بازدید 2996
ابراهیم اصغرزاده مطرح کرد:

تاثیر شعارهای انتخاباتی ترامپ در ایران

اصغرزاده با تأکید بر اینکه شعارهای انتخاباتی ترامپ بر سیاست های او در مورد ایران اثرگذار خواهد بود، تصریح کرد: ترامپ در برجام مداخلاتی دارد و سختی هایی را ایجاد می کند و چون در ایران بازتاب پیدا می کند
کد خبر: ۶۵۸۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲ 22 January 2017
به گزارش جماران،ابراهیم اصغرزاده در مورد انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا اظهار کرد: ترامپ حزبی نیست ولی به رهبر یک جنبش اجتماعی تبدیل شد که این جنبش اجتماعی از لایه های پایین جناح راست می آید و جنبشی با خصلت های نژاد پرستانه و سرمایه دارانه است. نژادپرستان لایه های کوچکی در جامعه آمریکا هستند که احساس می کنند به خاطر جهانی سازی امنیت شغلی آنها به خطر افتاده است. آقای ترامپ روی این شکاف اجتماعی سوار و به رهبر چنین جنبشی تبدیل شد و انرژی خودش را از این جنبش می گیرد.
وی ادامه داد: این در حالی است که سیستم آمریکا این طور نیست که دست یک رئیس جمهور باز باشد که هر کاری بخواهد انجام دهد. وقتی ترامپ از کمپین انتخابات جدا می شود و در کاخ سفید می نشیند دهها لایه نظامی – امنیتی از پنتاگون، نیروهای نظامی، سازمان سیا، وزارت خارجه، شوراهای مختلف و لابی های موجود و از همه مهمتر کنگره در کنار او است و نمی تواند اینها را دور بزند و بگوید چون من لیدر جنبش هستم با هیچ کس مشورت نمی کنم. از این لحظه به بعد او رئیس جمهور آمریکا است و در ساختار می نشیند. قبل از این می گفت من چون پولدار هستم و منابع مالی خودم را دارم از حزب تبعیت نمی کنم و درست هم تصمیم گرفت. یعنی اگر با حزب جمهوری خواه بود نتیجه این طور نمی شد؛ مثل کلینتون می شد. اشتباه کلینتون این بود که در چارچوب حزب آمد و برنی سندرز را کنار گذاشت، در صورتی که برنی سندرز هم در چارچوب حزب نبود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به هر حال به نظر من آقای ترامپ در لحظه ای که وارد کاخ سفید می شود، توسط گزارش هایی که نهادهای نظامی – امنیتی می دهند ساخته می شود و او را آماده می کنند. بالأخره در کشور قدرتمندی مثل آمریکا نهادها تصمیم می گیرند و این طور نیست که یک فرد به راحتی بتواند هر کاری انجام دهد. ولی در مواردی که در اتنخابات و تبلیغات شعار داده مثل اینکه برجام را اجرا نمی کنم یا دقیق نظارت می کنم را می تواند انجام دهد.
وی درباره روابط آمریکا با عربستان با وجود ترامپ افزود: با وجود ترامپ طبعا دلسردی هایی بین آمریکا و عربستان ایجاد می شود و شاید نزدیکی هایی بین او و پوتین نیز به وجود آید. چیزهایی که ترامپ در کارزار انتخاباتی گفته تا حدودی به صورت ظاهری انجام می شود ولی آمریکا اجازه نمی دهد که یک فرد بتواند ساختار را تغییر دهد. نظام آمریکا یک نظام سرمایه سالار است. سرمایه بازار می خواهد و هرجای دنیا باید بتواند برود. خود ترامپ وقتی سرمایه دار بود از کارگران ارزان قیمت کشورهای دیگر برای پروژه های خود استفاده می کرد. بنابر این اینکه تصور کنیم ترامپی که از یک جنبش اجتماعی پایین دست به قدرت رسیده آن جنبش را به کاخ سفید می آورد نیست. ترامپ حافظ نظام سرمایه داری آمریکا خواهد بود ولی قطعا شعارهای او اثرگذار است.
اصغرزاده با تأکید بر اینکه شعارهای انتخاباتی ترامپ بر سیاست های او در مورد ایران اثرگذار خواهد بود، تصریح کرد: ترامپ در برجام مداخلاتی دارد و سختی هایی را ایجاد می کند و چون در ایران بازتاب پیدا می کند آقای روحانی دچار مشکل می شود و اصولگرایان از این موضوع استفاده می کنند. مقداری بیش از چیزی که ما تصور می کنیم وجود ترامپ در کاخ سفید بر مسائل داخلی ایران و انتخابات سال 96 تأثیر خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: آقای روحانی اگر بجنبد و دارای نقشه راه باشد می تواند سیاست خارجی خودش را طوری تنظیم کند که بر عکس این سه سال که تمرکز بر روی مذاکره با 1+5 به ویژه آمریکا بود تمرکز را روی اروپا و بقیه همپیمانان برجام بگذارد. چون برجام یک معاهده بین المللی است. بنابر این روحانی می تواند زوایا را مقداری باز کند و سیاست خارجی خودش را گسترش دهد و در شکاف بین ترامپ و اروپا حرکت کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار