمانی که آنقدر مسئولان در ندیدنش مصر بودند که بالاخره جان چندین تن را گرفت!
 
به گزارش «تابناک»، روز ششم در حالی آغاز شد که شعله های آتش بار دیگر شدت گرفتند و کار آواربرداری را متوقف کردند. شعله هایی که نمی دانیم چرا رو به سردی نمی گذارند و قصد خاموش شدن ندارند؟ شعله های بی رحمی که مسئولان معتقدند ممکن است پیکر قهرمانان مفقود و دیگر گمشدکان پلاسکو را تا حدود زیادی بلعیده باشند.
 
این در حالی است که روز گذشته، زمانی که خبر رسید پیکر بی جان چند کارگر ساختمان زیر آوار پیدا شده، بسیاری به یاد اخباری افتادند که در خصوص زنده بودن چند تن در زیرزمین پلاسکو، در موتورخانه ساختمان شنیده بودند. همان خبر دریافت پیامک مبنی بر زنده بودن این افراد که ابتدا تایید می شد واقعی است و بعد دروغ توصیف شد تا در نهایت کشف چند جسد در آن محدوده، واکنش های فراوان و حاشیه های بسیاری بیافریند.
 
در ادامه رویدادهای روز ششم و روند فعالیت امدادرسانی را بخوانید:
 
00: 23 پنج‌شنبه، آخرين روز آواربرداري

قناعتی، يكي از اعضاي شورای شهر تهران در مورد آخرين فعاليت هاي امدادي گفت:ا توجه به وجود دود ناشی از خاکستر زیر آوارهای پلاسکو، عملیات آواربرداری کند شده، اما امیدواریم با تلاش شبانه‌روزی نیروهای امدادی حداکثر تا روز پنجشنبه آواربرداری به اتمام برسد.

وي افزود: زمانی که آواربرداری ساختمان پلاسکو به نقطه‌ صفر نرسد، نمی‌توانیم اظهارنظر دقیقی در خصوص پیدا کردن اجساد مدفون در زیر آوارها داشته باشیم چرا که ممکن است افراد به صورت گروهی و در طبقات پایین این ساختمان حضور داشته‌اند که در زیر آوارها گرفتار شدند.

اي عضو شورا ادامه داد: برابر قانون تدابیری در جهت ایمنی در مقابل حریق برای شهرداری تهران در نظر گرفته شده که این تدبیر می‌تواند 14 اخطار داده شده به ساختمان پلاسکو باشد که شهرداری تهران این کار را انجام داده است.

 
00: 22 گريه آتش نشانان پرتغالي براي حادثه پلاسكو
 
هنوز هم دردي مقامات و مردم كشورهاي مختلف با جان باختگان حادثه پلاسكو ادامه دارد. در تازه ترين خبرها آمده است، تعدادی از آتش‌نشانان پرتغالی باحضور درسفارت ایران ضمن ابراز همدردی بامردم ایران برای حادثه پلاسکو، به یاد همکاران ایرانی خود گریستند.
 
 
 
00: 21  تا كنون 2500 تن آهن آلات از محل ساختمان خارج شد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بکارگیری 200 کامیون برای انتقال آوار حادثه ساختمان پلاسکو تأکید کرد: تاکنون 2500 تن آهن‌آلات از محل ساختمان پلاسکو توسط کامیون‌های سازمان مدیریت پسماند انتقال داده شده است.

جعفری  گفت: بیش از 11 هزار تن آوار از محل حادثه ساختمان پلاسکو انتقال داده شده که از این رقم 2500 تن آهن‌آلات بوده است.

 
20: 19 آتش هنوز زبانه مي كشد، مي سوزد و مي سوزاند
 
بيش از 130 ساعت از زمان آغاز آتش سوزي در ساختمان پلاسكو گذشت و شش روز تمام است كه نيروهاي امدادي با تمام توان مشغول به خاموش كردن آتش هستند، اما اين آتش بناي خاموشي ندارد. خبرها از محل حادثه گوياي اين است كه هنوز با هر آواري كه برداشته مي شود، آتش گُر مي گيرد و دود سفيد غليظ به آسمان بلند مي شود؛ شرايطي كه كار را براي نيروهاي امدادي مشكل كرده است.
 
 
 
10: 19 تشييع جان باختگان عادي حادثه به همراه شهداي آتش نشان
 
پيش تر اعلام شد كه قرار است در روز پنجشنبه و در مراسم تشييعي با شكوه از مصلي دانشگاه تهران تا بهشت زهراي تهران، پيكر شهداي آتش نشان روي دوش مردم تهران تشييع شود. اينجا سئوالي كه مطرح مي شود اين است كه تكليف ساير قربانيان حادثه چه خواهد شد؟
 
مجتبي عبدالهي، رئيس برگزاري مراسم تشييع  در پاسخ به این سوال که آیا پیکرهای کسبه یافت شده در این حادثه نیز به همراه آتش‌نشانان تشییع می‌شود، گفت: پیکرهای پیدا شده همراه با پیکر آتش‌نشانان تشییع شده و در انتهای مراسم به خانواده‌هایشان تحویل داده خواهد شد. هرچند که دو خانواده درخواست کردند که پیکر عزیزانشان به شهرستان منتقل شود.
 
 00: 19 بیمه نشدگان پلاسکو هم حقوق بیکاری می‌گیرند

مجتبی درودیان، رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان به فارس گفت:در جلسه روز گذشته مسئولان مقرر شد علاوه بر پرداخت حقوق بیکاری به کلیه بیمه شدگان ساختمان پلاسکو،تا ۴ ماه بیمه بیکاری حتی به کارگرانی که بیمه نبوده‌اند تعلق گیرد.
 
او افزود:همچنین کلیه کسبه این ساختمان شامل بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی خواهند شد.
 
رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان تصریح کرد: البته اگر این افراد قبل از 4 ماه در کار دیگری مشغول شوند، بیمه بیکاری آنها قطع می‌شود.
 
 
30: 17 لحظه ريزش آوار از زبان يكي از آتش نشانان
 
سعید کمانی، همان آتش‌نشانی است که در لحظه فروریختن ساختمان در بلندترین ارتفاع ایستاده بود و آتش را اطفا می‌کرد. او در مورد جزئيات لحظه ريزش ساختمان به «قانون» گفت: ...من بهت زده شده بودم و کاری از دستم برنمی‌آمد. دو ستون در مقابل‌مان بود که یکی از آن‌ها به سمت سبدما آمد و به فاصله سه متر از من رد شد.این صحنه را دیدم با خودم گفتم : تمام شد! حتما به ماشین می‌خورد و در اثر ضربه از این ۵۴ متر ارتفاع پرت می‌شویم پایین.

ستون دوم هم سمت راست ما افتاد و به عقب ماشین ما برخورد کرد. من همین طور که سرجایم ایستاده بودم، بدنم از ترس قفل شده بودو توان حرکت نداشتم. ستون دوم دقیقا از بغل گوش راننده رد شد. آن لحظه با خودم گفتم این یکی حتما باعث انحراف ماشین می‌شود و سبب می‌شود که از این ارتفاع سقوط کنیم داخل حریق.

همانجا بود که اشهد خودم را خواندم. ماشین محکم تکان خورد و من را با کمر به زمین زد. من هم که کاملا سست شده بودم و توان انجام کاری نداشتم. سبدی که داخلش بودم مدام لنگر می‌انداخت و به طرفین تاب می‌خورد و هر لحظه منتظر آن بودم که مرا داخل حریق بیندازد. در آن لحظات فکر می کردم که حتما راننده ماشین، آقای محمدی هم شهید شده است.

او اضافه كرد: همین تاب خوردن‌ها ادامه داشت تا درنهایت ثابت ایستاد... تنها کاری که توانستم انجام دهم این بود که نرده بان اضطراری را باز کنم و با هرزحمتی که بود خودم را به پایین برسانم...

 
30: 15 اجاره رایگان مغازه به کسبه پلاسکو

یکی از بازاریان تهران در رابطه با تصميم هايي كه اهالي بازار تهران براي حمايت و كمك به فعالين پاساژ پلاسكو خواهند داشت به «ايسنا» گفت:در نظر داریم تا زمان بازسازی ساختمان پلاسکو، مغازه‌های دو پاساژ خود را بدون دریافت اجاره‌بها به کسبه پلاسکو بدهیم.


15: 15 دماي آتش شب گذشته 540 درجه بود
 
شهرام گيل آبادي مسئول اطلاع رساني شهرداري تهران در رابطه با آخرين اقدامات آوار برداري گفت: یک هزار سرویس کامیون نخاله‌های پلاسکو را تاکنون جابجا کرده‌اند.
وی ادامه داد: دمای آتش دیشب ٥٤٠ درجه بود. سعی می‌شود با دقت و سرعت هرچه سریعتر جستجوی جانباختگان انجام شود.
 
 
 
00: 15 هويت پيكرهاي پيدا شده بجز يك نفر مشخص شد
 
سردار كريمي جانشين فرمانده انتظامي تهران بزرگ در مورد تعداد اعلام مفقودي افراد عادي حاضر در ساختمان گفت:تاكنون هشت خانواده كسبه پلاسكو اعلام مفقودي كرده اند.
او در مورد روند شناسايي هويت اجساد پيدا شده افزود:مشخصات پيكر همه اجساد به غير از يك نفر شناسايي شده است.
كريمي اضافه كرد: تاكنون ٧٥گاوصندوق از  پلاسكو كشف شده است كه ٥عدد تحويل صاحبانشان شد. 

55: 14  مراسم تشييع پيكر شهداي آتش نشان پنجشنبه برگزار مي شود
 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در مورد جزئيات مراسم تشييع گفت : روز پنج شنبه از دانشگاه تهران پیکر شهدا تشییع می شود. مراسم راس ساعت 8 و 30 دقیقه برگزار می شود. بر پیکر شهدا نماز خوانده خواهد شد و در مسیر از خیابان انقلاب به سمت خیابان حافظ و پس از آن به سمت بهشت زهرا، پیکر ها انتقال داده خواهد شد.  
 
45: 14 دستور ويژه رهبري در مورد شهداي آتش نشان
 
رئیس ستاد تشییع شهدای آتش نشان، مجتبي عبدالهي در نشست خبري ظهر امروز گفت: مقام معظم رهبری دستور دادند شهدای حادثه پلاسکو همانند شهدای فی سبیل الله باشند.
 
وي افزود: نیروهای ما که در عملیات و حادثه ساختمان پلاسکو حضور داشتند، در مجموع 16 آتش نشان در صحنه حادثه به درجه رفیع شهادت نائل آمده اند.
 
55: 13 لحظاتي قبل كلاه يك آتش نشان پيدا شد
 
دقايقي پيش نيروهاي امداد و نجات موفق شدند در ميان حجم انبوه آوار و خرابه يك كلاه آتش نشاني را پيدا كنند. اين كلاه نشان مناسبي براي نيروهاي تجسس است تا در آن نزديكي ها به احتمال زياد پيكر يكي ديگر از آتش نشانان شهيد را بيابند.
 
 
روایت جدیدی از محبوس شدگان موتورخانه؛ «تماس تلفنی 2 ساعت بعد از حادثه»/ کشف حفره ای عمیق منتهی به اتاق برق پاساژ/ بارش برف همه را غافلگیر کرد/ وزرات كار مسئول بيمه نبودن كارگران پلاسكو 
 
50: 13 آیات حیات در میان آتش و خاکستر، بوسه بر قرآني كه نسوخت
 
پيش از ظهر امروز نيروهاي امدادي در ميان آوار برداري و جست و جوهاي خود با يك جلد قرآن كريم رو به رو شدند كه به رغم آتش سوزي شديد محل و سوختن حاشيه هاي كاغذ، آياتش نسوخته است. در ادامه تصوير اين قرآن و بوسه آتش نشانان بر آن را مي بينيد.



 
45: 13 حضور همسر يكي از آتش نشانان مدفون شده در محل حادثه
 
لحظاتي پيش همسر يكي از آتش نشانان  مدفون شده با حضور در محل خرابه هاي ساختمان پلاسكو از نزديك در جريان روند امداد و نجات قرار گرفت. او منتظر است تا شايد نيروهاي امدادي نشاني از همسرش بيايند.
 
 

 
 40: 13 تنها 30 درصد از آوار پلاسكو باقي مانده است
 
در ششمين روز از حادثه پلاسكو و با تلاش جمعي نيروهاي امدادي 70 درصد از آوار پلاسكو برداشته شد. اين خبر را ملكي سخنگوي ستاد بحران اعلام كرد و ادامه داد: بخش زیادی از مسیر شرق و جنوب پلاسکو طی عملیات جست‌وجو باز شده و عملیات در این بخش به اتمام رسیده است. در همین بخش بود که تعدادی از پیکرهای هموطنان و شهدای آتش‌نشان را پیدا کردیم.به گفته وی، آواربرداری همچنان برای پیدا کردن شهدای آتش‌نشان و هموطنان مفقود شده در ضلع غربی ادامه دارد. وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 11 هزار تن از ضایعات و نخاله آهن شکسته، سیمان و بتن از منطقه خارج شده است ادامه داد: ده‌ها کامیون به منظور حمل و انتقال نخاله‌ها در نوبت هستند. تاکنون 70 درصد آواربرداری انجام شده اما نیروهای امدادرسانی و آتش‌نشان‌ها مشغول فعالیت هستند تا بتوانند افراد مفقود شده و آتش‌نشانان را پیدا کنند.
 
00: 13  آخرين پيام يكي از آتش نشانان شهيد به همسرش

 شهید حسین حسین‌زاده یکی از شهدای آتش نشان ساختمان پلاسکو است که روز حادثه در ساختمان پلاسکو بوده و پیکر او هنوز پیدا نشده است.
 
عموی شهید حسین‌زاده که داغدار برادرزاده خویش است، مي گويد: شهید حسین زاده ۲۷ ساله بود و سه سال بود که ازدواج کرده بود، هنوز فرزندی نداشت و صبح هنگامی که شیفت را تحویل می‌گیرد جزو نخستین نیروهای اعزامی به پلاسکو بوده است.
 

به گفته عموی این شهید، او همان ابتدا قبل از ریزش ساختمان با همسرش تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد که به محل حادثه پلاسکو بیاید. هنگامی که همسرش را می‌بیند کارت‌های اعتباری خود را به او تحویل می‌دهد و می‌گوید که قسط‌های او را پرداخت کند و به او می‌گوید که ممکن است دیگر مرا نبینی.

 

 
 
10: 12 آگاهي مالك ساختمان از مشكلات ايمني ساختمان 
 
ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران با بیان اینکه در تیرماه سال 1382 معاون املاک بنیاد مستضعفان در نامه‌ای به شهرداری منطقه درخواست نوسازی ساختمان پلاسکو را ارسال کرده بود، گفت: پس بی‌تردید مالک این ساختمان نسبت مشکلات ایمنی مطلع بوده است./ايسنا
 
حالا بايد بررسي كرد كه چرا آن عزم مالك براي نوسازي عملي نشد و چه كساني مسير اين تصميم  را عوض كردند.
 
00: 12 مقصر بيمه نبودن كارگران پلاسكو وزارت كار است
 
در ميان همه خبرهايي كه از حادثه پلاسكو منتشر شد، به اين مهم كه بسياري از كارگران اين ساختمان بيمه نبوده اند و چرا اينگونه بوده كم تر توجه شد.
 
حالا رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با اشاره به اینکه وزارت کار در بحث بیکاری کارگران پلاسکو مقصر است گفت: با توجه به اینکه اکثر کارگران بیکار شده پلاسکو بیمه تأمین اجتماعی نبوده اند، امکان بهره مندی آنها از بیمه بیکاری مهیا نیست.
 
غلامرضا عباسی با بیان اینکه اگر وزارت کار بازرسی کرده بود مشخص می شد که کارگران بدون بیمه مشغول کار هستند و می  توانست مانع از فعالیت کار به رویه اشتباه شود افزود: وزارت کار می تواند واحدی که بدون مجوز کار می کند را پلمپ کند. اما متأسفانه این اقدام را در بحث پلاسکو صورت نگرفت.
 
58: 11 نظر معاون رئيس جمهور در مورد شهيد محسوب شدن آتش نشانان
 
محمد باقر نوبخت، معاون رئيس جمهور در پاسخ به سئوالي در مورد اينكه آيا آتش نشانان جان باخته به صورت رسمي شهيد محسوب مي شوند و يا خير؟ پاسخ داد: رييس بنياد شهيد و ايثارگران در جلسه اخير دولت گزارشي ارايه داد كه اين افراد اتش نشان جز شهداي خدمت هستند و به همين دليل پيكر انها در كنار شهداي مدافعان حرم و شهداي منا دفن خواهد شد.

 
30: 11 نصب نماد يادبود شهداي آتش نشان در نزديكي ساختمان فروريخته
 
سیدمجتبی موسوی، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در رابطه با نصب نماد يادبود شهداي آتش نشان گفت: هنوز مکان قطعی جانمایی نماد یادبود آتش‌نشانان مشخص نشده، اما امکان دارد این یادبود در نزدیکی ساختمان پلاسکو نصب شود.
همزمان از محل حادثه نيز خبر مي رسد كه در ميان دود سفيد و غليظي كه از زير آوار بلند مي شود، نيروهاي امدادي توانستند چند كپسول گاز و آتش نشاني پيدا كنند.
 
روایت جدیدی از محبوس شدگان موتورخانه؛ «تماس تلفنی 2 ساعت بعد از حادثه»/ کشف حفره ای عمیق منتهی به اتاق برق پاساژ/ بارش برف همه را غافلگیر کرد 
 
00: 11 جلسه جنجالي شوراي شهر با محوريت حادثه پلاسكو
 
امروز در حالي جلسه شوراي شهر تهران با حضور اكثريت اعضاء برگزار شد كه موضوع حادثه پلاسكو به مهم ترين دستور جلسه اعضا تبديل شد. در اين جلسه حافظی، پزشك و رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از قوه قضاییه خواست مسببان حادثه پلاسکو را به دور از محافظه‌کاری سیاسی محاکمه کند.
 
علير ضا دبیر،‌ كشتي گير و رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نيز پیشنهادی در راستای انقلاب در خرید تجهیزات آتش‌نشانی مطرح کرد. 
در اين بين محسن سرخو از اعضاي  شوراي شهر نيز انتقاداتي را در مورد تذكرهاي داده شده از سوي شهرداري مطرح كرد و گفت: اخطاریه‌ها نباید برای مستاجران و مالکان سرقفلی ارسال شود، بلکه باید برای مالک اصلی ساختمان پلاسکو که همان بنیاد مستضعفان است ارسال می‌شد.
 
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران  هم بار دیگر بر جایگزینی تجهیزات آسیب دیده سازمان آتش نشانی در حادثه ساختمان پلاسکو تاکید کرد و گفت: آنچه که ما در اولویت قرار داده‌ایم جایگزینی هر چه سریعتر تجهیزات آتش نشانی است که در این حادثه آسیب دیده‌اند. بر همین اساس از روز گذشته از مسئولان سازمان آتش نشانی خواسته‌ایم که لیستی از این تجهیزات جمع آوری کنند تا در شورا نسبت به تامین اعتبار آن و ابلاغ به شهرداری برای جایگزینی این تجهیزات اقدام کنیم. 

45: 10 دلخراش ترين صحنه حادثه پلاسكو از زبان يك آتش نشان
 
سعید کمالی آتش نشانی که در روز نخست حادثه در سبد بالابر آتش نشانی حاضر بود به «مهر»  گفت: حریق پلاسکو مهار شده بود و دود سفیدی که علامت خاموش شدن آتش است از ساختمان بیرون آمده بود. بعد از این دود سفید ناگهان انفجار مهیبی رخ داد که موج انفجار من را هم داخل سبد تکان داد، این موقع بود که دوباره حریق برگشت.

وي اضافه كرد، دلخراش ترین صحنه آتش نشانانی بودند که پشت فنس های پنجره طبقات ۱۲ و ۱۳ گیر کرده بودند و مشخص نبود در آن ارتفاع چرا پنجره ها فنس دارد. وقتی از آن بالا به پایین نگاه می کردم و اصرار مردمی که درخواست می کردند به پلاسکو بازگردند از خودم می پرسیم چه چیز می تواند از جان خودشان عزیزتر باشد.
 


 10: 10 حضور سفير فلسطين در محل حادثه
 
صلاح الزواوی سفير فلسطين در تهران دقايقي پيش با حضور در محل حادثه و ديدار با نيروهاي امدادي با آنها همدردي كرد. او در اين ديدار مراتب تأسف و ناراحتي مردم فلسطين را از حادثه پيش آمده به خانواده قربانيان و عوامل حاضر در محل حادثه ابلاغ كرد.
 
روایت جدیدی از محبوس شدگان موتورخانه؛ «تماس تلفنی 2 ساعت بعد از حادثه»/ کشف حفره ای عمیق منتهی به اتاق برق پاساژ/ بارش برف همه را غافلگیر کرد 
 
 
00: 10 در ساختمان پلاسکو حتی یک کارگاه تولیدی نبود
 
 محمد مهدي تندگویان يكي از اعضاي شوراي شهر تهران در گفته هايي در مورد جزئيات نوع فعاليت افراد در پلاسكو گفت: هیات مدیره ساختمان پلاسکو ادعا کرده که در ساختمان پلاسکو حتی یک کارگاه تولیدی نبوده و همه واحدها فروشگاه بوده است.

او افزود: هیات امنا ساختمان پلاسکو مذکور که 25 ماه است در پلاسکو فعال هستند، اعلام کردند که به هیچ وجه کارگر شب‌خواب نداشته و تنها یک سرایدار و دو نظافت‌چی در آنجا مستقر بودند.

تندگويان تأكيد كرد: هیات امنا مدعی شدند که هیچ منبع گازوئیلی در طبقات نبوده و گازوئیل فقط در موتورخانه و زیرزمین بوده است، و هنوز موجود است، همچنین این افراد مدعی شدند که فقط در برخی از مغازه‌ها کپسول گاز و پیک‌نیک برای پخت و پز موجود بوده است.
 
 
45: 09 خروج 11 هزار تن آوار از محل حادثه تا كنون
 

ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از خروج بیش از 11 هزار تن از آوار ساختمان پلاسکو از محل حادثه خبر داد و در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت جست‌وجو و آواربردار در محل ساختمان پلاسکو، گفت: شب گذشته تا صبح امروز همچنان عملیات آواربرداری در محل حادثه ادامه داشته و آنطور که معاونت خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرده است، تاکنون نزدیک به 70 درصد از آوار ساختمان پلاسکو برداشت شده و بیش از 11 هزار تن از آوار و نخاله‌های ساختمانی از محل خارج شدند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین از کشف تعدادی از لوازم و تجهیزات فردی آتش‌نشانان از محل حادثه خبر داد و گفت: در میان جست‌وجوها تعدادی از لوازم فردی آتش‌نشانان همچون کپسول اکسیژن و نظایر آن کشف شد که به همین دلیل عملیات کمی کند شده تا جست‌وجو توسط نیروی انسانی به شکل کامل انجام شود که البته موردی از کشف جسد نداشتیم.

 
00: 09 اعلام هويت پيكرهاي شناسايي شده تا فردا 
 
يكي از سئوال هاي بزرگ در رابطه با جسدهايي كه تا كنون پيدا شده، هويت و مشخصات شخصي آن ها است كه تا كنون اعلام نشده است. در اين رابطه مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: هویت پیکرهای منتقل شده به پزشکی قانونی هنوز مشخص نشده است ولی آزمایش از خانواده ۱۵ آتش نشان صورت گرفته است و به احتمال زیاد نتیجه آزمایشات و هویت کامل تا فردا معین و اعلام خواهد شد.
 
15: 08 حضور شبانه روزي نيروهاي امدادي و انتظامي در محل 
 
با اينكه شش روز از حادثه پلاسكو و گذشت، همچنان عمليات امداد و نجات ادامه دارد و نيروهاي امدادي خستگي ناپذير در حال فعاليت هستند. از نكات جالب توجه اين فعاليت مستمر مي توان به حضور شبانه روزي نيروها در محل حادثه اشاره كرد؛ افرادي كه خواب و استراحت كوتاه در ماشين و يا مسجد هدايت، در مجاورت ساختمان پلاسكو را بر حضور در خانه ترجيح مي دهند.
 
روایت جدیدی از محبوس شدگان موتورخانه؛ «تماس تلفنی 2 ساعت بعد از حادثه»/ کشف حفره ای عمیق منتهی به اتاق برق پاساژ/ بارش برف همه را غافلگیر کرد 
 
08:00 استقرار ۱۰ تیم سلامت روان در پلاسکو

علی اسدی، معاون مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ایسنا گفت: ۱۰ تیم سلامت روان با هماهنگی وزارت بهداشت و همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران برای مدیریت استرس و کاهش آلام ماموران آتش نشانی، اورژانس و کسبه ساختمان پلاسکو و خانواده های مفقودان این حادثه در محدوده این منطقه مستقر شده اند. تیم‌های مدیریت استرس با همکاری استادان روانشناسی و روانپزشکی از جمله دکتر یاسمی، مشاور سابق سازمان بهداشت جهانی از روز پنجشنبه کار خود را برای کاهش و مدیریت استرس حادثه ساختمان پلاسکو شروع کردند. روز پنجشنبه و جمعه  نیز شش  تیم فعال بودند.

وی افزود: روز شنبه تعداد این تیم‌ها با حضور ۲۰ کارشناس سلامت روان در قالب ۱۰ تیم دو نفره افزایش یافت. همچنین بیمارستان روزبه برای ارائه خدمات تخصصی تر روانپزشکی در اماده باش کامل است. در این راستا آماده سازی و آموزش اولیه در خصوص موارد مرتبط با این حادثه صورت گرفته است.
 
ملاقات و گفت‌وگو با خانواده آتش نشان شهید محسن روحانی، آتش نشان مفقود الاثر ایستگاه شماره ۱۳ و برگزاری جلسه گروهی با اعضای تیم و فرمانده آتشنشانی در خصوص تجارب و احساساتشان از روز حادثه و تعامل و ارائه حمایت‌های لازم از همکاران وی نیز بخشی از خدمات تیم‌های کارشناس سلامت روان در حادثه پلاسکو بوده‌است. 
 
 
05:00 برف همه را غافلگیر کرد
 
از ساعت ۵ بامداد امروز سه‌شنبه ۵ بهمن ۹۵، برف در بیشتر نقاط تهران شروع شده است. در محدوده پلاسکو همچنان فعالیت آتش‌نشانان برای آواربرداری در زیر برف انجام می‌شود. ملکی، سخنگوی آتش نشانی گفت: پیکر جدیدی هنوز پیدا نکرده ایم. با توجه به بارش برف و سردی هوا آواربرداری کماکان ادامه دارد.
 
بارش برف را می بایست غیرمنتظره ترین اتفاقی دانست که می توانست آواربرداری را تحت تاثیر خود قرار داده و امدادگران و آتش نشانان را با دشواری های جدیدی مواجه نماید.
 
04:30 کشف حفره ای عمیق منتهی به اتاق برق پاساژ

نیروهای امداد و نجات ساعت 4:30 دقیقه بامداد در حین گودبرداری متوجه حفره عمیقی شدند که به همین دلیل عملیات آوار برداری متوقف و کلیه دستگاه های مربوط خاموش شدند.

به گزارش تسنیم، بعد از خاموش کردن دستگاه ها و برطرف کردن موانع ورود به حفره 3 نفر از نیروهای امداد و نجات به وسیله نردبانی وارد حفره شدند و بعد از 15 دقیقه جستجو متوجه شدند که این حفره به اتاق برق پلاسکو منتهی می شود. هیچ جسدی در این محل کشف نشد و عملیات آوار برداری ساعت 5 صبح مجددا آغاز شد.
 
 
03:35 آتش بنای تسلیم شدن ندارد
 
عدد ساعاتی که پلاسکو به صدر اخبار آمده، از ۱۱۰ عبور کرده و همچنان عملیات آواربرداری و جست‌وجو در محل ادامه دارد، اما آنچه در این میان شگفت آور است، تداوم حریق و دود ناشی از آن است. آتشی که بنای تسلیم شدن ندارد.
 
این در حالی است که گهگاه این آتش آنقدر شعله ور می شود که آتش نشانان و نیروهای امدادی را پس می زند و کار را متوقف می کند. اتفاقی که اکنون بار دیگر رخ داده و پیشتر، نیمه شب نیز رخ داده بود.
 
00:45 هدایا و کمک های مردمی به سمت محل حادثه سرازیر است

محدوده ممنوعیت‌های ترافیکی اگرچه کاهش یافته، اما هم‌چنان ادامه دارد و علاوه بر اینکه تردد خودروها در خیابان جمهوری اسلامی حدفاصل خیابان فردوسی تا خیابان سعدی، ممنوع است. با سنگین شدن بار ترافیک ممکن است پلیس محدودیت‌های ترافیکی دیگری را در معابر اطراف اعمال کند.

به گزارش ایسنا، با گذشت شش روز از وقوع حادثه، کمک‌های مردمی همچنان به محل کارگاه آواربرداری در پلاسکو سرازیر می‌شود و در دیگر نقاط کشور نیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی میزبان شهروندانی است که با آوردن گل و حتی نقاشی، یاد آتش‌نشانان شهید در حادثه پلاسکو را گرامی می‌دارند.
 
 
00:10 روایت جدید از محبوس شدگان در موتورخانه
 
روز گذشته سخنان زیادی درباره محبوس شدگان در موتورخانه پلاسکو، ارسال پیامکی از جانب ایشان مبنی بر زنده بودنشان در این مکان در زیرزمین ساختمان و تکذیب کشف این افراد در موتورخانه مطرح شد چراکه پیکر چهار تن از زیرزمین ساختمان بیرون کشیده شد و ابتدا مطرح شد که ایشان همان افراد محبوس شده در موتورخانه هستند و بعد این خبر تکذیب شد و محل کشف این اجساد جای دیکری در زیرزمین اعلام شد. این در حالی است که اکنون روزنامه شهروند روایت جدیدی از زنده بودن این افراد، پس از فروریختن کامل ساختمان منتشر کرده است.
 
 
این روزنامه در گزارشی با عنوان «١٠ ثانیه التماس زیر آوار» (متن کامل گزارش را اینجا بخوانید) در این باره می نویسد: 
 
«دقیقا یادم می‌آید. ساعت یک ظهر بود. دو ساعتی از فرو ریختن ساختمان می‌گذشت که موبایل یکی از همکارانم زنگ خورد. اتفاقا تلفنش دستم بود. گوشی را برداشتم؛ باور نمی‌کردم، حیدر بود. اشک می‌ریخت و با گریه می‌گفت: «ما در موتورخانه هستیم. تروخدا نجاتمان بده.» حیدر گریه می‌کرد و التماس می‌کرد. دستانم می‌لرزید. به او گفتم نگران نباش الان می‌آییم و نجاتتان می‌دهیم. کل مکالمه ما ١٠ ثانیه هم طول نکشید. بلافاصله تماس قطع شد و من هم به سراغ بقیه رفتم. موضوع را گفتم. اما من خودم صدای حیدر را شنیدم. التماس‌هایش را شنیدم. حداقل می‌دانم که تا ساعت یک زنده بودند. از آن ساعت به بعد را نمی‌دانم. اینکه با حیدر صحبت کردم و گریه‌هایش را دیدم برایم خیلی سخت است. نمی‌توانم تحمل کنم. صدای حیدر مرتب در گوشم است. کاش می‌شد کاری برای آنها انجام داد. کاش می‌شد نجاتشان داد. بیچاره خانواده‌هایشان هر لحظه عذاب می‌کشند.»
 
00:00 آتش بار دیگر شعله ور شد
 
از نخستین ساعات روز گذشته که پیکر چهار تن کشف شد تا کنون، هیچ اتفاق خاصی در محل حادثه رخ نداده، الا اینکه آواربرداری ها ادامه داشته و آن گونه که گفته می شود، اکنون حدود 60 درصد آوار برداشته شده است.
 
نکته جالب توجه در این خصوص اینکه آوارها از محل حادثه به محلی در محدوده محله هرندی و شوش انتقال داده می شود تا در آنجا تحت نظارت پلیس نگهداری شوند تا اگر اموالی از ساکنان پلاسکو در آن جا مانده بود، احتمال بازیابی اش از دست نرود.
 
 
برای مطالعه اخبار روز نخست به اینجا بروید

برای مطالعه اخبار روز دوم به اینجا بروید
 
برای مطالعه اخبار روز سوم به اینجا بروید
 
برای مطالعه اخبار روز چهارم به اینجا بروید
 
برای مطالعه اخبار روز پنجم به اینجا بروید
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۲
خدايا خودت كمك كن. الهى آمين يا ارحم الراحمين. امن يجيب المضطر اذا دعاه و يكشف السوء.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
دلواپس بودن بهتر از ساده لوح و احمق بودن هست جناب ادعا و تبار پر ادعاتون
شما چه کردید وضع از دوره احمدی نژادم بدتر شد تو همه زمینه ها
کو این کار درست کردن شما و کسایی که سنگشونو به سینه ی زنی
مردم وضعشون داغون تر شد
حتی امثال خودت از یه سوسمار خور عرب هم کمتر حساب شد و نمیتونه به کشور ارزوهاش حتی تو توالت فرودگاش پاشو بزاره
بهتره اون چشماتونو باز کنید و بفهمید وقتی یکی نمیخاد زنده باشی دست دوستی دراز کردن عین حماقت هست ساده و زود باور
مقصران فاجعه ملی ساختمان پلاسکو به ترتیب عبارتند از:

1. بنیاد مستضعفان بعنوان مالک و به ادله عدم توجه به هشدارهای مکرر سازمان آتش نشانی

2.معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با ادله عدم پلمپ ساختمان با توجه به رونوشت هشدارهای سازمان آتش نشانی

3.شهرداری تهران با ادله عدم شکایت رسمی از بنیاد مستضعفان با ادله عدم تمکین از هشدارهای مکرر سازمان آتش نشانی

4.شهرداری تهران با ادله عدم تخصیص اعتبار جهت تهیه خودروهای با نردبان های بلندتر اطفای حریق و سامانه های نوین و به روز اطفای حریق

5.فرمانده کل عملیات اطفای حریق با ادله صدور اعزام آتش نشانان به داخل ساختمان پر از مواد آتش زا و عدم صدور دستور خروج آتش نشانان از داخل ساختمان

6.فرمانده پلیس تهران و فرمانده پلیس راهور تهران با ادله عدم کفایت در مدیریت جمعیت عدم متفرق نمودن جمعیت

7.سازمان ملی استاندارد با ادله عدم استاندارد بودن ایمنی ساختمان
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
خدارو شکر به فکر این کسبه هستید
ما ساکنین واحد های آتش گرفته برج سلمان مشهد همچنان بیکاریم و به هر بانکی مراجعه میکنیم لااقل یک وام برای خرید لوازم سوخته بگیریم میگن بودجه نداریم و لی خدارو شکر برای تهران نشین ها همه چیز هست کم و کسری نیست الحمدالله ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
دولت هم که پول اتشنشانی رو کامل نداده هم هیچ تقصیری نداره
حالم میخوره از این همه سیاسی کاری اونم به هر بهانه ای!!!
ناشناس
| Australia |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
منم حالم از شهرداری و سیاسی کاریاش بهم میخوره. اینکه برای بیلبوردای سیاسی پول میده ولی پول تجهیزات آتشنشانیو نمیده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
حال مردم هم از توی دلواپس بهم میخوره که از مرگ انسانها هم در راستای امیال کثیفت و جناح دلواپست برای کسب قدرت استفاده میکنی!
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
دوست ناشناسم چقدر زیبا به مقصرین اشاره کردید امیدوارم قوه قضائیه هم به همین زیبایی علیه اینها اعلام جرم کنه و محاکمه و مجازات های متناسب نه مثل قاضی مرتضوی براشون در نظر بگیره!
پيشگيري
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
بعلاوه هر فردي در تامين امنيت شغلي و كاري خود مسئول است تهيه كپسول ضد حريق و نصب سيستم ضد حريق و انجام تذكرات متعدد به ديگران جهت نصب سيستم خودكار هشدار حريق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
آآتش نشانی زیر نظر شهرداری هست و بودجش شهرداری پرداخت میکنه نه دولت. لطفا قبل از اظهار نظر کمی مطالعه کنید و سطح آگاهیتون بالا ببرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
اتفاقا شما که علامه دهری برو یه سرچی تو نت بزن
دجه آتش‌نشانی از سوی شورای شهر تخصیص داده می‌شود و شهرداری تهران وظیفه تأمین آن را دارد. بنابراین صرفاً‌ شهرداری از محل درآمدهای خود، بودجه آتش‌نشانی را تأمین می‌کند.

حالا با این شرایطی که وجود دارد و در شهرداری ساخت‌وسازها بسیار کم و محدود شده و درآمد آن محدود است و مجموعه دولت و سازمان‌هایی که مکلفند به شهرداری بدهی خود را بدهند مانند یارانه مترو که طلبکارند و هنوز پرداخت نکرده اند وضعیت بدتر هم می‌شود ولی اگر دولت به تعهدات خود عمل کند دست شهرداری باز می‌شود.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
من ناشناس 15:32 هستم اره من دلواپسم دلواپس ملتم نه مثل تو و امثال توی منفعت طلب هرکسی که خلاف کنه میگم و مثل امثال بی اخلاقایی مثل تو و جناحت که چشماشونو روی کثافت کاری ها و دزدی های جناحشون میبندن سکوت مرگ نمیگیرم
شماها که 4 ساله روی کار هستید چه کردید از سگ امریکایی هم کمتر حساب میشه مردم مملکتت
حالم بهم می خوره از انقدر دروغ گفتنتون از شما به اصطلاح راستگویان
شماها و کسانی که غیرمنصفانه و فقط برای مسائل سیاسی از دهن باز می کنید تو خون و ضررهایی که به افراد بیگناه میرسه شریک هستید
حالا این ضرر جانی باشه یا مالی یه .... دیگه ای
شماها فقط کیفتون کوک باشه دیگه به هچی کار ندارید الکی فقط ادعا هستید
چسبوندن انگ بی خود برای پوشوندن گنداتون توی همه حوزه ها برای شما کاری نداره
سال گذشته به سامانه 137 شهرداری تهران گزارشی فوری فرستادم مبنی بر اینکه نمای سنگ مرمر یک ساختمان واقع در خیابان آزادی که چندین سال است خالی از هرگونه اسباب و اثاثیه و سکنه می باشد بطور مرتب در حال ریزش بر سر مردم است...

و به همین منظور چند تصویر با کیفیت هم برایشان فرستادم...



بعد از دو هفته تماس گرفتند و اعلام کردند یک نامه اخطار به مالک ساختمان توسط مامور ابلاغ شهرداری به درون ساختمان انداخته شده است تا اقدام به بازسازی نمای ساختمان کند.....!

من گفتم همانطوریکه در گزارشم تاکید کرده ام این ساختمان فاقد اسباب و اثاثیه و سکنه است.

پس این اخطار را چه کسی باید رویت و عمل کند؟!...

پاسخ دادند وظیفه ما در همین حد است ....!

با سامانه شکایت از سامانه 137 شهرداری تهران تماس گرفتم پاسخ دادند حق با شماست نگران نباشید در اسرع وقت اقدام می کنیم...

پس از یک هفته پاسخ دادند :

یک اخطار کتبی دیگر داخل ساختمان انداخته شده است...!


خب هر انسانی که از زیر این ساختمان عبور کند با خطر مرگ روبرو است بدون آنکه متوجه فاجعه باشد...


خاطر نشان می کنم موقعیت این ساختمان بگونه ای است که نیاری به ورود به ساختمان هم نبود

در حقیقت

شهرداری نمی خواهد بودجه خرج کند...

و جان مردم برابش ارزشی ندارد...
.
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
احتمالا اخطارها رو داخل حیاط خلوت بنیاد انداختن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
ند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها مصوب 11/4/1344 با اصلاحات بعدی



بند 14- اتخاذ تدابیرموثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه ها واماکن عمومی ودالانهای عمومی و خصوصی و پر کردن و پوشاندن چاههاو چاله های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیاء در بالکنها و ایوانهای مشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آنها موجب خطر برای عابرین است و جلوگیری از ناودانها و دودکشهای ساختمان که باعث زحمت و خسارات ساکنین شهرها باشد

تبصره:در کلیه موارد مربوط به رفع خطر از بنا ها و غیره و رفع مزاحمت های مندرج در ماده فوق شهرداری پس از کسب نظر مامور فنی خود به مالکین یا صاحبان اماکن یا صاحبان ادوات منصوب ابلغ مهلت دار مناسبی صادر مینماید و اگر دستور شهرداری در مهلت معین به موفع اجرا گذاشته نشود شهرداری راسا با مراقبت مامورین خود اقدام به رفع خطر یا مزاحمت خواهد نمود و هزینه مصروف را به اضافه صدی پانزده خسارت از طرف دریافت خواهد کرد.

مقررات فوق شامل کلیه اماکن عمومی مانند سینماها،گرمابه ها مهمانخانه ها،دکاکین،قهوه خانه ها،کافه و رستورانها ،پاساژها و امثال آن که محل رفت و آمد مراجعه عمومی است نیز میباشد.
اخیش جیگرم اتیش گرفت . اگر زنده بودن چی . چرا آوار برداری اینقدر طول کشید . چرا ؟ چی کار میکنند یعنی هیچ راهی نبود برای نجات این بندگان خدا. از روز حادثه من یکی همش دل شوره دارم . اعصاب بهمون نموند . خدااااا خودت به دادمون برس
از اول گفتند موتورخانه و افراد زنده در آن ولی اقای قالیباف ساعت اول امد تز داد که اوار را از بالا بردارند و هر چه گفتند موتورخانه قبول نکرد این را از تلویزیون نشان دادند و همه دیدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
خدایی اول فک کنید بد حرف بزنید وقتی حتی اکسیژن به اتیش زیر درست حسابی نمی رسید و هر وقت یه اوار بلند می کردن تازه گر می گرفت ایا کسی اون زیر زنده بود
انگار پفک افتاده بود روی اونا
این حرفا بهونس
حتی زیر و رو رو هم باهم می کندن باز نتیجه معلوم بود!!!!
پاساز پلاسکو بصورت یو U شکل می باشد وچون موقع تخریب به سمت داخل خم شده است به مانند دهلیز در امده به نحوی که داخل ان فضای خالی و هوا کافی برای اتش سوزی وجودارد با ریزش هزاران تن اوار ساختمانی امکان اینکه به سرعت در مدت دو یا سه روز خاکبرداری انجام شود مشخص بود غیر ممکن وغیر عملی است و بعد از دو روز هیچکس زنده بیرون نمی اید لا جرم بایست ان را به حال خود رها میکردند تا اتش زیر اوار کاملاو بخودی خود خاموش می شد نه انکه با ریزش اب دایما اتش را شعله ورکنند وبا این اقدام اجناس وجسد ها هم منهدم وخاکستر شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
باشه، اونوقت جواب ملت عصیانی را تو می دادی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
بار ریختن آب، آتش شعله ور میشود؟؟؟
در ضمن اگه به خودی خود میسوخت زودتر خاموش میشد؟ و جسدها خاکستر نمیشدند؟؟؟
مطمئنی امروز قرصاتو خوردی؟؟
با تشکر و قدردانی از همه آتش نشانان عزیز میهنمان به خصوص عزیزانی که این روزها به شدت مشغول کار و تلاش در ساختمان پلاسکو بودند.
بعضیها این روزها از روی منافع سیاسی سعی در ضعیف جلوه دادن زحمات شهرداری و نیروهای از جان گذشته آتش نشانی هستند ولی من می دانم که آنها چقدر با تجربه و با برنامه هستند. دو تن از دوستان من و یکی از اقوام نزدیک ما جوانهایی هستند که در آتش نشانی مشغول هستند. مهارت و جسارت و از جان گذشتگی آنها آن چنان است که باور کردنی نیست و فقط در فیلمها می توان به صورت اسطوره ای این مسائل را دید. فیلمها و کلیپهایی که از این عزیزان دیده بودم خیلی تاثیر گذار بود. مخصوصا مسابقات جهانی آتش نشانان که روسیه انگلستان ایران و آمریکا جزو مقامهای برتر بودند. امتیاز و برتری آتشنشانان ایرانی بر دیگر کشورها از جان گذشتگی و حس انسان دوستی خاص آنهاست. چون مردم خوبی مثل همین هایی داریم که در اطراف ساختمان پلاسکو و سطح کشور این روزها قدردانی و ابراز احساسات می کنند.

- پیشنهادی هم برای نیروهای آتشنشانی دارم که ای کاش می شد که هر کدام از آنها یک ردیاب جهت مکان یابی آنها یا مانند نیروهای انتظامی ویژه دوربینی در لباس آنها برای مدیریت عملیات در نظر گرفته شود.
خداوند به تمام بازماندگان این حادثه تلخ صبر دهد
اگر تماسی گرفته باشند حتما شماره همراه و زمان مکالمه روی گوشی مورد ادعا راوی ثبت و باقی می ماند دیگه این همه تائید و تکذیب نداره
چی به چیه!؟ کی به کیه!؟ چی راسته!؟ چی دروغه!؟ چقدر حرف های متناقض!!!
دروغگویی یکی از ناهنجاریهای فرهنگی ما ایرانیان (خرد و کلان) است که در مواجهه با هر مشکلی (بعنوان اولین راهکار) بدون ترس انجامش میدهم؛ بطوری که در بسیاری از موارد نمیتوان هیچ دلیلی برای آن پیدا نمود.
متاسفانه حاکمیت نیز بجای مبارزه با این معظل فرهنگی (با صداقت شجاعانه رسانه ای) خود به سادگی دست به دروغ گویی های بی دلیل میزند و با این کار اعتماد عمومی را هر چه بیشتر از خود سلب کرده و افراد را به باور و پذیرش رسانه های بیگانه سوق میدهد.
تناقض گویی درباره افراد گیر افتاده در موتورخانه ساختمان پلاسکو نیز یکی از همین موارد است که از یک طرف هر کسی پی به دروغ بودنش میبرد و از طرفی هیچ دلیلی نمیتوان برای این دروغگویی پیدا کرد.
مثلا اگر به مردم بگوییم که با وجود تلاش شبانه روزی امکان دسترسی به این افراد در کمتر از ۴ روز ممکن نشد چه اتفاقی خواهد افتاد؛ آیا کسی در تلاش و زحمات شبانه روزی ما تردید خواهد کرد؛ یا اینکار را عمدی خواهد دانست؛ یا کارآمدی ما را کمتر از آنچه است خواهد دانست.
متاسفانه حاکمیت دچار اشتباهات بسیار ابتدایی میشود که نشان میدهد مسولان از چه سطح آگاهی پایینی برخوردارند.
انفجار بعد از خاموش شدن؟ چه خبره؟ نكنه تعمدي بوده ؟ چرا اينقد اخبار مشكوكه !!؟
نمی دونم چرا یاد طعنه کنایه های مسولین خودمون به تناقض گویی ها و عدم مدیریت بحران سعودی ها در فاجعه منا افتادم !
شهردار و کل اعضای شورای شهر باید استعفا بدهند و مالک ساختمان باید محاکمه بشه
امثال آقای دبیر کشتی گیر به چه درد شورای شهر و مردم میخورند؟؟!!
لابد میخواهند زیر یه خم مشگلات را بگیرند !!!!!!!!! افسوس که بسیاری از آدم ها در جایگاههای خودشان نیستند !!!!!!!!!
پس این همه جنازه کجا رفته؟حتما لو لو برده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
نه عزیزم یا سوختند و خاکستر شدند یا پیدا میشند
شهید خدمت یعنی اینکه بنیاد شهید به خانواده هاشون هیچ خدماتی بعد از این نخواهد داد!!!!
باید شهدای آتشنشانی شهید ایثارگر تلقی بشن و این کمترین خواسته مردم و خانواده های پریشان حال شهداست
سلام به همه مردم ایران،بخصوص خانواده های عزیز شهدای اتشنشان
خدا میداند که در این چهار روز،چقدر سخت بوده برای من و یقیننا مردم ایران،بخصوص تهرانیهای با مرام،
کاری از دستم بر نمی اید،جز دعا کردن
انشالله که یک نفر حتی اگه شده ،زنده بیرون بیاید،انشالله
خدایا شب عیدی این دیگه چه حادثه ای بود ..خدا به همه صبر بده
اگر پيكرها پيدا نشوند چه؟ اين چه فاجعه دردناكي بود ديگه ... تا دير نشده به داد بقيه ساختمان‌ها برسيد.
علير ضا دبیر،‌ كشتي گير و رییس کمیسیون برنامه و بودجه!!!!!
كشتي گير كجا و رييس كميسون برنامه و بودجه كجااااااا نتيجه ميشه فاجعه پلاسكوووووو
سال 95 سال شومی بود سال حادثه های بزرگ بود کشتار جاده ها ،آتش گرفتن اتوبوس سربازان مظلوم ،حادثه برخورد تاریخی و بسیارتلخ قطار تبریز ،فاجعه از دست دادن خصرت آیت اله هاشمی و دردناک ترازهمه فاجعه وحشتناک پلاسکو روی هم رفته سال خوبی نبود کاش می شد ورق خونین این سال در تاریخ به عقب باز می گشت .....
کم آوردید به صحنه سازی برای انحراف افکار عمومی متوسل شدید .
مگه سازمان تامین اجتماعی خودش بازرس نداره که وزارت کار مقصر باشه ؟؟؟
پول بیمه تو جیب آقایون شاغل در تامین اجتماعی میره؛ نفری 4 میلیون به بالا حقوقشون هست بعد کارمندای اداره کار با زیر دو میلیون حقوق مقصر عدم بیمه بودن هستن ؟؟
برخی مسئولین حرف نزنن بهتره
باز هم می گم بنیاد شهید و مدیرانش باید از خداشون باشه به خانواده ی شهدا خدمت کنند و خودشان یاید دنبال راهکار قانونی باشند.
نه اینکه با منت بگویند شهید خدمت محسوب می شوند و تعهدی نداریم
واقعا خدمت رسانی به خانواده ی این شهدای عزیز انقدر سخته
متاسفم
وقتي تمام پيكرهاي مطهر پيدا نشده چگونه مي‌خواهند مراسم تشييع برگزار كنند؟
بناي يادبود را در محل حادثه نصب كنيد نه نزديك آن. پيشنهاد من اين است كه محل حادثه به يك پارك تبديل شود و بناي يادبود در همان پارك قرار داده شود. نام پارك را هم با نام آتشنشان مزين كنيد. اسامي تمام اين شهدا را در پارك ثبت كنيد. خدايا به حق همان قرآن كه از شعله‌ها حفظ كردي رحم كن. خدايا به همه به خصوص خانواده‌هاي اين عزيزان صبر عنايت فرما كه هر چه مي‌گذرد بي تاب تر مي شوم.
راستي اين دلواپس‌ها فقط نگران برجام بودن ؟ نگراني واسه اين اين وضعيت ندارن ؟ صداشونو نمي شنويم ؟؟؟؟؟
يه خسته نباشي و دست بوسي خدمت عزيزان آتش نشان و كم كم دارم متوجه ميشم ٩٠ درصد مردم مملكت ما در هر زمينه كه فكرش رو كني كارشناس هستند اونم از نوع خبره
خوب اگر اس ام اس یا تماسی از داخل پلاسکو با بیرون گرفته شده . مستنداتش روی گوشی ها هست دیگه. خوب چه کاری داره به جای این همه تایید تکذیب و التماس و قسم و آیه ، یه تصویر از متن پیام یا تاریخ و شماره تمس که روی گوشی افتاده منتشر بشه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
دروغه
با این تدابیر چرا ما هنوز عقب مانده ایم جای تعجب داره !!!!!
خدایا یعنی بهتر از این تدبیر که برای ایمنی در برابر حریق ۱۴ بار بله ۱۴ بار اخطار بدی چقدر هوشمندانه است
مسئولین ایران ایندفعه واقعا خدا قوت
لطفا فردا ادارات با دو ساعت تاخیر آغاز شود تا همه بتوانند حضوری گسترده در بدرقه این دریا دلان داشته باشند
دبیر و جدیدی و رضازاده و ساعی به چه دردی میخورند و در مورد شهرسازی و اسکلت ساختمان و ... چه اطلاعاتی دارند ؟
موقع دیدن صحنه هایه پلاسکو یاد زلزله بم افتادم.خیلی گریه کردم.
ده ها نفر زیر آوار و در مواد مذاب ذوب شدن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل