بازدید 55626
روايتي ناگفته از دفاع مقدس؛

حالات روحي صدام در زمان جنگ تحميلي از زبان شاه حسين اردني

صدام با افتخار به من گفت : من (صدام) به کمک هيچ کشور عربي براي فتح ايران نياز ندارم، روح سعد بن ابي وقاص در من حلول کرده است و بار ديگر، با اقتدار شکستي تاريخ‌ساز را عليه فارس‌ها آغاز خواهم کرد... صدام پس از حمله به کويت به او گفته بود که به اين دليل از پوشيدن لباس نظامي پس از فتح کويت خودداري کرده که در جنگ با اين کشور، مردي را در برابر خود نمي‌بيند و آنچه باعث شد، او لباس نظامي در جنگ برابر ايران بپوشد، اين بود که با مرداني بسيار آهنين و جنگي رودرو بودم.
کد خبر: ۶۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۰ 24 September 2009
صفحات گوناگون حماسه دفاع مقدس ايران، آکنده از برگ‌هاي زريني است از حماسه دلاوري‌هاي رزمندگانی که دشمن را در هشت سال مقاومت و ايثار، همواره به انفعال افکنده و آنان را وادار کردند تا به درماندگي خود اعتراف نمايند.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، با سقوط خفت بار صدام و افشاي هزاران زاويه پنهان و آشکار رخدادهاي جنگ تحميلي، آنچه امروز ديده مي‌شود و در برابر چشم جهانيان قرار گرفته است، اقرار دشمنان به توانايي‌هاي مردان مردي است که دوره‌هاي عالي جنگ را پشت سر نگذاشته، همه پيش‌بيني‌ها و محاسبات دشمنان را باطل کرده و حماسه‌اي سترگ از خود و ملتي سرافراز به جاي گذاشتند.

دکتر «الجنابي»، محقق عراقي در گفت‌وگو با «تابناک»، بخش‌هاي ناگفته و جديدي از واقعيات جنگ تحميلي هشت ساله صدام علیه ایران را بيان کرد.



«الجنابی» در آغاز این گفت‌وگو اظهار داشت: شاه حسين اردني، همواره در تلاش بود، پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، خود را در کنار رژيم بعثي صدام قرار دهد. او که پيش از انقلاب اسلامي از شاه ايران کمک‌هاي نقدي و غير نقدي دريافت مي‌کرد، در آن شرایط براي اداره امور کشور خود، دست نياز به سوي صدام دراز کرد.

حسين اردني که در ادبيات مردم منطقه خاورميانه به حسين دوره‌گرد شهره بود، در جنگ تحميلي همواره تلاش مي‌کرد خود را در صحنه‌هاي گوناگون از جنگ تحميلي در کنار صدام  قرار دهد و به اين وسيله، اتحاد خود و اعراب را با صدام به نمايش گذارد.

تصوير معروف کشيدن توپ توسط وي و صدام عليه مواضع رزمندگان و شهرهاي بي‌دفاع ايران، يادآور يکي از اين خوش‌خدمتي‌ها در برابر صدام و دلار‌هاي نفتي عراق بود.

وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: شاه حسين که به صورت ذليلانه‌اي درگذشت و پس از تحمل سرطاني شديد، در يک شب کودتا، فرزندش عبدالله را جانشين برادر خود کرد، دستخط‌هاي محرمانه‌اي دارد که برخي از آنها، گوياي استيصال صدام، ارتجاع عرب منطقه و استکبار جهاني در رويارويي با ایران در سال‌هاي جنگ تحميلي است.

او برخي از اين دستخط‌ها را براي صدام خوانده بود و صدام نيز در يادداشت‌هاي روزانه خود که منشي‌هايش برايش تهيه مي‌کردند، به اين خاطرات اعتراف نموده است.

به گفته الجنابی، شاه حسين در بيان آغاز جنگ تحميلي مي‌گويد، صدام با افتخار، تلفني به من گفت: «من (صدام) به کمک هيچ کشور عربي براي فتح ايران نياز ندارم».

او به حسين اردني گفته بود: روح سعد بن ابي وقاص در من حلول کرده است و بار ديگر، با اقتدار شکستي تاريخ‌ساز را عليه فارس‌ها آغاز خواهم کرد.

این پژوهشگر عراقی در ادامه افزود: حسين اردني همچنین  يادآور شده است که صدام از هر گونه توهين به ملت بزرگ ايران دوري نمي‌کرد و همواره در ديدارهايش با وي و سران خود فروخته عرب به اين مسايل اشاره مي‌کرد.

در بخش‌هاي ديگري از اين ناگفته‌هاي دوران جنگ تحميلي، وي نقل مي‌کند که، صدام پس از روبه‌رو شدن با نيروهاي ايراني در آغاز جنگ تحميلي از مقاومت سنگين آنها در تعجب بوده و در نخستين ديداري که صدام با پادشاه اردن در بغداد داشته است، به حسين اردني گفته است،"  در محاسباتش دچار اشتباه شده، اما مي‌کوشد آنها را رفع کند".

وي با اشاره به اين که صدام از ضربات کوبنده نيروي هوايي ايران، دچار شگفتي شده، صدام را چهار هفته پس از آغاز جنگ بسيار ملتهب و نگران ديده است.

پادشاه وقت اردن در بخش دیگری از خاطراتش گفته است: اين وضعيت صدام با يک سال پس از جنگ تحميلي و با آغاز حملات ايراني‌ها بيشتر شد، به گونه‌اي که در این مدت، بيش از 65 درصد نيروي هوايي عراق نابود شده و در نبرد در دريا، توان عراق کاملا از بين رفته بود. همچنين صادرات نفت اين کشور، دچار مشکل شديدی بود و او از من خواست که بندر عقبه اردن را براي صادرات نفت و واردات سلاح و کالا به عراق در اختيار حکومت وي گذارم.

حسين اردني در بيان حالات صدام در جريان عمليات کربلاي 5 مي‌نويسد: هجوم ايراني‌ها براي گرفتن بصره، صدام را به شدت پريشان کرده بود، به گونه‌اي که او براي نخستين بار پس از آغاز جنگ تحميلي از عراق بيرون رفت و چند ساعتي را در نشست اضطراري سران عرب که براي اين عمليات تشکيل شده بود، در «فاس» مراکش گذراند. در اين باره بايد گفت، اضطراب وي به اندازه‌اي بود که من و حسني مبارک، به ديدارش در بغداد رفتيم؛ او شکست سنگيني در کنار شهر بصره خورده بود.

صدام به ما گفت که خود براي کنترل عمليات به بصره رفته است. ايراني‌ها به اندازه‌اي سريع عمل کرده بودند که همه خطوط پدافندي شکسته شده بود. او در آنجا مجبور به اين اعتراف شده بود که اکنون نه تنها گلوي حکومتش بلکه گلوي حکومت بسياري از کشورهاي عربي به دست ايرانيان به شدت فشرده شده است.

الجنابی به نقل از شاه حسین می‌گوید: در آنجا حسنی مبارک از وعده ارسال سلاح و نيرو و کمک‌هاي نظامي ارتش مصر در عمل به صدام خبر داد و من نيز سه گردان پشتيباني را به همراه مهمات کافي در اختيار ارتش عراق گذاشتم و اينها همه در حالي بود که خود شاه حسين نيز به آن اعتراف و آن را به صدام گوشزد مي‌کند که نگران پيروز‌ي‌هاي ايرانيان است.

وی افزود: و به اين ترتيب، صدام از همراهي شاه حسين بسيار سپاسگزاري و از اين که اردن با همه امکانات در کنار او و حکومتش است، قدرداني مي‌کند و مي‌گويد که پس از جنگ جبران خواهد کرد و ادامه داده بود که به نظر من، از هر گونه سلاحي براي پيشروي به ايرانيان بهره برده است. به علاوه حسين اردني با کوله‌باري از نوکري استعمار اين جهان را ترک کرد.

نکته ديگر آن که صدام، خصوصي به او گفته بود ايرانيان مرگ را همچون آهن‌هاي ذوب شده در دستان خود نرم مي‌کنند و با چشم پوشي از جان خود، آگاهانه به استقبال مرگ رفته و مواضع ما را مورد تهاجم قرار مي‌دهند.

به اين ترتيب، پايان جنگ براي صدام به قول شاه حسين يک تولد دوباره بوده که وي را با آرامش بر حکومت خونريزش مستولي کرده است.



دکتر الجنابي مي‌افزايد: اسناد بسيار بي‌شماري از خيانت‌هاي شاه حسين به ملت عراق و همکاري وي با صدام و جنايت عليه ايران اسلامي موجود است که بسياري از آنها در کتابخانه ملي و سلطنتي اردن و در آرشيو سلطنتي اين کشور موجود است. وي خيانت را تا به آنجا رسانده بود که زمينه انتقال منافقين از خاک اردن را فراهم کرده بود.

گفتني است، صدام براي نخستين بار پس از حمله به کويت تلفني به شاه حسين گفته بود که به اين دليل پوشيدن لباس نظامي پس از فتح کويت خودداري کرده که در جنگ با اين کشور، مردي را در برابر خود نمي‌بيند و آنچه باعث شد، او لباس نظامي در جنگ برابر ايران بپوشد، اين بود که وي با مرداني بسيار آهنين و جنگي رودرو بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۰
خدا لعنت کنه صدام و همه کسانی رو که به او در جنگ علیه ایران کمک رساندند. فقط شاهکان اردنی ومصری نبودند که به او کمک میدادند. همین خاندان شاهکان عربستانی و اماراتی و کویتی بزرگترین تامین کنندگان مالی جنگ صدام علیه ایران بودند. این پادوها و نوکران آمریکا و امپریالیسم غرب باید در آینده تاوان جنایتهاشون رو پس بدهند.
درود بر ارواح طيبه شهيدان و ايثار جانبازان و بر مردم غيوري كه تا پاي جانشان در دفاع از اين مرز و بوم از هيچ چيز دريغ ننمودند - كه الحق و النصاف صاحبان اصلي اين نظام آنناند كه بدون هيچ چشم داشتي از همه چيز دنيوي خود گذشتند -
و ننگ بر آناني كه از خيل اين عزيزان هميشه جاويد باز ماندن و در پناه خون ريخته شده شهيدان و ايثار آنان خود را صاحب مردم و جمهوري اسلامي ايران مي دانند .
این مقاله رو در جواب برنامه bbc گذاشتین؟
همه این رو می دونیم که صدام دیوانه بود ولی bbc جنبه های جدیدی رو بررسی کرد که خیلی مهم بود!
کجایند مردان بی ادعا؟شهدای عزیز خیلی دلتنگیم.
شما فکر میکنید تنها اردن به عراق کمک کرد.همین لبنان و سوریه و عربستان و عمارات طرفداری نکردند ؟
اینها همه اگه کمک مالی و نظامی نکردند حداقل تشویق میکردن.همین عربستان وهابی مگه اون همه زایر خانه خدا رو شهید نکرد.همین دوست عزیزمون جناب آقای چاوز مگه رفیق گرمابه و گلستان صدام نبود.حتی زحمت نکشید یه بار این تهاجم وحشیانه رو محکوم کنه.
ولی من نمیدونم کی باید از خواب غفل
بیدار بشیم .
یه مومن مگه باید چند بار از یه سوراخ نیش بخوره؟
سلام
چرا اخبار سفر رئيس جمهور به نيويورك را رو سايت نذاشتين.يعني موضوعش بي اهميته يا شما خبرگزاريتون جهت داره!؟
فکر کنم در جایی که الان این دو تا ملعون هستند بهشون خیلی خوش میگذره.
من یه جوان سوسول قرتی هستم به زعم سرلشگر ..............
اما وجدان هم دارم و می دونم تا آخر عمر مدیون خون کسانی هستم که برای این وطن کشته شدند از همون سرباز هخامنشی گرفته تا همین شهدای هشت دفاع مقدس
جان فدای وطنم خاک ایران کفنم
برام هم مهم نیست نظر من رو منعکس کنید یا نه
خدا رحمت كند روح بزرگ امام را كه راه مقاومت و شهادت را به ملت ايران نشان داد و خدا طول عمر بدهد به رهبر فرزانه ، فرمانده كل قوا كه ارتش ايران اسلامي را چنان قوي ساخته كه همة اينها را به دريوزگي امريكا كشانده است
لعنت ابدي خدا بر مزدوران عرب
درود بر شهيدان سرزمين پاك ايران
از باكري ها تا اعرابي ها
چرا نظراتی رو که به مذاقتون خوش نمیاد نمیذارین؟
فرق شما با کیهان چیه؟
مگه اخبار رئیس جمهور چیز خاصی داره؟رئیس جمهور رفت نصیحت کرد دنبا اعتنا نکرد و برگشت این تمام داستان سفر بود.اینطور نیست؟
خیلی ها سرطان می گیرند و می میمیرندو خیلی ها هم دارند این بیماری برای همه هست چه آدم خوب و جه بد بهتر بود از زبان دیپلماسی کمک میگرفتی و تفسیر میکردی
ادعای یکی از خوانندگان محترم مطلب در خصوص کمک سوریه به صدام در زمان جنگ حاکی از ناآگاهی و دانش کم وی از تحولات سیاسی منطقه در 8 سال دفاع مقدس دارد. امید است نسل جوان ما با آگاهی و دانش بالا به تحلیل واقعیت های جنگ بپردازند. ضمن تشکر از تابناک بابت انتشار این گونه مطالب، انتظار می رود با گذشت بیش از 20 سال از پایان جنگ واقعیت ها و زوایای پنهان جنگ تا آنجا که مصلحت نظام اقتضا می کند برای نسل جوان کشور که جنگ را از نزدیک لمس نکرده اند بیان شود.
صدام به سزایش رسید و میرسد چون خداوند در کمین ظالمین است
مقاله ی خوبی بود. ممنون لطفا مطالب بیشتری در این مورد بنویسید. خدا قوت
عبدالله جانشین حسین اردنی ملعون هم همان شیوه قبل را ادامه می دهد .جای آن دارد که ما هم گوشمالی خوبی را برای این مردک ترتیب بدهیم
با سلام
يادش بخير آن صميت و خلوص نخبگان جنگي كه با شهادتشان ثلمه اي به انقلاب وارد شد
دوران دفاع مقدس مانند رویا ست ما دیده ایم بسیاری روح های بلندی را که در بدنهای نحیف انسانی ملتهبانه آرزوی پرواز داشتند و با عقل و درایت در راه دفاع از میهن و شرف و عزت خود غیرتمندانه ایستادند و هنوز ایران مملو از چنین روح های بلندی است خاک بر سر آنانی که به جای پرورش چنین گلهای آسمانی در صدد ساختن نوکرانی چشم و گوش بسته اند تا چند صباحی بر گرده این سوار سواری کنند
دیده ام بسیجی روشنفکری را که در وصیتنامه اش ملتمسانه از خانواده خود می خواهد که به رخ مردم نکشید که او برای آنان شهید شد من فقط برای خدا رفتم فقط برای خدا
و سیه فکر آنانی که این شاه بیت موفقیت را از دست داده اند و همه را نوکران و بندگان درگاه خود می خواهند
ای ایران سربلند و ای انسانهای فرهیخته و دانشمند همیشه پایدار و با افتخار خواهی ماند
نه مستبدین ریا کار می توانند تو را از پای درآورند و نه استکبار یان خارجی که در عین تعاما با دنیا می توانی آزادی و استقلال مردمانت را استمرار بخشی
درود بر شهیدان بزرگ و گمنام و مظلوم
دست شیوخ فاسد عرب تا مرفق به خون پاک ترین جوتنان ما آغشته است آنها مکافات خیانت ها و رذالت های خود را ندیدند موجوداتی که باید آنها را له کرد کرمهای کثیفی که تعفن آنها مشام آدمی را می آزارد
لعنت بر صدام گور به گور بی شرف و درود بر ایرانیانی که جان خود را فدای خاک وطن کرده اند
واقعا در کویت یک حسین فهمیده نداشتند ؟؟؟؟
درود بر رزمندگان ایران زمین ، مرگ بر دیکتاتورها.
به این جوانی که گفنه من سوسول و .. ولی وطنم را دوست دارم- بگویم که حب الوطن من الایمان اگر کمی خداوند به من و تو بصیرت هم بدهد حقایق را به زیبایی می بینیم
لطفا بیشتر به بررسی دشمنان امروز ملت ما بپردازید
لعنت بر صدام . ولی یادمان باشد که به قول امام , صدام یک مترسک بود و بس . باید یادمان باشد که ایجاد یک جنگ فرسایشی کار آمریکایی ها و انگلیسا بود. با یادمان باشد که بزرگترین سود به جیب آنها رفت.باید یادمان باشد که خباست انگلیس و آمریکا تمامی ندارد البته تا وقتی ما ضعیف باشیم.
حواسمان باشد که آنها برای حال حاظر ما هم برنامه دارند.
خدا شهدای بی نظیر ما را بیامرزد.
تا آخر عمر مدیون خون کسانی هستم که برای این وطن کشته شدند
یاد رزمنده گان واقعی و مدافعان ایران کهن گرامی . بسیجی واقعی همت بود و باکری
کجایید ای شهیدان خدایی- بلا جویان دشت کربلایی-
روز قدس وقتی شعار جمهوری ایرانی را شنیدم، ناخواگاه به یاد شعری افتادم که در محل مزار شهدای هویزه دیده بودم و بغضم گرفت: پس کجا بودید وقتی جنگ بود عرصه بر شیران عالم تنگ بود؟!
تا عبرتی بشد برای بعضی ها اما اما حیف ....
وطن پرنده پر در خون....
آقا راستی کسی الان می دونه که صدام کجاست و چیکار می کنه؟! با دیدن این عکس ها بازهم یک بار دیگه تفاوت چهره ی او با بدل محاکمه شده ش روشن تر شد!
ما که نفهمیدیم که این سخنان از چه کسی بود؟ تحصیلاتش در چه زمینه ای بوده ؟ پیشینه شغلی اش چیست؟ منابع اطلاعاتش کجاست؟
شما تنها به نوشتن یک اسم بسنده کرده اید!این شیوه غیر مستند وغیر حرفه ای است.
چرا غرامت و خسارت جنگ 8ساله در هیچ جائی توسط دولت ایران مطرح نمیشود؟!
تاریخ و تجربه درس عبرت برای زمان حال است . ظلم و ستم و حمله به انسان ها را از جانب صدام حسین مشاهده کردیم و عاقبت را هم دیدیم امیدوارم ما هم عبرت بگیریم.
همیشه شیعه مظلوم بوده و است تا خود آقا بیایید
با سلام و درود بي پايان برتمامي شهداي جنگ تحميلي و برامام شهيدان بنده به عنوان يك فرزند شهيد به خود مي بالم كه پدرم در اين راه پر افتخار و پر بهجت به فيض عظماي شهادت رسيده است قهرمان واقعي و والاي تاريخ ايران زمين نسلي از تبار حسين (ع)و رستم يلان واقعي ايران زمين ، ليكن چيزي كه امروز دل مارا بدرد آورده است اين دودستگي و بي اتحادي در درون احزاب سياسي است شمارا به خدا قسم مي دهم بخاطر خدا از اين كار دست برداريد والله قسم دارد به اصل نظام اسلامي كه حفظ آن از اوجب واجبات است ضربه مي خورد ما نمي بايست از حصان حصين انقلاب كه همان ولايت فقيه است عبور نماييم و بدانيم كه بفرموده امام راحل عظيم الشان پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا مملكت شما آسيبي نرسد آريد از هردو جناح پيروز مي خواهم كه ديگر دست از اين دعواهاي سياسي بردارند زيرا دل خانواده هاي شهيدان و جانبازان و ايثارگران از اين قضيه خون است
جنگ تحمیلی در برابر قادسیه. سلام خدا بر شهیدان. سلام خدا بر رادمردان که این حماسه را خلق کردند.یاد همت ها و باکری ها و متوسلیان ها و چراغی ها . همه سر داران رشید سپاه اسلام بخیر
بله ديگه صدام اينجوري از رزمندگان ما تعريف مي كنه ، بعضي از روحانيون ما به خانواده ي شهيد باكري توهين مي كنن.
آنزمان که تمام ایرانیها اعم از زن ومرد صف به صف کنار هم از وطن دفاع میکردیم ، خون میدادیم ولی شاد بودیم و به هم تبریک میگفتیم دوزان زیبایی بود که بواسطه صدق و صفا خدا را هم کنار خودمان داشتیم لحظه به لحظه اما حالا چی !؟ ریا و دو رویی و دنیا مداری خدای عزیز را از ما دور کرده والی اینهمه خفت به سرمون نمیامد
ای کاش قدر مردم بزرگ وشهدای عزیز وغیرت وهمیت اسلامی ،ایرانی خودمون را بیشتر می دونستیم واز اصول امام عزیزمون فاصله نمی گرفتیم وکمتر تو سر همدیگر می زدیم تا این اقتدار تا همیشه تاریخ برای این مرز وبوم بماند.
دم همه شهدا گرمه تا ابد !!
آن که در خون یکه تازی میکند ، تا قیامت سرفرازی میکند !!!
سلام برامام و شهیدان و مردان مردی که امروز مانده اند
درود فراوان بر شهدا و سرداران ايران كه در دفاع مقدس حماسه آفريدند و لعنت خدا بر كساني كه پس از ايشان و از ثمره ايثار آنان در كسب قدرت و ثروت سوء استفاده ها كرده اند و مي كنند .
يادمون باشه كه حزب الله لبنان و جنبش امل در كنار ما با عراق در جبهه ها مي‌جنگيدند علي‌رغم اين‌كه خودشون دچار جنگي با اسراييل بودند.
لطفا ميان شيعيان وفادار لبنان و معتقد به ولايت فقيه و ساير اقوام تفاوت قائل شويد.
جوان های ایرانی که به اصطلاح این دوستمون سوسول قرتی باشند و یا طور دیگه در طول تاریخ اثبات کرده اند که سلحشور هستند و مدافع وطن و در هیچ حالتی حاضر به فروختن وطنشون نیستند.
جانم فداي ايران و دلاور مردان بي ادعاي سرزمين من
نوجوانهاي ماازسن 13سالگي تلاش براي حضور درجبهه هاي دفاع مقدس تمناميكردند وباعشق و علاقه به سراغ شهادت ميرفتند.طبيعي است صدام لعنتي مرگ رادردست فرزندان ج.ا.اهمچون اهنهاي ذوب شده بداند.
خدا بر درجات شهدا بیافزاید. آنطور که بنده شنیده ام ما از ۱۹ کشور عربی اسیر گرفته بودیم. ای کاش اعراب قدری در برابر قدرت های بزرگ متحد بودند. این نژاد پرستی بالاخره کار دست اینها می دهد...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار