بازدید 6662
بخش دوم/ ابراهیمیان در گفت و گو با «تابناک»:

شکایات مربوط به خرید و فروش رأی در انتخابات گذشته زیاد بود/ اسکن و کپی کردن برگ رأی مدل جدید تخلفات انتخاباتی

بعضی ها ادعا می کردند که اشخاص آمدند و آرا را کپی کردند یا ادعا داشتند که برگه های رای اسکن شده بود. خب اینها را با یک سازوکارهایی به راحتی می شود به حداقل رساند. مساله مربوط به جابجایی افراد برای رای دادن از یک حوزه به حوزه دیگر، راه حل های روشنی در قوانین امروزی انتخابات دارد.
کد خبر: ۶۵۵۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱ 10 January 2017

نجات الله ابراهیمیان در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» درباره لزوم تدوین هرچه سریع تر قانون جامع انتخابات و پرهیز از دادن اصلاحیه همچون گذشته برای این قانون، اظهار کرد: برای من هم جای سوال دارد. ما بعضی وقت ها درگیر مسائلی هستیم که آن مسائل حاشیه نیست، اما توجه به آنها لازم است. هرچند برنامه ششم و بودجه سال آینده وقت زیادی را از دولت و مجلس گرفته، ولی به هرحال باید زودتر فکری به حال قانون انتخابات کرد.

کار قانون انتخابات با اصلاح مجلس حل نمی‌شود

وی افزود: بهتر است که تدوین قانون جامع انتخابات در قالب لایحه باشد، چون اگر قرار باشد نمایندگان مجلس تغییراتی در قالب قانون انتخابات بدهند با مشکل اصل 75 قانون اساسی مواجه می شوند، اما اگر دولت پیشقدم شود این مشکلات ایجاد نمی شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه باید زودتر با مطالعه عمیق و بررسی نمونه های قوانین انتخاباتی خوب در جاهای دیگر دنیا آنچه را که با ویژگی های بومی ما سازگار است اتخاذ کنیم، تصریح کرد: خیلی از مسائل راه حل روشنی دارد مثل بحث مربوط به هزینه های انتخاباتی. در قوانین انتخاباتی برخی کشورها به کاندیداها می گویند که یک شماره حساب اعلام کنند و کمک هایی که در زمان تبلیغات به آنها می شود باید در این حساب وارد شوند. 

در مورد هزینه‌های انتخاباتی می‌توانیم از مدل دیگر کشورها بهره بگیریم

وی ادامه داد: هزینه های انتخاباتی از همین راه معلوم شود و وقتی که کسی هزینه های غیرعادی می کند معلوم می شود که این هزینه منشا روشنی دارد یا ندارد. خب این راه حل هایی است که خیلی از کشورها در پیش گرفته اند و اشکالی هم ندارد که ما هم از تجربیات بشری استفاده کنیم. بنابراین بهتر است که ما هم به تجربیات دیگر کشورها نگاه کنیم و طبق آن قانون انتخابات را زودتر تصویب کنیم.

ابراهیمیان تاکید کرد: برای تدوین قانون جامع انتخابات به نظرم الان هم خیلی دیر شده است. جناح های مختلف، چپ و راست به دولت ها و مجالس ایران راه یافته اند و هرچند وقت یک بار، ناخنکی به قانون انتخابات زدند و گوشه ای از آن را یک تغییری دادند، اما هیچگاه برای تدوین قانون جامع اقدامی نکرده اند.

شکایات مربوط به خرید و فروش رأی در انتخابات گذشته زیاد بود

وی با اشاره به اینکه ما نیاز داریم ببینیم که مشکل اصلی کجاست؟ یادآوری کرد: شکایات مربوط به خرید و فروش رای در انتخابات گذشته، خیلی قابل توجه بود. حالا نمی دانیم چقدر آن واقع شده یا نه؟ چون اثبات آن راحت نیست.

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: بعضی ها ادعا می کردند که اشخاص آمدند و آرا را کپی کردند یا ادعا داشتند که برگه های رای اسکن شده بود. خب اینها را با یک سازوکارهایی به راحتی می شود به حداقل رساند. مساله مربوط به جابجایی افراد برای رای دادن از یک حوزه به حوزه دیگر، راه حل های روشنی در قوانین امروزی انتخابات دارد. پس بهتر است این ها را زودتر جمع آوری و ارائه کنیم.

پیشنهادی به مجلس و دولت برای در اولویت قراردادن لوایح و طرح‌های مهم

وی در پاسخ به اینکه سئوال که این مسائل ناشی از کم توجهی نمایندگان است یا دولت ها، گفت: سخت است که نمایندگان و یا دولت ها را به بی توجهی و بی خیالی نسبت به امور مهم متهم کنم. من خوش بینانه نگاه می کنم. به نظرم آنها گاهی وقت ها در تعیین اولویت ها دچار اشتباه می شوند. بعضی از مسائل ضروری است وفورا باید انجام شود.

ابراهیمیان عنوان کرد: اینکه ما در انتخابات باید قواعد روشنی داشته باشیم که هر بار بهتر و آزادانه تر بتوانیم انتخاب خود را انجام دهیم و اصول مهم جمهوری اسلامی ایران هم محترم شمرده شود، یک ضرورت است که بر خیلی از طرح ها و لوایح کم اهمیت دیگر می چربد. بنابراین بهتر است که به آنها بپردازیم.

تخلفاتی مثل اسکن و کپی کردن برگ رأی صورت می‌گیرد

وی در پاسخ به این سئوال که آیا واقعا تخلفاتی مانند اسکن برگ رأی در انتخابات امکان پذیر است؟ اضافه کرد: بله، البته در حدود قانون انتخابات بررسی شد. یادم است که در مورد انتخابات مجلس هیات های بازرسی فرستادیم و بارها حکم به بازشماری آرا دادیم. آرا را بررسی کردند و اگر یک رایی اسکن یا کپی بوده یا یک ورقه غیرواقعی بوده، از صندوق ها بیرون آوردند. به هرحال این اصلا خوب نیست و باید زمینه آن را به حداقل برسانیم. 

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: باید قواعد خوب و روشنی بگذاریم. مثلا همین که اشخاص قبل از انتخابات ثبت نام کنند و کارت انتخاباتی بگیرند که معلوم شود هر کس قصد شرکت در کدام حوزه انتخابی را دارد، از بروز خیلی از تخلفات جلوگیری می شود. مساله دیگر زمان مربوط به بررسی صلاحیت ها است که محدود است. بهتر است ما این زمان را به عقب بکشیم و بگوییم حالا که بررسی صلاحیت ها طول می کشد و ممکن است نیاز به تحقیقات، توضیحات و دفاعیات طرف مقابل باشد، مقدار بیشتری زمان به نهاد بررسی کننده تعلق بگیرد. اینها زمانبر است و نمی شود در شب انتخابات و بطور اورژانسی به آن رسیدگی کرد.

پیشنهاد ابراهیمیان درباره پروسه بررسی صلاحیت‌ها

وی خاطر نشان کرد: بایداز یک سال قبل از انتخابات سازوکاری پیش بینی شود که کاندیدا از مساله تایید صلاحیت و وجود شرایطش اطمینان حاصل کند تا به سراغ ارائه برنامه برود. بجای اینکه دغدغه تایید صلاحیت را داشته باشد روی برنامه های خود تبلیغ کند و ایده های نو را عرضه کند که باعث پیشرفت و ارتقای درک سیاسی جامعه و تحول در کشور ما می شود. خب ما می بینیم که خیلی ها دغدغه تایید و رد صلاحیت را دارند. اینها را باید در قانون انتخابات حل کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان