بازدید 31967
خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داد؛

افشاگری در مورد اقدام روسیه برای حمایت از استقلال کردهای سوریه / آیا روسیه در حال قربانی کردن منافع اساسی و حیاتی ایران در سوریه است؟

روسیه در حال مذاکره و برگزاری جلساتی با چهره ها و مقامات تأثیرگذار کرد در سوریه است و همچنین به عنوان ضامنی در مذاکرات آنها با دولت سوریه در راستای استقلال و فدرالیسم آنها عمل می کند. یکی از سیاستمداران کرد، جزئیاتی از این اقدام و مذاکرات روسیه را که در یک پایگاه هوایی در سوریه صورت می گیرد، در اختیار خبرگزاری اسپوتنیک قرار داده است.
کد خبر: ۶۵۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷ 14 January 2017
روسیه در حال مذاکره و برگزاری جلساتی با چهره ها و مقامات تأثیرگذار کرد در سوریه است و همچنین به عنوان ضامنی در مذاکرات آنها با دولت سوریه در راستای استقلال و فدرالیسم آنها عمل می کند. یکی از سیاستمداران کرد، جزئیاتی از این اقدام و مذاکرات روسیه را که در یک پایگاه هوایی در سوریه صورت می گیرد، در اختیار خبرگزاری اسپوتنیک قرار داده است.

به گزارش «تابناک» در پایان ماه دسامبر سال 2016 میلادی، روسیه 24 تن از احزاب کرد سوریه را از جمله اعضای حزب دموکرات خلق کرد (PYD) و شورای ملی کردستان (ENKS) برای انجام مذاکراتی در پایگاه هوایی این کشور در لاذقیه دعوت کرد. موضوع این دعوت، حمایت از کردها برای حضور در مذاکرات آستانه بوده است.

فرید سدون، یکی از سیاستمداران کرد در این باره گفته است، اکنون روسیه به عنوان حامی و ضمانت کننده مذاکره میان نیروهای کرد و دولت سوریه در راستای خودمختاری و فدرالیسم عمل می کند. وی بیان کرده، از شهر قامیشلی که در مرز سوریه و ترکیه قرار دارد، به دمشق آمده تا در مورد ساز و کارها و سیستم فدراتیو مورد نظر کردها بحث و تبادل نظر کنند.

افشاگری در مورد اقدام روسیه برای حمایت از استقلال کردهای سوریه / آیا روسیه در حال قربانی کردن منافع اساسی و حیاتی ایران در سوریه است؟

وی به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است: چند روز قبل، نمایندگان روسیه به قامیشلی که در آن نیروهای کرد بر سر این موضوع در حال مذاکره بوده اند، آمده و درخواست کرده اند که این مذاکرات را در سطح بالاتری و با دیدار با سیاستمداران ارشد دولت سوریه صورت دهند. وی اضافه کرده است که روسیه نمایندگان کرد را به پایگاه هوایی خود در لاذقیه نیز دعوت کرده و آنها این دعوت را پذیرفته اند.

وی بیان کرده که اکنون به همراه دو تن دیگر از سیاستمداران کرد به دمشق آمده است تا بحث هایی در خصوص مسأله فدرالیسم و خودمختاری کردها در سوریه را با دولت این کشور داشته باشند و مقدمات و مسیر آینده برای مذاکرات بیشتر میان نمایندگان PYD و ENKS را فراهم کنند.

وی همچنین بیان کرده است، در دو روز آینده، برنامه سفر این نمایندگان کرد به پایگاه هوایی لاذقیه برنامه ریزی شده است تا با روس ها در مورد مذاکرات با دولت سوریه بحث کرده و مجددا به دمشق باز گردند تا با دولت ادامه مذاکرات را انجام دهند. دستور کار آنها تعیین ساز و کارهایی برای ایجاد یک سیستم فدرال در سوریه است؛ اما وی تأکید کرده که این موضوع (فدرالیسم) قرار نیست در کل خاک سوریه دنبال شود و تنها مربوط به قلمروهای تحت اختیار کردها و مناطق کردنشین سوریه است.

نمایندگان کرد تأکید و تأیید کرده اند که روسیه به عنوان ضامن و تضمین کننده مذاکرات کردها برای فدرالیسم با دولت بشار اسد است. فرید سدون بیان کرده: ما به این خاطر تصمیم به مذاکره گرفتیم که روسیه با صدایی رسا خود را ضامن مذاکرات ما در این راستا معرفی نموده است. وی بیان کرده که دولت سوریه تمایلی به اعطای خودمختاری به کردها ندارد؛ اما روسیه از نفوذ خود بر دولت سوریه در این راستا استفاده می کند.

وی گفته است: روس ها به مقامات کرد تأکید کرده اند که ما درخواست های خود را اعلام کنیم و آنها این موضوعات را با دولت سوریه در میان خواهند گذاشت.

به گزارش «تابناک»؛ آنچه به نظر می رسد این است، روسیه در حالی که مذاکرات آستانه قرار است تا حدود ده روز دیگر (طبق اعلام قبلی) در قزاقستان برگزار شود، برگ برنده ای را در اختیار نیروهای کرد قرار می دهد که به آنها عملا چراغ سبز و مجوز لازم برای دریافت خودمختاری در سوریه را خواهد داد.

این موضوع به نظر هم با منافع اصلی ترکیه در سوریه منافات دارد (اردوغان بارها اعلام کرده که از شکل گیری مناطق خودمختار در مرزهای ترکیه با سوریه جلوگیری خواهد کرد) و هم منجر به تضعیف اختیارات و قدرت مانور دولت سوریه در مذاکرات خواهد شد که مستقیم با منافع ایران نیز در ارتباط است.

اگر گفته های این سیاستمدار کرد درست باشد باید گفت که روسیه به سرعت در پی آن است که شرایط سوریه را با هر وسیله ای به نفع وضعیت خود به ثبات برساند و در این راستا ابایی از قربانی کردن اهداف و منافع متحدان خود در سوریه نیز ندارد. ضمن آنکه هیچ بعید به نظر نمی رسد که این مذاکرات برای اعطای خودمختاری به کردها بهانه و قدم اولی باشد برای در هم ریختن یکپارچگی کلی سوریه و دادن امتیاز مشابه به گروه های معارض دیگر در سوریه.

همچنین احتمال دارد که روسیه با این اقدام، یعنی با چراغ سبز نشان دادن به معارضان تحت هدایت و کنترل ترکیه، معامله ای با ترکیه و اردوغان در راستای اعطای خودمختاری به کردها نیز بکند که این عملا به معنی از دست رفتن کامل یکپارچگی سیاسی و قلمرو در کشور سوریه است.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷۸
انتشار یافته: ۱۴
با سلام. زیبنده تر است که نام نویسنده در مواردی که سخن از منافع در سطح ملی یک کشور است در پایین نوشته ذکر شود. چرا نوشته ای بی نام و نشان سعی در جهت دهی به افکار عمومی به نام منافع ملی دارد؟ چرا به عنوان مثال منافع ایران را در ضدیت با احقاق حقوق کردها در دیگر کشورهای منطقه نشان می دهید؟ برادر یا خواهر هموطن اگر من را شریک در ادره ایران میدیدی ویا برنامه ای را که برای آینده ایران در نظر داری من را هم شامل می شد، دستیابی همزبانان من را به حقوق خود در دیگر کشورها تهدید امنیتی برای وطن مشترکمان نمیدیدی. خاورمیانه ما گامی به آنسوی تفکر صفوی- عثمانی و شیوه اندیشیدن رضاشاهی و آتاتورکی به تاریخ پردرد خویش بدهکار است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
اگر تجزیه کشور و خودمختاری اقوام مختلف کار منظقی ای بود خود کشورهای پیشرفته اینکارو انجام میدادن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
ناشناس ۱۵:۰۱ خود کشورهای پیشرفته در مواقعی که اختلافشان حل نشده اینکار را انجام دادند برای نمونه بالکان و شوروی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
دوست عزیز مشکل در دستیابی عده ای به حقوق خود در کشوری دیگر نیست مشکل این است که این عده دارند بر اساس برنامه ای که اسرائیل برای منطقه چیده حرکت می نمایند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
چرا فکر میکنی استقلال و سهم خواهی از تمامیت ارضی یک کشور جنگ زده حق کرد هاست؟؟؟
مرگ بر روسیه
مرگ بر ترکیه
این روسای بی شرف باز شروع کردن
خداییش کی شما سراغ دارید روسها در دقیقه 90 پشت ایران رو خالی نکرده اند؟
دیدید که روسیه دور زدتان.
زمانی رئیس جمهور یک کشور قبل از رئیس جمهور بره سراغ یک شخص دیگه یعنی این که می خواهد در آن کشور تفرقه بیندازد یا این که قوانین اون کشور را قبول نداره.
پوتین در سفر به ایران چه کار کرد؟ یادتونه
هییییییییییچ وقت روسیه قابل اعتماد نبود...کیه بفهمه
اون از کریمه...اینم از روسیه
مردم خيلي وقته به دولتمردان هشدار داده اند كه به روسيه نبايد اعتماد كرد نهايتا از پشت خنجر خواهيم خورد
کاری که آمریکا در پی آن در سوریه بود موفق نشد با دست روسیه انجام می دهد بعد نوبت ایران و ترکیه و عراق برای پیوستن این مناطق به همدیگر بعنوان وکشور جدید
اصلا سوریه چه ربطی به ما دارد؟ بگذارید کردها هم اعلام استقلال بکنند. این موضوع هیچ ربطی به ما (ایران) ندارد.
خوابیدید یا بیدارید؟ چه زود یادتان رفت ترکمانچای ها و لیاخوف ها را، این همان شوروی است که نیمی از خاکمان را از کشور جدا کرد، به چه دل بسته اید؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان