بازدید 6847

استرس کاری به اندازه دود سیگار کشنده است

کد خبر: ۶۵۸۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 21 January 2017
 طبق نتایج چند مطالعه،اثر استرس کاری ناشی از مواردی مانند نبود امنیت شغلی، نداشتن بیمه درمانی و ساعت طولانی کار بر سلامتی به مضری استنشاق دود دسته دوم سیگار است و تداوم آن نیز به همان اندازه دود دست دوم سیگار کشنده است.
 
به گزارش میزان، کسانی که خود سیگار می کشند، دود دسته اول سیگار استنشاق می کنند. دود دسته دوم دودی است که اطرافیان سیگاری ها آن را استنشاق می کنند. دود دسته سوم ، آن دسته از مواد سمی ناشی از دود سیگار است که قابل رویت نیست و بر لباس ، مو و سایر وسایل مثل دیوارو مبلمان می نشیند و تا ماهها پابرجا می ماند.

این بررسی که توسط محققان دو دانشگاه آمریکایی هاروارد و استندفورد انجام شده است نشان می دهد که نادیده گرفتن سطح تنشی که توسط کار و یا زندگی شخصی ایجاد می شود، می تواند تاثیری به اندازه استنشاق دود سیگار بر، ورزش نکردن و تغذیه بد بر سلامتی داشته باشد.

 محققان متذکر شدند که کارفرماها در سال های اخیر برنامه هایی برای بررسی شیوه زندگی و گزینه های سلامتی کارمندان خود ایجاد کرده اند. با این وجود محققان خاطر نشان کردند که بررسی برنامه های تندرستی برای کشف کارهایی که افراد شایستگی آن را دارند مهم است اما این برنامه ها تنها رفتار کارکنان را هدف قرار می دهد و نه عامل ایجاد تنش و استرس. این در حالی است که به گفته محققان باید دو طرف معادله را مورد بحث قرار داد؛ اما اکنون آنها محور توجه خود را تنها بر یک طرف این معادله متمرکز ساخته اند. آنها ادامه دادند: ما در تلاش هستیم تا طرف دیگر این معادله که مرتبط با اثر شیوه مدیریتی است را نیز تحت بررسی قرار دهیم.

محققان در این بررسی نتایج 228 مطالعه را در زمینه اثرات استرس کاری بر سلامت فیزیکی و روانی کارکنان و مرگ و میر آنها ارزیابی کردند. از جمله عوامل استرس زا می توان به تعارض کار با خانواده، عدم امنیت شغلی، تقاضای بالا برای کار، نداشتن بیمه درمانی، ساعت طولانی کار و کنترل کم سازمانی اشاره کرد. محققان متوجه شدند که عدم امنیت شغلی احتمال گزارش سلامتی ضعیف را حدود 50 درصد افزایش می دهد و ساعت طولانی کار احتمال مرگ و میر را تا حدود 20 درصد بالا می برد.

 همچنین تقاضای بالا برای کار احتمال مرگ و میر و یا ابتلا به یک بیماری را تا حدود 35 درصد افزایش می دهد. درحالیکه مطالعات قبلی نشان داده اند که استنشاق دود سیگار بر حالت روحی انسان تاثیر می گذارد، محققان اثر تنش کاری بر سلامتی را با اثرات روانی ناشی از استنشاق دود سیگار بر سلامتی برابر دانسته اند و متوجه شدند که اثرات مضر هر دو بر سلامتی از لحاظ آماری مشابه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار