بازدید 35884
۹

آغاز فاز دوم بازی روسیه با ایران بر سر سوریه / کرملین حرکت برای فشار بر ایران را شروع کرد

در حالی که چندی بیش تا زمان برگزاری مذاکرات آستانه نمانده است، مسأله حضور آمریکا در این مذاکرات، به یک چالش اساسی بین ایران و دو کشور ترکیه و روسیه تبدیل شده است. ایران به شدت مخالفت خود را با حضور آمریکا در این مذاکرات بیان کرده، ولی اکنون کرملین به دنبال آن است که با فشار بر ایران فاز دوم بازی خود را در سوریه آغاز کند.
کد خبر: ۶۵۸۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶ 21 January 2017
در حالی که چندی بیش تا زمان برگزاری مذاکرات آستانه نمانده است، مسأله حضور آمریکا در این مذاکرات، به یک چالش اساسی بین ایران و دو کشور ترکیه و روسیه تبدیل شده است. ایران به شدت مخالفت خود را با حضور آمریکا در این مذاکرات بیان کرده، ولی اکنون کرملین به دنبال آن است که با فشار بر ایران فاز دوم بازی خود را در سوریه آغاز کند.
 
به گزارش «تابناک»؛ دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، امروز اعلام کرد که روسیه از حضور ایالات متحده آمریکا در مذاکرات آستانه در خصوص سوریه استقبال می کند، ولی موضع ایران در خصوص این حضور، مسأله را پیچیده کرده است.

وی که با خبرگزاری بی بی سی مصاحبه کرده است بیان کرد: ما از حضور آمریکا در مذاکرات آستانه استقبال می کنیم؛ اما وضعیت کمی پیچیده است. می دانید که ایران به عنوان یک بازیگر مهم در مسأله سوریه حضور دارد و ایرانی‌ها از این مسأله ـ حضور آمریکا ـ استقبال نمی کند. در نتیجه می توان گفت که این یک شرایط پیچیده برای یک بازی است که باید با دقت دنبال شود.

آغاز فاز دوم بازی روسیه با ایران بر سر سوریه / کرملین حرکت خود برای فشار بر ایران را شروع کرد

قرار است روز دوشنبه، مذاکرات آستانه در قزاقستان برگزار شود. معارضان سوری موافقت کرده‌اند، در این مذاکرات که توسط سه کشور ایران، سوریه و ترکیه مقدمه چینی شده است، شرکت کنند. روز پنجشنبه گذشته، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، بشار الجعفری بیان کرد که در مذاکرات پیش روی، وی نماینده دولت سوریه خواهد بود.

اکنون سخنگوی کاخ کرملین بیان می کند: فرو نشاندن بحران در سوریه بدون حضور طرف آمریکایی ممکن نیست و مسکو خواهان همکاری واشنگتن در این مسأله است.

پسکوف بیان کرد: شاید همین است که منجر به برخی عدم توافق نظرها در میان مسکو و تهران شده است. کاملاً مشخص است که بدون حضور ایالات متحده، امکان حل بحران سوریه غیر ممکن است.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان ایجاد یک توافق آمریکایی ـ روسی بر سر مسأله سوریه وجود دارد یا نه، گفته است: یک توافق نه، اما یک همکاری بله. وی همچنین بیان کرد: احتمال به دست آمدن یک توافق در مذاکرات پیش روی در آستانه کم است، زیرا طرف‌های زیادی در مسأله درگیر هستند.

سخنان پسکوف در آستانه برگزاری مذاکرات اهمیت بسیاری دارد. این جملات بیانگر شروع فاز دوم از بازی روسیه در سوریه است که در پی آن احتمال گسست روسیه به شکل کامل از ایران برای وارد کردن یک همکار قدرتمند تر به صحنه وجود دارد.

در‌ واقع سخنان پسکوف به معنی آن است که روسیه تلاش می کند، بار مسئولیت عدم حضور آمریکا را بر گردن ایران انداخته و با ایجاد فشار دیپلماتیک بر ایران به خواسته خود در خصوص حضور آمریکا در مذاکرات برسد. پسکوف به صراحت بیان کرد: بدون حضور آمریکا در مذاکرات، امکان حل مسأله سوریه وجود ندارد. این سخن به معنی آن است که مسکو تصمیم نهایی خود برای حضور آمریکا در مذاکرات را گرفته و اکنون در پی آن است که یا ایران را مجاب به تن دادن به این کار کند و یا در نهایت با مقدمه چینی، به تدریج پای ایران را از مذاکرات آستانه حذف کند.

البته کرملین خود به خوبی می داند که حضور ایران به عنوان یک بازیگر تأثیرگذار در سوریه، در مذاکرات یک ضرورت انکارناشدنی است و در پی همین مسأله تلاش دارد تا به بهترین وجه ممکن و با راه انداختن یک بازی دیپلماتیک در بازی ـ که به گفته پسکوف با دقت باید دنبال شود ـ هم آمریکا را در مذاکرات داشته باشد و هم ایران را.

بیان این نکته از سوی سخنگوی کرملین، که ایران در حال پیچیده کردن مسأله است، در عرف دیپلماتیک به معنی قرار دادن ایران در منگنه و تحت فشار بین‌المللی است و بازی دقیق روسیه اکنون وارد مرحله‌ای شده که با فشار بر ایران – با توجه به زمان اندک باقی ‌مانده تا برگزاری مذاکرات – خواسته‌های مسکو برای همراه کردن آمریکای ترامپ در سوریه را اجابت کند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱۹
انتشار یافته: ۹
مرگ بر روسیه
از روس های موزمار انتظار دیگه ای هم نمیره. همینا که تا دو روز پیش رفیق ما بودن، الآن با اومدن ترامپ ما رو میفروشن و میرن سراغ آمریکا.
خیلی کشورها از ما استفاده ابزاری میکننکه نمونه بارزش روسیه است اونم چندین بار،
در قضیه سوریه هم جنبش حماس در صف معرارضین قرار گرفت. سودان واسه عربستان دم تکون میده و واسه ایران رجز میخونه و مثال های دیگه. ایران باید بدونه جز ایرانی کسی دلش واسه ایران نمیسوزه.
بعد امریکا میگه اسراییل بیاد اونوقت ایران خودش میره نیاز به فشار نداره
بيچاره ايران
پاسخ ها
کرد ترک لر فارس بلوچ عرب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
جانم فدای ایران
به غیر از بحث سوریه، متاسفانه هر روز در اخبار می شنویم که قراره چند نیروگاه هسته ای و یا فلان پالایشگاه و یا اسنخراج نفت از یک منطقه از ایران را به شرکت های روسی واگذار کردند. تجهیزات نظامی و هواپیماهای جنگی هم از این کشور خریداری میشه. روسیه در دنیا منزوی شده نباید با طناب پوسیده روسیه خودمون رو به دردسر بندازیم و با سایر قدرتهای جهانی و منطقه ای سرشاخ بشیم. در بزنگاه حساس روسها پشت ما رو خالی میکنن. بجای حمایت از سودان و ... به فکر ایران و ایرانی باشیم تا در جای خود مردم نیز سر فدای مملکت کنند.
حق همیشه تنهاست مث مولامون واقعا دلم می سوزه
باید به روسها فهموند که نباید پای امریکا از اون سر دنیا به منطقه ما باز بشه همونطوریکه اونا اجازه نمیدن پای روسها به منطقه خودشون باز شه و از جنگ به منطقه خودشون جلوگیری میکنن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر