بازدید 8243

مرگ گاهی در سایه نشسته است و به ما می نگرد!

محمود ملکی
کد خبر: ۶۵۷۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸ 16 January 2017
رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، آنقدر ناگهانی و غیر قابل انتظار بود، که خیلی ها که دنبال فرصتی می گشتند که به خاطر گفتاری یا رفتاری نسنجیده در قبال وی، در گذشته های دور و نزدیک، از وی حلالیت بطلبند، درمانده شدند و هر چه بین آنان و مرحوم آقای هاشمی گذشت، به یوم الحساب موکول شد؛ روز حسابی که حق الناس را ذره ذره و جزء به جزء  حساب خواهند کرد.
 
احساس این بود که این رحلت ناگهانی، عبرتی برای همه ما باشد؛ برای همه کسانی که  در عرصه سیاست و فرهنگ و اقتصاد و اجتماع فعالیتی می کنند یا قلم فرسایی می کنند؛درست است که مرگ خبر نمی کند و هر لحظه در کمین هر کسی است و به قول سهراب سپهری« مرگ گاهی در سایه نشسته است و به ما می نگرد و همه می دانیم که ریه های هوا پر اکسیژن مرگ است»! اما کمتر باور می کنیم این حقیقت را و به گونه ای زندگی می کنیم که گویی مرگی نیست و پایانی و آخرتی.
 
 رحلت آقای هاشمی، زنگ هشداری بود برای همه و به ویژه فعالان سیاسی! که این دنیا، قدرت، پست و مقام و جناح و باند و حزب، ارزش آن را ندارد که بابت تهمتی، تخریبی، توهینی، دروغی علیه رقیب سیاسی مان، تا دنیا هست و نیست، مدیون و بدهکار او باشیم و لحظه ای بیدار شویم که دیگر کار از کار گذشته است!  
 
تازه فقط بخش اندکی از ما، همه این کجروی ها و بی اخلاقی ها را به دلیل غفلت و فراموشی، انجام می دهیم؛ مصیبت زمانی آغاز می شود که برخی از ما به نام شرع مقدس،گناه می کنیم، آبروی کسی را می ریزیم یا خانواده اش را به نابودی می کشانیم و آن را توجیه شرعی می کنیم و تصور می کنیم برای خدا و اسلام کار کرده ایم؛ با این توجیه مصمم تر هم می شویم و هر لحظه با قدم های استوارتر وظیفه شرعی خود را انجام می دهیم و شخصیتی را آماج تهمت ها و توهین های خود قرار می دهیم که انشالله خدا از ما راضی باشد! امام و شهدا از ما راضی باشند و با این کارها انقلاب را به دست صاحب اصلی اش حضرت بقیه الله روحی فداه بسپاریم!
 
باور کنیم که با تهمت و توهین به دیگران، ما را به بهشت راه نمی دهند! باور کنیم با دروغ و تزویر برای ما اجر اخروی نمی نویسند؛ باور کنیم انقلاب اسلامی با شایعه سازی و حق کشی، به دست صاحب اصلی اش نمی رسد! قدرت دنیوی جناح ها و حزب ها و گروه ها،ذخیره ای برای آخرت هیچ کسی نیست! فریاد و عربده کشیدن های آکنده از تهمت ها و توهین ها و دروغ ها و پلشتی ها، برای پیروزی سیاسی، لذتی آنی و زود گذر دارد! اما باور کنیم آورده ای شرعی نخواهد داشت؛ حتی اگر متشرع ترین فرد را با بی اخلاقی به قدرت برسانیم، باور کنیم که درهای بهشت را بر روی خود باز نکرده ایم!
 
مرحوم آیت الله هاشمی، به واسطه شخصیت و فعالیت طولانی سیاسی اش، مخالف و موافق فراوان داشت، دوست و دشمن هم کم نداشت؛ کارهای مثبت و قابل انتقاد هم در پرونده ی کارش اش کم نبود؛ اما آنان که به وی یا هر شخصیت دیگری از روی تعصب دینی، تهمت زدند یا توهین کردند یا درباره اش شایعه سازی کردند یا ابزار دیگران شدند تا او یا هر شخصیت دیگری را تخریب کنند، یقیین کنند که ماجور نیستند و درهای هیچ بهشتی را به روی خود نگشوده اند!
 
شاید این رحلت ناگهانی عبرتی باشد برای ما که وقتی از روی تعصب دینی فریاد می زنیم یا تصور می کنیم برای انقلاب خدمت می کنیم و به مخالفانمان حمله می کنیم یا آبروی شخصیتی را می ریزیم، بدانیم که ممکن است فرصت ها از دست بروند ما نه تنها ماجور نباشیم که مدیون و گناهکار در این دنیا بمانیم یا بمیریم!   
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۲
احسنت، بسیا زیبا و راهگشا
به فرموده امیرالمومنین(ع): چقدر عبرتها فراوان و عبرت گیرندها کمند.
بنده نمیدانم کسانی که این همه اختلاس میکنند یا حقوق نجومی میگیرند واقعا این همه پول حرام را چه میکنند ؟ ادم یه میلیارد میخوره سیر میشه دو میلیارد میخوره سیر میشه دیگه پونصد میلیارد رو میخاد کجا خرج کنه ....؟تازه اگه دویست سال هم عمر کنه نمیتونه خرجش کنه پس بهتره بزاره همه ملت محروم استفاده کنن.
این مقاله کمی احساسی و بیش از حد بدبینانه نگارش شده است اینکه نتیجه بگیریم چون سیاسیون ما از مرگ بیخبر هستند و آنرا فراموش کرده اند یا دور میبینند به یکدیگر تهمت و افترا میزنند و تخریب میکنند برداشتی ساده از موضوع است مگر میشود انسانی در این موقعیت و آگاهی و دانش و سلامت ذهنی نداند که روزی خواهد مرد و این مرگ هر لحظه ممکن است او را در بر بگیرد.مشکل جای دیگری است و خیلی روشن تر و واضح تر است و اتفاقا از شدت روشنائی دیده نمیشود و آن ایمان و اعتقاد راستین به خداوند است. فی الواقع ما فراموش کرده ایم که در لحظه لحظه زندگی وجودی به نام خدا بر همه ارکان عالم از بنیادی ترین ذرات تا ابر موجودات کهکشانی حکمرانی میکند که ما در برابر آن وجود عظیم تقریبا هیچ هم نیستیم که بخواهیم خودمان راسا با عقل و فهم خودمان همه مسائل را حل کنیم و حتی بخواهیم اجتماع را اداره کنیم و یا مردمان را به راهی که میخواهیم هدایت کنیم.اگر بدانیم که تمام تحولات عالم از ازل تا ابد ذره ذره در ید قدرت خداوند است و بدون اراده او ذرات عالم هستی هم هیچ جنبشی نخواهند داشت آنگاه فقط سعی میکنیم که به وظائفی که در قبال عالم هستی داریم فکر و عمل کنیم و نتیجه را در اختیار مطلق آفرینشگر بدانیم در اینصورت نه عصبانیت نه پرخاش نه تهمت و نه افترا و تخریب در عملکردمان جائی نخواهد داشت مشکل اینست که انسانها خودشان را جای خدا قرار داده اند و میخواهند اعمالی را انجام دهند که از اراده اشان خارج و تصمیم گیرنده دیگری دارد.
انسانهاي منحرف قابل اصلاح نيستند چون غيرازمنافع شخصي خودچيزديگري رانميبينند ودرراه رسيدن به مقاصدشيطاني خود ازهيچ عمل زشتي رويگردان نيستند اين آقاي عباسي وامثالهم كه تعدادشان كم هم نسيتند درمقابل خداچه پاسخي خواهندداشت لعنت به لذتهاي زودگذروجاه وجلال وموقعيتهاي كذايي دنيا كه خيليها رافريفته وازراه انساني دورشان ساخته است تادستمان ازاين دنيا كوتاه نشده به خودآييم واحترام بزرگان وپيشكسوتان انقلاب را نگهداشته وبه وحدت وپيشرفت جامعه فكركنيم اختلاف كارپيروان شيطان است
در سنین بالا انتظار مرگ چندان دور از ذهن نیست
البته سیاسیون چند باره نیازمند تفکر در اینباره هستند
چرا "مرگ" نشسته است و به ما می نگرد؟ بلکه انّ ربّک لبالمرصاد .. خود پروردگار متعال منتظرانه به ما می نگرد .. تا چه کسی پند گیرد و چه کسی بیدار شود؟
اصولا اگر گردکان را بر گنبد بگذاریم همین میشود.
هر کس بهر کاری
اینکه باید از مرگ ترسید و مرگ مانع کار های بد باشد ضعیف ترین منطق است و برای کرامت انسانی کم حرمتی است.
فکر کنید آیا یک اتش نشان از مرگ بترسد میتواند کارش را بکند؟
اگر آیت الله در سیاست زبان زد عام خاص بودند به جهت ترس ایشان از مرگ نبود، که زندگیشان حکایت این را دارد.
خواهشمند هستم مردم مومن ترسو تربیت نکنید ترس از مرگ ترس از روز قیامت، مومن را بزرگ تربیت کتید مومن را محترم به مومن مومن را معتقد به عظمت خالق و مومن را پاسخگویی در برابر خالق و اینکه به مومن بگویید عالم محضر خداست، واقعا یک مومن واقعی در محضر خدا تاب گناه کردن دارد! این ترس نیست این شناخت است و این اوج کرامت انسانی
مزگ را هیچ کس برای خود باور ندارد که اگر باور داشتیم .....
همه میدانیم که مرگ همه ما روزی فرا می رسد و هیچ فرصتی نیست ولی باز هم کار خودمان را میکنیم ... گوش شنوا نیست .
قدر آئینه بدانید چو هست ، نه در آنوقت که افتاد و شکست . باعث تاسف است که در ایران با منابع بیشمار نفت و گاز و معادن و موقعیت سوق الجیشی و جوانان سلحشوری که در جنگ تحمیلی ، حماسه آفریدند و دوست و دشمن را به تحسین واداشتند، مشکلات به ظاهر لاینحل باعث گرفتاری و سردرگمی ملت رشید و صبور و نجیب ایران شود. باید همه مردم و مسئولین برای نجات ایران از عفریت فقر و جهل و اعتیاد و مفاسد اخلاقی تا پای جان بکوشند تا جامه ذلت نپوشند
روز حساب حقوق ها و ثروت هاي نجومي را جزء جزء حساب خواهند كرد و مردم عادي و فقير را راهي جهنم ؟؟؟
البته عبرتی باشد برای اختلاس گران
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل