بازدید 2731

صنایع نیمه جان استان به رکود اقتصادی گره خورده‌‌اند

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: بسیاری از صنایع به صورت نیمه‌فعال هستند و برخی نیز تعطیل شده‌اند و دلیل این مشکلات هم بحث رکود اقتصادی است.
کد خبر: ۶۵۷۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳ 17 January 2017
حیدرعلی عبادی نماینده مردم اصفهان در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به رکود اقتصادی حاکم بر کشور اظهار داشت: یکی از مسائل و مشکلات اساسی که در استان اصفهان وجود دارد، مربوط به صنایع ما است.

وی افزود: بسیاری از صنایع به صورت نیمه‌فعال هستند و برخی نیز تعطیل شده‌اند و دلیل این مشکلات هم بحث رکود اقتصادی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: ما چندین بار مسائل و مشکلات مذکور را به وزارت صنایع و وزارت کار منعکس کردیم و امیدواریم که در این زمینه کارهای اساسی صورت گیرد اما آنچه که مسلم است اینکه چنین مشکلاتی به رکود اقتصادی گره خورده است.

عبادی بر همین اساس اضافه کرد: امیدواریم با خبرهای خوبی که در رابطه با پسابرجام انتظار داریم،‌ این موارد یکی پس از دیگری حل شوند چرا که رکود اقتصادی به یکسری مسائل برمی‌گردد که در گذشته اتفاق افتاده و همچنان ادامه دارد؛ ما منتظر هستیم تا ببینیم اقدامات پسابرجام پاسخ می‌دهد که بخشی از این صنایع ( که به دلیل فرسودگی و برخی مسائل صادراتی و یا مشکلات داخلی که خریدار ندارند و دچار تعدیل نیرو شده‌اند یا برخی به صورت نیمه فعال هستند) حل می‌شود یا خیر چرا که همه این‌ها به موضوع رکود اقتصادی برمی‌گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سایر مشکلات موجود در حوزه انتخابیه خود خاطر نشان کرد: پتانسیل‌هایی در اصفهان وجود دارد که بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جای رشد داریم؛‌ ما زمینه‌های بسیار خوبی در استان خود داریم که یکی از انها صنایع دستی است. صنایع دستی در اصفهان صنعتی است که درصد زیادی از جمعیت این استان می‌توانند در این صنایع مشغول شوند و البته قابلیت صادر کردن آنها هم وجود دارد. بنابر این کافی است که ما در رابطه با صنایع دستی سیاست‌گذاری صحیحی داشته باشیم و این به بخش صنعت، بازرگانی و بخش‌های مختلفی که باید به صورت مشترک روی این زمینه کار کنند، باز می‌گردد.

«ما در بحث صنایع دستی بیشتر ضعف مدیریتی داریم تا مسائل تحریم و پسابرجام و مواردی از این قبیل. جدی نگرفتن این مسئله که چقدر می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند خود سبب بروز مشکل می‌شود. همچنین یکی دیگر از مسائلی که می‌توانیم به آن امیدوار باشیم، بحث توریست است اصفهان یک شهر مشتاق توریسم است و بسیاری از توریست‌ها مشتاق هستند که از شهر تاریخی اصفهان دیدن کنند. در هر صورت ما اگر تسهیلات گردشگری‌مان را افزایش دهیم می‌توانیم جذب توریست و گردشگری را سریع‌تر انجام دهیم. اگر گردشگری در کشوری وارد شود سالم‌ترین اقتصاد را وارد می‌کند چرا که پول‌ها در اقشار پایین هزینه می‌شود بنابر این روی این موضوع هم کار نشده است.»

این نماینده مجلس دهم همچنین یادآور شد: یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد به سیاست‌های جهاد کشاورزی باز می‌گردد که ما در شرق استان اصفهان مشکل کمبود آب داریم و کشاورزان ما با همان روش سنتی و کشت‌های سنتی کار می‌کنند، آب پاسخگوی محصولات کشاورزی آنها نیست و جهاد کشاورزی متأسفانه برنامه‌ای در این زمینه ندارد. اگر این جهاد به عنوان مثال استفاده از روش‌های مختلفی را برای اینکه آب کمتری مصرف شده و بازدهی بیشتری داشته باشد استفاده کند، می‌تواند بخش اعظمی از این مشکلات را حل کند. ما می‌توانیم محصولاتی را کشت کنیم که دارای ارزش بالایی هستند و قابل صادر کردن باشند که متأسفانه در این زمینه الگویی ارائه نشده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خاتمه تصریح کرد: تمامی مشکلات ذکر شده از نظر تئوری قابلیت اجرا دارند ولی از نظر عملی کارهای اساسی صورت نگرفته است. اگر بتوانیم بر روی این محورها کار کنیم (نجات صنایع نیمه‌جان) قابلیت بالایی برای جذب نیروی کار در این محورها وجود دارد که باید پیگیری کنیم. شاید بیشترین وقت ما را در طول این مدت صرف مشکلات آب کشاورزان شرق اصفهان اختصاص یافت که درحال دستیابی به نتایج خوبی هستیم که البته این موضوع متکی به اقتصاد مقاومتی و بهسازی و تسهیل رودخانه است که نظارت خود کشاورزان و مدیریت توزیع آب در منطقه را می‌طلبد؛ تاکنون این موارد عملی شده همچنین در بررسی برنامه ششم توسعه با درنظر گرفتن موارد فوق، نکات بسیار خوب و مقتنی را در بحث اقتصاد مقاومتی و توجه دولت به مسائل قابل اجرا در کشور عنوان کردیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل