بازدید 8777

آماراحتمالی افرادمبتلابه ایدز

کد خبر: ۶۵۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰ 21 January 2017
مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران گفت: براساس پیش‌بینی‌ها 75 هزار نفر در ایران با HIV زندگی می‌کنند که حدود 40 تا 50 هزار نفر از این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند.

به گزارش ایسنا، دکتر فرداد درودی در حاشیه نشست منطقه‌ای هماهنگی نحوه عملیاتی‌شدن چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز در ایران که امروز(شنبه 2 بهمن ماه) در اهواز برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد:‌ این جلسه در ادامه و امتداد سایر برنامه‌هایی که در مناطق مختلف کشور داشتیم، به منظور تسهیل اجرای برنامه راهبردی چهارم HIV برگزار شد. این برنامه در حال حاضر با هماهنگی 23 دستگاه اجرایی و وزارتخانه در حال اجرا است.

وی افزود: برای نخستین بار است که چنین هماهنگی‌ میان دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها برای مقابله با یک معضل مانند HIV صورت می‌گیرد. HIV فقط یک مسئله بهداشتی نیست، بلکه بیشتر یک معضل و آسیب اجتماعی است  و تنها با هماهنگی بین‌بخشی می‌توان نسبت به کنترل این معضل اطمینان داشت.

مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران تصریح کرد: ‌بر اساس پیش‌بینی‌ها 75 هزار نفر در کشور با HIV زندگی می‌کنند که از این رقم حدود 32 هزار نفر ثبت شده‌اند؛ بدین ترتیب حدود 40 تا 50 هزارنفر از این افراد از ابتلای خود به HIV اطلاع ندارند و به سیستم بهداشتی نیز جهت دریافت خدمات لازم متصل نیستند.

درودی افزود: بنابراین احصا و یافتن راهکارهایی جهت مراجعه راحت‌تر افراد ناآگاه از ابتلای خود به HIV به مراکز درمانی یکی ازاهداف برگزاری نشست امروز است؛ تا این افراد از وضعیت بیمارای خود مطلع شدند و تحت درمان قرار بگیرند.

وی عنوان کرد:‌ طبق برنامه راهبردی چهارم HIV ، کشور متعهد به شناسایی 90 درصد از بیماران مبتلا به HIV تا 4 سال آینده و تحت درمان قرار دادن این افراد است. در زمینه بیماری HIV ، مسئله درمان از مهمترین مسائل حتی برای پیشگیری است؛ زیرا درمان این بیماری سطح ویروس را در بدن فرد بیمار کاهش می‌دهد و انتقال ویروس به بدن سایر افراد را بی‌نهایت کم می‌کند. بنابراین با هم‌فکری در حال احصا راهکارهایی در خوزستان هستیم تا این اهداف محقق شود.

مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران در پاسخ به چگونگی وضعیت سطح ابتلا به HIV در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان تصریح کرد: ما نسبت به این موضوع نگاه منطقه‌ای داریم. متاسفانه خاورمیانه و شمال آفریقا مناطقی با پوشش درمان پایین بیماری ایدز هستند و همچنین پیشگیری از این بیماری در مناطق مذکور بسیار محدود است. در سایر مناطق دنیا HIV تقریبا رو به کاهش است.

درودی ادامه داد: در مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا به علل مختلف نظیر فقر، جنگ و ... خیلی به مسئله HIV پرداخته نشده با این وجود ایران در منطقه خاورمیانه در این زمینه سرآمد است. اقدامات ایران در زمینه کنترل HIV می تواند سرمشق سایر کشورهای منطقه قرار بگیرد، اما این امر نباید ما را فریب دهد. در زمینه HIV باید به کشور خودمان نگاه کنیم. ما می خواهیم جامعه‌ای عاری از بیماری ایدز داشته باشیم و نسل آینده ایران نسلی عاری از ‌HIV باشد، بنابراین با در اختیار داشتن تمام امکانات تجهیزات و دانش لازم در این زمینه، چرا نباید به این هدف دست یابیم؟

وی با اشاره به محورهای مختلف برنامه راهبردی چهارم HIV، گفت: یکی از محورهای این برنامه پیشگیری از انتقال HIV از مادر به جنین است. اگر ابتلای مادر به HIV به موقع تشخیص داده شود می توان حداقل نوزاد را حفظ کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل