بازدید 3808

تاکید سازمان‌ملل و شورای‌امنیت بر اجرای کامل برجام

کد خبر: ۶۵۸۰۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶ 19 January 2017
«جفری فلتمن» معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد بامداد پنجشنبه (به وقت ایران) بر اجرای کامل برجام تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه رسمی سازمان ملل، وی تصریح کرد، ضرورت دارد که همه کشورهای طرف برجام به صورت برابر، از این توافق بهره مند شوند و با حسن نیت آن را ادامه دهند.
 
وی افزود، این امر می تواند به امید ملت ایران در پیوستن به اقتصاد جهانی و رسیدن به نتیجه مطلوب در خصوص پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت، کمک کند.
 
فلتمن نسبت به دومین سال اجرای برجام ابراز امیدواری کرد و افزود: جامعه جهانی باید در بلند مدت در اجرای برجام مشارکت داشته باشد.
 
بر اساس این گزارش، در نشست بامداد پنجشنبه شورای امنیت که به بررسی دومین گزارش دبیرکل سازمان ملل درخصوص اجرای قطعنامه 2231 برجام اختصاص داشت آمده است: از زمان اجرای برجام، آژانس بین المللی انرژی هسته ای پنج گزارش منتشر کرده که در این اسناد تداوم پایبندی و عمل ایران به تعهدات خود در خصوص (برنامه) هسته ای ثبت شده است.
 
همچنین در بیانیه ای «فدریکو موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در ارتباط با اولین سالگرد اجرای برجام نیز آمده است، لغو تحریم ها به افزایش بازرگانی و سرمایه گذاری در ایران منجر شد که این امر می تواند در بهبود سطح معیشت ملت ایران موثر باشد.

شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه اجرای قطعنامه 2231 این نهاد درباره توافق هسته ای ایران و غرب موسوم به «برجام» را بررسی کرد و با اشاره به پایبندی ایران به تعهدات خود، خواستار تداوم اجرا و پایبندی تمامی طرف ها به این توافقنامه شد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای پخش زنده جلسات سازمان ملل، در این نشست، نمایندگان کشورهای آمریکا، اوکراین، اتیوپی، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، اوروگوئه، روسیه، مصر، سنگال، قزاقستان، بولیوی و سوئد درباره «برنامه جامع اقدام مشترک» سخن گفتند.
ریاست این جلسه با کشور سوئد بود که ریاست دوره ای شورای امنیت را در ماه ژانویه بر عهده دارد.

* پایبندی ایران به برجام
 
«جفری فلتمن» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی در آغاز این نشست که در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، اجرای کامل برجام را از سوی ایران تایید کرد و «سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل در آخرین حضور خود در این سازمان درباره این توافق صحبت کرد.
 
پاور با ادعای اینکه همکاری چند کشور در قالب سازمان ملل و شورای امنیت منجر به برقراری نظام تحریم های اقتصادی علیه ایران شد، از کشورهایی که در این روند دخالت داشتند تشکر کرد و افزود: «توافق هسته ای ایران نشان دهنده میزان اهمیت دیپلماسی است. اکنون جهان، با وجود برجام به مکان امن تری تبدیل شده است.
 
وی اظهار داشت، گزارش های آژانس نشان می دهد که ایران به تعهدات خود پایبند بوده و حاکی از این است که توافق درحال اجراست.»
 
پاور با تاکید بر اینکه برجام نباید باعث شود که شورای امنیت از سایر اقدامات ایران غافل بماند ادعا کرد، حضور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران در خارج از کشور، نقض قطعنامه 2231 است.
 
وی با بیان ادعاهای تکراری، حمایت ایران از «حزب الله» لبنان، را عامل بی ثبات کننده در منطقه دانست و افزود، تهران با ارسال سلاح برای حزب الله قطعنامه های تسلیحاتی سازمان ملل را نیز زیرپا گذاشته است.
 
پاور گفت، اگر ایران می خواهد از منافع برجام بهره مند شود باید نشان دهد که تغییر رویه داده است.
 
وی افزود: «ما برای مقابله با اقداماتی که ایران در جهت تضعیف امنیت در خاورمیانه انجام می دهد، راه درازی در پیش داریم اما ساختن چیزی و تنظیم آن در قالب یک چارچوب، قطعا از پاره کردن آن خیلی سخت تر است.»

* تعهد انگلیس به گسترش همکاری اقتصادی با ایران
 
«فرانسوا دولاتر» نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در این نشست، مانند پاور مدعی شد، اقدامات ایران در منطقه باعث بی ثباتی است. وی تاکید کرد پاریس با تمام توان تلاش می کند از اجرای برجام از سوی ایران اطمینان حاصل کند.
 
وی خاطرنشان کرد که ایران نباید به اقدامات بی ثبات کننده دست بزند.
«ماتئو رایکرافت» نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در بخشی از سخنان خود اظهارات مشابهی به زبان آورد و در عین حال تاکید کرد لندن نسبت به گسترش همکاری اقتصادی با ایران متعهد است.

* ایران باید بتواند تسلیحات متعارف را صادر کند
 
«ویتاری چورکین» نماینده روسیه در این نشست تاکید کرد، ایران کاملا به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کرده که گزارش های «آژانس بین المللی انرژی اتمی» نیز موید همین حقیقت است.
وی با اعلام رضایت کشورش از دستاوردهای توافق هسته ای تصریح کرد ایران باید بتواند تسلیحات متعارف را صادر کند و نقل و انتقال این گونه تسلیحات در پیوست «ب» قطعنامه 2231 لحاظ نشده است.
 
وی همچنین هرگونه فشار به ایران را در مورد برنامه موشکی غیرسازنده و غیرقابل قبول دانست و افزود، روسیه اجازه نمی دهد بازگشت ایران به عرصه بین المللی با کارشکنی مختل شود.

* برجام نشانه پیروزی دیپلماسی
 
«گیدو وستروله» نماینده آلمان در سازمان ملل نیز به عنوان یکی دیگر از کشورهای عضو گروه 1+5، برجام را نشانه پیروزی دیپلماسی دانست که نظام منع اشاعه تسلیحات هسته ای را تقویت کرده است.
 
وی با اشاره به چهارگزارش اخیر «آژانس بین المللی انرژی اتمی» تاکید کرد که ایران و سایر طرف ها تاکنون به تمامی تعهدات خود پایبند بوده اند و بازرسی های سختگیرانه از تاسیسات هسته ای ایران باید همچنان ادامه یابد تا به جهان اطمینان داده شود که برنامه هسته ای ایران اهدافی صلح آمیز دارد.
 
وی خاطرنشان کرد، برجام فرصت رشد اقتصادی را برای ایران و برقراری روابط تجاری با سایر کشورها فراهم کرده است که در این خصوص می توان به بستن قرارداد با 2 شرکت هواپیمایی «بوئینگ» و «ایرباس» اشاره کرد.
 
نماینده آلمان در سازمان ملل، برجام را نشانه پیروزی اصول حاکم بر سازمان ملل و تاثیر دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل منازعات بزرگ بین المللی دانست.
 
به گزارش ایرنا، 27 دی ماه نخستین سالگرد آغاز اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) موسوم به «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترک) بود. برجام در 23 تیر 1394 پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان «مذاکرات قرن» نام یاد می شود، میان ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسید. این توافق در 29 تیرماه 1394 با تصویبت قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب، 6 قطعنامه قبلی تحریمی این شورا را علیه ایران لغو کرد. اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر