بازدید 6320

از اشک‌های کامکار تا مساعدت وزیر در یک کنسرت

کد خبر: ۶۵۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰ 17 January 2017
ارکستر فیلارمونیک کردستان در چهارمین روز جشنواره در حالی به صحنه رفت که نماینده مردم کردستان از قول مساعدت وزیر ارشاد جهت حمایت و استاندار کردستان نیز از کمک ۱۰۰ میلیون تومانی به این گروه خبر داد.

به گزارش ایسنا، اجرای ارکستر فیلارمونیک با هم صدایی ویولن و پیانو شروع شد و سپس اعضای این گروه به صحنه آمدند و قطعات «والتس جز» و «کاناریز» را اجرا کردند.

بعد از آن رهبر ارکستر فیلارمونیک کردستان از هوشنگ کامکار، نادر مشایخی، محمدرضا درویشی، پشنگ کامکار، مظهر خالقی، حمیدرضا اردلان، امین مرادی، استاندار کردستان به دلیل حمایت از ارکستر فیلارمونیک کردستان قدردانی کرد.

مهدی احمدی گفت: این ارکستر خودش را مدیون عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان می‌داند. من تعارف سیاسی نمی‌کنم و این موضوع یک حقیقت است. او فرد نایابی است و ما قدر او را می‌دانیم.

سپس داریوش گودرزی، خواننده این گروه با لباس محلی کردی به صحنه آمد و قطعات «مه لی ئه وین- پرنده عشق»، «لانک- گهواره»، «سکالای دل- شکایت دل»، «نازت بی- کرشمه» و «بوی دینم- برایش می‌آورم هرچه یار بخواهد» از آهنگ‌های فلکلور کُردی را اجرا کرد.

کُردها موزیسین هستند


سپس حمیدرضا اردلان- موزیسین کُرد - به درخواست رهبر ارکستر به روی صحنه آمد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای این کنسرت هزینه کند. یک ارکستر سمفونیک حدود ۶ میلیارد هزینه دارد و این ارکستر با همت جوانان، استادان کُرد، استاندار و حوزه هنری کردستان به اینجا رسیده است.

او ادامه داد: این ارکستر در سال‌های قبل جشنواره در کرمانشاه، سال گذشته در تالار رودکی و امسال نیز دوباره در همین تالار اجرا می‌کند و مردم کردستان بابت این موضوع خدا را شکر می‌کنند. کُردها موزیسین هستند و چون موسیقی می‌دانند، لباس و زبان‌شان را هم حفظ کرده‌اند. من از آقای مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد می‌خواهم که این ارکستر را در بودجه امسال مورد توجه قرار دهد.

اردلان همچنین با اشاره به ارسلان کامکار بیان کرد: او روح بسیار بزرگی دارد که در کنار شاگرد خودش می‌نشیند و ساز می‌زند. کامکارها برای کردستان نعمتی هستند. پدرشان در یک  ساختمان فرهنگ ۶۰ بچه را جمع می‌کرد تا به آنها موسیقی آموزش دهد. او با مشقت‌های بسیاری در حوزه موسیقی انسان تربیت کرد.

رویِ کشور چین را کم کردیم


سپس رهبر ارکستر فیلارمونیک کردستان به  ساز کنترباس اشاره و اظهار کرد: یک اتفاق مهم در سنندج رخ داده است. ما در ایران یک ساز کنترباس داشتیم که آن هم از بین رفت تا اینکه به همت وحید وفایی دو ساز کنترباس ۴ سیم و ۵ سیم ساخته شد و ما در این زمینه روی کشور چین را هم کم کردیم.

وفایی نیز بیان کرد: امشب افتخار این را دارم که یک ساز ایرانی که در کشور خودمان ساخته شده است را بنوازم. این ساز کیفیت بسیار خوبی هم دارد. من همین‌جا از مسوولان می‌خواهم از سازهای ایرانی حمایت کنند.

بعد از صحبت‌های وفایی هانا کامکار- همخوان گروه با لباس کُردی به رنگ قرمز به صحنه آمد و گروه قطعات «زخم ایلام»، «په پوله ی ئازاد- پروانه رها»، «های بینن – بیاورید آنچه یار خواسته» را اجرا کردند.

سپس رهبر ارکستر با بیان اینکه خبر خوبی به دستش رسیده است، گفت: مهدی فرشادان، نماینده مردم کردستان در مجلس با پیگیری‌هایی که انجام داد از وزیر ارشاد قول مساعدت جهت حمایت از ارکستر فیلارمونیک کردستان را گرفت. همچنین استاندار کردستان نیز قول کمک ۱۰۰ میلیون تومانی را به گروه داده است.

احمدی با بیان اینکه امسال در دانشگاه کردستان رشته موسیقی را هم اضافه کرده‌اند، افزود: به نظر می رسد ما دوران طلایی را در کردستان می‌گذرانیم. امیدوارم در همه ارکسترها خبرهای خوب این چنینی بشنویم.

او سپس به ارسلان کامکار که اشک می‌ریخت اشاره کرد و گفت: من اشک‌های استاد را ارج می‌نهم.

به درخواست حاضران سالن، آخرین قطعه ارکستر فیلارمونیک کردستان به یاد یوسف زمانی- نوازنده و رهبر ارکستر نواخته شد.

به گزارش ایسنا، علی مرادخانی- معاون هنری وزیر ارشاد، فرزاد طالبی - مدیرکل دفتر موسیقی به انتهای اجرای ارکستر فیلارمونیک کردستان اضافه شدند. بهرام جمالی – مدیرعامل انجمن موسیقی ایران  نیز از شروع این اجرا در سالن رودکی حاضر بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار