بازدید 8003
۱

در «قاتل اهلی» منتظر یک شگفتی آفرینی از مسعود کیمیایی نباشید

مسعود کیمیایی در «قاتل اهلی» با استفاده از همان المان هایی که در فیلم های پیشینش به صورت سنتی به کار رفته و این کارگردان تصور می کند امضای سینمایی اش محسوب می شود، سعی کرده داستانی متفاوت را رقم بزند اما در نهایت خروجی اثر آنچنان متفاوت از چند فیلم اخیر کیمیایی نیست و درخشش تازه ای از این کارگردان پیشکسوت را در کاخ جشنواره شاهد نخواهیم بود
کد خبر: ۶۵۷۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱ 16 January 2017
در «قاتل اهلی» متتظر یک شگفتی آفرینی از مسعود کیمیایی نباشید
آخرین فیلم مسعود کیمیایی در شرایطی در بخش مسابقه حضور دارد که اطلاعات دریافتی «تابناک» درباره سیر داستان و کیفیت «قاتل اهلی»، از عدم خلق یک اثر متفاوت نسبت به آثار پیشین این کارگردان حکایت می کند و با همه کشمکش ها بر سر این فیلم سینمایی، شاهد خلق یک اتفاق مهم در کارنامه این کارکردان پیشکسوت نخواهیم بود.
 
به گزارش «تابناک»؛ هیات انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر همان نسخه ناقض فیلم «قاتل اهلی» اثر مسعود کیمیایی را در بخش مسابقه این رویداد قرار داد تا از نسل اول فیلمسازان پس از انقلاب، یک اثر در بخش اصلی حضور داشته باشد. «قاتل اهلی» هنوز به نسخ نهایی نرسیده و به واسطه اختلافات میان تهیه کننده و کارگردانش، در مسیر ضبط سکانس های باقی مانده و تدوین نهایی است اما ارزیابی های اولیه اشخاصی که نسخه ای از این فیلم را دیده اند، آنچنان امیدوارکننده نیست.
 
بر اساس اطلاعات دریافتی «تابناک»، مسعود کیمیایی در «قاتل اهلی» با استفاده از همان المان هایی که در فیلم های پیشینش به صورت سنتی به کار رفته و این کارگردان تصور می کند امضای سینمایی اش محسوب می شود، سعی کرده داستانی متفاوت را رقم بزند اما در نهایت خروجی اثر آنچنان متفاوت از چند فیلم اخیر کیمیایی نیست و درخشش تازه ای از این کارگردان پیشکسوت را در کاخ جشنواره شاهد نخواهیم بود. به همین دلیل احتمال اینکه کیمیایی حضور کمرنگی در اکران کاخ جشنواره داشته باشد تا از گزند نقدهای مستقیم دور بماند، قابل توجه است.
 
چهره هایی چون پرویز پرستویی، امیر جدیدی، لعیا زنگنه، پگاه آهنگرانی، پرویز پورحسینی و حمیدرضا آذرنگ در بستر داستان فیلم تازه کیمیایی، کوشیده اند تا نقش آفرینی متفاوتی داشته باشند اما وقتی نویسنده و کارگردان یک اثر سینمایی، راه خودش را در پیش گرفته، نمی شد انتظار داشت که ساخته تازه کیمیایی تغییر چشمگیری با آثار پیشینش داشته باشد و از این منظر، لشکری قوچانی تهیه کننده این فیلم، دست به ریسک خطرناکی زده و بعید نیست این فیلم نتواند نظر مخاطب عام را نیز جلب کند.
 
در «قاتل اهلی» متتظر یک شگفتی آفرینی از مسعود کیمیایی نباشید 
کیمیایی که آثار یک دهه اخیرش نتوانسته موفقیت چشمگیری داشته باشد و مسیر رو به نزولی را در پیش داشته، پس از سال‌ها، قید تهیه کنندگی را زد و این نقش را به منصور لشکری قوچانی سپرد و این آغاز ماجرا بود. لشکری قوچانی سابقه آنچنان طولانی در سینمای ایران ندارد؛ اما معمولاً انتخاب های درستی داشته و عمده فیلم‌هایی که او در مقام سرمایه گذار و تهیه کننده در آن حضور داشته نظیر «خط ویژه»، «کوچه بی نام» و «عصر یخبندان»، نسبتاً موفق بوده است؛ بنابراین تصور می‌شد قرار گرفتن این تهیه کننده در کنار کیمیایی بتواند کیفیت فیلمسازی این کارگردان پرسابقه سینمای ایران را بهبود بخشد، ولی کیمیایی به جنسی از کار عادت کرده بود که در نهایت منجر به ایجاد تنش میان این دو شد.
 
طرح درخواست ضبط سکانس هایی که در سناریو وجود نداشت، پس از پایان فیلمبرداری و مشخص شدن اینکه عمده این سکانس‌ها در راستای پر رنگ کردن کاراکتر پولاد کیمیایی در این فیلم سینمایی می‌تواند باشد، این اختلافات را به اوج رساند، تا آنجا که کیمیایی مراحل پس از تولید را به ضبط این سکانس ها موکول کرد و در نهایت لشکری قوچانی راساً بر روند صداگذاری و تدوین فیلم نظارت کرد.  
 
تدوین فیلم «قاتل اهلی» توسط بهرام دهقانی انجام شده بود و روند ساخت موسیقی متن این فیلم سینمایی نیز از سر گرفته شده بود. مسعود کیمیایی که عملاً در این روند نقشی نداشت، از لشکری قوچانی به شورای داوری خانه سینما شکایت برده بود. البته پیش از این شکایت اشخاص متعددی تلاش کردند تا برای برقراری صلح میان تهیه کننده و کارگردان این فیلم سینمایی بکوشند، ولی در این زمینه موفق نشدند و بعید به نظر می‌رسد طرفین از موضعشان کوتاه بیایند. 
 
در نهایت پس از رای شورای داوری خانه سینما، قرار شد سکانس های اضافه ای که کیمیایی قصد فیلمبرداری اش را داشته، ضبط شود و اکنون نیز مراحل پایان تولید این فیلم جریان دارد. البته شاید در نسخه نهایی که در جشنواره به نمایش در خواهد آمد، «قاتل اهلی» چهره ای متفاوت از آنچه برای هیات انتخاب نشان داده، ارائه نماید اما در مجموع بسیار بعید به نظر می رسد که شاهد چنین اتفاقی باشیم و احتمالاً نسخه ای که هیات انتخاب تماشا کرده و «کیمیایی» عنوان کرده بود، «زخمی» است، بهتر از نسخه فینال بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
کمیایی از قافله سینما عقب مانده ودر سالهای قبل از انقلاب سیر می کند.افراد کاراتر و بروزتری در سینما وارد شده اند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار