بازدید 21959
۵
مروری بر روزنامه های دوشنبه سوم بهمن ماه؛

گلایه های تکان دهنده آتش‌نشان ها/ تأثير درگذشت آیت‌الله هاشمي بر انتخابات 96

چند روز از حادثه دلخراش آتش سوزی و ریزش پلاسکو می گذرد و همچنان عملیات آواربرداری ادامه دارد. در همین زمینه، روزنامه ها امروز را نیز به این موضوع اختصاص داده اند و هر کدام از دریچه ای برای تحلیل استفاده کرده اند. با این حال، ورود ترامپ به کاخ سفید و رویکردش به ایران نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۵۸۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 22 January 2017

چند روز از حادثه دلخراش آتش سوزی و ریزش پلاسکو می گذرد و همچنان عملیات آواربرداری ادامه دارد. در همین زمینه، روزنامه ها امروز را نیز به این موضوع اختصاص داده اند و هر کدام از دریچه ای برای تحلیل استفاده کرده اند. با این حال، ورود ترامپ به کاخ سفید و رویکردش به ایران نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز از جناح های مختلف همچنان موضوع آتش سوزی پلاسکو را در کانون توجه قرار داده اند.

گلایه های تکان دهنده آتش‌نشان ها/ تأثير درگذشت آیت‌الله هاشمي بر انتخابات 96

روزنامه شرق در چند صفحه امروز به موضوع پلاسکو پرداخته است. این روزنامه در گزارشی در صفحه 5 خود با تیتر «گلايه‌هاي فرزندان ناخلف» به گفت و گو با چند آتش نشان گمنام پرداخته و گلایه های آن ها را به تصویر کشیده است. شرق در بخشی از این گزارش می نویسد: «شرق» برای نمونه به سه ایستگاهی که در ماجرای پلاسکو مفقودی نداشته‌اند مراجعه می‌کند؛ با حدود شش آتش‌نشان گفت‌وگو و پرسش‌هایی مشترک از همه آن‌ها پرسیده می‌شود. «ترس» از مصاحبه و نگرانی از آمدن نام‌شان نقطه مشترک همه آن‌ها است. دلیل این نگرانی هم مشترک است. همه آن‌ها به دو تجمع مرداد و آذر پارسال اشاره می‌کنند. تجمع‌هایی مقابل شهرداری و شورای‌شهر تهران. آن‌ها می‌گویند: «در اعتراض به نادیده گرفته‌شدن قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و برخی مشکلات صنفی و رفاهی آتش‌نشانان به همراه خانواده‌هایمان مقابل ساختمان شهرداری تهران و شورای شهر تجمع کردیم». حرف‌شان این است که چرا هنوز «آتش‌بازی‌»شان، «سختی کار» ندارد؟ چرا باید ٣٠ ساله بازنشسته شوند؟ چرا باید مالیات بپردازند؟ یکی از آن‌ها حتی فیش حقوقی و جمع کسوراتش را نشان می‌دهد.

می‌پرسم: «چرا از حرف‌زدن می‌ترسید؟ مگر خواسته‌تان غیرقانونی است؟» این‌جا یکی از پایگاه‌های نزدیک به میدان هفت‌تیر است؛ مردان آتش‌نشان دورم حلقه زده‌اند و مردد نگاه می‌کنند؛ نمی‌دانند اعتماد کنند یا نه؟ یکی از مردان می‌گوید: «بعد از آن تجمع‌ها رفتند و از روی عکس‌ها آتش‌نشانانی که در تجمع بودند را پیدا کردند و اذیت‌شان کردند

چشم‌هایم گرد می‌شود: «چه جور اذیتی؟»

«مثلا از واحد عملیات به واحدهای اداری فرستادنشان؛ توبیخ کردند و کارهایی مثل این دیگر...»

می‌گویم: «سابقه‌تان چقدر است؟ مدرک تحصیلی‌تان چیست؟ پایه کاری‌تان چطور؟ حقوق‌تان خوب است؟»

آهی می‌کشد: «١٣ سال سابقه کار و لیسانس مدیریت دارم.» مرد معاون فرمانده شیفت در ایستگاه است. می‌گوید حقوقش سه‌میلیون‌و ٣٠٠ هزار تومان است. حاضر می‌شود فیش حقوقی‌اش را نشان دهد. باید ٢٤ ساعت مداوم سر شیفت باشد. بیش از ١٠ درصد حقوقش بابت مالیات کم شده است. کسورات دیگر هم است. دلخور است. می‌گوید: «اگر ما هم جزء مشاغل سخت بودیم، اکنون مالیات نمی‌پرداختیم؛ زودتر بازنشسته می‌شدیم؛ یعنی سر ٢٠ سال. پاداش و مرخصی‌هایمان متفاوت می‌شد.» سرش را تکان می‌دهد: «چه بگویم دیگر... این هم وضع ماست...»


نعمت احمدی حقوقدان نیز در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «نیاز به قانونگذاری موردی برای پلاسکو» در این باره نوشت: « ریزش ساختمان پلاسکو که در روزهای اخیر اخبار ناگواری از آن به گوش می‌رسد از نظر موضوعات مختلفی قابل بررسی است. بعد حقوقی این فاجعه هم از دیدگاه‌های گوناگون قابل تامل است. موضوع متصرفان پاساژ پلاسکو را از دو منظر باید مورد توجه قرار داد. ابتدا افرادی که در مغازه‌های این پاساژ مشغول به کار بودند و مالکیت در سرقفلی و ملک آنجا نداشتند. در واقع کارگران مزد بگیر که کار خود را از دست داده‌اند، عمدتا افرادی هستند که رابطه آنها با صاحب حجره است. در بعد دوم این موضوع، حقوق صاحبان سرقفلی مطرح است. مطابق با قانون، سرقفلی یک حق است و مالکیت برعین نیست و هر لحظه احتمال از بین رفتن آن است. حتی اگر یک مالک سرقفلی برای نمونه شغل لباس فروشی را به کتاب فروشی تغییر دهد سرقفلی آن از بین می‌رود. یا اگر بدون اجازه مالک اصلی که در اینجا بنیاد مستضعفان است، صاحبان سرقفلی مغازه را به تصرف فرد دیگری بدهند، اگر مالک اصلی از این موضوع با خبر شود ارزش مالی سرقفلی نصف‌ می‌شود. می‌توان از منظر قانون مالک و مستاجر به اتفاق پلاسکو نگاه کرد. به موجب این قانون هرگار عین مستاجره از بین برود سرقفلی نیز از بین‌ می‌رود و برابر قانون وجود خارجی نخواهد داشت. فرض کنیم زمین این پاساژ ۱۰۰۰ متر است و ۵۰۰ سرقفلی ایجاد کرده‌اند. با از بین رفتن بنا دیگر سرقفلی وجود ندارد. اگر بخواهیم قانون فعلی را حاکم بر سرقفلی قرار دهیم، در چنین شرایطی که تخریب عین مستاجره رخ داده است، صاحبان سرقفلی عملا دستشان به جایی نمی‌رسد. بنابراین به نظر‌ می‌رسدوضعیت پاساژ پلاسکو نیازبه قانونگذاری خاص و موردی دارد، چرا که برابر قوانین فعلی با ریزش ساختمان دیگر سرقفلی وجود ندارد و صاحبان سرقفلی نیز نمی‌توانند مالک را به احداث بنای جدید ملزم کنند. اهرم قانونی و اجرایی برای چنین اقدامی نیست. این حادثه به مانند یک بلاست و باید قانون اختصاصی برای آن وضع شود. نمایندگان مجلس باید به فوریت یک طرح به مجلس ارائه بدهند و برابر آن اعلام کنند پاساژ پلاسکو که مورد اجاره بوده و از بین رفته است از سوی مالک اصلی یعنی بنیاد مستضعفان در سریع‌ترین زمان ساخته شود تا املاک جدید به صاحبان پیشین سرقفلی واگذار شود. البته با توجه به اینکه ساختمان جدید مرغوب خواهد شد‌ می‌توان مابه‌التفاوت مغازه‌های جدید با مغازه قدیم را از صاحبان سرقفلی گرفت تا بخشی از هزینه ساخت آن نیز تأمین شود.»

طرح از روزنامه شهروند

گلایه های تکان دهنده آتش‌نشان ها/ تأثير درگذشت آیت‌الله هاشمي بر انتخابات 96

همچنین این روزنامه در ستون شهرونگ خود به خبرهای پلاسکو که دایم تکذیب می شود این گونه واکنش نشان داده است.

گلایه های تکان دهنده آتش‌نشان ها/ تأثير درگذشت آیت‌الله هاشمي بر انتخابات 96

روزنامه قانون هم در گزارشی با عنوان «چك‌ها زيـرآوار، زنده‌اند» به بررسي وضعيت اسناد ومدارك موجود در ويرانه‌هاي پلاسكو نوشت: « هزاران برگ چک،سند و سفته در زیرآوار پلاسكو محبوس شده است. بانك‌‌هاي اروپايي روزانه كپي تمام مدارك خود را در صندوق امانات خارج از بانك نگهداري مي‌كنند. ترس و نگرانی در خصوص سوختگی چک‌ و اسناد كسبه وجود ندارد، زيرا وصول طلب تنها متكي به ارايه برگه چك نيست. وقتی یک کالا از يك انبار به انبار ديگري منتقل شود، در دفتر هر دو انبار گیرنده و فرستنده تاريخ و قیمت کالا ثبت مي‌شود»

ورود ترامپ به کاخ سفید: بیم و امیدها

گلایه های تکان دهنده آتش‌نشان ها/ تأثير درگذشت آیت‌الله هاشمي بر انتخابات 96

روزنامه جوان در گزارش امروز خود با عنوان «ترامپ با ايران‌هراسي‌ آمد» با اشاره به اینکه رئيس‌جمهور جديد امريكا وعده سپر ضدايراني داد، شيخ‌نشين‌ها استقبال كردند، نوشت: «همزمان با انتشار سند خط مشي دولت ترامپ كه در آن بر ايجاد سپر دفاع موشكي عليه ايران تأكيد شده است، اعراب نيز ماشين سياست‌هاي ضد ايراني خود را به‌كار انداختند. وزير خارجه بحرين از تأسيس كميته دائمي عليه ايران در اتحاديه عرب خبر داد و گفت كه نام اين كميته «دخالت‌هاي ايران در ‏كشورهاي عربي» است. يك مقام سعودي هم مدعي شد كه ترامپ در صورت پايبند نبودن ايران به برجام، تحريم‌ها عليه تهران را بازگرداند.»


روزنامه آفتاب یزد نیز در گزارشی با عنوان «ادبیات آشنای ترامپ برای ایرانی‌ها» با اشاره به نطق ترامپ نوشت: «سخنرانی دونالد ترامپ در نخستین روز سردمداری‌اش در مراسم تحلیف آنقدر قابل بحث بود تا از فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره حرف‌های او بپرسیم. وی به آفتاب یزد گفت: «انتظار داشتم دونالد ترامپ لااقل برای مراسم تحلیف، درس خودش را مرور و صحبت‌های اصولی تری را مطرح می کرد، ولی متاسفانه صحبت های ترامپ مثل باقی صحبت های قبل از انتخاباتش، رنگ تبلیغاتی، شعار، نمایش و عوام فریبی داشت. آرزوی تعالی و قدرت نظامی و... را همیشه او در صحبت‌هایش داشته است.»

انتخابات 96

روزنامه اعتماد در گفت و گو با رسول منتجب‌نيا با عنوان «تأكيد اعتماد ملي بر انسجام اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان» به نقل از وی نوشت: « او از تغييراتي در شوراي عالي سياستگذاري براي بهبود عملكردش در انتخابات آتي و حضور نماينده حزب اعتماد ملي در شوراي عالي خبر داد و بر انسجام و وحدت اصلاح‌طلبان براي ورود به دو انتخابات حساس سال آينده گفت. طبق گفته اين فعال سياسي در بين اصلاح‌طلبان وحدت نظري براي ادامه رياست‌جمهوري روحاني در چهار سال دوم وجود دارد و او ضمن اينكه روحاني را اولويت اصلاح‌طلبان در انتخابات آتي مي‌داند اذعان مي‌كند كه «اين جمله به معناي اين نيست كه اصلاح‌طلبان دچار كمبود نيرو هستند بلكه به طور طبيعي از بين گزينه‌هاي مختلف به اولويت‌مان رجوع مي‌كنيم.»


روزنامه شرق نیز در گفت و گویی با صفایی فراهانی با عنوان« تأثير درگذشت آیت‌الله هاشمي بر انتخابات» نوشت:« بی‌شک آقای هاشمی یکی از مهم‌ترین ارکان حکومت جمهوری اسلامی بود؛ چه قبل از ٨٤ که مردم تصورشان این بود ایشان مثل یک شطرنج باز با مهره‌ها بازی می‌کند و چه بعد از آنکه جایگاهش در مناسبات رسمی، قدری تقلیل یافت و از رادیو و تلویزیون رسمی کشور و بعد هم از تریبون نماز جمعه به‌طور کامل حذف شد! در این زمان هم در باور سیاسی مردم جایگاه جدیدی یافت که تجلی آن را در روز ٢١ دی شاهد بودیم، هاشمی مرد اعتدال در سیاست بود و بین احزاب اصلاح‌طلب و احزاب میانه‌رو و عاقل و اصولگرا جایگاه ویژه و تعیین‌کننده داشت، حرف‌ها و نکاتی که مطرح می‌کرد همیشه بین نیروهای سیاسی شنوندگان جدی‌تر داشت.

آقای هاشمی در مناسبت‌های مختلف یک‌سال اخیر درباره انتخابات ٩٦ نظر خود را در حمایت از آقای روحانی بارها اعلام کردند. فوت ایشان گرمای جدیدی در این فضای سرد سیاسی به وجود آورد که نمونه حداقلی آن رویکرد جدید رادیو و تلویزیون ایران به آقای هاشمی است. پس آنها که در طرد آقای هاشمی تلاش می‌کردند، امروز با فشار افکار عمومی مجبور به طرح افکار و نظرات ایشان به‌طور گسترده شده‌اند! و این مردم در سراسر ایران نشان دادند هاشمی بین آنها چه جایگاهی دارد و مطمئنا به این رویکردها مردم بیشتر از گذشته توجه دارند. همان‌طوری‌که در سال ٩٢ پیام {رئيس دولت اصلاحات} و ایشان باعث حضور گرم مردم و پیروزی آقای روحانی شد، مطمئنا «حماسه اکبر» تأثير بسیار تعیین‌کننده‌ای در انتخابات ٩٦ خواهد داشت.»


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۵
«همچنین این روزنامه در ستون شهرونگ خود به خبرهای پلاسکو که دایم تکذیب می شود این گونه واکنش نشان داده است.».... اصلا کلا مردم وجود دارند؟ تکذیب می‌شود!!!
چرا به آدرس آتشنشانی ، شغل و مدرک تحصیلی آن آتشنشان محترم اشاره کردید ؟؟ با اینها طرف را پیدا می کنند و اذیت می کنند!!!!!!!
متاسفانه نه تنها در تهران که در سایر شهرستانها هم ، آتش نشانی را به صورت پیمانکاری در آورده اند و جزو مشاغل سخت و زیان آور طبقه بندی نکرده اند! ضمنا میزان حقوق پرداختی هم بسیار پایین است.

( برای بررسی گزارشگر تابناک: مراجعه کنید به شرکت فولاد ایرانیان سیرجان و بررسی کنید ، این تنها یک شرکت از مجموعه هاست )
سرقفلی میبایست از قوانین حقوقی حذف شود .ملک یا اجاره یا خرید. سر قفلی بلای جان کسبه شده.
دریغ از شهرداری برای اختصاص یک بیلبورد به آتش نشانان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل