بازدید 10035

پشت پرده اخبار ضد و نقیض درباره ظرفیت ذخیره سوخت غنی شده ایران / پاسخ عباس عراقچی به ادعای وال استریت ژورنال

شب گذشته، وال استریت ژورنال، طی گزارشی ادعا کرد که ایران با کاهش تعداد میله های سوخت اورانیوم غنی شده خود موافقت کرده است. بنا بر ادعای وال استریت، پاکسازی تأسیسات هسته ای نطنز منجر به کاهش ذخیره سوخت غنی شده ایران تا حد بسیار کمتری از 300 کیلوگرم توافق شده در برجام خواهد شد. عراقچی اما با ادعایی متناقض با ادعای وال استریت، این کار را منجر به افزایش میزان سوخت غنی شده در ایران می داند.
کد خبر: ۶۵۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶ 11 January 2017
شب گذشته، وال استریت ژورنال، طی گزارشی ادعا کرد که ایران با کاهش تعداد میله های سوخت اورانیوم غنی شده خود موافقت کرده است. بنا بر ادعای وال استریت، پاکسازی تأسیسات هسته ای نطنز منجر به کاهش ذخیره سوخت غنی شده ایران تا حد بسیار کمتری از 300 کیلوگرم توافق شده در برجام خواهد شد. عراقچی اما با ادعایی متناقض با ادعای وال استریت، این کار را منجر به افزایش میزان سوخت غنی شده در ایران می داند.

به گزارش «تابناک»؛ شب گذشته وال استریت ژورنال، مدعی شده است که موافقت ایران برای اقدام در راستای پاکسازی تأسیسات هسته ای در اصفهان (نطنز) منجر به کاهش میزان سوخت غنی شده ذخیره در ایران تا میزان بسیاری کمتری از 300 کیلوگرم توافق شده در برجام خواهد شد.

به گزارش این روزنامه، موافقت ایران در این خصوص طی نشست کمیسیون مشترک برجام در وین بر سر مذاکره در خصوص توافق هسته ای اعلام شده است. این روزنامه به نقل از مقامات آگاه شرکت کننده در این نشست گفته است: ایران با طرحی برای پاکسازی تأسیسات هسته ای نطنز و خارج کردن و خفیف کردن اورانیوم غنی شده باقی مانده در مجاری غنی سازی این تأسیسات موافقت کرده است.
 
ابهام در آینده ظرفیت ذخیره سوخت غنی شده ایران / پاسخ عباس عراقچی به ادعای وال استریت 
بر اساس این گزارش، در زمان توافق بر سر برجام، حدود 100 کیلوگرم مواد غنی شده اورانیوم در لوله ها و ماشین آلات این تأسیسات وجود داشته و اکنون مقامات آگاه گفته اند، چند راه برای پاکسازی آنها وجود دارد؛ از جمله شستشوی لوله ها و تأسیسات با استفاده از مواد شیمیایی که منجر به خروج مایعی بی مصرف می شود که تبدیل مجدد آن به پودر اورانیوم غنی شده بسیار مشکل خواهد بود.

این گزارش با اشاره به این نکته که هنوز میزان سوخت غنی شده ذخیره در این تأسیسات یکی از موارد اختلاف بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است، گفته ایران هنوز هیچ زمان بندی دقیقی در این خصوص و برای پاکسازی تأسیسات مشخص نکرده است؛ اما این اقدام می تواند میزان ذخایر سوخت ایران را به زیر 200 کیلوگرم برساند.

پاسخ عباس عراقچی به ادعای وال استریت ژورنال


در همین حال، عباس عراقچی معاون ظریف و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در مصاحبه ای که با خبرگزاری ایرنا داشته، تأیید کرد که کمیسیون مشترک در پایان جلسه خود با طرح ایران، برای پاکسازی رسوبات از تأسیسات غنی‌سازی نطنز موافقت کرد.

اما عراقچی دیدگاه دیگری در این باره دارد و بیان کرده: بر اساس این طرح، همه رسوبات مواد غنی‌شده که از لوله‌ها بیرون آورده می‌شوند، از شمول ٣٠٠ کیلو ذخایر مواد غنی‌شده ایران خارج شده و بدین ترتیب ایران قادر خواهد بود، مواد بیشتری غنی‌سازی کند.

آنچه مشخص است این که می توان گفت، میان ادعای وال استریت ژورنال و گفته های عباس عراقچی در مورد این طرح، یک نکته مفقود شده وجود دارد. در حالی که گزارش وال استریت ژورنال اشاره می کند که پاکسازی این مواد و رسوبات از تأسیسات نطنز، منجر به کاهش مواد غنی شده ایران به شکل موقت خواهد بود، این طرح برای پاکسازی، عملا می تواند ظرفیت ایران برای غنی سازی اورانیوم تا سقف 300 کیلوگرم را به گفته عراقچی افزایش دهد.

به عبارت دیگر، خروج حدود 100 کیلوگرم رسوبات غنی سازی از این تأسیسات منجر به کاهش میزان ذخایر سوختی ایران خواهد شد؛ اما این 100 کیلوگرم از این پس در شمول محدودیت 300 کیلوگرم سوخت غنی شده نخواهد بود و با رسیدن میزان سوخت ذخیره شده در ایران به زیر 200 کیلوگرم – با امحای این 100 کیلوگرم رسوبات – ظرفیت ایران برای غنی سازی سوخت قابل مصرف تا 300 کیلوگرم افزایش پیدا می کند.

در واقع بر خلاف تلاش وال استریت برای نشان دادن موافقت ایران با طرحی که منجر به کاهش میزان ذخیره سوخت و در نتیجه به ادعای آن دور شدن ایران از ساخت سلاح هسته ای می شد ـ ادعایی که هنوز رسانه های آمریکایی برای حفظ فشار بر ایران آن را مطرح می کنند ـ طرح ارائه شده از سوی ایران، نه تنها ظرفیت غنی سازی سوخت طبق برجام را کاهش نخواهد داد، بلکه عملا میزان سوخت قابل مصرف در اختیار ایران را افزایش نیز می دهد.

بیانیه مطبوعاتی کمیسیون مشترک برجام


گفتنی است، روز گذشته (سه‌شنبه) 21 دی ماه، ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و گروه 1+5 و به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در پی نامه ظریف به موگرینی در خصوص تمدید قانون آیسا در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شد.

ابهام در آینده ظرفیت ذخیره سوخت غنی شده ایران / پاسخ عباس عراقچی به ادعای وال استریت 

گزارش خبرگزاری فارس بیانیه مطبوعاتی این نشست به شرح زیر صادر شده است؛

در آستانه اولین سالگرد اجرای برجام، نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در 10 ژانویه 2017 در وین برگزار شد. ریاست کمیسیون مشترک متشکل از گروه 1+5، اتحادیه اروپا و ایران از طرف خانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی، توسط خانم هلگا اشمیت، رئیس امور خارجی اتحادیه، صورت پذیرفت و جلسه در سطح معاونان و مدیران سیاسی کشورهای عضو برجام بود.

کمیسیون مشترک مشخصا به منظور بررسی نگرانی‌های مطروحه از سوی ایران طی نامه مورخ 16 دسامبر جناب آقای ظریف، وزیر امور خارجه ایران خطاب به خانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا، به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک، تشکیل شد. طبق درخواست ایران، قبل از نشست کمیسیون مشترک یک نشست گروه کاری رفع تحریم‌ها نیز در سطح کارشناسی تشکیل شد.

کلیه طرف‌های برجام مجددا بر تعهد قاطع خود به تداوم اجرای کامل و مؤثر برجام تصریح کردند. کمیسیون مشترک ضمن تأکید دوباره بر اهمیت تعهدات مرتبط با رفع تحریم‌ها وفق برجام، به ویژه در ارتباط با قانون آیسا، تضمین‌های ارائه شده توسط ایالات متحده را مبنی بر اینکه تمدید قانون تحریم‌های ایران به هیچ عنوان تأثیری بر فرایند رفع تحریم‌هایی که ایران طبق برجام از آنها بهره‌مند می‌شود، نداشته و به هیچ روی محدودیتی برای شرکت‌ها از حیث انجام مراودات بازرگانی با ایران ایجاد نخواهد کرد، مورد توجه قرار داد.

کمیسیون مشترک همچنین دوباره بر تعهدات طرف‌های برجام، مبنی بر رفع تحریم‌ها به صورت مستمر به ویژه طبق بند 21 برجام را تأکید کرد. از فرصت برگزاری این جلسه کمیسیون برای بررسی برخی موضوعات هسته‌ای برجام نیز استفاده شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر