بازدید 3365

صدای رضایت مردم از دولت بلند است

جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و نماینده مردم تربت‌جام
کد خبر: ۶۵۷۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶ 18 January 2017
یک عضو فراکسیون امید معتقد است که مردم شاید نسبت به عملکرد دولت یازدهم انتقادهایی داشته باشند اما صدای رضایت آن‌ها بلندتر است.

او همچنین تاکید می‌کند که دولت فعالیت کارشناسی بیشتری برای جلب رضایت مردم انجام دهد.

نماینده مردم تربت جام و باخرز در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نیز می‌گوید اصولگرایان تاکنون کاندیدای قدرتمندی از خود نشان نداده‌اند، اما سیاست همانند سکه‌ای است که به آسمان پرتاب شده و تا به زمین برسد بارها زیر و رو خواهد شد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب که عملکرد دولت را می‌بایست در حوزه‌های مختلف تقسیم بندی و مورد بررسی قرار دهیم، عنوان کرد: دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی فوق العاده عمل کرد و یکی از گره‌های تقریبا کور حوزه سیاست خارجی را بازکرد و با برداشته شدن تحریم‌های شورای امنیت و آژانس توانست ایران را از مرحله خطر عبور دهد.

بدعهدی‌های آمریکا عملکرد ارزشمند دستگاه دیپلماسی را زیر سوال نمی‌برد

وی ادامه داد: اگر امروز در اجرای برجام با بدعهدی‌ها و آزارهای طرف آمریکایی مواجه هستیم عملکرد مثبت و ارزشمند دستگاه دیپلماسی کشور ما را زیر سوال نمی‌برد.

رحیمی جهان آبادی درخصوص سیاست‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید بیان کرد: در حوزه اقتصادی، دولت موفقیت نسبی داشت، چرا که توانست تورم را مهار، تورم 40 درصدی را تک رقمی و نوعی ثبات در بازار برقرار کند، همچنین مشکلات بیمه، حمل و نقل و تبادلات بانکی نیز رفع شد.

نماینده تربت جام، تایباد و باخرز افزود: اگرچه به دلیل سیاست‌های ضدتورمی امروزه اقتصاد دچار رکود شده است، اما دولت این توان را دارد که در چهار سال آینده اقتصاد را از فضای رکود خارج و رونق اقتصادی برقرار کند.

رحیمی جهان آبادی ضمن بیان این مطلب که دولت در حوزه سیاست‌های داخلی و توسعه سیاسی تا حدودی ناکام بود، گفت: دولت به دلیل بحث اقتصاد و سیاست خارجی، علی رغم انتظاراتی که وجود داشت نتوانست تغییر لازم در حوزه توسعه سیاسی انجام دهد.

این عضو فراکسیون امید با اشاره به اینکه خروج جامعه از فضای دوقطبی یکی از موفقیت های فرهنگی دولت بود، تصریح کرد: دولت توانست فرهنگ گفت و گو، مدارا و اعتدال را تبلیغ و آن را در جامعه نهادینه کند به نحوی که امروز خیلی از تنش های فکری در جامعه وجود ندارد و این یکی از کارهای فرهنگی و اثرگذاری فرهنگی دولت آقای روحانی بود.

رحیمی جهان آبادی اظهار کرد: همچنین در حوزه هنر اقدامات مثبت زیادی انجام شد و فضای فرهنگی و هنری جامعه تا حدودی شاخصه های مثبت و اثرگذار خود را یافت و امروز رضایت نسبی بیشتری از مسائل فرهنگی در جامعه وجود دارد.

اگر دولت سیاست خارجی را سامان نمی‌داد هیچ کاری برایش امکان پذیر نبود

وی از وضعیت معیشت مردم بعنوان پاشنه آشیل دولت یاد کرد و افزود: دولت آقای روحانی نتوانست اثرگذاری برجام و شرایط مثبتی که می‌بایست در زندگی مردم ایجاد شود را آن طور که باید و شاید محقق کند و نگاه منتقدانه مردم به دولت بخاطر بخش معیشت و عدم اثرگذاری سیاست خارجی و برجام بر معیشت روزانه مردم است.

نماینده تربت جام، تایباد و باخرز با بیان اینکه اقدام دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی انتخاب آقای روحانی نبود و اجبار شرایط بود، بیان کرد: چنانچه دولت اوضاع درهم ریخته و آشفته سیاست خارجی را سامان نمی‌داد  هیچ کاری در هیچ حوزه‌ای برایش امکان پذیر نبود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که تولید نفت کشور کمتر از یک میلیون بشکه در روز است و حتی پول نفت به کشور بر نمی‌گردد، هنگامی که سایه تهدید نظامی، اقتصادی و فشار بین المللی علیه کشور شما وجود دارد، زمانی که از حمل و نقل کالا به کشور ناتوان هستید، اگر به این حوزه نپردازید، هیچ کاری برای شما مقدور نخواهد بود.

دیپلماسی دولت یازدهم یکی از شاهکارهای دیپلماسی بعد از انقلاب را رقم زد

رحیمی‌جهان‌آبادی افزود: دولت آقای روحانی نمی‌توانست در این شرایط به سراغ سیاست فرهنگی، سیاست داخلی و مسائل اقتصادی برود، باید این سد اساسی را از سر راه خود بر می‌داشت، دولت باید به سیاست خارجی می پرداخت و در این زمینه خوب و قابل قبول عمل کرد، دیپلماسی دولت یازدهم یکی از شاهکارهای دیپلماسی بعد از انقلاب را رقم زد اما ای کاش دولت فرصت و زمان بیشتری داشت تا می‌توانست نتایج برجام را نیز در جامعه عملی کند و آثار اقتصادی برجام بیشتر نمایان شود.

این عضو فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت یازدهم در حوزه مسائل داخلی، حقوق اقلیت ها و زنان توفیق‌هایی داشت و اقداماتی را برای اولین بار انجام داد اما نتوانست سطح انتظارات و توقعات مردم را برآورده کند، بعنوان مثال دولت برای اولین بار معاون وزیر اهل سنت تعیین و برای اولین بار سفیر اهل سنت انتخاب کرد و به نوعی حقوق شهروندی اهل سنت را احیا کرد اما در حوزه اقلیت ها تشکیل یک معاونت اقوام و مذاهب مورد انتظار بود که این اتفاق رخ نداد.

رحیمی‌جهان آبادی درخصوص انتقادهایی که به دولت مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: می‌بایست بین نقدهای صحیح مردم و تخریب های نادرست بعضی گروه های سیاسی مخالف دولت که غیرمنصفانه و برای تخریب است تفاوت قائل شویم، عمده انتقادهای مردم متوجه ضعف دولت یازدهم در تامین معیشت مردم و خارج کردن اقتصاد از حالت رکود است که انتقاد صحیحی می‌باشد اما بعضی گروه های سیاسی مخالف دولت حاضر به پذیرش اقدامات مثبت و اثرگذار دولت در حوزه سیاست خارجی، مسائل اقتصادی و مسائل فرهنگی نیستند و انتقادهایی غیرمنصفانه را مطرح می‌کنند.

این عضو فراکسیون امید با تاکید بر اینکه مردم انتقادهایی دارند اما صدای رضایت آن ها بلندتر است، عنوان کرد: البته دولت می بایست فعالیت کارشناسی بیشتری برای جلب رضایت مردم انجام دهد و بتواند بخشی از مطالبات آن‌ها به ویژه در حوزه معیشت که خیلی ضروری است را برآورده کند. دولت در مدت باقی مانده می بایست حوزه معیشتی مردم را در اولویت اول خود قرار دهد.

"گفتمان معیشت" در سال 96 مقابل روحانی قرار خواهد گرفت

رحیمی جهان آبادی با بیان این مطلب که دولت به صورت نسبی توانسته گفتمان تدبیر، امید و اعتدال را نهادینه کند، بیان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 گفتمان معیشت در مقابل آقای روحانی قرار خواهد گرفت.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این مطلب که سیاست خارجی کشورمان پس از انقلاب از یک درد مزمن رنج می برد، بیان کرد: سیاست خارجی ما دکترین منطقه‌ای ندارد و هیچ‎وقت به دنبال یک دکترین منطقه‌ای مشخص نبوده و نتوانسته دکترین موفق را در منطقه پیاده کند، تنها در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی نگاه به شرق و آسیای میانه برای مشکلاتی که در رابطه با غرب ایجاد شده بود احیا شد.

رحیمی جهان آبادی بیان کرد: دولت یازدهم به دلیل این که در پرونده اتمی با اروپا و آمریکا ارتباط داشت، بخش اعظمی از وقت خود را روی پرونده اتمی و حل آن گذاشت و نتوانست آنطور که می‌بایست به مسائل منطقه‌ای توجه کند.

وی با اشاره به اینکه حوزه شبه قاره هند و آسیای مرکزی می‌تواند برای ایران اثرگذار و مفید باشد، افزود:  چراکه ایران در حوزه خلیج فارس با کشورهای این منطقه دچار چالش‌های زیادی است، همچنین ایران در اروپا، آمریکای لاتین و شرق دور اشتراک های زیادی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، تاریخی و ... ندارد که بخواهد بر مبنای آن‌ها قدرت مانور داشته باشد، اما ایران در آسیای مرکزی، منطقه قفقاز و شبه قاره هند به لحاظ تاریخی و فرهنگی قدرت مانور داشته و دارد و می‌تواند این کار را انجام دهد، اما تاکنون نه تنها در دولت یازدهم، بلکه در دولت های گذشته نیز ایران نتوانسته به نحو احسن از این ظرفیت های منطقه ای استفاده کند.

نماینده تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون کشور ما نتوانسته قطب فرهنگی لازم در منطقه باشد، همچنین اکو نیز در حوزه اقتصادی نتوانسته بخش اعظمی از نیازهای ایران را برطرف کند و در حوزه امنیتی هم ایران در هیچ پیمان امنیتی تنیده نشده است. عملا پس از انقلاب در حوزه سیاست منطقه ای ضعیف عمل کرده ایم و برخلاف ما، برخی کشورها سیاست های منطقه ای شان در خاورمیانه تا حدودی قوی تر و بهتر از ما بوده است.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب دونالد ترامپ اظهار کرد: در آمریکا کارگزار همه کاره نیست و تاریخ نشان داده است که ساختاری مشخص و تعریف شده در آمریکا بر کارگزار فائق می‌آید.

قدرت دیپلماسی ایران بحران ترامپ را پشت سر خواهد گذاشت

رحیمی جهان آبادی با اشاره به صحبت های دوایت آیزنهاور، سی و چهارمین رییس جمهور آمریکا در مراسم خداحافظی اش از کاخ سفید گفت: می‌توان از سیاست خارجی آمریکا در یک کلمه که آن کلمه "تداوم" است یاد کنیم. آمریکا سیاست، منافع، امنیت و اولویت هایش تعریف شده است و ترامپ نمی‌تواند به عنوان کارگزار این ساختار را تغییر دهد بلکه این ساختار ترامپ را تغییر خواهد داد.

وی ادامه داد: ترامپ شاید بتواند بخشی از تنش ها را ایجاد کند و سیاست هایی را به چالش بکشد اما آن چه که در پایان پیروز خواهد شد سیاست خارجی و ساختار تصمیم گیری در آمریکاست.

رحیمی جهان‌آبادی افزود: قدرت دیپلماسی ایران از طریق چانه زنی و ارتباط با اروپا و بعضی کشورهای منطقه می‌تواند بحران ترامپ را پشت سر بگذارد.

وی متذکر شد: چنانچه سیاست های ترامپ بیش از حد یک جانبه باشد به انزوای آمریکا ختم خواهد شد که به شکاف بین آمریکا و اروپا، آمریکا و چین می‌انجامد و این بهترین فرصت برای ایران است که بتواند از این شکاف استفاده و از طریق همراهی چین و اتحادیه اروپا بخش اعظمی از نیازهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود را بدون ارتباط با آمریکا تامین کند.

این عضو فراکسیون امید درخصوص رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال96 بیان کرد: هنوز مشخص نیست دولت آقای روحانی قصد ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی را دارند یا خیر، نمی‌شود درخصوص نتیجه آن گمانه زنی کرد، اصولگرایان تاکنون کاندیدای قدرتمندی را نشان نداده اند اما سیاست همانند سکه ای است که به آسمان پرتاب شده و تا به زمین برسد بارها زیر و رو خواهد شد و نتیجه آن مشخص نیست.

به صورت منطقی روحانی نباید در انتخابات 96 رقیب جدی داشته باشد

رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد: به صورت عقلانی و منطقی نباید آقای روحانی رقیبی جدی داشته باشد و با چالش مواجه شود، اما این زمانی است که همه چیز را منطقی ببینیم. رفتارهای غیرمنطقی در سیاست بسیار اتفاق می‌افتد.

این عضو فراکسیون امید در پاسخ به انتقادهایی درخصوص عملکرد رییس این فراکسیون در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سیاست اصلاح طلبان آرامش است،  آنان پس از یک دوره پر تنش، نوعی آرامش نسبی و حرکت آرام را ترجیح می دهند، چراکه تندروی به حرکت اصلاح طلبی و جنبش اصلاحات آسیب‌های بسیار سنگینی وارد کرده است.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: آقای عارف و مجموعه اصلاح طلبان مجلس شورای اسلامی به خوبی متوجه شده اند که نباید به سمت افراط و تفریط حرکت کنند. من آن چه که در رسانه ها به سیاست سکوت درباره آقای عارف تعبیر می‌شود را به حرکت گام به گام و میانه‌روی تعبیر می‌کنم.

نماینده تربت جام، تایباد و باخرز اظهار کرد: اگر فراکسیون امید صحیح عمل نمی کرد و فضای مجلس را دو قطبی می کرد، سه وزیر پیشنهادی دولت آقای روحانی به این راحتی رای نمی آورند و سیاست آهسته و گام به گام فراکسیون امید باعث شده که در خیلی از تصمیم گیری ها بخش اعظمی از آرای میانه‌روها و نیروهای مستقل با این فراکسیون همراه شود.

وی در پایان تاکید کرد که فراکسیون امید انسجام و اثرگذاری خود در مجلس شورای اسلامی را بدست آورده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار