بازدید 2301
رئیس کل گمرک

قاچاق 15 میلیارد دلاری را قبول ندارم

رئیس کل گمرک گفت: در مورد قاچاق و تخلف سیاه نمایی می‌شود و قاچاق سالانه 15 میلیارد دلاری را قبول ندارم.
کد خبر: ۶۵۹۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸ 23 January 2017
رئیس کل گمرک گفت: در مورد قاچاق و تخلف سیاه نمایی می‌شود و قاچاق سالانه 15 میلیارد دلاری را قبول ندارم.

به گزارش فارس به نقل از گمرک ایران، مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک با اشاره به عملکرد گمرک اظهار داشت:‌ طبق تعریف بانک جهانی هر یک روز معطلی کالا معادل کم شدن 1% ارزش کالاست. یعنی وقتی ما 26 روز را به 4 روز تغییر داده‌ایم، اگر واردات کشور را 50 میلیارد دلار در نظر بگیریم، وقتی 23 درصد از هزینه‌ی واردکننده کاسته‌ایم، جمعا ارزش کالاهای وارداتی بیش از 10 میلیارد دلار (نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان) فقط به دلیل صرفه‌جویی در زمان کاهش هزینه داریم. البته درآمد دولت هم 60 درصد در قسمت درآمد گمرکی افزایش پیدا کرده است.

وی در بخش دیگری با اشاره به تاثیر سامانه جامع گمرکی بر کاهش قاچاق عنوان کرد: به زعم بعضی ها 25 میلیارد دلار، حجم کالای قاچاق وارد شده به کشور به 15 میلیارد دلار در سال تغییر کرده است. من این را قبول ندارم. این 15 میلیارد دلار برآوردی بیش از مقدار واقع است. علت آن مشخص است.

رئیس کل گمرک افزود:  تعریف ما از قاچاق چیست؟ اولا باید این نکته ذکر شود که قاچاق از تخلف جداست. مثلا وارد کردن قطعات به صورت پراکنده و سر هم کردن آن ها در کشور یک تخلف است. چرا آن را قاچاق در نظر می‌گیریم؟ چرا نسبت به چیزی که در دنیا تعریف مشخصی دارد، سیاه‌نمایی می‌کنیم؟ مثلا کالایی از گمرک وارد می‌شود، ثبت سفارش انجام می‌گیرد، بانک ارز را پرداخت می‌کند، شرکت حمل کالا را حمل می‌کند، مجوزهای بهداشتی را هم می‌گیرد و خلاصه تمام مراحل قانونی را طی می‌کند، چرا باید نام قاچاق را روی آن بگذاریم؟

به گفته کرباسیان مگر غیر از این است که دولت یا حواسش به این کار نیست یا اینکه آدرس اشتباهی می دهیم. ما همچنین کالاهایی که حقوق ورودی نمی دهد، یا معافیت دارد را قاچاق قلمداد می کنیم. چرا این ها باید قاچاق باشد؟ همین حالا ما بیش از 3000 میلیارد ریال معافیت کالاهای وارداتی می دهیم، یعنی بیش از 3000 میلیارد ریال که در قانون پیش‌بینی شده است کالاهایی که همراه مسافر از مناطق آزاد می آید، یا مسافر هنگام ورود به کشور با خود می آورد شامل پرداخت گمرک نیست و در آمار گمرک هم لحاظ نمی‌شود.

وی ادامه داد:‌ آیا مسافری که کالایی با خود میاورد قاچاق است؟ خیر این مورد قانونی است. مورد بعدی کالایی که ملوان‌ها وارد کشور می کنند، کالایی که کول‌برها می آورند و گمرک هم حضور ندارد قاچاق نیست. بالاخره یک سری سازمان‌ها در این مورد مجوز ارائه کردند که باید سراغ آن سازمان ها رفت.

معاون وزیر اقتصاد گفت:‌ پرونده ‌ای در دولت قبلی بود که 80 میلیارد تومان در زمینه‌ فیش‌های جعلی گمرکی تخلف صورت گرفته بود. الآن با سامانه‌ی الکترونیکی امکان این‌ چنین تخلفاتی وجود ندارد. در مقایسه با سال 91 که واردات کشور 60 میلیارد دلار و صادرات 30 میلیارد دلار بود ما توانستیم وضعیت را بهبود زیادی ببخشیم. عملکرد درآمدی گمرک در سال 91 ، 12000 میلیارد تومان بود که در سال 94 به 25000 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل