بازدید 2673
مروری بر روزنامه های یکشنبه 26 دی ماه؛

آینده اصلاحات بعد از هاشمی چه خواهد شد؟/ اعدام در ورزشگاه از روي ناآگاهي بوده است

به نظر می‌رسد روزنامه‌های امروز لایه‌های اولیه خبر شوکه‌کننده درگذشت آیت‌الله هاشمی را پشت‌سر گذاشته‌اند و به تاثیر این اتفاق در رویدادهای مهم سپهر سیاسی ایران پرداخته‌اند. چنانکه روزنامه‌ای امروز نوشت «تمدید روحانی خواست هاشمی بود» و و در جای دیگری از «اتاق جنگ روانی علیه دولت»خبر می‌دهد.
کد خبر: ۶۵۶۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹ 15 January 2017
به نظر می‌رسد روزنامه‌های امروز لایه‌های اولیه خبر شوکه‌کننده درگذشت آیت‌الله هاشمی را پشت‌سر گذاشته‌اند و به تاثیر این اتفاق در رویدادهای مهم سپهر سیاسی ایران پرداخته‌اند. چنانکه برای مثال اعتماد در شماره امروز خود و در گفت‌وگو با غلامحسین کرباسچی این موضوع را مطرح می‌کند «تمدید روحانی خواست هاشمی بود» و در گزارش‌های دیگری از «اتاق جنگ روانی علیه دولت خبر می‌دهد.»

گفت‌وگوی الهام یوسفی با غلامحسین کرباسچی با این سوال اغاز می‌شود که «آينده اصلاحات بعد از آيت‌الله هاشمي را چگونه مي‌بينيد؟» و کرباسچی در پاسخ می‌گوید: به هر صورت آقاي هاشمي نقش مهمي در طول حيات خود داشتند. اگر ايشان بودند مي‌توانست نقش بهتري كه با بيان و كلام و موضع‌گيري‌هاي خود داشتند ادامه يابد. آنچه از شخصيت‌هايي مثل آقاي هاشمي و امثال ايشان باقي مي‌ماند در واقع الگوي رفتاري است. سرمايه‌اي كه براي اصلاح‌طلبان و معتدلين بعد از آقاي هاشمي وجود دارد همين منش و رفتار است، كه اگر اين را بتوانند تحليل و به آن عمل كنند اتفاقي رخ نخواهد داد. اگر بتوان اين الگو را تدوين و مورد اجماع مجموعه اصلاح‌طلبان و معتدلين قرار داد و بر اساس آن عمل كرد مي‌توان آسيب را به حداقل رساند. نمي‌توان گفت كه به اصلاح‌طلب‌ها و اعتداليون آسيب وارد نشده است. تعبير ديني آن هم اين است كه هيچ چيزي جايگزين او نمي‌شود؛ ولي مي‌توان به اين نحو جبران كرد. مي‌توان گفت كه آقاي هاشمي يك شخصيت ارزنده براي مجموعه نيروهاي فعال سياسي بود. اما در حال حاضر ايشان از دنيا رفته‌اند و پيش‌بيني نمي‌شد كه او و ديگر شخصيت‌هاي سياسي تا ابد زنده بمانند. مجموعه نيروهاي معتدل و اصلاح‌طلب بايد به اين فكر كنند كه چه ويژگي‌اي هاشمي را هاشمي كرده است و در طول اين ٣٧ سال فعال و منشأ اثر نگه داشته است. اگر اين تبيين، مورد اجماع قرار گرفته و به آن عمل شود به نظر من آينده اصلاحات و اعتدال جايگاه خودش را در جامعه ايران مي‌تواند حفظ كند. همين نكته‌اي كه آقاي هاشمي هميشه روي آن تاكيد داشت و مي‌گفت «معدل افكار عمومي گرايش به افراط و تفريط نيست» خودش مصداق خوبي است. افكار عمومي اگر در صحنه حضور داشته و رفتاري مثل ايشان را در پيش گيرند آينده مي‌تواند با افق روشن باشد و ضربه‌اي از نظر سياسي به اصلاح‌طلب‌ها وارد نشود.
کرباسچی همچنین در پاسخ به سوال «تداوم راه آيت‌الله هاشمي در گرو رياست‌جمهوري مجدد آقاي روحاني است؟» می‌گوید: آقاي هاشمي بارها گفته بود كه آقاي روحاني بايد در انتخابات دور دوم رياست‌جمهوري شركت كند. هنوز آقاي روحاني شخصا در اين زمينه چيزي اعلام نكرده است. حضور آقاي روحاني در انتخابات ٩٦ مورد نظر آقاي هاشمي بود. اميد است كه شرايط به گونه‌اي باشد كه آقاي روحاني تصميم به حضور در انتخابات آتي بگيرد. نيروهاي مختلفي كه همراه و همگام آيت‌الله هاشمي در انتخابات سال ٩٢ بودند، امروزهم معتقد هستند كه روش اين دولت و برنامه‌هاي آن بايد ادامه پيدا كند.
اعتماد البته در صفحه ورزشی خود هم به موضوع جنجالی اعدام در ورزشگاه‌ها پرداخته که ممکن است تبعات سنگینی برای ورزش ایران داشته باشد. دربخشی از این گزارش می‌خوانیم: ارديبهشت‌ماه سال ١٣٩٢ بود كه علي كفاشيان خبري عجيب را منتشر كرد. موضوع به اعدام در يكي از ورزشگاه‌هاي ايران بازمي‌گشت كه انتشار عكسش براي فوتبال ايران حرف و حديث‌هاي بسياري را رقم زد. رييس سابق فدراسيون فوتبال گفت: «فيفا براي ما نامه نوشت اما اين موضوع مربوط به دو ماه پيش است. فيفا در آن نامه از فدراسيون ايران توضيح نخواسته بود بلكه تذكر داد كه اين كار در ورزشگاه‌ها انجام نشود. ما هم نامه را به مراجع ذي‌صلاح ارجاع داديم تا بررسي كنند و ديگر شاهد چنين برنامه‌هايي نباشيم. » بيشتر از سه سال بعد، اين اتفاق دوباره تكرار شد. سازماني فرانسوي در اقدامي مداخله‌جويانه در نامه‌اي به فيفا، تحريم كلي فوتبال ايران را خواستار شده است. درخواستي كه با تكيه بر برگزاري اعدام در ورزشگاه‌ها به فيفا ارجاع شده و دبيركل فدراسيون جهاني فوتبال نيز از آن حمايت كرده است. پايگاه فرانسوي SOfoot فرانسه نوشت كه فيفا اخيرا‌ بندي به اساسنامه خود اضافه كرده كه در آن با تكيه بر حقوق بشر، درصدد برخورد با كشورهايي است كه در استاديوم‌هاي ورزشي اعدام برگزار مي‌كنند. نام ايران نيز به عنوان كشوري كه اقدام به اين كار كرده، در گزارش فيفا آمده است. در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ در نيريز در استان فارس يك اعدام در ورزشگاه فوتبال به فيفا گزارش شده است. ديروز بالاخره يكي از اعضاي هيات‌رييسه به اين ماجرا واكنش نشان داد. عضو هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال با بيان اينكه ورزشگاه محل مقدسي است و نبايد در آن اعدام صورت گيرد، گفت: «اتفاقي كه فيفا روي آن واكنش داشته مربوط به سه سال پيش است كه از روي ناآگاهي مسوولان ذي‌ربط در يكي از شهرستان‌هاي مربوط به فارس در ورزشگاه اعدام رخ داده است. » هدايت‌الله ممبيني، عضو هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال گفت: «اين اتفاق مربوط به دو، سه سال پيش است كه متاسفانه در يكي از شهرستان‌ها در داخل يك ورزشگاه اعدام صورت گرفته است. ورزشگاه جايگاه مقدسي است و نبايد اعدام‌ها را در ورزشگاه‌ها انجام دهند. پس از آن موضوع هم‌چنين اتفاقي رخ نداده است. اين موضوع مربوط به چند سال پيش است. اين موضوع اتفاق خوشايندي نيست. ما معتقديم كه نبايد در ورزشگاه اعدامي صورت بگيرد و اخيرا هم اين موضوع رخ نداده است. بايد چنين موضوعي را به همه شهرستان‌ها بخشنامه كنند كه ديگر شاهد آن نباشيم.» عضو هيات رييسه فدراسيون فوتبال با بيان اينكه اعدام محكومان در ورزشگاه از روي ناآگاهي بوده، افزود: «اين موضوع در يك شهرستان كوچك رخ داده كه احتمالا مسوولان آن از روي ناآگاهي دست به اين كار زده‌اند. اميدوارم كه ديگر شاهد چنين اتفاقاتي نباشيم كه براي ما تبعاتي داشته باشد و مجبور شويم از مسابقات بين‌المللي كنار برويم.»
روزنامه جوان اما امروز در صفحه جامعه خود گزارشی از مذاکرات روز گذشته مجلس شورای اسلامی در خصوص مواد ارجاعي لايحه برنامه ششم توسعه كل كشور  دارد که در آن به موضوع افزايش ظرفيت انتقال پهناي باند عبوري از كشور پرداخته و در آن می‌نویسد: در جريان بررسي مواد ارجاعي لايحه برنامه ششم توسعه كل كشور، نمايندگان مردم در خانه ملت به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اجازه دادند در طول اجراي برنامه ششم توسعه نسبت به افزايش ظرفيت انتقال پهناي باند عبوري از كشور به ۳۰ ترابيت بر ثانيه اقدام كند. 
اين مجوز مجلس به وزارت ارتباطات براي افزايش پهناي باند اينترنت كل كشور در حالي اعطا شد كه علاوه بر ناديده گرفتن تخلفات وزارت ارتباطات در حوزه شبكه ملي اطلاعات، به فرمايشات رهبر معظم انقلاب نيز بي‌توجهي صورت گرفت؛
روح الله مؤمن نسب، پژوهشگر و كارشناس مسائل فضاي مجازي در واكنش به خبر اعطاي مجوز مجلس به وزارت ارتباطات براي افزايش پهناي باند اينترنت كل كشور نيز در گفت‌وگو با «جوان» اظهار داشت: اين مجوز مخالفت صريح با فرمايشات رهبر معظم انقلاب بوده است. وزارت ارتباطات با بي‌توجهي به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در صدد كسب مجوز مجلس بر آمد. وي به ارتباطات مشكوك برخي نمايندگان در اين ميان اشاره كرد و يادآور شد: مجلس نيز در روزهاي پاياني بررسي برنامه ششم توسعه دور خورد و اقدام به اعطاي مجوزي كرد كه خلاف صريح فرمايشات رهبر انقلاب است.  امروز انگشت اشاره به سمت كساني است كه با بي‌توجهي به تأكيدات رهبر معظم انقلاب نسبت به انقلابي عمل كردن در فضاي مجازي، نه‌تنها اهميت اين نگراني‌ها را جدي نمي‌گيرند، بلكه با زير پا گذاشتن تأكيدات صريح و روشن، از مطالبه عمومي ملت نيز عبور مي‌كنند. وقت آن رسيده است كه بپرسيم دليل ايستادگي، مقاومت، تعلل، بهانه‌تراشي و در نهايت زير پا گذاشتن تأكيدات رهبر انقلاب چيست؟ آيا اساساً نمايندگان موافقي كه اقدام به اين اعطاي مجوز كردند، از بي‌قانوني مكرر دولتي‌ها و ايستادگي تمام قد مقابل دستورات صريح، در اين زمينه خبر دارند؟!
كجا هستند آنان كه قبل از ورود به خانه ملت، خود را انقلابي معرفي مي‌كردند تا امروز در مقابل چنين اقدامات سخيف و جسارت‌واري بايستند؟ اساسا نمایندگانی که به این متن رأی داد‌ه‌اند، خبرداشته اند چه چیزی را  از تصویب گذرانده‌اند؟! فاتحه تولید و کارآفرینی ملی پیش ان که بیشتر خوانده شود باید از نهایی شدن از این مصوبه خلاف قانون جلوگیری به عمل آید.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار