بازدید 53501
بررسی برخی شبهاتی که پیرامون خرید جدید «هما» مطرح است؛

آیا ایرباس A321 برای پروازهای برون مرزی مجوز ندارد؟

آن گونه که مسئولان ایران ایر خبر می‌‎دهند، هواپیمای مدرنی که به تازگی از ایرباس خریداری کرده و طی مراسمی به کشورمان آورده‌اند، قرار است در پروازهای داخلی به کار گرفته شود؛ اما ریشه این تصمیم کجاست؟ آیا این هواپیمای مدرن، مشکلی برای انجام مأموریت‌های برون مرزی دارد؟!
کد خبر: ۶۵۶۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹ 15 January 2017
آن گونه که مسئولان ایران ایر خبر می‌‎دهند، هواپیمای مدرنی که به تازگی از ایرباس خریداری کرده و طی مراسمی به کشورمان آورده‌اند، قرار است در پروازهای داخلی به کار گرفته شود؛ اما ریشه این تصمیم کجاست؟ آیا این هواپیمای مدرن، مشکلی برای انجام مأموریت‌های برون مرزی دارد؟!
 
به گزارش «تابناک»، هنوز سر و صدای به پا شده پیرامون ورود نخستین هواپیمای خریداری شده از ایرباس در قالب قرارداد خرید 100 فروند هواپیما از این شرکت فروکش نکرده، برخی شبهات پیرامون چگونگی به کارگیری این غول پرنده به گوش می‌رسد که نگران کننده است.

از جمله این شبهات، درج مواردی عجیب در قرارداد منعقد شده میان کشورمان با کمپانی بزرگ ایرباس است که هنوز نقل آن در محافل مختلف و دنیای مجازی با واکنش مدیران ایران ایر یا دیگر مسئولان مرتبط با این قرارداد گران قیمت مواجه نشده است.

موضوعی نگران کننده که شاید «محرمانه» خواندن متن قرارداد، اساس شکل گیری آن بوده و ریشه در واقعیت نداشته باشد؛ اما از آنجایی که تنها یکی از 100 هواپیمای خریداری شده به کشورمان وارد شده و 99 فروند دیگر در بازه زمانی طولانی مدت به کشورمان تحویل خواهد شد، هیچ درنگی در شفاف سازی در خصوص آن شایسته نیست.

این در حالی است که علاوه بر این شایعات نامکشوف، شبهاتی نیز درباره چرایی به کارگیری این هواپیمای تازه وارد در پروازهای داخلی مطرح می‌شود؛ تصمیمی که هرچند به باور بسیاری مطلوب به نظر می‌رسد و حکایت از توجه مسئولان به امنیت مسافران در پروازهای پرشمار داخل کشورمان دارد، اما تأکید ایشان به استفاده از این هواپیما «فقط» در پروازهای داخلی، سؤال برانگیز به نظر می‌رسد.

به این صورت که برخی بر این باورند این هواپیما قادر به انجام پروازهای بین المللی نیست؛ موضوعی که با توجه به نو و مدرن بودن تجهیزات آن، نمی‌تواند ناشی از ناتوانی این پرنده در کسب حداقل های مورد نیاز برای انجام پروازهای برد بلند و بین المللی باشد و از این رو به حواشی مرتبط می‌شود.

از جمله اینکه در برخی محافل خبری و کانال های پر مخاطب در تلگرام، به کارگیری ایرباس A321 در پروازهای داخلی به «رجیستر نشدن این هواپیما» در نهادهای بین المللی هوانوردی مرتبط می‌شود. ادعایی که اگر درست باشد، به معنای رقم خوردن شکست بزرگی برای کشورمان خواهد بود، چون چرایی عقد قرارداد خرید 100 فروند هواپیما از ایرباس، 80 فروند از بوئینگ و موارد دیگر را زیر سؤال خواهد برد.
 

اما آیا این موضوع صحت دارد و هواپیمایی که با آن استقبال پر حاشیه و پر سر و صدا به کشورمان وارد شده و توجه عموم را به خود جلب کرده، قادر به خروج از مرزهای هوایی کشورمان نیست؟ اگر این گونه است، چرا مسئولان در این باره به مردم نگفته‌اند و این همه از ورود پرنده غول پیکر و گران قیمت اروپایی خرسندند؟

برای پاسخ به این پرسش، نخست باید درباره رجیستر شدن هواپیماها و ضرورت آن توضیحات مختصری دهیم؛ فرایندی که مشابه نصب پلاک انتظامی روی خودروها، این پرنده های فلزی را از دیگر پرنده های مشابه تفکیک کرده و مقدمه تردد هواپیما به شمار می‌آید. به این صورت که هواپیماهای فاقد آن، قادر به برخاستن از زمین نخواهند بود.

بنابراین، می‌توان دریافت که انجام پرواز ایرباس اخیر از فرانسه به تهران، معنایی جز رجیستر شدن آن ندارد؛ موضوعی که تصاویر ثبت شده از این هواپیما نیز بر آن مهر صحه می‌زند، چون در هر دو سمت بدنه این هواپیما، کد رجیستر آن یعنی «EP-IFA»، آخرین حرف این کد روی دماغه هواپیما، دو حرف انتهایی آن در قسمت دم و... درج شده است.

استانداردی که از سوی ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری) وضع شده و دو حرف ابتدایی آن، حروف اختصاریِ نشان دهنده کشوری است که مالک آن هواپیماست. حروف مخففی که اگر EP باشد، حکایت از آن دارد که آن هواپیما به ایران تعلق دارد، چون این دو حرف به نام کشورمان به ثبت رسیده است.

بد نیست که بدانید حتی قلم (فونتی) که باید در نوشتن کد رجیستر روی بدنه و دیگر قسمت های هواپیما به کار گرفته شود نیز توسط ایکائو مشخص شده و رعایت نکردن جزئیات این موضوع در پروازهای داخلی یک کشور نیز می‌تواند برای آن کشور عواقبی به همراه داشته باشد.

بر این اساس مشخص می‌شود که آنچه موجب شده مسئولان به فکر به کارگیری ایرباس تازه وارد در پروازهای داخلی باشند، نه رجیستر نشدن این هواپیما یا اشکالات دیگر، که تصمیمی خاص است؛ خاص از این روی که شاید برای دوری جستن از حاشیه های احتمالی اتخاذ شده باشد. مثل این حاشیه که به کار گرفتن هواپیمای نو در پروازهای خارجی، با اعتراض مسافران پروازهای داخلی مواجه شده و سبب ساز بروز نارضایتی در جامعه شود.

شاید هم ریشه در شائبه هایی داشته باشد که پیرامون محرمانه بودن قرارداد منعقد شده میان کشورمان و ایرباس مطرح است. یا ابهاماتی از این دست که به نظر می‌رسد، پاسخگویی به آنها بسیار واجب تر از اعلام تصمیم مدیران ایران ایر به انجام یک پرواز با پرنده تازه وارد به مقصد مشهد مقدس و طواف دادن آن پیرامون حرم مطهر رضوی به نظر می‌رسد!


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰۵
هیچ مشکلی از نظر پرواز خارجی ندارد و ما این آغاز را به فال نیک میگیریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
قابل توجه دلواپسان من خوب نگاه کردم رنگ سیمهای مربوط به سیستم کنترلی اتوپایلوت این هواپیما به رنگ قرمز و آبی هست که نشان دهنده رنگ پرچم استکبار آمریکاست باید این هواپیما سه برابر قیمت از طریق قاچاخ خریداری میشد و گم هم میشد تا این هواپیما می شد یک هواپیمای خوب و درست. مردی منتشر کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
شما کارشناس هواپیمایی هستید؟
behzad
| Canada |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
با سلام
این هواپیما هیچ مشکلی نداشته و اگر دلواپس ها یکم اروم بگیرن به خدا دنبا جای بهتری خواهد شد
ناشناس
| Canada |
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
شاید دلیلش ترس از ایجاد خطر برای این هواپیماست. خطر از جانب کشورهای هار و مزدور...
ناشناس
| Australia |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
تابناک دیگه شورش رو در آوردی هااااا . این چندمین خبر در مورد ایرباس جدید هست که با قصد سیاه نمایی و تشویش اذهان عمومی می زنی .... جانبدار تا کجا ؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
بهزاد جون
اگه حق گفتن دلواپسیه
پس من دلواپسم
شما با فریبکاران خوش باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
مراسم اسقبال حقیقتا مایه آبروریزی بود
یه هواپیما بعد از 37 سال وارد کشور شد، دلواپسان لحظه ای آروم نمیگیرن و هر ساعت شایعه جدیدی براش میسازن. چه میشه کرد...
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
اقا یک مثبت کمه
حامد
| Netherlands |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
تابناک عزیز
ورود شما را به صف دلواپسان به سایر هم دسته هایت تبریک میگویم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
اقا دو مثبت کمه
متاسفم سایت تابناک، فقط بلدید حاشیه سازی کنید.
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
شما و اون سی نفری که لایک کردن خبر رو نخونده نظر دادید
آخرش از دولت دفاع کرده گفته مشکلی نداره
معلومه همشه اینطوری تصمیم میگیرید
م.ر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
افراطیها کارشون همینه...چون .افراطی اند دیگه
داریوش
| United States of America |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
عزیز من مگه تابناک شایعه درست کرده؟؟
این خبر رو خود دولتیها دادند که فقط در پرواز داخلی استفاده میشه.
یک کمی تفکر کنی با خودت چی فکر میکنی؟
برو ببینم اصلا میتونی قرارداد های این هواپیما رو جایی پیدا کنی؟
بعد ناراحت فیش نجومی میشین
همینم بهمون دادن غنیمته... راستی تابناک چرا پیله کردی به این ایرباس.
بعضی ها چشم دیدن چنین خریدهایی را ندارند وفقط دوست دارند جنس قاچاق چینی به کشور وارد بشود
احتمالا کسب مجوز بین المللی هزینه دارد و دلیل ندارد برای تمامی هواپیماهای یک شرکت این مجوز کسب شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
آخه یه چیزی نمی دونی مجبوری حرف بزنی؟؟
احسنت ! اول پرواز های داخلی ، بعد خارجی .
هواپیما ها براساس برد پرواز طبقه بندی میشوند. تا 3000 کیلومتر کوتاه برد هستند و معمولا برای ایران که کشور پهناوری است داخلی محسوب می شود که این ایرباس از این نوع است. 3000 تا 5000 کیلومتر میان برد هستند که معمولا برای پرواز تا برخی از کشورهای اروپایی را شامل میشود و بیش از 5000 کیلومتر که دوربرد هستند و گاهی تا 16 ساعت پرواز ممتد را میتوانند داشته باشند مانند B-747 و B-777 و ایرباس 380 و ایرباس 330 . از این نوع هواپیما ها که قاره پیما هستند برای پروازهای مستقیم به خاور دور و امریکا و استرالیا میتوان بهره گرفت البته از ایران.
حالا این را گیر داده اید. اگر پرواز خارجی بود یک داستان دیگر میساختید. در آن زمان که شرکت هواپیمایی بابک زنجانی هواپیماهای عهد بوق را با کد رجیستر اوکراین و قرقیزستان میاورد مردم را سوار میکرد کجا بودید؟ یک خاصیت دلواپس حرفه ای بودن این است که سرچشمه اراجیف شخص هرگز خشک نمی شود.
طواف هواپیما؟؟؟؟؟؟
نگران نباشيد ونگراني إيجاد نكنيد بگذاريد مردم از نتايج بر جام منتفع بشن فعلا براي ما داخلي يا خارجي بودن اين پروازها فرقي نمي كنه ممنونيم از وزارت راه وشخص وزير ورييس جمهور محترم با دلگرمي كاركنن وبدونن عليرغم هياهوها مردم منصف قدر زحماتشون رو مي دونن ضمنا" در اولين فرصت به سوالات وشبهاتي كه از سر دلسوزي بيان مي شه جواب بدن
مسخره ترین سبهه ای که می توانستید به نقل از دلواپسان مطرح کنید همین بود هواپیمای رجیستر نشده حتی در داخل هم نمی تواند پرواز کند اینهمه بی دانشی و اطهار نظر
شیر پاک خورده اون موقع که توپولف های اشغال رو از روسیه می خریدید چرا صدا از بنی بشری صدایی در نمی آمد؟ می دونی چرا هوا پیما ها مجوز پرواز خارجی ندارند؟ بخاطر این که یک وقت دوستان حوس نکنن اصلحه بارش کنند این ور انور ببرند.
اعلام شد دو ماه اول در پرواز های داخلی و سپس پرواز های خارجی به کار گرفته خواهد شد. دو ماه اول هم برای اینکه دلواپسها یک داستان جدید سر هم نکنند. هرچند که کاسبان تحریم بی کارند و بلاخره یه چیزی از خودشان میبافند.
تا کور شود هر انکه نتواند دید
کشوری که هواپیمای درست حسابی نداشته باشد نمی دانم در رتبه بندی کشور ها جزو جهان چندمی باید بحساب بیاید
حالا بعضی ها که علاقه زیادی به الاغ سواری دارند جیغ و دادشان بلند شده است (یک داعشی هم در فرانسه الاغ سواری می کند )
هیچ مشکلی ندارد ، ولی اگر هم داشت اون وقتی که از هواپیمای مسافربری استفاده غیر مسافر بری ! می کردیم باید به فکر عواقبش می بودیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
اختیار هواپیماهای خودمان را هم نداریم؟ وقتی خریدیم هم باید کسب اجازه کنیم چه چیزی حمل می کنیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
وادادگی تا به کجا!!!
ناشناس
| Canada |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
هیچ کس در دنیا اختیار حمل بین المللی سلاح با هواپیمایی که با ای دی مسافربری پرواز می کنه رو نداره. اول مطالعه کنید بعد ایراد بگیرید
والا قراردادهای شرکت های کوچک هم در دسترس نیست که حالا شما توقع دارین قرارداد ایران ایر و ایرباس در اختیار همگان قرار بگیره! در مورد بقیه سوالاتتون هم نظری ندارم چون کارشناش نیستم.
توصیه میکنم از این به بعد قبل از انتشار خبر نظر چند تا کارشناس واقعی را در هم در متن خبر بگذارین . نه فقط صرف مطرح کردن ابهامات
متاسفانه یک عده ای هستند که الحمدلله نه کاری دارند و نه گرفتاری فقط و فقط برای هر کاری یک حرفی و شایعه ای درست می کنند شکر خدا سالهای گذشته آنقدری خورده اند که احتیاج ندارند مثل ما فکر مخارج روزانه شان باشند تنها ماموریت شان چوب لای چرخ کردن است
این هواپیما فقط تا عید در مسیرهای داخلی پرواز خواهد داشت و بعد از آن به مسیرهای خارجی منتقل می شود چون استفاده از این نوع هواپیماها که نو و گران هستند برای مسیرهای داخلی فاقد توجیه اقتصادی می باشد و برای این مسیر ها باید از هواپیماهای کوچکتر و ارزان تر مثل ATR یا امبرائر برزیلی استفاده نمود چون هنوز ایرلاین های درجه 2 با در اختیار داشتن لگن های 25 ساله نرخ شکنی البته به بهای حذف ایمنی پرواز می کنند و اگر این نوع هواپیما برای مسیر های داخلی استفاده شوند ،قیمت بلیط آن حداقل 500 هزار تومان برای هرساعت پرواز خواهد بود (رفت و برگشت مشهد یک میلیون تومان) که نسبت به قیمت بلیط ایرلاین های درجه 2 غیر ایمن بسیار بالاتر است.
فقط پرواز داخلی تا این هواپیما و 99 تای دیگه کمکی برای انتقال نیرو و تجهیزات به عراق و سوریه نباشه. آره
چرا این وسواسها رو موقع دادن وامهای میلیاردی و خرید دکل نفتی به خرج ندادید؟
باسلام
فقط مواظب باشید که هیچگونه سیستم جاسوسی مخابراتی و راداری و غیره در این هواپیماها بکار نگرفته باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
به خودتون زحمت ندین ، اونا نیازی به شنود ندارن ، یکم باهوش باشین میفهمین که ما از تکنوولوژی هواپیما چیزی نمی دونیم نه ما همه کسانی که بهشون هواپیما میدن ، پس تکنولوژی که یه ماشین رو تو جاده خاموش می کنه برات از راه دور ، پس کاری نداره شنود و ره گیری مابقی وسایل دارای تکنولوژی
ناشناس
| Canada |
۰۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
تراوشات یک ذهن متوهم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
باشه مواظبیم
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
از این صهیونیستها و آمریکایی ها و انگلیسی ها هر چی بگی بر می آد
چرا برخی اینقدر دنبال حواشی و اتلاف توان و انرژی کشور در مباحث و مجادلات بی ثمر هستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
چون مرض دارند.جیبشون پره مشکلی ندارند و وقتشون برای گیر دادن به این و ان ازاده
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
چون اموراتشون از این تنشها میگذره و آرامش یعنی به خطر افتادن منافعشون
این خود شرکت هواپیماییه که تصمیم میگیره هواپیماهاش در چه مسیری پرواز کنند حالا هی خودتون رو به زمین و اسمان بزنید دیگه واقعا حرفهاتون خیلی متاسفانه کم جون شدن حیف جایگاهتون
بر اساس این آیین‌نامه، رجیستر هر هواپیما، بصورت کامل بر «روی بال راست»، «زیر بال چپ»، «دو طرف بدنه» و دو حرف آخر آن در صورت ملکی بودن، «روی دم هواپیما» و «دریچه چرخ جلو» و حرف آخر آن «روی دماغه» هواپیما نوشته می‌شود.
نکته دیگری که در این رابطه میتوان به آن اشاره کرد این است که احتمالا" در قرارداد برای جلوگیری از این شائبه و شایعه که ایران از این هواپیما برای انتقال نیرو و یا تسلیحات به سوریه و لبنان استفاده نکند تهعداتی ایجاد شده
که باید مراعات گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
این یعنی ذلت
خدا از دلال ها نگذرد از شیر مرغ تا جون آدمیزادو در زمان تحریم تو دستشون بود تا هفت جد و آبادشونم بار زدن بازم دست از سر این ملت بر نمیدارن.
به عنوان ساکن اروپا عرض میکنم، این هواپیما از امنترین و راحتترین هواپیماهای مسافربری است و هر زمان بنده مسافر آن بوده ام متاسف شده ام که چرا مردم کشور من نباید از آن بهره ببرند
امیدوارم مسوولینی که آنرا انتخاب کرده اند جزای خیر ببینند و مورد تشویق قرار بگیرند.
از تابناک عزیز هم انتظار میرود براساس اخلاق خبرنگاری نظر حقیر را منتشر کند.
حلا داشته باشدیا دنداشته باشد ما خریدیم چه خوب چه بد خدا کند خوب باشد
جملاتی که به زبان فرانسوی نوشتم منتشر کنید.
خودشون میگن این نوع از هواپیما رو واسه پرواز داخلی گرفتن حالا تابناک میخاد چی بگه من موندم .
از میان صحبت های مسئولین این برداشت میشه که هواپیمای مذکور با توجه به نوع طراحی داخلی برای مسیرهای کوتاه مدت بوده و بقول خودشان یک اتوبوس هوایی است تا یک پرنده دوربرد
"... حروف مخففی که اگر EP باشد، حکایت از آن دارد که آن هواپیما به ایران تعلق دارد..."
Empire of Persia = امپراطوری پارس که البته مدتی به غلط شایع شده بود امپراطوری پهلوی!!
مثل گربه مرتضی علی هر جور ولتون کنن چهار چنگولی میاین پایین ، پرواز داخلی بره یه چیز میگید ، خارجی بره یه چیز دیگه .....
دلیلش عدم پرواز به سوریه است
خداحافظ تابناک
با سلام
شخصی وقت خودش رو صرف نوشتن این متن کرده هیچ معلوماتی درباره حمل و نقل هوایی نداشته
امید است در مطبوعات قلم در دست اهل قلم بیفتد تا به شعور مخاطبان توهین نشود.
سلام. نمیدونم اطلاعاتی که دادید کامل هست یا نه ولی از روش شفاف سازیتون سپاسگذارم. یکی پیدا شد بدون آی دزد آی دزد اطلاعات فنی ارائه داد.
مراسم استقبال =آبروریزی ملی
اصلا معلومه خودت چی نوشتی
چه طور مجوز داشت بیاد ایران ولی مجوز نداره خارج بشه؟
این حرفا چیه آخه؟
بابا یه هواپیما بعد عمری اومد ایران به عده دارن میترکن
بعد از 38 سال با هزاران میلیارد دلار درآمد نفتی دلمان خوش شده به ورود یک هواپیمای خوب از اروپا

همانند انسانهای عصر حجر شده ایم که هواپیما ندیده اند و برایش مراسم می گیرند و خبرنگار و تصویربردار میاید..

حقیقتا موجب شرمساری و تاسف عمیق است...

چرا باید 38 سال با کل دنیا بجنگید که نتیجه اش این فاجعه ملی باشد که با ملت دارای تمدن هزاران ساله از عقب افتاده ترین کشورهای دنیا هم بدتر با ما رفتار کنند...؟!
عزیز دل برادر.
شما انگار مصاحبه آقای پرورش رو نخوندی. ایشون گفته اند که یکی دو ماه اول برای پروازهای داخای استفاده میشه و بعد از آن در پروازهای خارجی هم بکار خواهد رفت.

دلواپس نباش
با توجه به اینکه ایران از هواپیماهای مسافربری برای انتقال سلاح به سوریه استفاده می کند دلیل اصلی ممانعت از پروازهای خارجی به این دلیل است.
همون بهتر که برای مردم و داخل کشور باشه ...
حالا اگه میگفتن برای پروازهای خارجی هم استفاده میشه همین تابناک میگفت چرا خون مسافرین پروازهای خارجی رنگینتر از خون مسافرین داخلی هست؟
واقعا" بعضی ها اصلا"دوست دارند کشور به خاک سیاه بنشیند .عرضه داشتید شماهم یک هواپیما می خریدید.بس کنید این مزخرفات را
من دیگه تابناک نمی خونم.
چند مدتی هست که دارید چهره واقعی خودتان رو نشان می دین.
خداحافظ
حالا که چی بشه؟
اگه میگفتن سفره خارجی میره میگفتین چرا داخلی نمیره!!!!!
چقدر ذوق مرگ اينجاس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
و چقدر هم دق مرگ!
به احتمال قوی در قراردادی که بین ایر باس و دولت ایران شده خروج این هواپیماها به خارج از کشور ممنوع است که مبادا ایران از آنها برای حمل تسلیحات نظامی استفاده کنند چون این نوع از هواپیماها با یکبار سوختگیری میتوانند در مسیرهای طولانی سفر کنند و نیازی به توقف و سوختگیری در فرودگاه کشور دیگری را ندارن که احیانا مورد بازرسی قرار گیرند.
شما خودتون جواب خودتوم رو توي يه خبر ديگه با عنوان مسيرهاي پرواز ايرباس ٣٢١ مشخص شد، داديد
من باورم نمیشه ی عدّه به «خرید» یک دستگاه هواپیما میگن «افتخار ملی». خیلی سنگین این حرف! و البته عده ای که میگن فاجعه، باور کنید واردات تو همه دنیا طبیعیِ و یک سری تولیدات انحصاری برخی کشورهاست و برای الباقی کشورها که علم و یا توانایی تولید محصول رو ندارن، به صرفه ترِ وارد کنند محصول رو... درواقع این یک معامله اس، نه افتخار و نه فاجعه. امّا نوع برخوردی که شامل عکس یادگاری و پایکوبی غیرعادی توام با اشک ذوق باشه، به اون دیگه میشه گفت فاجعه اس...
بابا چندتا از این سوپر 100 سوخوی هم بحرید. این روسوفیل ها دارن خودشونو میکشن.
تابناک از چشمم افتادی

تا کی جنس بنجول چینی رو دلالها تو پاچه ملت کنند ؟

دلواپسان از خدا بترسید

از قیامت بترسید

از حق مردم و کیفیت زندگی مردم رو به لجن کشیدن بترسید
دلواپسا نگران شدن!!! یاد تحریم و دور زدن تحریم بخیر ! یاد کمیسیون پنج درصد فروش نفت بخیر! ..... ویلای لواسان میخریدم با پولش ...حیف شد تحریم را برداشتند !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
حالا گل بریز به پاش
بعد ٥ سال تابناك رو ديگه نميخونم. اين مقاله اگر ترجمه و تو مجله هاي خارجي به چاپ برسه ساعتها ميشه به شما خنديد. هواپيما كه رجيستر شد تا قله قاف هم ميتونه بره. بقيشم به شركت بهره بردار مربوطه. لطفا تو مسائلي كه تخصص نداريد دخالت نكنيد يا حداقل بايه كارشناس مشورت كنيد.خيلي غير حرفه اي و مغرضانه بود.
من فکر میکنم این باعث تحقیر و سرشکستگی ملی که از اومدن یه هواپیمای متوسط اینهمه دولتمردان ما هیجان زده شدن و دوست دارن این هیجان رو به مردم انتقال بدن . افکار دنیا به ما میخنده!!
سلام حالا اگر مسوولان ایران ایر میگفتند این پرواز فعلا درمسیرهای اروپایی وخارجی پرواز خواهد کرد آنوقت میگفتید ای وای برایران ایر چرا مردم خودمان ودرپروازهای داخلی نباید از هواپیماهای مدرن استفاده کرد چرا باید مرفهین بی درد ازاین هواپیما استفاده کنند وبه کشورهای خارجی بروند چرا نباید مردم درپروازهای داخلی ازهواپیما استفاده کنند چرا وچرا وچرا .مردم محترم و مردم دستپاچه صبر کنید هواپیمایی که رجیستر نداشته باشد اصلا نمیتواند از فرانسه به ایران بیاید کمی صبر کنید این هواپیما را درپروازهای خارجی هم خواهید دید ای کاش هرچه را که فکر می کردیم درست است برزبان نمی آوردیم درصنعت هوایی هیچ کاری بدون دریافت استانداردهای بین المللی انجام نمیشود
چى ميگى تابناك مثل اينكه حالت تو هم خوش نيست
حنای دلواپس خواندن این و آن دیگر رنگی ندارد . برجام و اعترافات مسئولین امضای برجام نشان داد چه کلاه بزرگی سر ملت رفت . امروز سخن از آفتاب تابان خواندن برجام طنز تلخی است . این ذوق زدگی هم طبیعی است . چرا که یک مو از خرس هم غنیمت است . بالاخره دم انتخابات چیزی باید برای عرضه باشد که بتوان به بهانه آن رای جمع کرد . طرف ما هم این را فهمیده و می داند کی چه چیزی را به چه مقداری بدهد تا منافعش تامین شود . امروز دلار 4000 تومانی را با هیاهوی هواژیما می خواهند جمع کنند . غافل از آنکه جیب من و امثال من این واقعیت را با صدای بلند اعلام می کند که از قبل خالی تر شده است .
خانم ها و اقايان
هر ساله حدود ٥ ميليارد دلار درامد شركت هاي هواپيمايي خارجي از انتقال مسافران ايراني است
حال اگر ما خودمان ١٠٠ فروند هواپيما داشته باشيم علاوه بر اينكه چيزي در حدود ١٠ درصد بودجه سالانه كشور از كشورمان خارج نميشود بلكه شغل نيز براي پسران و دختران اريايي ايجاد ميشود.
پس لطفا ........................
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
این آمار سالانه ۵ میلیارد دلار از کجا آمده؟ بعلاوه اگر همین پول ها در راه آهن سرمایه گذاری بشود خیلی بیشتر شغل و کار ایجاد می کند ضمن اینکه وابستگی هم خیلی کمتر ایجاد می کند
یعنی چی یاد گرفتید دلواپس دلواپس هرکس دلش برای مملکت نسوزه اگر بگم خاین نیست حداقل ایرانی نیست قطعا کسایی که انتقاد میکنند وبه قول بعضی ها دلواپسند، دلشون برای سربلندی واقتدار ایران میتپه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
جیب واپسند، نه دلواپس
خدا مملکت ما رو از این مدیران "طواف کننده" نجات بده به جای اینکه به فکر حل مشکلات مردم باشن تو فکر طواف دادن هواپیما هستن خداییش کسی که به مسائل ریز و درشت مدیریتی فکر میکنه به ذهنش میرسه هواپیما ببره طواف بده!!!!
تحویل زود هنگام یک فروند هواپیمای ایرباس و شایعه اینکه این هواپیما فقط مجاز به استفاده در پروازهای داخلی ایران است تا حدی شک برانگیز است.
شاید در سیستم الکترونیکی و نرم افزار ناوبری این هواپیما امکان اختلال در پدافند هوایی کشور و سامانه s۳۰۰ تعبیه شده، و یا امکانات جاسوسی و کمک به پهپادهای دور پرواز در آن کار گذشته شده باشد.
لذا عاقلانه خواهد بود که امکان اسب تروا بودن این هواپیما بطور جدی در نظر گرفته شود و با کمک متخصصین (در ایران، چین و روسیه) این موضوع بررسی گردد.
تحویل زود هنگام یک فروند هواپیمای ایرباس و شایعه اینکه این هواپیما فقط مجاز به استفاده در پروازهای داخلی ایران است تا حدی شک برانگیز است.
شاید در سیستم الکترونیکی و نرم افزار ناوبری این هواپیما امکان اختلال در پدافند هوایی کشور و سامانه s۳۰۰ تعبیه شده، و یا امکانات جاسوسی و کمک به پهپادهای دور پرواز در آن کار گذشته شده باشد.
لذا عاقلانه خواهد بود که امکان اسب تروا بودن این هواپیما بطور جدی در نظر گرفته شود و با کمک متخصصین (در ایران، چین و روسیه) این موضوع بررسی گردد.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
واقعا آدم خنده اش میگیره ازاینهمه توهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
اگر هم پیدا بشه کل سیستم هواپیما از کار می افته
فرقی نمی کنه مهم اینکه که با ورود بقیه ایر باس ها دیگه شاهد کشته شدن مردم در اثر سقوط هواپیما نباشیم
عجب نظرات جالبی کیف کردم قابل توجه تابناک درس بگیر
با توجه به اینکه در حال حاضر ایر باس ۳۸۰ جدیدترین ایرباس در بازار است بعید نیست این هواپیمای قدیمی دیگه از رده خارج شده باشد و به همین دلیل اجازه پرواز به اروپا و آمریکا به آن ندهند.
مشخص نیست نویسنده این متن با خودش چند چند است ؟
کامنتا رو خوندم .تابناک من اگه جا شما بودم همین الان دره سایتو تخته میکردم .
با سلام و احترام مسئولان محترم پرواز داخلی را که تعداد بیشتری به آن نیاز دارند ارجح دانستند . دستشان را می بوسم.
اقایان دنبال دنیای بهتر با وجود کد خدا این امر تقریبا غیر ممکنه
من کاری به چپ و راست اصول گرا یا اصلاح طلب ندارم ولی یه چی خیلی اذیتم میکنه واون اینه ما که تو دنیا یه پاپسی یه زنجیر چرخ بهمون اعتماد ندارم نمیدن حالا با هزار بدبختی تونستیم یه هواپیمای نو پیشرفته بخریم کجاش اشکال داره کجاش ننگه کجاش عیبه اگه درهای تجارت دنیا رومون باز بود اختیار انتخاب داشتیم هرچی می خواستیم میدادن بهمون اونوقت جای نقد ومتلک داشت نه ....
واقعا اگر امکان خروج از کشور راداره یک پرواز خارجی انجام بده تا به کل شایعات پایان بده.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس