بازدید 2719

کاهش ۳۵درصدی حجم ترانزیت کالا در سال جاری

دبیر کانون سراسری انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی از کاهش ۳۵ درصدی حجم ترانزیت کالا در سال جاری خبر داد و ترکیه و ترکمنستان را دارای بیشترین موانع برای کالاهای ایرانی دانست.
کد خبر: ۶۵۸۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵ 20 January 2017
دبیر کانون سراسری انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی از کاهش ۳۵ درصدی حجم ترانزیت کالا در سال جاری خبر داد و ترکیه و ترکمنستان را دارای بیشترین موانع برای کالاهای ایرانی دانست.

غلامحسین امیری در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: با پیگیری های صورت گرفته برای اصلاح قانون امور گمرکی، اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اعمال تغییرات در قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین افزایش زمان فعالیت مرزها به ۲۴ ساعت، شاهد افزایش حجم ترانزیت گمرکی و بهبود تعامل با کشورهای همسایه خواهیم بود.

وی ادامه داد: حجم ترانزیت کالا از سال ۷۳ تا ۹۲ سیرصعودی داشت؛ اما پس از آن، روندی نزولی را طی کرد که مهمترین دلیل کاهش حجم ترانزیت هم، اعمال قوانین و تشریفات گمرکی سختگیرانه از سوی کشورهای همسایه است.

امیری اظهار داشت: علاه بر سختگیری کشورهای همسایه در زمینه ترانزیت کالا از ایران، ارگان های دولتی مستقر در مرزها هم، همکاری مناسبی با اعضای انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ندارند.

به گفته وی، بیشترین موانع و محدودیت ها برای ترانزیت کالا از سوی دو کشور ترکیه و ترکمنستان انجام می شود.

امیری با اشاره به حجم بالای ترانزیت کالا به آسیای میانه (قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان) از طریق ترکمنستان، اضافه کرد: سختگیری های گمرک ترکمنستان در مرز مشترک با ایران، ضرر مالی بسیاری برای ترانزیت کنندگان به همراه داشته است؛ زیرا ترانزیت کننده باید روزانه ۲۵۰ هزار تومان بابت حمل بار به صاحب کامیون بدهد؛ این درحالی است که اگر بار به جای محفظه باری کامیون، در کانتینر باشد، باید دو هزینه(کامیون و کانتینر) پرداخت کند.

وی، بیان کرد: ساعت کاری در تمام مرزهای جاده ای ایران محدود است؛ اما از وزارت راه و شهرسازی درخواست کرده ایم که زمان فعالیت مرزها ۲۴ ساعته شود.

دبیر کانون سراسری انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی با اشاره به فعالیت تمام وقت گمرک در سایر کشورها، افزود: در کشورهای اروپایی، کامیون ها توقف چندانی در مرز ندارند؛ زیرا گمرک در این کشورها تمام وقت فعالیت می کند. در کشورهای همسایه ایران هم، فعالیت گمرکی ۲۴ ساعته است؛ اما همین کشورها در مرز مشترک با ایران، ساعت زمانی محدودی دارند که حل این مشکل باید، با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی ایران با مسئولان دولتی این کشورها انجام شود تا شاهد افزایش حجم ترانزیت جاده ای باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر