بازدید 3533

میزان آمادگی خانواده‌ها در برابر بحران

براساس مطالعات انجام‌شده، میزان آمادگی خانوارهای کشور از ١٠٠ حدود ٩,٣ درصد است.
کد خبر: ۶۵۸۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۴ 21 January 2017
مرتضی سلیمی، سرپرست سازمان امداد و نجات در شرق نوشت:

براساس مطالعات انجام‌شده در معاونت آموزش و پژوهش جمعیت هلال‌احمر میزان آمادگی خانوارهای کشور از ١٠٠ حدود ٩,٣ درصد است. در همین پژوهش‌ها بیان شده است در هر خانواده حداقل یک کیف کمک‌های اولیه و کیف اضطرار ندارند و حداقل یک نفر دوره‌های آموزشی کمک اولیه را نگذرانده است. بسیاری از منازل مسکونی بنا بر التزام ساختمان‌سازی، دارای نقشه اضطرار است؛ اما هیچ کس هنگام خرید خانه این نقشه را از فروشنده درخواست نمی‌کند، چون اصلا نسبت به این موضوع آگاهی ندارد. 
 
همچنین مطالعات نشان می‌دهد ٩٩ درصد مردم کشور به‌جز خرمشهر و آبادان، در معرض خطر متوسط به بالا هستند، ٧٠ درصد در مسیر زلزله و بیش از ٥٠ درصد شهرهای کشور در مسیر سیل هستند. با توجه به حساسیت موضوع مطرح‌شده در برنامه ششم توسعه، افزایش آگاهی‌های عمومی به‌ویژه آموزش‌های همگانی براي کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری جامعه در مقابل حوادث و سوانح بر عهده جمعیت هلال‌احمر گذاشته شده است و همچنین ریاست کارگروه تخصصی امداد و نجات و آموزش همگانی بر عهده جمعیت هلال‌احمر است که مجموع این وظایف جمعیت هلال‌احمر را را به عنوان متولی اصلی آموزش‌های همگانی مقابله با بلایا و سوانح مطرح کرده است.
 
اقدامات بسیاری در سال‌های متوالی درخصوص آموزش همگانی مقابله با بلایا به‌ویژه پس از زلزله بم آغاز شد که با رویکرد جدید ریاست محترم جمعیت هلال‌احمر همه این آموزش‌ها در قالب معاونت آموزش، پژوهش و فناوری شکل منسجم‌تر و هدفمندتری به خود گرفته است. در کنار برگزاری کلاس‌های آموزشی در شعب، با توجه به اینکه تمامی خانواده‌های کشور برای دریافت آموزش‌های آمادگی دربرابر مخاطرات، به مراکز آموزشی مرتبط مراجعه نمی‌کنند، جمعیت هلال‌احمر تصمیم گرفته است به تناسب مسئولیتی که در قبال عموم افراد جامعه دارد به منازل آنها مراجعه کرده و آموزش‌های لازم را ارائه دهد.
 
طرح خادم که هم‌اکنون به صورت سراسری با هدف خانواده آماده دربرابر مخاطرات پس از مطالعات بسیار و هم‌فکری‌ها و هم‌اندیشی‌های بسیار در جمعیت هلال‌احمر با هدف بالابردن سطح آمادگی مردم در مقابله با بلایا و مخاطرات اجرا شده است و سازمان‌های جوانان و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر نیز با تربیت نیروهای داوطلب و جوان به توسعه کمی و کیفی آموزش‌های همگانی کمک می‌کنند در کنار این موضوع اجرای مانور‌ها یا تمرین‌های امداد و نجات در سطح محلات و سازمان‌ها و مدارس نیز با همکاری سازمان امداد و نجات به صورت علمی‌تر در بالابردن مهارت‌های مردم نقش خواهد داشت؛ البته در کنار همه اینها رسانه‌ها به عنوان ابزاری مؤثر می‌توانند کمک مؤثری به بهبود و بالاتربردن مهارت‌ها و دانش ایمنی و مقابله با مخاطرات مردم داشته باشد که لزوم فرهنگ‌سازی به وسيله این رکن مهم جامعه می‌تواند اثرات شگفت‌انگیزی در توسعه آمادگی‌ها داشته باشد.
 
در کنار همه این فعالیت‌ها اعضای کارگروه امداد و نجات و آموزش همگانی نیز با شرکت مستمر در جلسات ستادی، استانی و شهرستانی نسبت به فعالیت‌های مختلف در حوزه آمادگی در مقابل بلایا می‌پردازند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی