بازدید 9480

آمادگی بشار اسد برای مذاکره بر سر «همه چیز» در قزاقستان

بشار اسد با اشاره به مذاکرات صلح سوریه در قزاقستان بیان کرده که دولت وی آماده است تا بر سر «همه چیز» در آستانه مذاکره کند؛ اما هنوز مشخص نیست، زمان این مذاکرات دقیقا چه وقت خواهد بود و نماینده گروه های معارض شرکت کننده در این نشست نیز چه کسانی هستند!
کد خبر: ۶۵۵۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴ 09 January 2017
بشار اسد با اشاره به مذاکرات صلح سوریه در قزاقستان بیان کرده که دولت وی آماده است تا بر سر «همه چیز» در آستانه مذاکره کند؛ اما هنوز مشخص نیست، زمان این مذاکرات دقیقا چه وقت خواهد بود و نماینده گروه های معارض شرکت کننده در این نشست نیز چه کسانی هستند!

به گزارش «تابناک» بشار اسد رئیس جمهور سوریه که این مسأله را در گفت وگو با یک رسانه فرانسوی بیان کرده، همچنین گفته است، آتش بس تعیین شده از سوی «ترکیه و روسیه» در برخی موارد و به دلیل تلاش های ارتش دولتی سوریه برای باز پس گرفتن یکی از مناطق حومه دمشق که کنترل آب شهر در آن قرار دارد، نقض شده است.

بر اساس تصمیم روسیه و ایران و ترکیه قرار بر آن شده است که پایتخت قزاقستان، آستانه، به عنوان محل اصلی برای مذاکرات صلح سوریه تعیین شود و نمایندگان دولت و معارضین در خصوص آینده این کشور تصمیم گیری کنند. در همین راستا، اولین قدم برای مذاکرات صلح طرح آتش بس سراسری در سوریه بوده است که از هفته گذشته رسما برقرار شد.

آمادگی بشار اسد برای مذاکره بر سر «همه چیز» در قزاقستان

بشار اسد در پاسخ به اینکه اگر مذاکرات آستانه شامل بحث بر سر جایگاه وی به عنوان رئیس جمهور سوریه باشد، واکنش وی چه خواهد بود گفته است: ما آماده ایم بر سر همه چیز در سوریه مذاکره کنیم اما موقعیت و جایگاه من مربوط به قانون اساسی است. اگر آنها – معارضان – خواهان مذاکره در این خصوص هستند باید بر سر قانون اساسی بحث کنند. در این شرایط تصویب یک قانون اساسی جدید نیازمند برگزاری رفراندوم است و در نتیجه مردم سوریه باید رئیس جمهور خود را انتخاب کنند.

وی گفته است: اما این که چه کسی در طرف مقابل ما در این مذاکرات حضور دارد، ما هنوز چیزی نمی دانیم و همچنین در این مورد که آیا آنها اساسا یک گروه معارض نماینده سوریه هستند یا نه. بحث پیرامون مسائل سوریه باید به مردم سوریه واگذار شود.

سخنان بشار اسد در حالی است که گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه، که از حمایت عربستان سعودی و ترکیه برخودار هستند، پیش از این در پی ادعاهایی مبنی بر نقض آتش بس در سوریه تهدید به ترک مذاکرات صلح در آستانه کرده بودند. ادعاهای آنها مربوط به همان بخش حومه دمشق که کنترل آب شهر در آن قرار دارد، یعنی وادی بردی است.

روز گذشته در پی عدم توفیق در مذاکرات دولت با نیروهای تروریستی بر سر این منطقه، حملات هوایی به مواضع معارضیم شدت گرفت. آلوده کردن آب شهر دمشق توسط نیروهای شورشی تروریست منجر به در خطر افتادن جان بیش از 5 میلیون شهروند دمشق است که مستقیم از آب سد وادی البردی استفاده می کنند.

بشار اسد تأکید کرده که این بخش از حومه دمشق تحت کنترل یک گروه از تروریست هاست که شامل مفاد آتش بس نبوده و از آن استثنا شده اند. وی بیان کرده است که این گروه منبع اصلی آب دمشق را در اختیار گرفته و جان بیش از 5 میلیون شهروند دمشق را به این ترتیب طی هفته های گذشته به خطر انداخته اند.

اما معارضان در این خصوص که این بخش توسط جبهه فتح شام که سابقا به عنوان جبهه النصره شناخته می شد و از وابسته های به القاعده است، کنترل می شود. وی همچنین در مورد آزادسازی رقه از دست تروریست های داعش – که اکنون عملیات سپر فرات ترکیه معطوف به آن است – گفته: این وظیفه ارتش سوریه است که هر اینچ از اشغال خاک سوریه را توسط تروریست ها آزاد سازی کند؛ اما مسأله این است که چه زمانی و با چه اولویتی. این موضوع مسأله نظامی است و مربوط به اولویت ها و نقشه های نظامی.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس