بازدید 6609
قیمت نفت:

کاهش قیمت نفت در پی افزایش صادرات نفت ایران

در روز دوشنبه با افزایش صادرات نفت ایران و افزایش فعالیت‌های حفاری نفت در آمریکا آن هم به مدت ده هفتۀ متوالی، قیمت نفت کاهش یافت. ایران در این افزایش صادرات، کاملاً طبق توافق اوپک عمل کرده است.
کد خبر: ۶۵۵۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱ 09 January 2017

در روز دوشنبه با افزایش صادرات نفت ایران و افزایش فعالیت‌های حفاری نفت در آمریکا آن هم به مدت ده هفتۀ متوالی، قیمت نفت کاهش یافت. ایران در این افزایش صادرات، کاملاً طبق توافق اوپک عمل کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل 40 سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای 56.70 دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 40 سنت کاهش، بشکه‌ای 53.59 دلار صورت گرفت.

کاهش قیمت نفت در پی افزایش صادرات نفت ایران و افزایش سکوهای حفاری در آمریکا

کاهش قیمت امروز، بیشتر در پی افزایش صادرات نفتِ ایران بوده است. ایران مانند سایر تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادر کنندۀ نفت، در توافق جهانی برای کاهش تولید حضور دارد، با این تفاوت که در این توافق، ایران از کاهش تولید مستثنی شده است.

به گفته منابع صنعتی و داده‌های موجود، ایران بیش از 13 میلیون بشکه نفت ذخیره شده در نفتکش های بر روی دریا را فروخته است. بر اساس این اطلاعات، ایران در ماه اکتبر 29.6 میلیون بشکه نفت در نفتکش های خود ذخیره داشت، که اکنون این مقدار به 16.4 میلیون بشکه کاهش یافته است. در توافق بین تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش تولید، ایران که به تازگی از تحریم‌های ناعادلانه رهایی یافته بود، به خاطر به دست آوردن سهم قبلی خود در پیش از زمان تحریم‌ها، از کاهش تولید معاف شد.

در 30 نوامبر اوپک توافق کرد تا تولید خود را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد و به طور میانگین در شش ماه اول سال 2017 به 32.5 میلیون بشکه در روز برساند. این در حالی ست که کشورهای غیر عضو نظیر روسیه، مکزیک و عمان نیز پذیرفته‌اند تا در مجموع تولید خود را به طور متوسط روزانه 558 هزار بشکه کاهش دهند.

اما صادرات نفت ایران تنها دلیل این کاهش قیمت نبود. هفتۀ گذشته شرکت‌های انرژی آمریکایی برای دهمین هفته متوالی تعداد سکوهای حفاری خود را افزایش دادند و با توجه به این که اکنون هشت ماه می‌شود که قیمت نفت در سطحی ست که می‌تواند برای حفاران سود آور باشد، فعالیت‌های حفاری خود را گسترش داده‌اند.

روز دوشنبه، بانک ANZ، اعلام کرد: " تا زمانی که تجار شواهدی را مبنی بر کاهش تولید مشاهده نکنند، قیمت مجدداً افزایش نمی‌یابد. در حال حاضر با افزایش فعالیت حفاری در آمریکا و افزایش تولید، احتمالاً قیمت ثابت می‌ماند."

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها