بازدید 11569
۸
گفت و گوی «تابناک» با نمایندگان مجلس درباره خربد ایرباس؛

حضرتی: متأسفم که بگویم دولت کاملا لال است!/ صادقی: مقابله ها با ورود ایرباس، خیلی سیاسی است

این قراردادها، از قراردادهای بی نظیر در تاریخ کشورها هستند که می توانند 200 تا 220 هواپیما را برای کشور خریداری کنند. روز گذشته نیز آمدن این هواپیما به کشور، نشانه ای از این قرارداد بزرگ بود که نشان می دهد، ما در بخش دیپلماسی و کاهش ایران هراسی موفق عمل کرده ایم؛ یعنی، در وزارت خانه های ما به ویژه در وزارت امور خارجه، فرصت های بسیار غنی و بزرگی در خصوص برجام برای کشور ایجاد کرده اند.
کد خبر: ۶۵۶۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵ 15 January 2017
ماجرای خرید هواپیمای نو برای کشورمان در سفر رئیس جمهور به فرانسه در بهمن ۹۴ آغاز شد. در این سفر، پیش قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس، بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ایرباس به امضا رسید.

به گزارش «تابناک»؛ اما طولانی شدن روند این قرارداد و ورود آنها به کشور، باعث شد تا دولت در مظان شدیدترین انتقادات نسبت به این قرارداد قرار گیرد، به گونه ای که حتی بسیاری از آمدن این پرنده ها به کشور ناامید شده و امضای این قراردادها را در سطح یک تفاهم نامه می دانستند و باور داشتند که این هواپیماها هرگز به ایران تحویل داده نخواهد شد.

برخی نیز موضوع قرارداد هواپیما را به برجام مرتبط کردند و اعتقاد داشتند، برجام هرگز عملی نشده و چنانچه اجرا می شد، باید نشانه آن دیده می شد. آنان یکی از نشانه های اجرای برجام را اجرای قرارداد خرید هواپیما عنوان می کردند، با این حال، اواخر هفته گذشته، یکی از این هواپیماها در باند مهرآباد به زمین نشست.

حال باید دید که ورود این هواپیماها چه تأثیری در سیاست های داخلی خواهد داشت و منتقدان دولت چه برخوردی با این موضوع خواهند داشت. برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که ورود این هواپیما به کشور، نشان از به ثمر نشستن و اجرای برجام دارد. در زیر برخی از نظریات نمایندگان را می خوانید.

بهرام پارسایی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: برخی تا همین چند روز پیش ادعا می کردند که قرارداد با شرکت های هواپیمایی بزرگ دنیا، قرارداد نیست و تنها یک تفاهم نامه است، و قرار نیست هرگز عملیاتی شود، ولی دیدیم که این قرارداد عملیاتی شد و تحریم هواپیمایی ما پس از حدود 40 سال، برداشته شد.

این نماینده مجلس گفت: جالب است که بدانید تحریم هواپیمایی ایران مختص برجام نیست و قبل از آن نیز وجود داشت و به نوعی حتی فراتر از برجام نیز رفت؛ اما باعث و بانی برداشته شدن این تحریم ها برجام بود که نشان داد، برجام تنها روی کاغذ نیست و عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: هر که دلسوز نظام و مردم است، باید کمک کند تا برجام ـ که مورد تأیید رهبری است ـ به نفع مردم از آن استفاده شود. ورود هواپیماهای نو به کشور، تنها بخشی از این ماجراست و باید گفت، این کار در آینده باعث ایجاد اشتغال زایی بسیار گسترده ای در کشور شده و باعث می شود، اشتیاق گردشگران برای ورود به کشور افزایش یابد و در کل به نفع اقتصاد کشور است.

وی گفت: بنابراین از هر جهت این موضوع می تواند قابل دفاع باشد، مگر آنکه کسی بخواهد مغرضانه با این وضعیت برخورد کند، در غیر این صورت، عقل سلیم می داند که ورود این هواپیماها به کشور به نفع مردم است و امیدواریم این گامی که در خصوص ایرلاین ها در کشور برداشته شده است، ادامه داشته باشد و تنها مختص به هواپیما نشود و بتوانیم در سایر قسمت های حمل و نقل از جمله حمل و نقل ریلی نیز رشد یابیم.

محمود صادقی در گفت و گو با تابناک در این باره اظهار داشت: متأسفانه گاهی نگاه ها به کارهایی که دوخته می شود که سیاسی است. ورود این هواپیما به کشور به گونه ای نمادین، نشان از این دارد که برجام در حال ثمر دادن است و امروز در سایه همین برجام بود که توانستیم پس از چهار دهه هواپیمای نو وارد کشور کنیم.

وی گفت: این کار نشان می دهد که برجام اجرا شده و کسانی که مدعی ارزش ها هستند، حداقل کمی منصفانه قضاوت کنند، مقابله با این کار به نظر خیلی سیاسی است و این افراد حداقل این میزان را عمل نکنند و تمایلات جناحی خود را قدری با تأمل بیشتری دنبال کنند.

وی افزود: قرار است این قراردادی که انجام شده، ده ساله اجرا شود و تعهد واردات صورت نگیرد و همچنین افزایش توان کارشناسی در قسمت ناوبری و همچنین توسعه زیرساخت ها نیز در این دوره در کشور صورت پذیرد.

الیاس حضرتی دیگر نماینده ای بود که در خصوص این موضوع اظهارنظر کرده و در گفت و گوی خود در خصوص این موضوع اظهار داشت: برجام از زمانی که تصویب شد، آثار و دستاوردهای فوق العاده ای برای کشور داشته است.

وی گفت: البته هنوز ما اول راهیم و تنها بخشی از آن اجرا شده است و هنوز بخشی از آن نیز توسط نقص پیمان آمریکایی ها در خصوص بانک های بزرگ وجود دارد؛ اما به غیر از مسائل بانکی در سایر بخش ها به ویژه در موضوع بنادر و کشتیرانی تمام بیمه ها و حمل و نقل دریایی، خرید کشتی و یدک کش و سایر قسمت ها به صورت صد در صد اجرا می شود و تحریم ها کامل لغو شده است.

این نماینده مجلس یادآور شد: کشتیرانی کشور نیز با ظرفیت کامل امکان فعالیت را داراست، و بسیاری از واردات و صادرات و حمل ونقل های ما نیز از این طریق انجام می شود. در بخش هوایی نیز فردای تمدید قانون ایسا به صورت سمبلیک قرارداد بویینگ امضا شد که خط بطلانی بود بر مصوبات کنگره آمریکا.

وی گفت: این قراردادها، از قراردادهای بی نظیر در تاریخ کشورها هستند که می توانند 200 تا 220 هواپیما را برای کشور خریداری کنند. روز گذشته نیز آمدن این هواپیما به کشور، نشانه ای از این قرارداد بزرگ بود که نشان می دهد، ما در بخش دیپلماسی و کاهش ایران هراسی موفق عمل کرده ایم.
این نشان می دهد، در وزارت خانه های ما به خصوص در وزارت امور خارجه فرصت های بسیار غنی و بزرگی در خصوص برجام برای کشور ایجاد کرده اند؛ اما من متأسفم که دولت در این زمینه کاملا لال است.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز برجام نبود، ما مصیبت های شدیدی در حوزه اقتصاد داشتیم. ما هنوز در خصوص ایجاد امنیت برای سرمایه گذاری های خارجی توفیق چندانی نداشتیم و با وجود تلاش هایی که می شود، دولت هنوز موفق به ایجاد اعتماد بین سرمایه گذارها نشده است.

این نماینده یادآور شد: اگر برجام نبود، ما در حال سقوط آزاد به سمت نابودی بودیم و موضوع ایران هراسی همچنان در دنیا ادامه می یافت؛ اما با تدابیر رهبری و مقاومت ملت ایران، توانستیم این راه را هموار کنیم.




سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۸
صرف نظر از شعار و ادعا پشت تریبونی حداقل نوسازی ناوگان حمل ونقل کشور تلفات کمتر است باید دید کدامیک از مدیران کشور برایشان مهم است آنها مورد توجه قرار گیرند.
امروزوزیرنفت اعلام ک رده مایک لیتر نفت سیاه بر روی اب نداریم یعنی الحمدالله تمامنفت ایران بفروس میرود اینیعنی موفقیت برجام ونیازی به دور زدن افرادی مثل زنجانی نداریم
خدا کنه بعد از این همه ذلت لااقل بهتون هواپیما بدن. اولین هواپیما که مرجوعی کشور اسپانیا به فرانسه بود که دادن بهتون. اگه راه خداوند و عزت طلبی رو طی میکردین و بیشتر از اینها به وطن خیانت نمیکردین بهتر از این هواپیمای خراب گیرتون می آمد
درود بر روحانی و نمایندگان واقعی مردم
شما نماینده که برای شما متاسفم بااین گفتارت .گفته اید. مادرحال سقوط آزاد به سمت نابودی بودیم .شما بااین طرزتفکر لایق نمایندیگی مجلس رانداری چون یک نماینده وقتی وارد مجلس شد نماینده یک منطقه نیست نماد قانون گذاریست
این شو و جشنی که بخاطر خرید تنها یک فروند هواپیما انجام شد کاملا سیاسی بود و میخواست به مردم تلقین کند که برجام به سرانجام رسید
يكي نيس بگه ورود ايرباس سياسيه يا مقابله بااون؟
تدبیر!!!؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان