بازدید 125763
اخبار لحظه به لحظه و تکمیلی از روند امدادرسانی در روز سوم

شمار جان باختگان به 3 تن رسید/ بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان/ اعلام حضور یک پویش ارزشمند مردمی و بی توجهی یک مسئول/ احتمال زنده بودن 4 نفر در زیر آوار/حسن روحاني به محل حادثه رفت/ کشف پیکر سومین آتش نشان از زیر آوار تکذیب شد/ حداکثر 25 نفر زیر آوار هستند/ در موتورخانه هیچ چیز یافت نشد!

باورش سخت است اما امدادرسانی به افرادی که بر اثر ریزش هولناک ساختمان پلاسکو مدفون شدند و سرنوشتشان نامشخص است، به روز سوم رسیده است. آن هم در شرایطی که هنوز آتش خاموش نشده و بوی دود تا کیلومترها آن سوتر از محل حادثه نیز استشمام می شود.
کد خبر: ۶۵۸۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۱ 21 January 2017
باورش سخت است اما امدادرسانی به افرادی که بر اثر ریزش هولناک ساختمان پلاسکو مدفون شدند و سرنوشتشان نامشخص است، به روز سوم رسیده است. آن هم در شرایطی که هنوز آتش خاموش نشده و بوی دود تا کیلومترها آن سوتر از محل حادثه نیز استشمام می شود.

به گزارش «تابناک»، رویدادهای مرتبط با روز سوم (اخبار روز اول و دوم را اینجا و اینجا بخوانید) امدادرسانی به حادثه دیدگان فروریختن ساختمان پلاسکو را در ادامه بخوانید:

22:45 آواربرداری اصلی در دل شعله های آتش
 
تمامی جرثقیل ها به قسمت درب اصلی منتقل شدند و ظاهراً آواربرداری اصلی آغاز شده است. این در حالی است که شعله های آتش زبانه می کشد.

فارس در این باره خبر می دهد: با برداشتن هر تکه از سازه های آهنی شعله های آتش زبانه می کشد و آتش نشان ها به سرعت آن را مهار می کنند. هنوز امدادگران به موتورخانه پلاسکو نرسیده‌اند.
 
22:40 در موتورخانه هیچ چیز یافت نشد!

دقایقی قبل یکی از رسانه‌ها اعلام کرده بود که امدادگران به موتورخانه ساختمان پلاسکو رسیده‌اند اما در آنجا هیچ جسد یا فرد زنده ای کشف نشده است.
 
بدین ترتیب مهم ترین امیدواری برای یافتن برخی افراد محبوس شده زیر آواربه نومیدی گرایید؛ نتیجه ای که امیدوار بودیم این گونه رقم خورد.
 
22:30 نتیجه نشست اضطراری اعضای شورای شهر

ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر تهران: در جلسه اضطراری که امروز برگزار گردید گزارشی از فرمانده عملیات ارائه شد و تصمیم گرفتیم اعتبارات لازم برای تعمیر دستگاه های آسیب دیده آتش نشان ها تخصیص داده شود.

روز گذشته در سطح تهران شاهد بروز 110 حادثه بودیم اما اولویت سازمان آتش نشانی تسریع روند آوار برداری و کشف پیکر افرادی بود که در زیر آوار مدفون شده اند./فارس
 
22:10 جست و جوی سگ های زنده یاب بی نتیجه بود
 
با پایان عملیات جست و جوی سگ های زنده یاب آوار برداری به روال عادی برگشت. پیشتر جست و جوی نیم ساعته سگهای زنده یاب باز هم بی نتیجه مانده بود.

یکی از آتش نشان ها به خبرنگار فارس گفت: دود غلیظ و نور کم امکان جستجو جنازه ها را به شدت سخت کرده است؛ هرقسمتی را که خاک برداری می کنیم کار جست و جوی جنازه آغاز می شود.

21:00 کدام بخش از پلاسکو سالم مانده است

 شمار جان باختگان به 3 تن رسید/ بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان/ اعلام حضور یک پویش ارزشمند مردمی و بی توجهی یک مسئول/ احتمال زنده بودن 4 نفر در زیر آوار/حسن روحاني به محل حادثه رفت/ کشف پیکر سومین آتش نشان از زیر آوار تکذیب شد/ حداکثر 25 نفر زیر آوار هستند

19:45 فراخوان طراحی نماد
 
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران خبر داد: فراخوان طراحی یادمان شهدای آتش نشان منتشر شد.

این فراخوان در حالی مطرح می شود که فروریختن پلاسکو برخی اقدامات دیگر را هم موجب شده است. قائم مقام آب و فاضلاب استان تهران گفت: بنا به در خواست آتش نشانی، طی روز جاری چهار شیر برداشت جدید آتش‌نشانی در محدوده پلاسکو توسط آبفای استان تهران نصب شده است.
 
18:50 وزیر اطلاعات: تا کنون به مورد مشکوکی نرسیده‌ایم

وزیر اطلاعات با حضور در محل حادثه، گفت: هر نوع احتمالی درباره حادثه پلاسکو را رصد و بررسی کرده‌ایم و تا کنون به هیچ مورد مشکوکی نرسیده‌ایم.

به گزارش ایسنا، علوی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده از سوی وزارت اطلاعات گفت: از همان دقایق اولیه حادثه، وزارت اطلاعات این موضوع را بررسی کرده و هر احتمال مشکوکی که در این خصوص وجود داشته باشد از سوی وزارت اطلاعات بررسی خواهد شد، اما تاکنون به هیچ مورد مشکوکی نرسیده‌ایم.
 
18:15 حداکثر ۲۵ نفر زیر آوار هستند

جلال ملکی در خصوص آخرین وضعیت حادثه پلاسکو گفت: عملیات آواربرداری در بخش شرقی و جنوبی دنبال می شود. دقیق ترین آماری که در خصوص افراد زیر آوار مانده وجود دارد، حداکثر ۲۵ نفر است  که  ۱۵ نفر آتش نشان هستند.

وی در خصوص شعله های آتش زیر آوار گفت: لایه های زیرین آوار هنوز باقی مانده آتش وجود دارد و آتش نهفته در زیر آوار وجود دارد. نیروهای متخصص در صحنه هستند اما آتش نهفته احتمال زنده بودن افراد زیر آوار را از بین برده است.
 
17:50 اختصاص دو شعبه حل اختلاف برای رسیدگی به امور قضایی بازماندگان
 
رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران از اختصاص دو شعبه  ویژه جهت رسیدگی به کلیه امور حقوقی و قضائی بازماندگان شهدا و جان باختگان حادثه پلاسکو در شورای حل اختلاف تهران خبرداد.

وی افزود: این شعب به اسناد و مدارک مفقودی کسبه و مالکین و نیز انحصار وراثت متوفیان این حادثه در مجتمع شماره 12و13 شورای حل اختلاف تهران رسیدگی می کند

 
35: 17 آتش دوباره زبانه کشید
 
شنیده ها حاکی از این است به رغم ساعت ها عملیات آوار برداری و اطفاء حریق همچنان آتش زبانه می کشد و کار را برای امدادرسان ها دشوار می کند.
شهردار تهران با پیش بینی یک هفته برای اتمام عملیات، اضافه کرد:  لحظه به لحظه کار آواربرداری در حال پیشرفت است و در زمانبندی مشخص شده که یک هفته است قطعاً آواربرداری تمام می‌شود و پیکر پاک شهدایی که در لایه‌های زیرین قرار دارد به درستی خارج شده و تشییع می‌شوند.
قالیباف افزود: ساختمان پلاسکو یک مرکز تجاری بوده و اموال زیادی از جمله صندوق‌های مالی زیادی وجود دارد که با نظارت نیروی انتظامی ضبط می‌شوند.
وی تأکید کرد: خانواده مفقودانی که تاکنون مراجعه کرده‌اند ۷ نفر هستند و امیدواریم حادثه بیش از این تلفات نداشته باشد.
 
20: 17 دو مدرسه همجوار با محل حادثه فردا هم تعطیل هستند
 
حمید شاه منصوری به تسنیم گفت: دبیرستان امامیه و دبستان امید امام در محدوده ساختمان پلاسکو روز یک شنبه 3 بهمن برای دومین روز پیاپی تعطیل هستند.

وی افزود: این دو مدرسه در مجاورت ساختمان پلاسکو واقع شده‌اند که دود حاکم در منطقه و محدودیت تردد مانع از حضور دانش‌آموزان در مدرسه می‌شود بنابراین برای کاهش نگرانی خانواده‌ها اقدام به تعطیلی این مدارس برای دومین روز متوالی کردیم.
 
05: 17 اخذ نمونه D.N.A از خانواده آتش‌نشانان مفقودشده
 
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران: طبق هماهنگی‌های انجام شده با شهرداری، قرار شده محلی را شهرداری در نظر بگیرد تا از خانواده آتش‌نشانان مفقود شده در زیرآوار ساختمان پلاسکو، نمونه D.N.A اخذ شود. ایسنا
 
00: 17 حضور دادستان کل کشور در محل حادثه
 
دقایقی پیش حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور به همراه جعفری دولت آبادی دادستان تهران در محل حادثه حاضر شدند و از روند امداد و نجات بازدید کردند.

وی در جریان بازدید خود از روند امداد رسانی در حادثه پلاسکو گفت: تذکرات درباره ایمن‌نبودن پلاسکو داده شده بود اما نباید صرفا به تذکر اکتفا می‌کردند. البته فعلانباید دنبال مقصر گشت و باید تمام توان رابرای آواربرداری وامدادرسانی متمرکز کرد.
 
55: 16 اسامی مفقودین سازمان آتش نشانی اعلام شد
 
اسامی مفقودین سازمان آتش نشانی در حادثه پلاسکو به تفکیک ایستگاه محل خدمت به شرح زیر است:

۱- علی مستوفی- ایستگاه ۳۱
۲- حسین حسین زاده- ایستگاه ۶۰
۳- رضا شفیعی- ایستگاه ۱۳
۴- روحانی- ایستگاه ۱
۵- فریدون علی تبار- ایستگاه ۱
۶- آقایی - ایستگاه ۱
۷- داداشی- ایستگاه ۴۶
۸- مهرورز - ایستگاه ۲۴
۹- محسن قدیانی-ایستگاه ۳
۱۰- مجتبی کوهی- ایستگاه ۲۸
۱۱- حامد هوایی- ایستگاه ۲۸
۱۲- سلطانی- ایستگاه ۱۱۳
۱۳- علی امینی - مدیر منطقه ۲
۱۴- سفی زاده-ایستگاه ۴

 
40: 16 آتش نشانان حادثه پلاسکو شهید محسوب می شوند
 
معاون بنیاد شهید در مورد اینکه آتش نشانان جان باخته شهید محسوب می شوند یا خیر گفت: آتش نشانان حادثه پلاسکو شهید خدمت محسوب می شوند و بنیاد شهید برای ارائه خدمت و شهید نامیدن آنها هیچ تعهدی ندارد بلکه خود شهرداری موظف به ارائه خدمات به خانواده های این افراد است.
 
20: 16 آتش سوزی پلاسکو عامل انسانی داشت

در تازه ترین اظهار نظرها، معاون امنیتی استاندار تهران در مورد علت حادثه پلاسکو گفت: علت حادثه ساختمان پلاسکو، گازوئیل نیست و این سوخت همچنان در این ساختمان وجود دارد؛ تخریب و آتش‌سوزی عامل انسانی دارد.

او ادامه داد: گزارش اولیه آتش‌نشانان حاضر در صحنه نشان می‌دهد که اتصال برق یا روشن بودن گاز پیک‌نیک برای گرم کردن یا درست کردن چای دلیل حادثه بوده است.

 
00: 16 اقدام ارزشمند سرمربی تیم پرسپولیس در همدردی با جانباختگان
 
دقایقی پیش برانکو ایوانکوویچ سرمربری تیم پرسپولیس به همراه محمد خوربین با حضور در ایستگاه آتش نشانی 27 تهران شهادت جمعی از همکاران آن‌ها در فاجعه پلاسکو را تسلیت گفتند.
 
40: 15 استمرار حضور مقامات سیاسی در محل حادثه 
 
دقایقی پیش محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت به منظور اطلاع از آخرین جزئیات حادثه و نیز گفت و گو با نیروهای امدادی در محل حادثه حاضر شد. زحمانی فضلی وزیر کشور نیز که در محل حاضر است، پیش بینی کرد 10 نفر از قربانیان حادثه پلاسکو را افراد عادی تشکیل دهند.
 نعمت زاده گفت: در پلاسکو حدود ۵۶۰ واحد صنفی وجود داشته است و ۳ هزار نفر در این ساختمان مشغول به کار بودند براساس امار اصناف در هر واحد صنفی ۷۰ تا ۱۵۰ میلیون سرمایه وحود داشته است و درباره مقرری بیمه بیکاری نیز اقدامات لازم صورت گرفته است.
 
 30: 15 پیام تسلیت رئیس مجلس اعلای عراق به خانواده های قربانی 
 
از زمان بروز حادثه تلخ پلاسکو بسیاری از مقامات سیاسی منطقه و جهان در قالب پیام هایی شهادت جمعی از آتش نشانان ایرانی و خسارت های وارده به مردم ایران را تسلیت گفتند. عمار الحکیم رئیس مجلس اعلای عراق یکی از این مقامات است. او  نیز با ابراز همدردی خود با مردم ایران در حادثه پلاسکو، جان باختن شماری از هموطنان را به ملت و سران ایران تسلیت گفت.
 
15: 15 جلسه وزیر کشور با هیئت امنای ساختمان پلاسکو
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، وزیر کشور هم در بازدید دوباره خود از محل حادثه پلاسکو با بیان اینکه امروز جلسه‌ای با هیئت امنای ساختمان پلاسکو داشتیم گفت: در آنجا هم بحث ساخت و ساز ساختمان، اسکان، مسائل کارگری، خسارت‌ها و بیمه مطرح شد. با وزیرکار هم  برای اشتغال به‌کار کارگران و ارائه تسهیلات جلسه داشتیم تا بتوانند موقتا کارشان را شروع کنند.
 
15: 15 آخرین تمهیدات ستادی برای حمایت از خسارت دیدگان
 
مغازه داران و مالکان واحدهای تولیدی پلاسکو را در کنار شهدای آش نشان باید بزرگ ترین خسارت دیدگان حادثه دانست که در صورت عدم حمایت مسئولان روزها و ماه های سختی را پیش رو خواهند داشت.
قالیباف در مورد برنامه های حمایتی شهرداری برای حمایت از خسارت دیدگان گفت:  برای رسیدگی به وضعیت مغازه‌داران و مالکان ساختمان پلاسکو ستادی تشکیل شده است و به صورت موقت برای کسب و کار آنها محلی را فراهم خواهیم کرد.
 
00: 15 حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در محل حادثه
 
دقایقی پیش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در محل حادثه پلاسکو از نزدیک در جریان آخرین تحولات قرار گرفت. در این بازدید تعدادی از اعضای هیئت رئیسه مجلس وی را همراهی می کنند. شهردار تهران، استاندار تهران و وزیر کشور نیز رئیس مجلس را همراه می کنند.
 
لاریجانی به شبکه خبر گفت: حادثه یک حادثه دردناکی است، چند کمیسیون را مسئول کردیم که موضوع را پیگیری کنید. حجم کار بسیار زیاد است و خوشبختانه تلاش ها خوب پیش می رود.
 
شمار جان باختگان به 3 تن رسید/ بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان/ اعلام حضور یک پویش ارزشمند مردمی و بی توجهی یک مسئول/ احتمال زنده بودن 4 نفر در زیر آوار/حسن روحاني به محل حادثه رفت/ کشف پیکر سومین آتش نشان از زیر آوار تکذیب شد 
 
او اضافه کرد: تلاش این است که این قائله زودتر به جایی برسد. در قانون برنامه بندی آمده که تمام مراکز تجاری سیستم های امنیتی را رعایت کنند و شهرداری ها مکلف هستند نکات ایمنی را پیگیری کنند.
 
لاریجانی تأکید کرد: در برنامه 5 ساله اعتباراتی برای ساختمان های فرسوده اختصاص یافته که در آینده می تواند برای بهبود شرایط کمک کننده باشد.
 
50: 14 صد میلیارد تومان تنخواه برای آتش نشانی تهران
 
محمدمهدی تندگویان نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از جلسه صبح شورای شهر خبر داد که امروز مقرر شد که شورا مجوز تنخواه صدمیلیارد تومانی برای جبران تجهیزات از دست رفته آتش‌نشانی اختصاص بدهد.
 
شمار جان باختگان به 3 تن رسید/ بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان/ اعلام حضور یک پویش ارزشمند مردمی و بی توجهی یک مسئول/ احتمال زنده بودن 4 نفر در زیر آوار/حسن روحاني به محل حادثه رفت/ کشف پیکر سومین آتش نشان از زیر آوار تکذیب شد 
 
40: 14 رئیس بنیاد مستضعفان: ساختمان را دو ساله می سازیم
 
اگرچه هم اینک دغدغه همه نهادهای مسئول در حادثه پلاسکو شناسایی مفقودین، آوار برداری و حمایت از آسیب دیدگان است، سعیدی کیا، رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرد: ظرف دو سال پلاسکو را با استانداردهای لازمه و منطبق بر مشخصات فنی ساخته و طبق شرایطی خاص به افراد دارای سرقفلی واگذار خواهیم کرد./فارس
 
30: 14 تا کنون 7 فرم مفقودی از افراد عادی پر شده است
 
ناصر امانی معاون شهردار تهران در گفته هایی کوتاه در رابطه با احتمال زیر آوار ماندن افراد عادی گفت: آوار برداری پلاسکو تا پایان هفته ادامه دارد. تاکنون 7 فرم مفقودی از افرادی که به محل تردد داشتند و مراجعه نکرده اند گزارش شده و بستگان آنها امیدوارند تا خبری از وضعیت آنها به دست آید.
 این آمار در حالی است که فرمانده نیروی انتظامی تهران آمار گزارش های مفقودی را تنها یکی دو نفر عنوان کرده بود.
 
20: 14 امکان زنده بودن کسی زیر آوار نیست
 
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به این نکته که امکان زنده بودن کسی زیر آوار نیست، ادامه داد: به تلاش های خود برای یافتن افراد زیر آوار ادامه می دهیم.
 
45: 13 هویت یکی از آتش نشانان حادثه پلاسکو شناسایی شد
 
ناصر بلیغ مدیرکل روابط عمومی پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با میزان گفت:  یکی از شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو که شب گذشته پیکر وی از زیر آوار بیرون کشیده شد، احراز هویت گردید./ میزان
 
این خبر لحظاتی پیش تکذیب شد! متأسفانه تعدد منابع خبری و نبود هماهنگی در میان اعلام کنندگان خبر یکی از اشکالات اساسی در فرایند امداد و نجات است.
 
37: 13 مقاومت کسبه پاساژ کویتی ها در برابر تخریب احتمالی ساختمان
 
گفته می شود به منظور تسهیل در فرایند امداد رسانی و آوار برداری نیاز است تا بخشی از بازار کویتی ها در مجاورت ساختمان پلاسکو تخریب شود. به رغم صدور حکم دادستانی و ابلاغ دستور کتبی نیروی انتظامی مبنی بر تخلیه اجناس داخل پاساژ کویتی‌ها و احتمال تخریب این مجتمع، کسبه و مدیران این مجتمع از تخلیه اجناس و کالاها خودداری می‌‌کنند.
 
 شمار جان باختگان به 3 تن رسید/ بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان/ اعلام حضور یک پویش ارزشمند مردمی و بی توجهی یک مسئول/ احتمال زنده بودن 4 نفر در زیر آوار/حسن روحاني به محل حادثه رفت/ کشف پیکر سومین آتش نشان از زیر آوار تکذیب شد
کسبه مجاور در حال تخلیه محل کار خود
 
30: 13 پیام تسلیت رئیس جمهور آذربایجان به رئیس جمهور ایران 
 
الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان طی پیامی به همتای خود حسن روحانی، حادثه پلاسکو را تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است:
 
 رئیس جمهوری اسلامی ایران
عالی حضرت / جناب آقای حسن روحانی/ رئیس جمهور محترم،

خبر در گذشت افراد در نتیجه ریزش ساختمان چند طبقه در تهران  اینجانب را بسیار متاثر ساخت.

در رابطه با این فاجعه از جانب خود و به نمایندگی از مردم آدربایجان به جناب عالی، خانواده و نزدیکان جان باختگان و به تمام مردم ایران با اندوه عمیق تسلیت عرض نموده، برای مجروحین و خسارت دیدگان شفا آرزومندم.

خدایشان بیامرزد!

با احترام،/ الهام علی اف / باکو 21 ژانویه سال 2017
 
15: 13 اظهارات عضو شورای شهر در مورد مسئول پیگیری ایمنی پلاسکو
 
شاکری عضو کمیسیون شورای شهر تهران در مورد کم و کیف پیگیری نکات ایمنی ساختمان پلاسکو در سال های گذشته گفت: 70 درصد واحدهای موجود در پلاسکو کارگاه تولیدی است پس وزارت کار براساس ماده ۱۰۵ قانون باید نسبت به تخلفات این ساختمان اقدام جدی می‌کرد. قانوناً به وزارت کار این اجازه داده شده که نسبت به تخلف موجود در کارگاه‌های تولیدی اقدام کند.

وی افزود: در این موضوع آتش‌نشانی به دفعات مکرر طی 2 سال گذشته نتایج بازرسی خود را واضح و شفاف به مالک ساختمان پلاسکو اعلام کرده و در یکی از این نامه‌ها تمام اشکالات این ساختمان را اعلام کرده است.
 
شاکری تأکید کرد: این در حالی است که در بین ساختمان‌هایی که نیاز به تذکر داشته‌اند پلاسکو بیشترین اخطار را داشته چرا که در این رابطه ساختمانی بسیار مهم بوده است اما اینکه چرا مالک و وزارت کار نسبت به آن اقدامی نکرده باید ابعاد آن بررسی شود. /فارس
 
10: 13  تأکید سخنگوی آتش نشانی بر تعداد 3 شهید
 
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی لحظاتی پیش در گفت و گو با شبکه خبر گفت: سقف ضلع غربی در حال پاکسازی است. در حال حاضر فرایند کار امداد و نجات در حال پیش رفت است و با پایان آوار بردی از سمت خیابان جمهوری آتش نشانان به سمت غرب رفته اند. وی افزود: عملیات با قدرت ادامه دارد. مجموعاً دو پیکر از زیر آوار خارج شده است و نهایتاً 26 نفر در زیر آوار هستند.
 
ملکی تأکید کرد:  هر خبری از طرف بنده و مراجع رسمی منتشر شد قطعی است و نباید به اخبار شبکه های مجازی استناد شود.
 
او در مورد اخباری در مورد زنده بودن افراد زیر آوار گفت: هیچ صحبتی در مورد زنده بودن مفقودی ها انجام نداده ام و این موضوع صحت ندارد.
راه نفوذی به طبقه های زیرین پیدا شده است، در حال حاضر 4 دستگاه بیل مکانیکی با بهترین کیفیت در حال فعالیت است و حداقل 5 روز نیاز است تا عملیات آوار برداری به صورت کامل انجام شود.
 
50: 12 پیکر سومین شهید آتش نشان  از زیر آوار خارج شد
 
اخبار تأیید نشده حکایت از کشف پیکر سومین آتش نشان شهید از زیر آوار پلاسکو دارد. بر این اساس تعداد شهدای آتش‌نشان به 4 نفر رسید؛ 3 نفر از زیر آوار بیرون کشیده شدند.

ملکی در مورد آمار قربانیان گرفتار گفته است: مجموع کسانی که زیر آوار بودند با توجه به مراجعات به مراکز انتظامی و اعلام مفقودی حداکثر ۲۵ نفر است که ۱۶ نفر نیروی آتش‌نشان هستند و تلاش برای دستیابی به آنها ادامه دارد.


45: 12 گمانه های ضد و نقیض در مورد تعداد قربانیان/ راه یابی به طبقات زیرین
 
همزمان با وقوع حادثه پلاسکو گمانه ها مبنی بر تعداد قربانیان و محبوس شدگان این حادثه آغاز شد و آمار ضد و نقیضی از سوی مسئولان به افکار عمومی اعلام شد. از 25 آتش نشان گرفته تا 4 خبرنگار و عکاس، از 300 کارگر تا 20 آتش نشان و... . در تازه ترین اظهار نظرها مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران تعداد افراد گرفتار در زیر آوار را تنها 15 نفر اعلام کرد و گفت: تا این لحظه اجساد دو نفر از زیر آوار بیرون آورده شده است.
 
این در حالی است که اخبار رسیده حکایت از راهیابی نیروهای امدادی به طبقات زیرین پلاسکو دارد.
 
30: 12 علت پلمپ نشدن ساختمان پلاسکو 
 
با اینکه محور اصلی خبرهای سه روز اخیر ابعاد خسارت وارده به ساختمان پلاسکو، تعداد قربانیان و فرایند امداد و نجات بود، یکی از مهم ترین سئوال های جانبی این حادثه علت پلمپ نشدن ساختمان در سال های گذشته بوده است. در این باره  بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه مسائل اجتماعی واشتغال افرادی که در پلاسکو مشغول به کاربودند سبب عدم پلمب به موقع این ساختمان شده بود، اظهار داشت: تعداد زیادی از مردم در آنجا اشتغال داشتند و تعطیلی ساختمان پلاسکو موجب بیکاری آنها می شد./میزان
 
10: 12 جدیدترین برآوردها از میزان خسارت مالی حادثه پلاسکو
 
اگرچه پیش از این برخی گمانه ها حجم خسارت وارده بر اثر تخریب ساختمان پلاسکو را  1 تا 2 هزار  میلیارد تومان اعلام کرده بودند، «شهاب نادری» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پلاسکو بزرگترین ساختمان از نظر پوشاک در پایتخت بود و به همین دلیل احتمال این می‌رود که خسارت موجود بیش از 5 تا 6 هزار میلیارد تومان باشد.

او افزود: این حادثه بر روی پوشاک شب عید تأثیر سوء خواهد گذاشت. ممکن است زلزله‌ای با یکی، دو ریشتر در تهران هم خرابی زیادی به بار بیاورد چرا که زیر ساختمان‌ها بواسطه احداث کانالها خالی شده است./فارس

 
00: 12 51 ساعت از تلاش نیروهای امداد و نجات گذشت
 
به رغم اینکه 51 ساعت از تلاش بی وقفه نیروهای امداد و نجات به منظور یافتن قربانیان حادثه پلاسکو گذشت، اما هنوز نتیجه مشخصی از نزدیک به 20 آتش نشان گرفتار در خرابه ها به دست نیامده و  زبانه های آتشی که از زیر خرابه ها شعله می کشد، اندک امیدها را نیز به نا امیدی تبدیل می کند.
 
45: 11 احتمال ریزش دیوار بازار کویتی ها
 
گفته می شود، نیروهای آتش‌نشانی درحالی مشغول به آواربرداری از پلاسکو هستندکه دود شدید و ریزش قریب الوقوع در ضلع شرقی این ساختمان،احتمال تخریب دیوار کناری بازارکویتی‌هارا قوی‌تر می‌کند. هنوز خبری از شناسایی قربانیان جدید در دست نیست. /باشگاه خبرنگاران جوان

 35: 11 نا امیدی دوباره به محل حادثه بازگشت
 
دقایقی پیش پیدا شدن یک کپسول آتش نشانی در محل حادثه موجی از امید و آرزو را در بین نیروهای امدادی ایجاد کرد و بسیاری از آتش نشانان با امید به یافتن همکاران تلاش های خود را افزایش دادند.
جدیدترین اخبار از محل حادثه حاکی از این است که امیدها و تلاش ها نتیجه بخش نبود و تنها کپسول آتش نشانی برای انجام عملیات شناسایی در اختیاران مأموران مخصوص قرار گرفت.
 
30: 11  تنها شهادت دو آتش نشان تأیید شده است
 
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در تازه ترین اظهارات خود ضمن اشاره به تخریب یک ساختمان در ضلع شرقی پلاسکو به منظور تسریع در فرایند آوار برداری، افزود: فقط شهادت ۲ آتش‌نشان مورد تایید است که یک نفر از آنها از زیر آوار بیرون کشیده شده و یک نفر در بیمارستان به شهادت رسیده است
 
15: 11 سرمای شدید هوا فرایند امداد و نجات را دشوار کرد
 
با اینکه دقایقی پیش دستگاه های جدید جوش و برش قطعات فلزی به محل حادثه رسید و  با رسیدن تجهیزات جدید که می‌تواند ستون‌های آهنی را برش دهد، آواربرداری سرعت یافت، اما سرمای شدید و در هم تنیدگی آهن با سایر مصالح فرایند امداد و نجات را با مشکل رو به رو کرده است.
 
00: 11 تدابیر جدید برای حمایت از خسارت دیدگان حادثه
 
در حادثه تلخ پلاسکو بیش از 3000 کارگر کار خود و نزدیک به 500 واحد تولیدی سرمایه و فضای کارشان را از دست دادند. حالا نایب رئیس اتاق اصناف کشور در تازه ترین برنامه های این اتاق برای حمایت از خسارت دیدگان گفت : تلاش می کنیم با تخصیص مکانی موقت برای شب عید پلاسکو و در اولویت قرار دادن زیان‌دیدگان در نمایشگاه های بهاره بخشی از خسارت های ایشان را جبران کنیم.
 
52: 10 تلاش تیم پزشک قانونی برای احراز هویت قربانیان
 
مسعود قادی‌پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، از تحویل دو نفر از شهدای حادثه پلاسکو به پزشکی قانونی خبر داد و گفت: اقدامات کارشناسی پزشکی قانونی بر پیکر این شهدا آغاز شده است. پیکر یک تن از این شهداء به دلیل عدم تشخیص از روی چهره، از طریق DNA هم نمونه‌گیری شده است. متاسفانه اتیکت‌ها قابل شناسایی نیست. 
 
45: 10 اقدام ارزشمند آتش نشانان ترکیه برای ابراز همدردی 
 
گفته می شود، جمعی از آتش نشانان ترکیه ای به منظور ابراز همدردی با همتایانشان در ایران و خانواده های آنها بنا دارند در محل کارشان نماز میت غیابی بخوانند و با این اقدام خود در غم از دست رفتن تعدادی از آتش نشانان کشورمان شریک شوند.
 
30: 10 دو کپسول آتش نشانی زیر آوار پیدا شد
 
تلاش ها برای یافتن اثری از قربانیان حادثه پلاسکو ادامه دارد و تازه ترین اخبار حاکی از این است که دو کپسول مربوط  به آتش نشان های مفقودی پیدا شده است.
بر همین اساس عملیات آوار برداری مکانیزه برای لحظاتی متوقف شد و نیروهای امدادی در حال جست و جوی دستی هستند.
 
شمار جان باختگان به 5 تن رسید/ بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان/ اعلام حضور یک پویش ارزشمند مردمی و بی توجهی یک مسئول/ احتمال زنده بودن 4 نفر در زیر آوار/حسن روحاني به محل حادثه رفت 
 

 00: 10 ادامه تلاش ها برای امداد رسانی و آواربردای

حمید چیت چیان وزیر نیروی دولت یازدهم دقایقی پیش در محل حادثه حاضر شد و از نزدیک در جریان جزئیات ماجرا قرار گرفت.

در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تأسف از حادثه رخ داده به «فارس» گفت: کمیسیون عمران مجلس تمام تلاش خود را برای بررسی ابعاد مختلف ماجرا انجام خواهد داد. 
 
 09:49 حال و هوای بارانی پلاسکو 48 ساعت پس از حادثه

به گزارش خبرنگار ایسنا از محل حادثه، در حال حاضر لودرها و جرثقیل ها در حال کار هستند و تنها شب گذشته یک ساختمان در ضلع شرقی برای دسترسی بیشتر لودرها و جرتقیل‌ها و آواربرداری سازه‌های آهنی و بتن‌های عظیم تخریب شد و اکنون سرعت کار بیشتر شده و سازه های عظیم که جلوی راه بودند از ضلع شرقی برداشته شدند.

دودهای غلیظ که منطقه را فرا گرفته، کار را سخت کرده و موجب تنگی نفس آتش‌نشان‌ها شده است و البته عوامل اورژانس در محل حادثه مستقر هستند و همچنین تیم‌های زنده‌یاب هلال احمر به تلاش خود ادامه می دهند و امیدها برای زنده یافتن محبوسین از دست نرفته است.

09:40 رد شایعه پیامک آتش‌نشانان محبوس شده

کیانی فرمانده میدان عملیات آواربرداری صبح امروز، در تشریح آخرین وضعیت آواربرداری با بیان اینکه شب گذشته با دستور مراجع قضایی ساختمان قضایی ساختمان کناری پلاسکو تخریب شد، این ساختمان نیز در اثر حریق و آوار پلاسکو دچار ریزش شده بود هر لحظه امکان فرونشست آن وجود داشت. برهمین اساس این ساختمان تخریب شد. از شب گذشته امدادرسانی سرعت بیشتری گرفت.

وی با بیان اینکه تاکنون جسد یک آتش‌نشان پیدا شده، گفت: 50 درصد عملیات آواربرداری انجام شده و امیدواریم تا آخر هفته آواربرداری که از دو جبهه در حال انجام است به اتمام برسد.

08:40 جلسه اضطراری شورای شهر در محل آوار

جلسه فوق‌العاده شورای شهر تهران صبح امروز شنبه و پس از بازدید رییس جمهور از محل آوار ساختمان پلاسکو در محل خیابان جمهوری برگزار شد. اکثر اعضای شورای شهر در این جلسه اضطراری که اختصاصا به بررسی ابعاد مختلف آوار پلاسکو به صورت فوری برگزار شده می‌پردازند.

برهمین اساس جلسه اضطراری اعضای شورای شهر در پاساژ پروانه که دقیقا روبه‌روی محل آوار ساختمان پلاسکو و کارگاه شمالی اشراف دارد، برگزار شده است و متعاقبا مصوبات این جلسه اعلام خواهد شد. 

08:10 تسهيلات وزير كار براي خسارت ديدگان حادثه
 
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي كارگراني كه بيمه بوده اند از فردا به سازمات تأمين اجتماعي مراجعه كنند و بيمه بيكاري خود را بگيرند. كارگراني كه در حادثه پلاسكو كار خود را از دست دادند در هر محلي كه مشغول به كار شوند، به كارفرما وام پرداخت مي شود.
 
ربيعي اضافه كرد: در صدد هستيم يك محل موقت براي آغاز كار توليد لباس و به كار گرفتن جمعي از كارگران را انتخاب و عملياتي كنيم.
 
وي در مورد وضعيت آتش نشانان قرباني گفت: مستمري قربانيان بدون هيچ تشريفات اداري انجام خواهد شد و سازمان تأمين اجتماعي همه هزينه هاي مصدومان را متقبل خواهد شد.
 
 
07:50 رئيس جمهور: در مقابل حماسه آتش نشانان بايد سر تعظيم فرود آورد
 
رئيس جمهوري در رابطه با حادثه به شبكه خبر گفت: من بسيار متأسف هستم. اين يك درس بزرگ بود كه مسئولان براي ايمن سازي محل زندگي مردم برنامه ريزي هاي دقيق تري انجام دهند.
 
وي افزود: در اين حادثه همه مسئولان همكاري و هماهنگي بسيار خوبي داشتند كه ادامه هم دارد. همه نگراني ما براي كساني است كه زير آوار مانده اند. آنهايي جان عزيزانشان را از دست دادند، در دل مردم ايران براي هميشه خواهند ماند. همه بايد در مقابل اين حماسه آتش نشانان بايد سر تعظيم فرود بياوريم.
 
روحاني تصريح كرد: تلاش بايد شود تا روند فعلي به حالت عادي باز گردد و شرايط خيابان در شب عيد سامان پيدا كند. براي خسارت ها و آثار مخربي كه ايجاد شده همه مسئولان بايد تلاش كنند تا حجم آلام و خسارت كاهش يابد.  بافت هاي فرسوده كه در نقاط مختلف كشور وجود دارد يكي از مسائل مهمي است كه مورد توجه دولت به آن توجه داشته است.

07:42 حسن روحاني در محل حادثه حاضر شد
 
لحظاتي پيش رئيس دولت يازدهم با حضور در محل حادثه، بازديد خود را از روند عمليات امداد و نجات آغاز كرد. هم اكنون شهردار تهران در حال ارائه گزارش به رئيس جمهور است.
 
30: 07 رئيس جمهور عازم چهار راه استانبول مي شود
 
خبرهاي ارسالي از سوي خبرنگاران حاضر در محل حادثه پلاسكو حاكي از اين است كه تا دقايقي ديگر حسن روحاني رئيس جمهوري كشور شخصاً به چهار راه استانبول خواهد رفت تا از نزديك در جريان روند امداد رساني و ساير جزئيات قرار بگيرد./مهر
 
 
07:20 پیام تسلیت وزیر آموزش و پرورش وزیر آموزش و پرورش
 
درپی حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو که منجر به محبوس شدن و شهادت جمعی از آتش نشانان ایثارگر کشورمان شد، پیام تسلیتی صادر کرد. در متن پیام دکتر فخرالدین دانش آشتیانی آمده: 
 
«سانحه ناگوار آتش سوزی ساختمان مرکز شهر تهران که منجر به شهادت جمعی از آتش نشانان غیورشد، ایران اسلامی را یکپارچه سوگوار ساخت. این حادثه غم انگیز صحنه حماسه آفرینی دلاورمردانی گردید که نام و یادشان تا ابد در تاریخ ایران و ایرانی ماندگار خواهد شد. اینجانب ضمن ابراز همدردی با خانواده  شهدا و مصدومان این حادثه غمبار و سایر همکاران خدومشان، برای شهیدان علو درجه، برای مصدومان سلامت و صحت و برای ملت ایران صبر و اجر مسالت می نمایم».
 
06:20 عملیات امداد در نزدیکی به قلب آتش
 
حرارت سنگین و شدت آوار باعث کند شدن روند آواربرداری شده است اما به رغم همه این مشکلات نیروهای امدادی با تمام توانشان، بدون وقفه و 3 شیفت در حال انجام کار هستند.

به رغم مشکلات ناشی از انتشار دودهای سفید ناشی از گرمای لایه های زیرین آوار، نیروهای امداد با تمام توان و تجهیزات مشغول عملیات آواربرداری و جست و جو برای یافتن پیکر های سایر آتش نشان ها هستند. 
 
04:50 روایت جدید از احتمال زنده بودن برخی زیر آوار
 
به گزارش خبرنگار ایسنا از محل حادثه، در پارکینگ ساختمان پاساژ کویتی‌ها پیش از این تونلی زده شده بود که گفته می‌شود اکنون از آن صدایی به گوش رسیده است که این امر احتمال زنده ماندن فرد یا افرادی در زیر آوار را قوت بخشیده است.

براساس آنچه از بی‌سیم یکی از ماموران آتش‌نشانی به گوش رسید، گویا از پشت دیوار چند نفر را با دستگاه تشخیص داده‌اند. به آنها گفته‌اند بکوبید به دیوار، آنها هم به دیوار کوبیده‌اند. صدا از پارکینگ پاساژ کویتی‌ها یعنی ضلع غربی ساختمان پلاسکو شنیده شده است.
 
 
 
04:20 روحیه مضاعف امدادگران پس از استفاده از «زنده یاب»
 
پس از استفاده از دستگاه زنده یاب که در سکوت کامل آتش نشانان و دیگر نیروهای امدادی مورد استفاده قرار گرفت و نتیجه ای به شدت خوشحال کننده به دنبال داشت، امدادگران با روحیه ای دوچندان و در حالی که خوشحالی میانشان موج می زند، کار آواربرداری برای رسیدن به محلی که احتمالا زیر آن چند تن زنده هستند را از سر گرفتند.
 
آن گونه که خبر می رسد، فاصله زیادی با محلی که دستگاه نشان داده وجود دارد و امدادگران تازه نفس، ادامه عملیات را عهده دار شده اند. ملکی سخنگوی آتش نشانی با تایید خبر فرکانس یابی دستگاههای زنده یاب گفت: امیدواریم همکارنمان زنده باشند.
 
04:06 بازدید دوباره یکی از اعضای دفتر رهبر انقلاب از محل حادثه
 
سردار وحید حقانی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری هم‌اکنون بار دیگر با حضور در محل حادثه از نزدیک از روند عملیات نجات و امداد بازدید کرد. وی شب گذشته نیز برای اطلاع از اوضاع امدادرسانی در محل حادثه حضور یافته بود.
 
همزمان با این دیدار، نیروهای خدمات شهری در تلاش برای پاکسازی معابر شهر برای روز شنبه و شروع هفته هستند و می کوشند با ایجاد موانع فیزیکی با استفاده از دار بست و گونی، سایت حادثه را از محل تردد شهروندان کاملا متمایز نمایند. همچنین پلاکاردهای اطلاع رسانی درباره تغییر مسیرها در سطح معابر در حال نصب است.
 
03:30 احتمالا ۴ نفر زنده هستند
 
به گزارش تسنیم، تلاش برای خارج کردن پیکر شهدای آتش نشان از زیر آوار بعد از تست دستگاه زنده یاب ادامه دارد و گفته می شود که احتمالا 4 نفر زنده هستند.

خبری که هرچند مشابه آن روز گذشته در چنین ساعاتی منتشر شده و بعد از مدتی تکذیب شده بود، اما آنقدر خوشحال کننده هست که احتمال شایعه بودنش را در نظر گرفته و بازنشرش ندهیم.
 
 
02:44 استقرار 4 اکیپ نقشه برداری برای اطلاع از وضعیت سازه های مجاور

به گزارش ایسنا، اکیپ‌های مختلفی از مهندسان نقشه‌برداری جهت محاسبه میزان لرزش و نشست سازه‌های مجاور این ساختمان در نقاط مختلفی از محل حادثه مستقر شده‌اند و توسط دوربین‌های خود نوسانات سازه‌های مجاور ساختمان تخریب‌شده پلاسکو را لحظه به لحظه مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

دوربین‌های نقشه‌برداری قادر هستند نوسانات سازه‌ها را که ممکن است به دلیل تخریب سازه‌های مجاور، ورود انبوه آب ناشی از فعالیت آتش‌نشانان و همچنین نفوذ آب به زیربنای سازه‌ها را مورد بررسی قرار دهند. بدین ترتیب چنانچه مشخص شود سازه‌های موردنظر طی عملیات امداد و نجات و خروج آوار در حد چند میلی‌متر به طرفین انعطاف داشته، این موضوع سریعا به مسئولان مربوطه جهت انجام اقدامات لازم اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
02:15 بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان
 
در حالی که هنوز شعله های آتش از گوشه و کنار مخروبه های پلاسکو زبانه می کشد و گاه آتش نشانان مجبورند برای مهار آتش و ممانعت از سرایت آن به ساختمان های دیگر، به دل آتش زده و جانفشانی کنند، بارش نم نم باران می تواند خبر خوشایندی به حساب آید. اتفاقی که دقایقی است آغاز شده است.
 
این در حالی است که در نتیجه بارش باران، دمای هوا به شدت کاهش یافته و به این دلیل کار امدادرسانی با دشواری های بیشتری مواجه شده است. 
 
01:45 زبانه هاي چند باره آتشي كه خاموش نمي شود
 
با هر آواري كه از سوي نيروهاي امدادي برداشته مي شود، هوا به آتش هاي زير آوار مي رسد و دوباره شعله هاي آتش زبانه مي كشد. اين آتش گويا بنای خاموش شدن ندارد و حتی قصد محدود ماندن به بنای پلاسکو دست دراز نکردن به سوی دیگر ساختمان های مجاور را هم ندارد.
 
اتفاقی که اگرچه برخی مسئولان و رسانه ها سعی در کتمانش دارند، اما تصویر زیر که خبرگزاری فارس منتشرش کرده، به وضوح ثابت می کند تا چه اندازه واقعی است.
 
بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان/ اعتراض کاربران شبکه های اجتماعی به پنهان کردن محل حادثه/ اعلام حضور یک پویش ارزشمند مردمی 
  
01:40 استفاده دوباره از وسايل زنده ياب
 
به رغم اينكه بيش از چهل ساعت از وقوع حادثه تأسف برانگيز پلاسكو گذشت و تا كنون نيز پيكر چهار نفر از آتش نشانان از زير آوار خارج شده اما شنيده ها حاكي از اين است كه گروه هاي امداد و نجات دوباره از وسايل زنده ياب استفاده كردند.
 
این در حالی است که از نخستین ساعات پس از تخریب ساختمان، چندین قلاده از سگ های زنده یاب سازمان امداد و نجات به  همراه مربیانشان به محل حادثه اعزام شده بودند اما چند نوبت حضورشان در ساختمان نیز هیچ ثمری به همراه نداشته است.
 
01:20 پيكر دو شهيد ديگر پيدا شد
 
بر اساس گفته هاي سردار طلايي نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران، پيكر 2 نفر دیگر نیز پیدا شد و بر اين اساس مجموعا 4 پیکر در زیر آوار ساختمان پلاسکو پیدا شده است.
 
گفتني است، با احتساب یک آتش‌نشانی که روز گذشته در بیمارستان درگذشت، می‌توان گفت که شمار قربانیان پلاسکو تا این لحظه 5 تن است.

01:10 افزايش محدوديت ها براي خبرنگاران حاضر در محل حادثه 
 
با طولانی شدن روند امداد و نجات و از واپسین ساعات دومین روز ماجرا، ماموران حاضر در محل، محدودیت ها را نسبت به خبرنگاران را افزایش دادند. این محدودیت ها همزمان با انتقاد شماری از مسئولان شهری از نحوه اطلاع رسانی خبرگزاری ها اعمال شد./فردا
 
عجیب تر از این اعمال محدودیت های خاص که اعتراض خبرنگاران بسیاری از رسانه ها را به دنبال داشته، پوشاندن اطراف محوطه با گونی های پلاستیکی است که از دید برخی از ناظران در صحنه و کاربارن شبکه های اجتماعی، تلاش برای ممانعت از ثبت تصویر از پیکرهای کشف شده احتمالی در آوار پلاسکو است. اقدامی که بسیاری از معترضانِ آن بر این باورند فرقی با سانسور ندارد!
 
 
01:00 خواهش رئيس پليس تهران از مردم براي ترک محل حادثه
 
رییس پلیس پایتخت دقایقی پيش به میان مردم در محدوده خیابان فردوسی آمد و با تشکر از آنان اطمینان داد که همه امکانات لازم و نیروهای امدادی در آماده‌باش هستند و نیازی به حضور آن‌ها نیست./ميزان
 
انتظار مي رود عموم شهروندان با درك شرايط موجود ضمن پرهيز از حضور در اطراف محل حادثه شرايط را براي تسريع در فرايند امداد و نجات فراهم كنند؛ انتظاری به جا و شایسته که هرچند بسیاری از چهره های سرشناس و مسئولان خواستارش شده اند، متاسفانه چندان اثربخش نبوده است!
 
00:45 پيكر بي جان يک شهيد ديگر از زير آوار خارج شد
 
به گفته شهرام گيل آبادی، سخنگوي شهرداري تهران، دقايقي پيش پيكر مطهر يكي ديگر از آتش نشانان حادثه پلاسكو از زير آوار خارج شد.
 
این در حالی است که پیشتر پیکر بی جان یکی دیگر از آتش نشانان فداکار، شناسایی شده بود. بدین ترتیب شمار جان باختگان و شهدای این رویداد تلخ به سه تن رسیده است چراکه صبح روز گذشته یکی از آتش نشانان مجروح که در بیمارستان بستری بود، بر اثر شدت جراحات وارده جان به جان آفرین تسلیم کرده بود.
 
00:20 ابراز همدردي آتش نشان های ايرلندي با همتايانشان در تهران
 
 آتش نشان های شهر دوبلین ایرلند با حضور در سفارت کشورمان و اهدای یک دسته گل به شکل پرچم ایران همدردي و ناراحتي خود را از خسارات وارده به مردم و آتش نشان هاي ايراني اعلام كردند.

علاوه بر این آتش نشانان، خبر می رسد رئيس جمهور ارمنستان و وزير امور خارجه لتوني نیز طي پيام هاي جدا گانه اين حادثه را به مردم ايران و خانواده قربانيان تسليت گفتند. پیام هایی که پیشتر نیز برخی مقامات دیگر کشورها صادر کرده بودند تا مشخص شود که تصاویر شوک آور ریزش ساختمان 17 طبقه تهران چه بازتاب وسیعی در سطح جهان داشته و چگونه همگان را بهت زده کرده است.
 


00:10 پویش زیبای مردمی و بی توجهی برخی مسئولان
 
ساعاتی از انتشار خبر کشف پیکر بی جان دو تن از آتش نشانان قهرمان پلاسکو نگذشته، پویشی در شبکه های اجتماعی و میان کاربران پرشمار ایرانی مورد توجه قرار گرفت و تکثیر شد که از عموم مردم می خواست به احترام خانواده های این قهرمانان و دیگر بازماندگان ایشان، از انتشار تصاویر پیکر بی جان ایشان خودداری کرده و در صورت مواجهه با چنین تصاویری، به منتشر کننده تذکر داده و از تکثیر تصاویر پرهیز نمایند.
 
این در حالی است که ظاهرا برخی مسئولان از چنین تصمیم شایسته ای مطلع نشده اند. از جمله یکی از مدیران شهرداری که تصویری (ظاهرا نه چندان واضح) از پیکر دو آتش نشان شهید منتشر کرد و زمانی که با اعتراضات شدید عمومی مواجه شد، عقب نشینی کرده و آن تصویر را حذف نمود.
 
 
تعداد بازدید : 57
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۷۹
دو روزه همه دارن تقصیر رو گردن کسبه میندازن اما کسی نمیگه مالک کیه
چرا از اینکه مالک بنیاد مستضعفانه و کسبه فقط سر قفلی دارن کسی صحبت نمیکنه
اگه قرار بر تغییرات و ایمن سازی بوده مالک باید انجام میداده کسبه که اجازه تغییر تو ملک نداشتن
متاسفانه امدادگران درحال اشتباه کردن هستند آوار برداری هنر نیست نباید آهن ها وستونها که فشار را بر طبقات پایین تر تقسیم کرده از دل آوار بیرون کشید نبایدآتش را با برداشتن آوار به طبقات زیرین هدایت کرد نباید آنقدر آب ریخته شود که افراد محبوس را با آب خفه کنیم فط حفر تونل از جهات مختلف برای افرادی که در زیرزمین محبوس شده اند چاره کار است ترا بخدا این مطلب رابگوش مسیولین برسانید
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
داداچ داری اشتباه میزنی)) به سبک جدید))
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
نشستی کنار گود میگی لنگش کن
بزارید راحت کارشون رو بکنن.وقتی یه نفر بالا سر آدم وایسته و مدام نظاره گر باشه طرف هول میشه.سانسور چیه خجالت بکشید
آقایان
خانمها
این چند صدمین مرتبه است که میگویند محل را ترک کنید و مانع امدادرسانی نشوید
این حضور بی دلیل شما اگر باعث کندی امداد رسانی و از دست رفتن جان یک زیرآوار مانده بشود ، وجدان نداشته تان آرام میگیرد؟
اگر ذره ای وجدان دارید، اگر زبان فارسی متوجه میشوید ، به محل حادثه نروید
با جان دیگران بازی نکنید
کما اینکه در روز حادثه بازی کردید
جناب آقای رییس جمهور بجای اینکه اونجا حضور پیدا کنید لطفا دنبال احقاق حقوق آتش نشانان باشید و همین که هر سال قرارداد اونها که موقت (کارگری) هست رو تمدید کنید کافیه، نه اینکه بخواید اونجا حضور پیدا کنید بعد پشت پرده دنبال این باشید که اونها رو به شرکتهای پیمانکاری بسپارید و حقوقشون و درخواستشون که قرارداد مستقیم هست رو بگیرید و زندگی اونها را به چالش بکشید.
گسل های تهران لطفا تکان نخورید . ما هیچ امکاناتی در تهران نداریم . تنها امیدمان به رحم شماست .....................
چه اثری دارد کامنت ما...متخصص از کانادا
روز سوم از بروز این حادثه اسفبار میگذره . چه کار موثری انجام شده ؟ اصلا وسیله مناسب در اختیار آتش نشان ها هست که کاری انجام بدن ؟ یه ماشین مجهز به آهنربا نیست که ورقه های آهن رو برداره ..... هیچی نداریم ............ ملت بدبخت و بیچاره ایران ....................
فیلمی که از نمای پشت ساختمان پلاسکو گرفته شده نشان میدهد که ساختمان بصورت عمدی منفجر شده واقعا مایه تاسف است که تسویه حسابهای شخصی باعث مرگ بسیاری از هموطنان عزیز شود .تاسف تاسف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
تانکر گازوئیل بوده
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
راستی چرا اینقدر اصرار دارن که همه آتش نشانهای محبوس حتما فوت کردن و امکان زنده بودنشون صفره؟نکنه اگه زنده بیان بیرون یه چیزایی واسه گفتن داشته باشن مثل دیدن بمب یا همچین چیزی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
داداش قرصاتو خوردی؟ بخور خوب میشی ایشالا
تابناک خواهش می کنم واضح و روشن یه مطلبی در خصوص مقصرین اصلی حادثه کار کن لطفا..........
روحاني دوستت داريم ولي چطور ميتوني حرف شب عيد بزني وقتي ممكن است هنوز يك عده زير اوار زنده باشند و بالاسرشون جهنم اتش كه فلز رو هم ذوب ميكند.
حلب را دريابيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
باز آب گل آلود گیر آوردی؟
سلام فرمانده،
باز بغض گلوم گرفته راه نفسم بسته است، بازم گروهان رفت نفر برگشت..... شنيدم توراه زيارت بودي رفته بودي پابوس ولي خوشحال شدم تو ميدون ديدمت. گفتم باز يكي از او حمله‌هاي گاز انبري معروفت رو طراحي ميكني، از همون حمله‌هايي كه دشمن حاضر بود دست و پاي خودش رو ببنده و خودش از يه جايي پرت كنه پايين تا دست بچه‌هاي ما نيافته ولي اينبار اين حمله رو واسه نجات نيروهاي خودمون اجرا كني. نمي‌دونم طراحي كردي يا نه ولي نتيجه‌اي كه ميبينم فقط يه چيز مياد تو ذهنم اونم اينه كه تو اين مدت احتمالاً اولويت‌هات عوض شده چون تو اين چند ماه خبرهاي خوبي از لشگر نميشنوم....
خسته نباشي فرمانده؛ تسليت
خواهش می کنم این کامنت رو درج کنید . از مسئولان می خواهیم یک حساب بانکی برای کمک به خانواده های جانباختگان معرفی کنند .این را بدانیم که خانواده ای آتش نشانان قهرمان پس از ازدست دادن پدر، همسر خود مظمئنا با مشکلات مادی بسیاری روبرو خواهند شد .با شمع روشن کردن و عکس پروفایل عوض کردن در اصل هیچ دردی از این عزیزان کم نمشود .اگر بجای این همه شمع پول شمع جمع آوری می شد خیلی بهتر بود.
خواهش می کنم این کامنت رو درج کنید . از مسئولان می خواهیم یک حساب بانکی برای کمک به خانواده های جانباختگان معرفی کنند .این را بدانیم که خانواده ای آتش نشانان قهرمان پس از ازدست دادن پدر، همسر خود مظمئنا با مشکلات مادی بسیاری روبرو خواهند شد .با شمع روشن کردن و عکس پروفایل عوض کردن در اصل هیچ دردی از این عزیزان کم نمشود .اگر بجای این همه شمع پول شمع جمع آوری می شد خیلی بهتر بود.
پاسخ ها
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
با نظرتون موافقم، هر ایرانی حداقل هزار تومان کمک کنه، می شه خسارت مالی و جبران کرد.
اما فقط خسارت مالی
تقدیم به روح بلند شهدای آتش‌نشان:


در دفتر عشق نقش دلکش زده‌ای
اسطوره شدی، تنه به آرش زده‌ای
ای سرخ قبا برای سرسبزی باغ
خود را همه جا به آب و آتش زده‌ای

«حسین شادمهر»
اين زنگ خطریست برای مردم که منتظر ننشينند تا پس از آمدن زلزله در تهران بگويند ما قبلا" اخطار داده بوديم مردم تهران را ترک کنند ومديريت بحران پس از مرگ سهراب تشکيل جلسه داده تا نحوه دفن اموات را مديريت کند بجای نظارت بر ساخت وساز فقط توصيه کند وبس بقول اکبر عبدی در فيلم اخراجی ها که گفت ما که عکسمونو گرفتيم مسئولين هم ميگن ما که اطلاعيه داديم و انجام وظيفه کرديم ديگر وجدانمان راحت
اين زنگ خطریست برای مردم که منتظر ننشينند تا پس از آمدن زلزله در تهران بگويند ما قبلا" اخطار داده بوديم مردم تهران را ترک کنند ومديريت بحران پس از مرگ سهراب تشکيل جلسه داده تا نحوه دفن اموات را مديريت کند بجای نظارت بر ساخت وساز فقط توصيه کند وبس بقول اکبر عبدی در فيلم اخراجی ها که گفت ما که عکسمونو گرفتيم مسئولين هم ميگن ما که اطلاعيه داديم و انجام وظيفه کرديم ديگر وجدانمان راحت
لطفا از دستگاه تصویربرداری سیار X-ray برای یافتن اجساد و افراد زنده زیر آوار استفاده کنید .
عکس هایی که به عنوان آتش سوزی در ساختمان مجاور منتشر میکنید برداشت اشتباه نکنید خواهشا. ساختمان پلاسکو شامل یک مجموعه بازار چهار طبقه است که در بخش جلویی به صورت برج ۱۵ طبقه از همکف بالا رفته بود. پس از ریزش برج ساختمانی که در تصاویر مشاهده می شود بخش پشتی ساختمان پلاسکو هست که از پارکینگ واقع در شرق مجموعه در دسترس قرار گرفته . سرایت آتش به بخش باقیمانده پلاسکو امری طبیعی و مورد انتظار است . خواهشا تصحیح بفرمایید تا موجب تشویش و نگرانی بیشتر مردم نشه.
اگر این اوار برداری را به یک پیمانکار توانمند واگذار می کردید حالا جمع شده بود . متاسفانه مدیریت دولت لاک پشتیه
تسلیت میگیم به همه ایرانیهایی که امروز داغدار فاجعه ی ساختمان پلاسکو هستند
ما همه یک خانواده ایم و این غم قلب همه ما را بدرد آورد

برای سلامتی آتش نشانان دعا کنید
چرا اتیکت آتش نشان باید غیر قابل شناسایی باشه. تغییرش بدین مثل پلاک های جنگی برجسته باشه.
فکری برای زلزله ای که در راه هست بکنید.یک سوم توان امدادی تهران برای پاک سازی و آوار برداری یک ساختمان بسیج شدن و سرعت کار اینجوریه.وای اگر زلزله ای بیاد و نصف شهر از بین بره....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
الفاتحه
کاش دستگاه Gps به عزیزان وصل بود تا زودتر پیدا میشدند .مگر هزینه خرید این تجهیزات چقدر میشد ؟!
آقا حالا ازین موضوع بگذریم. اگر قرار باشه خدای ناکرده یک زمین لرزه بیاد چی میشه !! یک ساختمان 5 روز. حالا یک برج بریزه لابد تهران ماه ها تعطیل میشه ! توی کشور های دیگه طرف کارو دسته کاردان میسپاره. مهندس های عمران و معمار نقشه بسزایی دارن توی خونه سازی. و صد البته همو غمشون ایمن سازی هستش در ابتدا. بعد ما طرف امروز پروانه میگیره. فردا برجه شصت طبقه زده تموم شده رفته ! والا. من که میدونم فردا همه همه چی یادشون میره و اینکه میگن باید به فکر باشیم شعاریه. چون اگر بخواد اینطور باشه نصفه بیشتره کشور باید تخریب شه و دوباره اصولی ساخته بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
ماه ها تعطیل میشه!!! سال ها شاید دهه ها خوشی ها ساقیت کیه
سلام ودرود بر تمام دلاوران اتش نشانی که همیشه جان فشانی کردند دراین حادثه تلخ
امان از انتخاب مردان بی تخصص در انتخابات شواری شهر تهران احتمالا از رضازاده و 30 نفر دیگر نمیتوان هیچ انتظاری داشت
پاسخ ها
آریو برزم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
ایشون تخصصش برداشتن وزنه های سنگین بوده شاید بد نباشه بره آوار برداری
یه پیشنهاد مهم: با توجه به اینکه کج سلیقه گی الان کالای کمیابی نیست و با توجه به اهمین نمادین بناهای خاصی مثل پلاسکو پیشنهاد میکنم تابناک یه پست ویژه اختصاص بذه که بازسازی این بنا براساس همون معماری و نمایی که بوده اجرا بشه، اصلا پلاسکو دوباره ساخته بشه و یه چیز متفاوت و بی ربطی اون وسط علم نشه! مردم ۵۰ سال به دیدنش عادت کرده بودند.
جقدر این احساس همدردیها ریباست بخصوص از کشورهای دیگر کسانی که شاید نام ایران را هم تا حالا نشنیده باشند اما با شنیدن اخبار تلخ ابراز همدردی میکنند این اتفاقات خیلی زیبا و خوشایند است این جلوه کوچکی از فطرت پاک انسانیست که در هیاهوی دنیای امروزی غبار گرفته .
آن مدیر ومسعولی که دستور داده این سی نفر اتش نشان به داخل ساختمان بروند باید معرفی ومحاکمه شود ساختمانی که اتش گرفته ودر حال ریزش است باید از ان دوری کرد نه اینکه وارد ساختمان بشوی به هردلیل
برای یافتن زندگان هم باید سگ هایی که مجهز به دوربین باشد بفرستند مدیریت بحران در کشور ما منهای 100 است
تابناک لطفا خیلی خیلی خیلی جدی و با سماجت پیگیری کن تا تکلیف سایر ساختمانها و بناهای غیر ایمن در تهران مشخص بشه هر چه زودتر هر چه زودتر ایمن سازی یا تخریب یا پلمپ صورت بگیره. خواهش می کنیم خواهش می کنیم خواهش می کنیم پیگیر باش و دست از سر مسئولین بر ندار. همه باید انقدر سمج بشیم تا کاری کنن. اینطوری فایده نداره.
همه کشور بوی فاجعه میده.
توی تبریز هم اینطوریه الکی ساختمانهای بلند ساختن که با زلزله اوار بشه سر مردم دقیقا روی گسل
ضمن تسلیت به خانواده های اتش نشان
بعضی افراد ظاهرا نظر احساسی می دهند یا اطلاعات کافی ندارند. کسی که درخواست GPS رو می کنه .تصورش اینه که چند نفر در یک فضایی گیر افتاده اند. و ما نمی دانیم کجا هستند !!. در دود و گردوخاک مشکل ٬ یک دم نفس کشیدن هست . ان هم در زیر ده ها هزار تن خاک و سیمان و اهن.فقط دعا کنید و امید داشته باشیم .حتی یک نفر هم زنده پیدا شود کار بزرگی هست. انشاالله
چرا بعد از گذشت چند روز, هنوز مالک این مجتمع معرفی نشده؟ این شخص کیه که به هشدارهای شهرداری هم اهمیت نداده و باعث کشته شدن این افراد شده؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
مالکش بنیاد مستضعفانه
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
بگم؟بگم؟
شهادت آتشنشانان عزیز را به خاواده هایشان تسلیت میگویم و از مسئولین محترم خواهشمندم بغیر از کارگران و کارمندان شاغل این مجموعه مالک و صاحبان سرقفلی را به دلیل به توجهی به هشدارهای شهرداری و آتشنشانی مورد حمایت قرار ندهند بلکه جریمه شان کنند تا درس عبرتی برای سایرین باشد. حتی آنهائی که بیمه داشتند چون بیمه زمانی معتبر است که تمام جوانب را باید حفظ کنند
اینجا 20 نفر از آتشنشانها به دلیل بی احتیاطی یک مشت که فقط فکر اضافه کردن پول هستند شهید شده اند باید بامسئولین این مجموعه قانونا برخورد شود


خواهشمند این کانت مرا چاپ کنید
خودمان را تکان بدهیم قبل از اینکه خدا تکانمان دهد.
در پاسخ به خبر ساعت 12:30
یعنی ایشون که مدیر رده بالا هستند دلشون برای جوانان بیکار سوخته بوده؟
الان عواقب دلسوزی شون و عمل نکردن به قوانین رو دارند میبینند؟
الان اون بیکارها اوضاعشون بهتنر شده؟ کار دارند؟ سرمایه دارند؟
مرگ اینهمه آدم رو میتونند ببینند و کم کاری خودشون رو انکار کنند؟!
من یک سوال دارم:
چرا هیچ برخوردی با هیئت امنا و مسئولین این پاساژ نمی‌شود. مقصر اصلی این‌ها بوده‌اند که به اخطارها توجه نکرده‌اند.
در مورد پلمپ نشدن که علت آن بیکار نشدن اعلام شده می خواستم بپرسم الان اون افراد بیکار نشدند؟ آیا نمی شد با جدیت برخورد کرد به طوریکه که مالک از دو حالت ایمن سازی و پلمپ ناگزیر به انتخاب یک مورد باشد؟ آیا با پلمپ شدن مالک در صدد ایمن سازی برنمی آمد؟ آیا بیکاری ناشی از آن موقتی نبود؟
اتفاقا باید تصاویر پیکرهای بی جان و سوخته این پرندگان عاشق را منتشر کرد تا هم مردم بیشتر جدی بگیرند و هم روسیاهی افراد نالایق آشکارتر شود. راستی از مالک بی وجدان این ساختمان چه خبر؟ که حتی تسلیت هم نگفت. البته تسلیتش هم به درد خودش میخوره. مردم نیازی به تسلیت اینها ندارند.
وقتی دم از هزینه های اجتماعی و اشتغال میزنید آدم دلش میگیره. مردم آینده نگری ندارند و درک نمیکنند. شما مسئولان لطفاً آینده نگری داشته باشید.
هزینه مدتی تعطیلی مجتمع برای بهبود امنیت بیشتره یا الآن که کل ساختمان با اموال توش تخریب شده. هزینه های امداد رو هم بهش اضافه کنید.
ساختمانی آوار مي شود و بنی آدم، آتش مي گيرد

یکی زیر آوار، صدایمان می زند!

حمیدرضا نظری


" ای مردم! اینک یکی در زیر آوار، صدایمان می زند!"
آیا صدای ناله هایش را نمی شنوید؟! این صدای یک آتش نشان شجاع و مهربان سرزمین خوب من است که اکنون دارد جان می سپارد؛ کسی که در زیر کوهی بزرگ از آهن و بتُن و مصالح سنگین و ستون های فلزی يكي از قدیمی ترین ساختمان هاي تجاری شهرم، هر لحظه به مرگ نزدیک و نزدیک تر می شود و با زندگی وداع می گوید...
اینک در دلِ پرآشوب من، چه غوغايي برپا است... با چشمانی اشکبار و بُغضی سنگین در گلو، بی اختیار و به آرامي چند بار صفحه كليد رايانه را می فشارم و جمله ای در مقابل دیدگانم شکل می گیرد:
" ای مردم! اینک یکی در زیر آوار، صدایمان می زند!..."
****
امروز با آتش سوزی یکی از ساختمان های شهرم، آژيرماشین های آتش نشانی و امداد به شکل گسترده و عجیبی به صدا درآمد و ساعاتی بعد با فرو ریختن ناباورانه این ساختمان بلند، مردمان شهرم برخود لرزیدند و اشک ماتم همه وجودشان را دربرگرفت. صدای ممتد آژیر، نشان از عمق فاجعه می داد:
" خدایا این آتش چرا خاموش نمی شود و هر لحظه بیشتر و بیشتر زبانه می کشد؟! مگر می خواهد یک شهر و یک آسمان با همه ستارگانش را به آتش بکشد و آدم های روزگارم را بسوزاند و آنان را غمگین و ماتم زده کند؟"
دود به شکل گسترده و وحشتناکی همه آسمان را سیاه و سوگوار کرده بود و دیگر کسی به هوای آلوده و مرگبار بزرگ ترین شهر سرزمینم نمی اندیشید. گروه های نجات، دلاورانه و دلسوزانه و با همه توان، با شجاعت به دل آتش زدند تا جان و مال و سرمایه هموطنان شان را نجات دهند که به یکباره صدایی مهیب و دهشتناک به گوش رسید و همه نگاه های وحشت زده جمعیت را به سوی خود فرا خواند؛ ساختمان پلاسکو با همه خاطراتش منفجر شد و از پایه فرو ریخت و جمعی از مردم و کسبه و گروه های نجات و امداد و آتش نشان حاضر در ساختمان را به پایین ترین نقطه زمین کشاند و كوهي از آهن و سنگ و سیمان و بتُن و مصالح سنگین را بر سرشان فرود آورد:
" آه، خداوندا! چه می بینم؟! انگار كوهي از آوار سنگين و مرگ آور، بر سر من فرود می آید و..."
****
شعر گُهربار مردي از دوران کهن، مرا را نشانه مي رود و همه وجودم را در بر می گیرد که:"بنی آدم اعضای..."
ساختمانی آوار مي شود و بنی آدم، آتش مي گيرد. تاکنون این قدر دلتنگ و غمگین نبوده و هرگز اینگونه در خود مچاله نشده ام. نمی دانم چرا اینک چنین بی قرار و سوگوارم؟!... امشب هیچ چیزی مرا شاد نمی کند. امشب هیچ کس را نمی بینم و به هیچ چیز فکر نمی کنم و تنها ساختمانی سر به فلک کشیده در مقابل دیدگانم به نمایش در می آید که دیگر استوار و پابرجا نیست و اینک نیست و نابود شده است.
پس از این دیگر چگونه به زندگی و به چهره شیرینِ کودكِ شیرین زبانم لبخند بزنم؟ در این زمان، بار سنگینی شانه هاي نحيفم را آزار مي دهد و نفسم را به شمارش در می آورد؛ از خود گلایه دارم که اینک که جمعی از هموطنانم در زیر آوار گرفتار شده و از درد، ناله می کنند، چرا چنین خنثی و ناتوان شده و کاری از دستم برنمی آید؟... دیگر حال و روز خود را نمی فهمم و دلم بیش از این طاقت ندارد؛ باید کاری بکنم و چیزی بگویم و حرفی بزنم تا شاید آرام آرام به آرامش برسم. الهی! از چه واژگانی سود بجویم تا از این درد و مصیبت رها شوم و دل بیقرارم التیام یابد؟...
باز هم ناخودآگاه به سمت رایانه گوشه اتاقم می روم، اما نمي دانم از کجا آغاز کنم و چگونه سخن بگویم و از چه بنویسم؟ از جگرهای سوخته و آتش گرفته پدران و مادران آتش نشانان دلاوري كه...
اما نه، نمی توانم؛ مغزم کار نمی کند و از نوشتن، عاجزم؛ در این لحظات تلخ، ذهنم مرا یاری نمی کند و همه حافظه و دانسته ها و احساساتم متوقف شده و در ایست کامل به سر می برند. همواره راحت می نوشتم، اما اکنون نمی توانم و فقط اشک می ریزم و آب دهان خود را فرو می دهم تا به ریه هایم هوایی برسد و راه نفسم باز شود. چگونه از بدن هاي له شده و استخوان هاي خردشده و یا از اجساد دو نیم شده و تکه پاره آتش نشانان برومند و مهربان شهرم بنویسم؟! چگونه از ناله و فریاد عزیزانی بگویم که در زیر خروارها خاک و آهن و مصالح مدفون شده اند و اکنون دسترسی به آنان سخت و ناممکن شده است؟ انگشتانم بر صفحه كليد رايانه ام به لرزه در می آیند زمانی که از خانواده های جانباختگان و شهيداني می نویسم که پس از شنیدن خبر ناگوار حادثه آتش سوزی و ویرانی ساختمان، نالان و گریان و فریاد زنان و شیون کنان، سراسیمه خود را به محل حادثه رساندند؛ مادری از دور، پسر جوانش را صدا می زد، پدری با کمری تاشده و گام های لرزان، خود را به کوهی از سنگ و قطعات سنگین فلزی رساند و خم شد تا در زیرآوار، پاره ای از وجود عزیز و دلبندش را بیابد و آن را ببوید... زنی همسرش را جستجو می کرد تا شايد باز هم شاد و اميدوارانه، به نزد او و فرزندان غمگين و چشم انتظارش برگردد و...
آهای مردم! اینجا را ببیند؛ اینجا در زیرآوار، دست یک انسان پیداست؛ این دستِ یک آتش نشان است که دیگر جانی در بدن ندارد! خاک و سنگ و آهن را کنار بزنید! خدایا چه جوان رعنایی در اینجا چشم های خود را بسته و برای همیشه به خواب عميقي فرو رفته است. او در زیر خاک چه می کند؟ او تا دیروز، شریف و با شتاب، خود را به محل حادثه می رساند و دیگران را از زیرخاک بیرون می کشید و به آنان جانی تازه می بخشيد، اما اکنون خود...
آه، مادرجان! جلو بیا و ببین آيا این جوان رشید، همان طفل معصوم و دلبند سال های نچندان دور تو نيست که در گهواره برایش لالایی می خواندی و به رویش لبخند می زدی؟... پدر جان! کمر راست کن و از جا برخیز و بیا برای آخرین بار صورت کودک دیروز و جوان برومند و ایثارگر و فداکار امروزت را ببوس و از پیشانی خون آلودش خاطره ای به یادگار بستان؛ این همان پسر با وفای توست که امروز صبح و قبل از رفتن به محل کار، بر دست های چروكيده و چهره شكسته تو بوسه زد و با ذکر و یاد خدا و برای کسب رزق و روزی حلال و به نیت نجات جان انسان های گرفتار شهرش، از خانه بیرون زد و... آه خواهرم! به چهره مهربان دوست و همبازی کودکی ها و لبخند همیشگی برادرت بنگر که چگونه برای نجات جان هموطنانش جان داد و... برادر جان! برای یافتن برادرت دیگر لازم نیست آوار را کنار بزنی؛ او اینجاست؛ بیا و او را در آغوش بگیر و خاطرات شیرین کودکی هایتان و لج بازی ها، دعواها، قهرها و آشتی های زیبا و فراموش شده تان را دوباره به یاد بیاور و با تمام وجود و به وسعت همه عمرت اشک بریز و...
****
امروز هیچ کدام از اعضای خانواده من در نزديكي ساختمان پلاسکو و محل آتش سوزی حضور نداشتند و همگی با تاریکی هوا، به خانه بازگشتند. اينك همه آن ها مشکلی ندارند و در سلامتی کامل به سر می برند، اما گویی در این هوای سرد زمستانی، پاره ای از تن من و جگرگوشه ام در اين ساختمان و در زیر آوار، محبوس شده و با چهره اي خونين ناله سر داده است؛ احساس می کنم که اکنون در دل تاریکی شب، همه اهالی شهر، صدای ناله سوزناک او را می شنوند و تمام وجودشان مالامال از درد و رنج می شود؛ انگار اکنون جگر گوشه همه ما، در زیر خروارها سنگ و سیمان و آهن، گرفتار شده و از سوز سرما بر خود مي لرزد. گروه های نجات و آتش نشانان شهرم برای خاموش کردن آتش و نجات دیگران، شرافتمندانه شتافتند و خود را به دل آتش زدند، اما به یکباره در زیر آواري دلخراش مدفون شدند و... انا لله و انا الیه راجعون...
****
اینک اگر بهترین و بزرگترین هدیه و شادی روزگار نصیب من شود، خوشحال نمی شوم و از آن لذت نمی برم. امشب هیچ چیزی نمی خواهم و هیچ شادی ای به من آرامش نمی دهد و آتش و آشوب دلم را خاموش نمی کند؛ من فقط صدای ناله های آتش نشانان شهرم و افرادی را می شنوم که همواره فرشته نجات بودند، اما اینک خود گرفتار شده و...
امشب چه شب سختی است، انگار هرگز نمی خواهد صبح شود، انگار ماه تابان نمی خواهد برود و جای خود را به خورشید عالمتاب بسپارد؛ گویی ماه نیز همراه با ستارگان آسمان، در دل تاریکی برای خفتگان و حبس شدگان در دل زمین، اشک ماتم می ریزد. دلم می خواهد سر بر بالين بگذارم و پس از بیداری، متوجه شوم که همه چیز خواب و خیالی بیش نبوده و این حادثه هرگز در گوشه ای از شهرم رخ نداده است. خدایا، امشب چرا صبح نمی شود؟... ای خالق مهربان! امشب به خانواده عزیزانی که در زیر آوار مانده اند چه می گذرد؟ آیا کسی هست که در چنین لحظاتی بتواند احساس واقعی آنان را به رشته تحریر درآورد و از گوشه ای از درد و مصیبتی که بر آنان وارد آمده است بنويسد و سخن بگوید؟ به راستی آیا قلم، توانی دارد تا آلام جانکاه و غم بزرگ این افراد را درک و احساس کند؟
کودکی اینک در گوشه ای پاهایش را بغل کرده و با شکم گرسنه اشک می ریزد. او فقط به در خانه نگاه می کند تا پدرش همچون همیشه وارد شود و با خود شادی را برایش به ارمغان بیاورد. او از مرگ و آوار چیزی نمی داند و تنها به مادرنگاه می کند که چگونه با چشمانی اشکبار، بر سجاده ای سبز خم شده و پیشانی بر مهر نماز گذاشته و از خدای خود، صبر و آرامش را طلب می کند...
****
شب است و صدای تیک تاک ساعت خانه ام، خبر از گذر زمان می دهد. امشب با همه شب های گذشته فرق دارد. هر صدای عقربه ساعت و هر ثانیه، برای من یک سال طول می کشد. امروز تعدادی از امدادگران و آتش نشانان و کسبه محل، در زیرآوار ماندند و جان دادند و هنوز اثری از آنان در دست نیست و کسی به آنان دسترسی ندارد. شاید با حرکت هر ثانیه از عقربه ها، انساني در زیر آوار جان می دهد و خانواده ای به سوگ می نشیند. زمان دارد به سرعت می گذرد و ثانیه ها، دقیقه و دقیقه ها ساعت می شود و من نگران و نگران تر می شوم و بغض سنگینی راه گلویم را می فشارد و قفسه سینه ام و ضربان قلبم به تلاطم در می آيد. گذر زمان، اکنون برایم خوشایند نیست و با خود نشان از مرگ عزیزانم دارد؛ هر چه زمان بگذرد، امید، کمتر و بر تعداد جانباختگان دلاور سرزمينم افزوده می شود...
****
" ای مردم! اینک یکی در زیر آوار، صدایمان می زند!"
آیا صدای ناله هایش را نمی شنوید؟! این صدای یک آتش نشان شجاع و مهربان سرزمین خوب من است که اکنون دارد جان می سپارد؛ کسی که در زیر کوهی بزرگ از آهن و بتُن و مصالح سنگین و ستون های فلزی يكي از قدیمی ترین ساختمان هاي تجاری شهرم، هر لحظه به مرگ نزدیک و نزدیک تر می شود و با زندگی وداع می گوید...
اینک در دلِ پرآشوب من، چه غوغايي برپا است... با چشمانی اشکبار و بُغضی سنگین در گلو، بی اختیار و به آرامي چند بار صفحه كليد رايانه را می فشارم و جمله ای در مقابل دیدگانم شکل می گیرد:
" ای مردم! اینک یکی در زیر آوار، صدایمان می زند!..."
دوست عزيز بهتره بفكر ترك تهران باشين. چون فكرهاي ديگه كارساز نيست.
نظارت بر نحوه ساخت و سازها و ايمن كردن ساختمانها درست ، كار برخي نهادها و سازمانها هست .
ولي مگه خود مردم كه سر مسائل ديگه داعيه ما قيم نميخواهيم دارن ( كه درست ً) ولي چرا خودشون را ملزم به رعايت اصول ايمني و قانوني نميدانن !؟ از رانندگي تا موتور سواران ، هنوز سالانه بخاري گازي و دودكشش چندتا جون ميگيره ، از بساز بفروش تا شخصي ساز و همه كارگران و متخصيصين دخيل هنوز دوست دارن سمبل كنن . ( همش رو به اقتصاد مرتبط نكنيم كه حتي در مواقع اوضاع اقتصادي بهتر هم همين بوده )
چرا هنوز نشستيم ميگيم تقصير ما نيست و بقيه مقصرن
جالبه برخي مون الان نشستن چطوري بعد اين حادثه ، شب عيد ، قيمت پوشاك رو بالا ببرن
فقط خود خدا رحم کنه :(
اتش نشانی شغل نیست عشق است
باز هم اتش نشان به خاطر بی کفایتی مسولین جان دادند واقعا متاسفم
اون کسی که دستور خروج نیروها از داخل ساختمان پس از ساعت 9:30 را نداده باید مورد سوال قرار داد، طبق آیین نامه، ساختمان های فولادی با ارتفاع بیش از 30 متر طوری طراحی میشنود که 120 دقیقه در برابر آتش سوزی مقاومت کنند، بعد از آن هر لحظه احتمال تخریب وجود دارد، آتش سوزی ساعت 7 الی 7:30 شروع شده، بنابراین وقتی موفق به خاموش کردن تا ساعت 9:30 نشدن، برای حفظ جان آتش نشان ها که از هرچیزی مهمتر بوده، فرماندهی باید دستور خروج نیروها و ادامه عملیات از خارج را میداده. قاعدتا تا ساعت 9:30 تمام مردم عادی از ساختمان خارج شده بودن و فقط ماموران آنجا بودن، چرا دستور خروج داده نشده؟ آیا فرمانده نیروها نمیدانسته که این ساختمان فولادی پس از ساعت 9:30 هر لحظه احتمال ریزش داشته؟
واقعا عجیب هست! سیستم مدیریت بحرانی که عاجز از مدیریت یک حادثه در ابعاد 30 متر در 30 متر است و یک آتش سوزی تبدیل به چنین فاجعه ای میشود که احتمالا در کتاب رکورد های گینس ثبت خواهد شد (کشته شدن 20-25 مامور آتش نشانی در یک لحظه در یک عملیات!) چگونه میخواهد از پس فاجعه ای مثل زلزله در تهران بربیاید؟ احتمالا اگر چنین فاجعه ای در تهران رخ دهد به جای اینکه ماموران به کمک مردم بشتابند، مردم هستند که باید بروند و ماموران را نجات دهند!!! وقت آن نیست به جای برخورد احساسی و تعارفات، ولی اینکه دستگاه های در برنامه های زنده تلوزیونی از همدیگر تقدیر و تشکر کنن و مرتبا این جمله را که "همه پای کارند" تکرار کنند، آقای شهردار، ریس ستاد مدیریت بحران، ریس آتش نشانی، و غیره به خاطر این فاجعه که در نتیجه سوء مدیریت محض هست، عذر خواهی کنند، استعفا دهند و منتظر محاکمه باشند؟
آیا وظیفه رسانه ای مثل شما این نیست که به جای دادن جو احساسی و بزرگ کردن مسایلی مثل سلفی گرفتن مردم واقعیات را در مورد سوء مدیریت که عامل این فاجعه بوده با مردم در میان بگذارند؟ آقایی که عضو شورای شهر هستن (اسمشون را عمدا ذکر نمیکنم)، طوری صحبت میکنن که گویی کل ماجرا به دلیل حضور مردم اتفاق افتاده، در حالی که تمام تصاویر گویای این است که قبل از ریزش کلی ساختمان صرفا نیروهای آتش نشان در محل حظور داشتن و بعد از وقوع فاجعه و ریزش هست که مردم هجوم آوردن! چرا به جای مسئولیت پذیری و قبول اشتباهات تقصیر را گردن سلفی گرفتن مردم میاندازید؟
جک نردبان خراب شده و باعث شده خانمی کشته بشه، چرا کسی سوال نمیکند که چرا نردبانی معیوب بوده به محل اعزام شده؟ مگر طبق پروتوکل ها هر روز صبح نباید تمام تجهیزات بوسیله پرسنل چک شود؟ اعزام ساعت حدود 8 انجام شده، آیا هنوز تجهیزات را چک نکرده بودن؟! قصد داشتن بعد از ناهار تجهیزات را چک کنند؟!!! اصلا قابل قبول نیست که بگویید نقص فنی پیش آمده و اجتناب ناپذیر است، ماشینی که از ایستگاه خارج میشود قرار است جان انسان ها را نجات دهد، باید چک میشده، کل نردبان هست و جک! اونوقت رفته اونجا دیدن جک خراب هست!!! چرا به جای اینکه ببینید چرا تجهیزات معیوب به محل ارسال شده تقصیر را گردن ازدحام میردم میاندازید؟
از فاز احساسات بیاید بیرون، چشمان خود را باز کنید، این چیزی که میبینید یک فاجعه هست، یک ساختمان 30-40 متری به مساحت 30 متر در 30 متر که خالی از جمعیت هم بوده، چنین بحرانی ایجاد کرده! یا فکر اساسی کنید یا ....
در روز سه شنبه سوم اردیبهشت سال 1392 ساختمان ۸ طبقه «رانا پلازا» در داکا پایتخت بنگلادش فرو ریخت. در این حادثه ۱۱۳۸ نفر جان خود را از دست داده؛ صدها نفر زخمی شدند و جستجو برای نجات احتمالی کارگران از زیر آوار و بیرون کشیدن اجساد تا یک ماه به طول انجامید.
نیمی از قربانیان زنان کارگری بودند که فرزندانشان نیز در طول روز در همان ساختمان نگهداری می شدند.
در این ساختمان تعداد زیادی کارگاه تولید پوشاک، یک بانک، چند آپارتمان مسکونی و مغازه قرار داشت که بانک و مغازه های طبقات پایین با شروع ریزش بلافاصله ساختمان را تخلیه کردند. هشدار ناامنی ساختمان و احتمال ریزش آن یک روز قبل اعلام شده بود اما صاحبان کارگاه‌های پوشاک از تعطیل کردن کارگاه‌ها خودداری کردند و به این ترتیب مرگبارترین حادثه صنعتی در حوزه پوشاک و مرگبارترین حادثه ریزش ساختمان به وقوع پیوست. کاش ما ایرانیان از این حادثه درس عبرت می گرفتیم تا حادثه ساختمان پلاسکو پیش نمی امد.
رئیسی که می خواد دو ساله ساختمان را از نو بسازه چرا یک هزارم این هزینه را صرف استاندارد سازی سیستم اعلام و اطفاء حریقش این ساختمان که باید اتوماتیک باشه نکرده؟
لااقل چند روز صبر کنند بعد حرف هایی بزنند که یه عده فکر کنند نکنه خود بنیاد بدش نمی اومده از شر این ساختمان و مالکینش خلاص بشه
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
این گوی و این نشان،اگه تو دو سال نساختی حاضری خودتو دار بزنی؟
توجه توجه
«به گزارش خبرنگار ایسنا، وزیر کشور هم در بازدید دوباره خود از محل حادثه پلاسکو با بیان اینکه امروز جلسه‌ای با هیئت امنای ساختمان پلاسکو داشتیم گفت: در آنجا هم بحث ساخت و ساز ساختمان» به این جمله دقت کنید . هنوز خون اتش نشانان خشک نشده اقایون مالک بنیاد مستضعفان به فکر ساخت یک ساختمان شیک تجاری با اجاره های انچنانی است . اینجا باید پارک یا مرکز فرنگی بشه به یاد قهرمانان اتش نشان . گرچه ما فراموش کاریم . فردا همین سلفی بگیرها میرند خرید و بستی میخورند روی خون این جوانها
به چه کسی و چه چیزی پناه بریم از این همه ناآگاهی و بهره کشی مسئولان.
این قهرمانان جان برکف مایه مباهات و افتخار ما هستند.
علت این حادثه باید مشخص شود. گمانه ها راجب انفجار عمدی این ساختمان باید با جدیدت تمام بررسی شود. مقصرین در کلیه سطوح باید بازخواست و مجازات شوند.
مردم ایران خواستار عدالت هستند. ما خونخواه شهیدان قهرمان آتش نشان هستیم.
الان این خبر دیگه جزء اخبار مهم نیست که از تیتر اول سایتتون به پایین منتقل شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دادستان كل كشور كه نمي خواد آواربرداري كنه. پس به وظيفه اش در اسرع وقت عمل كند و مقص اصلي را محاكمه كند.
فیلم با کیفیت گرفتی عکس با کیفیت یا بدون کیفیت چه تاثیری دارد کسی نیست بعدش جلسه بگذارد متخصص دعوت کند...یک گروه بیست نفری کانادایی الان می توانست ۲۴ ساعت این اواررابرداردمن ۱۵ سال در کانادا تعمیر و تخریب کار می کنم اصل ماجرا اما دزدی وبخوربخور وقت ندارند به مملکت فکرکنند بنیاد مستضعفان پول ها به حساب خواهررفیق دوست و نتیجه خمینی در کانادا ریخته می شوند مقصر شاه بود...مقصر امریکا است...مقصر انگلیس است...مقصر بدی هوا است...مقصر مردم هستند عکس می گیرند..برو عمو..برادر شهید جانباز شیمیایی کاریکاتوریست سابق گل اقا از کانادا بعضی ها علاقه دارند بدبخت باشند به خودشان مربوط است
چرا خبری از مالک نیست؟
بی تو از شعله آه دل دیوانه ما ، سیل دودی شد و برخاست ز ویرانه ما
سرعت كار بسيار پايين است و زمان براي نجات آنها كه زنده به گور شده اند به سرعت از بين مي رود. اي كاش از ساير كشورها تقاضاي كمك براي اعزام نيرو و تجهيزات كنيد. چرا براي جان افراد ارزشي قائل نيستيد؟
کار این عزیزان قیاس مادی ندارد ولی خداوکیلی حق کسانی که جان برکف هستند حقوق 2 میلیون درماه نیست که خودشان و خانواده هایشان در مشقت زندگی کنند. دغدغه نداشتن مسکن هم جای خوددارد. بعد یک عده مفتخور نجومی بگیر که فقط خودشان فکر می کنند خاصیت دارند باید لم بدهند و از زندگی لذت ببرند. این دردها را به کجا باید برد. البته در بلاد کفار کسانی که بیشترین مسئولیت و یا سختی کار را دارند غربالگری شده و حقوقشان بیشترین حقوق اقشار جامعه می باشد. مثل آتش نشانان-نیروهای پلیس-کارگران خدماتی و خیلی دیگر از اقشاری که سخت ترین و پر مسؤلیت ترین کارهای جامعه را انجام می دهند ولی متاسفانه در اینجا ملاک چیزهای دیگریست.
نمونه DNA که از افراد اخذ نمی شود. نمونه خون از افراد گرفته می شه و بعد در آزمایشگاه، استخراج DNA از خون انجام می شود.
با سلام
یه چیزی ذهن منو خیلی مشغول کرده اینکه برای ریزش یک ساختمان این همه مسئولین از بالا و پایین تو اونجا چی کار میکنن؟

مگه ستاد بحران و مدیریت بحران مسئول این کارها نیست؟

شهردار باید بره تو تونل ببینه باز هم یا نیست؟

وزیر کشور تو جلسات کارشناسی شرکت کنه و تصمیم گیری کنه ؟

اونوقت مسئولین ستاد بحران دست در جیب باشند

البته به این عزیزان توهین نباشد اما کل سال را حقوق میگیرندو آموزش می بینند تا در چنین شرایطی اقدام کنند.

مسئول ستاد بحران کشور هم که معلوم نیست وظیفه اش چیه

به نظرمن این کار یک کار تخصصی است و باید از سوی افراد متخصص مدیریت شود، احساسی و سیاسی عمل کردن و استفاده تبلیغاتی برای انتخابات آتی با چند شهید درست نیست.


تو این شرایط مردم و دست اندرکاران باید به دنبال حل این مشکل باشند.

مسئولین عنوان میکنند کسی در محل حادثه حضور نیابد تا امدادرسانان کارشان را پیگیری کنند احسنت، ولی موزه هم نیست که هر دو دقیقه یک مسئول ارشد برای بازدید تشریف می برند سر ساختمان، مگه پروژه است که میخواهند افتتاح کنند


همدردی کردند تشکر اما اگر قرار باشند برای حضور شما یک ساعت هم کار تعطیل شود اشتباه است شاید یک نفر را بتوانند با هیمن یک ساعت ها نجات دهند.

لطفاً سانسور نکنید
سلام
لطفا در سایتان اعلام کنید شبها در مساحد برای نجات جان زیر آوارماندگان امن یجیب بخوانند
يادمان شهداي فداكار آتش نشان در زمين ساختمان پلاسكو و در يك پارك نصب شود.
معاون بنیاد شهید باید از خداش باشه که به خانواده ی شهدای این حادثه خدمت کنه نه اینکه بگه تعهدی نداریم واقعا متاسفم واقعا به کجا داریم می ریم
کل وسایل استفاده شده مگر چقدر بوده که الان میگن 100 میلیارد خسارت به تجهیزات آتشنشانی؟یعنی اون ماشین لکته ها 100 میلیارد می ارزید؟
سلام.آقا من نمیدونم بنیادمستضعفان چطوری مالک یه همچین ساختمون گرونی بوده که۳۸مترش۳میلیارد می ارزید اونم سازمانی که بیخیال عواقب خرابیش بوده،اگه اینقدرپولدارن چرااسمشون بنیادمستضعفانه؟چرا اوناکه دولتین ازمنابع دولت کمک نگرفتن برای ایمن سازی؟چرابه اخطار مافوق شون که دولته گوش نکردن؟!من نمیدونم توی کشورمون چراهیچی سرجاش نیست!مردم دارن ازفقر میمیرن وسازمانهای مربوطه میگن بودجه نداریم و.و.و.اماساختمونای بزرگ و گرون کشور مال کمیته امداد و بهزیستی و بنیاد مستضعفان و اوقافه!!! معلوم هست چی به چیه این وضع؟؟؟ جائی که باید پاسخگو باشن چرا زبون ندارن و تکذیب تکذیب و سانسوره؟؟!!!! چرا؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر