بازدید 79969

جزئیات برنامه های نشست صلح سوریه در شهر «آستانه» قزاقستان

شبکه لبنانی المیادین در گزارشی جزئیات نشست صلح سوریه در شهر آستانه قزاقستان طی دو روز مذاکرات میان گروه های سوری و هیأت های خارجی را بررسی کرده است.
کد خبر: ۶۵۹۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶ 23 January 2017
شبکه لبنانی المیادین در گزارشی جزئیات نشست صلح سوریه در شهر آستانه قزاقستان طی دو روز مذاکرات میان گروه های سوری و هیأت های خارجی را بررسی کرده است.

به گزارش تابناک، شبکه لبنانی المیادین در گزارشی به بررسی دور جدید مذاکرات صلح سوریه در شهر آستانه قزاقستان پرداخته است.

المیادین در این باره گزارش می دهد: یکی از منابع آگاه در مذاکرات آستانه قزاقستان از برگزاری دو جلسه در روز دوشنبه خبر داد تا بدین صورت به دو طرف سوری فرصتی برای گفتگوی مستقیم و بدون میانجی داده شود اما گروه های مسلح مذاکره از طریق واسطه ها را خواستار شده اند. این در حالی است که پیشتر وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرده بود این مذاکرات تا روز سه شنبه پشت درهای بسته ادامه خواهد یافت. همزمان «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز بر کسب دستاوردی بزرگ در این مذاکرات تاکید کرد. از سوی دیگر ایران، ترکیه و روسیه نیز برای آماده کردن متن سند مذاکرات آستانه نشستی را آغاز کردند.

المیادین می افزاید: در روز دوم این مذاکرات، گفتگوهای دوجانبه میان طرف های سوری انجام می شود و پس از آن نیز مذاکرات گروهی با مشارکت کشورهای ناظر آغاز خواهد شد. در عین حال باید منتظر بیانیه مشترک نتایج دور نخست در روز اول مذاکرات هم بود. این مذاکرات روز دوشنبه ساعت یک ظهر به وقت محلی آغاز خواهد شد. هیأت دولت سوریه به ریاست «بشار الجعفری» نماینده دائم این کشور در سازمان ملل متشکل از ۷ عضو از جمله ۴ شخصیت سیاسی به نام های «احمد عرنوس»، «احمد الکزبری»، «امجد عیسی» و «حیدر احمد» و شخصیت های امنیتی به نام های «عدنان حلوه»، «سلیم حربا» و «سامر البریدی» است. از سوی دیگر هیأت گروه های مسلح را ۳۵ فرمانده نظامی و ۱۵ کارشناس فنی تشکیل می دهند.

این شبکه لبنانی تصریح کرد: «جرج کرول» سفیر آمریکا در قزاقستان نیز در هتلی که مذاکرات میان گروه های سوری در آن برگزار می شود، حضور یافت اما در هنگام حضورش سخنی درباره ریاست هیأتی از کشورش در این مذاکرات را بیان نکرد. پیش از این «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز تاکید کرده بود که با «اردوغان» همتای تُرک خود توافق کرده تا به طرف های درگیر در سوریه پیشنهاد دهند مذاکرات صلح آستانه ادامه یابد و در مذاکرات ژنو که قرار است در روز ۷ فوریه آتی آغاز شود، تکمیل شود. نشست آستانه قزاقستان، در راستای تلاش های حدودا ۶ ساله به منظور دستیابی به راهکار سیاسی برای بحران سوریه برگزار می شود.

المیادین در ادامه به نقل از خبرگزاری اینترفاکس روسیه اضافه کرد: جزئیات روند مذاکرات در قزاقستان مشخص شده است؛ دیدارها با ناهار کاری آغاز خواهد شد و «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان نیز در ابتدا خوش آمد خواهد گفت. پس از آن هم روسای هیأت های روسیه، ترکیه، ایران، نماینده سازمان ملل و آمریکا سخنرانی خواهند کرد. ساعت ۱۴ به وقت محلی، مذاکرات میان گروه های سوری یعنی دولت سوریه و معارضان آغاز خواهد شد و یک ساعت به طول می انجامد. استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه به عنوان میانجی در نشست سوری ها ایفای نقش می کند و پس از آن هم دیگر گروه ها برای وساطت به وی خواهند پیوست. در زمان بعدازظهر نیز دیدارها به صورت دوجانبه ادامه خواهد یافت.

در جلسه دوم از مذاکرات که به صورت عمومی در ساعت ۱۹ تا ۲۰ عصر به وقت قزاقستان برگزار خواهد شد، دستاوردها و نتایج نشست ها در روز نخست ارائه داده می شود. در روز دوم از مذاکرات نیز، گفتگوهای دوجانبه میان طرف های مختلف برگزار خواهد شد و در ساعت ۱۴ به وقت محلی نیز، دور نخست مذاکرات تکمیل خواهد شد تا نتایج جلسات گردآوری و بررسی شود. سپس بیانیه مشترک میان طرف های حاضر در جلسه آماده می شود تا در کنفرانس مطبوعاتی روسای هیأت ها ایراد شود. هدف اصلی این نشست تثبیت آتش بس سوریه که در روز ۲۹ دسامبر گذشته اعلام شد، است و طرح های دیگر مورد بررسی گروه ها قرار نمی گیرد.

 
 
 
 
 
 
مهر
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل