بازدید 10173
۹
زیباکلام در گفت و گو با «تابناک»؛

چرا «عارف» نمی‌تواند آلترناتیو «روحانی» باشد؟/ نظر نهایی اصلاح‌طلبان را «عطریانفر» نمی‌دهد!/ معرفی سه گزینه برای جایگزینی روحانی

هرچند محبوبیت یک فاکتور است، مهمتر از آن توان اجرایی فرد برای مدیریت پست دوم کشور یعنی ریاست جمهوری است. از نظر توان اجرایی بین گزینه های احتمالی ریاست جمهوری هم «محمدعلی نجفی» کارنامه بسیار موفقی دارد و هم «اسحاق جهانگیری»، اما این ویژگی در «محمد رضا عارف» خیلی پررنگ نیست.
کد خبر: ۶۵۹۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷ 23 January 2017
کمتر از چهار ماه دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری زمان مانده و با وجود همه وعده هایی که از سوی احزاب اصلاح طلب برای رسیدن به تصمیمی نهایی در خصوص معرفی یا عدم معرفی کاندیدایی در کنار «حسن روحانی» مطرح می شود، این جلسات نه تنها هنوز به نتیجه ای ختم نشده، بلکه منجر به بیان اظهارنظرهای مختلفی از سوی چهره های مختلف این جریان سیاسی شده است.

به گزارش «تابناک»، اما در این میان به نظر می رسد که کارگزاران بیش از همه به دنبال پررنگ ساختن نقش خود در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم هستند. آنها نه تنها از گزینه احتمالی سایر احزاب اصلاح طلب حمایت نمی کنند، بلکه از بی اعتمادی جریان اصلاح طلبی به «محمدرضا عارف» خبر داده و دو گزینه دیگر را که البته از اعضای شورای مرکزی این حزب هستند، به عنوان کاندیداهای درسایه اصلاح طلبان یا آلترناتیو روحانی معرفی می کنند.

آیا «محمد عطریانفر» عضو حزب کارگزاران که از بی اعتمادی اصلاح طلبان به عارف خبر می دهد، در پی هدفی است که همواره این حزب در انتخابات ریاست جمهوری به دنبال آن بوده است؟ هدفی که اگر بنا بر ورود اصلاح طلبان به انتخابات باشد عضوی از کارگزاران یا گزینه ای نزدیک به آن مورد تأیید اعضای این حزب قرار خواهد گرفت.

«صادق زیباکلام» در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» در بیان چرایی اظهارات این چهره حزب کارگزاران پیرامون انتخابات آینده و اعلام عدم اعتماد به «محمدرضا عارف» ـ که همواره یکی از گزینه های نزدیک به رئوس جریان اصلاح طلب بوده ـ نخست به مسائلی که این حزب را مجبور به معرفی کاندیدای دیگری در کنار روحانی می کند، اشاره کرد.

معرفی آلترناتیو روحانی جدی ترین بحث اصلاح طلبان


این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در زمان نزدیک به انتخابات، چند موضوع مختلف از سوی برخی اعضای احزاب اصلاح طلب در حال طرح شدن است که البته همه در هم تنیده هستند. اولین بحثی که مطرح می شود، معرفی نامزد آلترناتیو است. ظاهرا علت طرح این موضوع این است که اصلاح طلبان گمان می برند «حسن روحانی» در انتخابات آینده رد صلاحیت شود که در این صورت مجموعه اصلاح طلبان باید آماده باشند و یک نامزد جایگزین برای او داشته باشند.

وی افزود: این یعنی شبیه همان اتفاقی که در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 رخ داد. وقتی مرحوم هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شد، دو نامزد دیگر این انتخابات روحانی و عارف، مورد حمایت مرحوم هاشمی و سایر بزرگان اصلاح طلب قرار گرفتند تا رد صلاحیت هاشمی تغییر چندانی در برنامه اصلاح طلبان به وجود نیاورد.

زیباکلام در ادامه با بیان اینکه به نظر می رسد رهبری اصلاح طلبان این اتفاق را برای انتخابات آینده پیش بینی می کنند و می گویند اگر این اتفاق در این سال هم رخ دهد مبادا که غافلگیر شویم، عنوان کرد: «باید کمی تامل کرد چون شرایط انتخابات سال 92 با سال 96 لزوما یکسان نیست و ما هم نباید لزوما همان واکنش را در برابر رد صلاحیت گزینه اصلاح طلبان نشان دهیم.

وی ادامه داد: مورد مرحوم هاشمی را کنار می گذاریم. صدها مورد دیگری که رد صلاحیت شدند را هم کنار می گذاریم اما اینکه اصلاح طلبان رد صلاحیت روحانی را دربست قبول کنند و بگویند مصلحت شورا این بوده و جای نگرانی نیست چون ما عارف، نجفی و یا اسحاق جهانگیری را داریم و جایگزین او می کنیم. این شیوه برخورد هرچند ممکن است از نظر مصلحت سیاسی درست باشد، از نظر مصلحت پیشبرد دیپلماسی که هدف اصلی اصلاح طلبان است، اصلا درست نیست.

اصلاح طلبان نباید از مسأله رد صلاحیت به راحتی عبور کنند


این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه ظرف ماه های گذشته بارها اعلام شده که صلاحیت «حسن روحانی» هم مثل مابقی کاندیداها باید بررسی شود، و احتمال رد صلاحیت او نیز وجود دارد اظهار کرد: اصلاح طلبان نباید از این مسأله به راحتی عبور کنند و راه را برای خدشه دار کردن و پایمال ساختن حقوق مدنی و قانونی افراد که همانا حق شرکت در انتخابات است هموار کنند. رهبری اصلاحات نیز باید قرص و محکم در برابر این اتفاق بایستد.

زیباکلام در ادامه بر فرض قبول معرفی کاندیدای آلترناتیو از سوی جریان اصلاحات اشاره کرد و با طرح این سؤال که آن گزینه باید چه کسی باشد، گفت: تصمیم نهایی با مجموعه ای است که رهبری اصلاح طلبان را تشکیل می دهند که البته پیش از این یکی از اجزای اصلی آن مرحوم هاشمی رفسنجانی بودند. حال که ایشان نیستند وظیفه «سید محمد خاتمی» سنگین تر می شود.

وی اظهار کرد: به بیانی در ماه های منتهی به انتخابات آقای خاتمی ستون عمود خیمه اصلاح طلبان است. او وقتی تصمیم بگیرد که «محمدرضا عارف» نامزد جایگزین باشد یا «محمد علی نجفی» و یا «اسحاق جهانگیری» به نظرم بدنه اصلاح طلبان باید آن را بپذیرند. چنین تصمیمی برعهده «غلامحسین کرباسچی» و یا «صادق زیباکلام» نیست؛ هرچند همه ما آزاد باشیم که اظهارات خود را مطرح کنیم.

بررسی توان اجرایی گزینه های در معرض کاندیداتوری اصلاح طلبان


او در بیان ویژگی های کاندیدای آلترناتیو گفت: «از نظر من دو مسأله خیلی مهم در این رابطه وجود دارد. یکی میزان محبوبیت و رأی آوری است که قطعا «محمدرضا عارف» از این ویژگی بیش از سایر گزینه ها برخوردار است، ولی سؤالی که مطرح می شود این است که آیا صرف محبوبیت می بایست تنها دلیل ما برای گزینش افراد باشد؟ پاسخ به این پرسش خیر است. هرچند محبوبیت یک فاکتور است، مهم تر از آن توان اجرایی فرد برای مدیریت پست دوم کشور یعنی ریاست جمهوری است.

زیباکلام با بیان اینکه در این صورت قیاس ما برهم می خورد، تصریح کرد: از نظر توان اجرایی بین گزینه های احتمالی ریاست جمهوری هم «محمدعلی نجفی» کارنامه بسیار موفقی دارد و هم «اسحاق جهانگیری»، اما این ویژگی در «محمد رضا عارف» خیلی پررنگ نیست.

هیچ حرکتی از عارف در جهت وحدت اصلاح طلبان ندیدیم


این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: واقعیت این است که عارف به عنوان منتخب اول مردم تهران در انتخابات سال گذشته نشان داد که در مجلس دهم از آن قدرت سازماندهی و مدیریتی آن طور که باید و شاید برخوردار نبود و واقعیت تلخ تر این است که نامزدهای لیست امید نتوانستند حتی یک کمیسیون دست چندم را هم بگیرند، در حالی که گفته می شده بیش از صد رأی دارند. سؤال این است که جریان سیاسی که یک سوم مجلس را در دست دارد چطور نتوانست حتی یک کرسی مجلس را در اختیار بگیرد؟

وی در ادامه تأکید کرد: «از خرداد امسال که دهمین دوره مجلس آغاز به کار کرد، هشت ماه می گذرد و ما واقعا هیچ حرکت آنچنانی در جهت وحدت و یکپارچگی از سوی عارف ندیدیم. آنقدر که «علی مطهری» مواضع مردمی را اتخاذ کرد، چنین مواضعی را از عارف و حتی دیگر چهره های طیف اصلاح طلب ندیدیم؛ یعنی اگر تنها «محمود صادقی» را مستثنا کنیم، از همه کسانی که با قطار اصلاح طلبی وارد مجلس شدند، هیچ تحرک خاصی را ندیدیم.

نظر نهایی اصلاح طلبان را که عطریانفر نمی دهد


زیباکلام در ادامه یادآور شد: این بحث ها در پشت درهای بسته که به رهبری لیدر اصلاح طلبان شکل می گیرد، می تواند همه احزاب اصلاح طلب را به نظر واحدی برساند. آنها چه در هیبت فردی و چه به نمایندگی از احزاب سیاسی توان اجرایی، محبوبیت اجتماعی و حرکت در جهت گفتمان اصلاحات را مورد توجه قرار خواهند داد تا به یک توافق جمعی رسیده و فردی را به عنوان گزینه نهایی معرفی کنند.

او در خصوص صحبت های اخیر یک عضو کارگزاران در خصوص عدم اعتماد اصلاح طلبان به عارف تأکید کرد: «اگر عطریانفر نظری داده، نظر شخصی اوست. نظر غایی و نهایی را نه من می گویم نه عطریانفر و نه هیچ فرد دیگری. نظر غایی و نهایی را مجموعه ای که رهبری اصلاح طلبان را تشکیل می دهند، خواهد گرفت».

کارگزاران تمایلی به کاندیداتوری عارف ندارند


زیباکلام در پاسخ به اینکه آیا کارگزاران بیشتر تمایل دارند تا کاندیدای مورد نظر حزب خود را وارد رقابت کنند، خاطرنشان کرد: «قطعا کارگزاران تمایل به عارف ندارند، چون آنها بیشتر به توان اجرایی فکر می کنند؛ یعنی به گزینه هایی مثل روحانی یا فردی که به این حزب نزدیک باشند. اما همانطور که گفتم در پشت درهای بسته هم اعضای کارگزاران، هم اعضای جبهه مشارکت سابق، هم اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی سابق و هم همه جریان طیف بزرگ اصلاح طلبان همچون سال 92 روی روحانی به توافق خواهند رسید؛ بنابراین تصمیم، جمعی است و نمی توان و نباید از نظر فردی حرف زد».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
آلترچیچی؟
جانشین!
بی سواد!
ای بابا آلترناتیو بودن یا نبودن عارف مسئله ی مهمی نیست ...

چرا مغز آدمو در گیر خوب و خوبتر یا بد و بدتر میکنین ؟؟؟

جو سازیهای انتخاباتی از الان شروع شده و توی این 4 ماه ظاهراً باید سر درد بکشیم از این وضعیت ...

ولی طبق تجربه اتفاقات 48 ساعت قبل انتخابات رقم میخوره و نتیجه معلوم میشه ...

هل دادن مردم به یک سمت خاص دقیقاً توی همون 48 ساعت با فضا سازی های مهلک ذهنی انجام میشه و مردم هم احساسی عمل میکنن ...

حداقل 2 تا چهره جدید بیارین مگه اینجا قحط الرجاله ؟؟؟
این کلمه ی آلترناتیو چه مد شده ها
البته اگه عارف بیاد که ما بهش رای می دیم.
مشکل ما با روحانی نیست بلکه با بعضی از وزیران سودجو یا بی کفایت است
اخه خجالت بكشيد ، الترناتيو يعني چي ، از خودتان شرم نداري بي هويت ها
آلترناتیو دیگه چیه؟
شما اصلا دو روز از عمرت رو خارج بودی که حالا برای ما لغت درست میکنی؟!
مگه کلمه «جایگزین» در فرهنگ فارسی چه اشکالی داره که حتما باید بری فرنگیش رو بیاری فارسی بنویسی؟!
قبلا گفته شده است آقایان دکتر عارف و دکتر صالحی نمی بایست وارد کابینه میشدند و مسئولیت دولتی باستثنای دانشگاهها می پذیرفتند. در ضمن آقای جهانگیری اصلا مناسب ریاست جمهوری نمی باشد
روحانی تو مردم عامه جایگاهش خیلی افت داره هر کی باشه بهتر از اون رای داره عارف نجفی موسوی لاری
اشتباه دوره احمدی نژاد رو تکرار نکنید موسوی فقط تو تهران رای داشت روحانی هم همینجوریه اما رای کشور رو عامه می چرخه
آخرش کاری نکنید جلیلی رای بیاره بدبخت بشیم
رد بشیم از روحانی صلوات
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر