بازدید 16793
تحلیلی بر چرایی رفتار این روزهای سرمربی پرتغالی تیم ملی با چهارمین استعفا؛

حساسیت و دخالت دولت؛ اسلحه کی روش روی شقیقه فدراسیون فوتبال

اگراز پیام تشکر چهره بین المللی مثل کی روش، مشعوف و خرسند شدیم و بهره برداری تبلیغاتی کردیم، باید برای شنیدن انتقادهایش هم ظرفیت لازم را پس انداز کرده باشیم.وقتی حسن روحانی در پی مراجعه گسترده مردم به صفحه اینستاگرام رئیس جمهور، حکم به مماشات با کی روش و عقب نشینی برابرخواسته های او داد،کارازدست وسطح فدراسیون فوتبال خارج شد.شایدبهتربود رئیس دولت یازدهم به جای رسیدگی مستقیم،کار مردپرتغالی رابه مسیرقانونی و متولی اش می سپرد.
کد خبر: ۶۵۵۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰ 08 January 2017
کارلوس کی روش باردیگر استعفا داده است و این بار طبق بیانیه فیسبوکی اش بعد از جلسه پنج ساعته با مهدی تاج، نبود امکانات و خلأ اقتدار در رأس فدراسیون فوتبال را دلیل این کناره گیری عنوان کرده است.

به گزارش «تابناک ورزشی»، استعفای مرد پرتغالی از نیمکت تیم ملی ایران سوژه تازه ای نیست؛ اما این بار نمی توان جنس کناره گیری او را با دفعات قبل یکسان دانست. اگر در دفعات قبلی کی روش با همراه کردن افکار عمومی با خود و پشتیانی خیل هواداران تیم ملی، فاتحانه حرفش را بر کرسی می نشاند، این بار بخش عمده ای از همان حامیان را مقابل خود می بیند، چون دوئل جدید او نه با اسدی دبیرکل یا عابدینی و ساکت و حتی وزیر ورزش، بلکه با سرمربی محبوب پرسپولیس است.

استعفای تازه کی روش، برای حریفان تیم ملی و البته بدخواهان نشانه ای از اضمحلال قدرت بلامنازع آسیاست تا انگیزه شان برای پایین کشیدن ایران از صدر جدول گروه اول رقابت های انتخابی آسیا چندبرابر شود.
وقتی مربی پرآوازه ای مثل کی روش برای چندمین بار مشکلات داخلی و بعضا پیش پاافتاده و عادی را در فضای عمومی و بین المللی مثل صفحه اجتماعی پرمخاطبش بازتاب می دهد، هدفش چیزی جز اعمال فشار به نقطه هدفی مشخص نیست. همین تاکتیک بحث برانگیز کی روش که تیترهای ذوق زده رسانه های عربی را به همراه داشته است، تیترهایی نظیر «مربی ایران فرار کرد!» یا «ایران امکانات به کی روش نداد، می تواند مرد زیرک را به مقصودش برساند.

واقعیت این است که کارلوس کی روش، راه گرفتن امتیاز از فدراسیون فوتبال ایران به خصوص در دوره ای که تاج عهده دار ریاست است را خوب یاد گرفته و مداوم دست روی به اصطلاح نقطه ضعف فدراسیون می گذارد. او با هر سرفه ای تب می کند و سراغ مدیران بالاتر از تاج را می گیرد؛ جایی که وزیر ورزش، معاون اول رئیس جمهور و شخص رئیس کابینه نشسته اند! 

حساسیت و دخالت دولت؛اسلحه کی روش روی شقیقه فدراسیون فوتبال

اما پرسش مهم این است که آیا کی روش این امتیازات را برای خودش می خواهد؟

تا وقتی پاسخ این پرسش، منفی باشد فدراسیون فوتبال و حتی مجموعه وزارت ورزش مقابل حربه مرد موفق پرتغالی هیچ مسیری جز تن دادن به خواسته ها و تأمین نیازهای بعضا نامتناسب با دارایی و سطح توان فوتبال نیمه حرفه ای ایران، ندارند. کی روش با نبوغ خاص خود به درستی درک کرده که افکارعمومی برای دولت حسن روحانی بسیار مهم است و فوتبال که سوار بر موج احساسات عمومی، یکی از مؤلفه های شکل گیری ذهنیت عوام نسبت به توانمندی دولت تدبیر شده، حالا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به عنصری مهمتر از یک رشته ورزشی بدل شده است.

بد نیست بدانید اگر تیم ملی نتایج خوب دور رفت را در بازی های برگشت نیز ادامه دهد، تکلیف صعود ایران به جام جهانی با همین دو بازی پیش روی در نوروز 96 هم می تواند یکسره شود و این به تنهایی می تواند کمک بزرگی در صندوق های رأی گیری باشد.

قرار گرفتن سلطانی فر به جای گودرزی در رأس دستگاه ورزش و تمایلات شدید او به فوتبال بر خلاف وزیر قبلی، این فشار را دو چندان کرده است. همین هفته گذشته بود که وزیر جدید ورزش در مصاحبه ای به صراحت دستور تأمین کلیه نیازها و کمبودهای تیم ملی فوتبال را صادر کرد.

در این بین گویا یک آیین نامه نانوشته به مقامات فدراسیون ابلاغ شده که «کاری کنید صدای کی روش درنیاید. هرچه می خواهد مهیا شود». فدراسیون تاج هم که برای فرونشاندن صدای اعتراض های پیاپی کی روش، سراسیمه هرچه او خواسته فراهم کرده، حالا مرغ را از قفس پریده می بیند. تاج هم با فدراسیون بحران زده و تا خرخره بدهکار، از هزینه های تهیه لباس مارک دارگرفته تا هواپیمای اختصاصی و اردوهای خارجی بعضا بی موقع، همه را تأمین کرده است، تا مبادا بر مدیریت اش خدشه ای وارد و خاطر بالادستی ها مکدر شود.

وقتی حسن روحانی اواخر اسفند 94 در پی مراجعه گسترده مردم به صفحه اینستاگرام رئیس جمهور، با توصیه دستورگونه اش حکم به مماشات با کی روش و عقب نشینی سریالی مدیران برابر خواسته های او را صادر کرد، باید منتظر چنین روزی هم می بودیم که کار از دست و سطح فدراسیون فوتبال خارج شده و مرد پرتغالی با رژه روی سیستم اعصاب ورزش ایران در آستانه بازی های حیاتی تیم ملی، تیم اول آسیا را سوژه خاص و عام کند. با بیانیه این مربی حرفه ای، به سوژه رسانه های منطقه تبدیل شدیم تا یاد بگیریم در رفتار با چنین چهره هایی اگر جانب تدبیر و اعتدال را رعایت نکنیم، باید منتظر ترکش هایش هم باشیم.

اگر از پیام تشکر چهره ای بین المللی مثل کی روش، مشعوف و خرسند شدیم، باید برای شنیدن انتقادهایش هم ظرفیت لازم را پس انداز کرده باشیم چرا که ستاره های اینچنینی یاد گرفته اند که بدون هزینه، نانی به شما قرض ندهند. شاید بهتر بود رئیس دولت یازدهم به جای رسیدگی مستقیم به ماجرای استعفای سال گذشته سرمربی خارجی تیم ملی، به متقاضیان دخالت در امور فوتبال می فهماند که هر کاری از مسیر و کانالش باید پیگیری شود تا پیام روشنی نیز به کی روش پرتغالی می رسید که در ایران، مسیر قانون حرف نخست را می زند هر چند خودمان می دانیم که اینجا قانون حرف اول هم نیست چه رسد به آخر...
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۷
شما هم که یاد گرفتید هرچیز را سیاسی ترجمه و برداشت کنید. دیگه فقط استعفا کیروش رو به انتخابات و مسخره بازی های سیاسی ربط نداده بودید که اونم دادید.


اما سوال اینکه اگه دولت دنبال ساکت کردن کیروش هست چرا به خواسته های فوتبالی و به جاش در همون پله ی اول پاسخ نمیداد که کار به اینجا نرسه؟

فدراسیونی که از پیدا کردن یک حریف تمرینی عاجز هست چطور مامور شده که دهن کیروش رو بسته نگه داره؟
مربي حرفه اي يعني آقاي كي روش.مطمعنم قرارداد هم طوري بسته كه با بهم زدنش هم كل پولش رو ميگيره.
کدام قانون
فقط یه کلمه
هچه
چه جالب که تحلیل تابناک در مقابل این موضوع با دفعات پیش متفاوته!

به نظر رنگ قرمز توی تفاوت تحلیل اثر داشته؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
دقیقا!. مربی محبوب پرسپولیس!!!!
در ایران، مسیر قانون حرف نخست را می زند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
عالی اشاره کردی
تنها حرف بی غرض شما ضعف ما در تهیه امکانات بود و بس
چرا ؟ در ابران همه چیز سیاسی است ؟ چرا جناحها و گروه های سیاسی در ایران از آب گل آلود برای پیشبرد منافع جناحی استفاده میکنند ؟ واقعا جای سوالاست ، یا همهٔ مشکلات را به ریس جمهور ربط میدهند ،، یا همهٔ کارهایی که انجام میدهند را به رهبری ، پس شماها چه کاره هستید ؟ شماها حقوق و مزایای آنچه نانی دریافت میکنید که چه ،چرا مسولیت اعمال خود را نمیپذیرید ؟ واقعا جای تاسف دارد ،
کیروش با اقدامات اخیرش نه تنها به شخص و تیم ملی، بلکه به تمام مردم ایران توهین کرده ...


چجوری ممکنه که فدراسیون غلام حلقه به گوش کیروش باشه ...


به هر قیمتی شده کیروش باید از کارش برکنار بشه تا تیم فوتبال ملی و باشگاهی ما ضربه نخوره ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
کجا به تیم ملی توهین کرده، کره با اون همه ادعا 90 دقیقه تو چنگ ما بود
اگه من باشم که حاضرم تیم جام جهانی نره ولی با کیروش کار نکنم. نصف نصف این امکانات را به مربی داخلی میدادیم وضعمون بهتر میشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Azerbaijan |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
لابد گزینه مربی گریتان آقای مایلی کهن است.
باي باي كي روش..... برو كه خدا پشت و پناهت. فوتبال ايران با آنهمه حاشيه، جاي مناسبي براي مربي نامداري مثل تو نبود.
فقط کیروش
این کار رئیس جمهور که خوب بود و نتایج مثبت بعد از آن هم هویدا شد و تیم ملی پیشرفت بیشتری کرد .
اگه اون موقع رییس جمهور بی تفاوت می بودند که ایشون رو محکوم به بی تدبیری و بی تفاوتی می کردید.
اینکه فدراسیون نتونسته شرایط برگزاری بازی تدارکاتی که قبلا اعلام شده و اردو بخاطر ان بوده فراهم کند چه ربطی به کیروشو اقای روحانی این همه سفسطه. ارد؟ اگر ایران بازی کند و ببازد شما کیروش را مقصر نخواهید کرد و حقوقش را زیز سوال نخواهید برد،؟ . بنظرم جدیدا تابناک هم روند دوست داشتنی و کمتر بیطرفانه اش را کنار گذاشته است.
وافعا كه مردم گروه گروه دارند توي گور خوابي فقر و نداري مي ميرند رئيس جمهور مردمي ما فكر خواسته هاي فوتباليستهاي منحرف و بازيهاي مزخرفشون است.
مگه خواسته های کی روش چیزی جز امکانات درجه یک برای تیم ملی فوتبال ماس؟!
مگه چیزی جز بازی تدارکاتی خواسته ؟ مگه بعد سالها جلوی بازیکن سالاری رو نگرفته ؟
جوری حرف از مماشات می زنید انگار برای خودش چیزی میخواد
من و فکر کنم بسیاری از مردم کی روش رو می خواهیم. لطفا حفظش کنید!
اینها کدوم کارشون درسته که این یکی باشه ؟؟
کی روش عزیز ناراحت نباش ، رفتار ما با همه خوبان به همین گونه است .
دولت حقارت کی تمام میشود خدااااااا
کی روش با تمام نواقصی که داره برای تیم ملی و بهبود کیفیت کار این فوتبالیست های لمپن و بدرد نخور تلاش میکنه.
....تا پیام روشنی نیز به مرد پرتغالی برسد که در ایران، مسیر قانون حرف نخست را می زند.

دمت گرم.
اره بابا حق با شماست ما مربی فهیم کار بلد میخواهیم چکار چه چیز ما به این بنده خدا میمونه بهتره بره یک کشور دیگه ماهم به مربیان خودمان یا سیاه خال بازهای خارجی بسنده میکنیم
حق با کیروش است. برانکوی بد سابقه باید سرکوب شود. برانکو همان کسی است که دستیار ساده بلاژوویچ بود که با زدن زیرآب پیرمرد، افتخارات و زیرساخت های او را تصاحب کرد. همان کسی است که با موذیگری، دلالان فوتبال ابران را به سمت ایجاد اختلاف میان درخشان و دایی هدایت کرد تا بار دیگر به مصادره افتخارات دیگران بپردازد و اینک نوبت کیروش است. فدراسیون باید او را از ایران اخراج کند.
ههه ظاهرا نویسندتون داره توی سویسس زندگی میکنه همچین حرف از قانون میزنه انگار نه انگار که تمام این مملکت رو بیقانونی کامل ناشی از دستورات افراد پشت پرده گرفته کیروش هم فهمیده همه دارن مسولین انتخابی و انتصابی در حال غارت پول و آبروی مملکت هستن اونم برای خودش برنامه ریزی کرده جای هیچ تعجبی هم نداره
تابناك نكنه شما هم عامل دلالها شده ايد ، مردم همگي ميخواهند كيروش بماند الي كساني كه منافع فردي شان مهمتر از منافع ملي است .
خب آخه واقعیت اینه که حرف آخر رو قانون نمی زند بلکه شانتاژ و رابطه بازی و گروگانکشی می زند!
بنده با استدلال شما مخالفم. اتفاقاً معتقدم که رجوع به آرای مردم نه تنها در این خصوص بلکه در تمامی امور مملکتی باید سرلوحه امور باشد. همین مردم در موقع لزوم میتوانند نسبت به عدم رضایت از کیروش نیز رای دهند. لذا تصمیم آن روز رئیس جمهور برای مماشات با سرمربی تیم ملی که تاکنون نتایج مناسبی را نیز کسب کرده بسیار به جا بوده است، اما میتوان انتظار داشت امروز رفتار مناسب با وضعیت فعلی را اتخاذ نمود.
این جمله اخرتون اصلا به کشور ما نمیاد .تنها چیزی که فراموش شده قانون است . و کیروش هم آنرا به تمام معنا یاد گرفته است.
در اين كشور كه در اكثر مواقع هيچ كس هيچ كس رو قبول نداره بايد حق دارد كه كمي ناز و اشوه بياد و نازشو بخرن اونم شايد شايد بازيكنان به حرفش كوش بدن و حساب ببرن.
اخه مردم با این همه مشکل , فوتبال رو ملاک قرار میدن برای رای دادن ؟
یک خارجی برای موفقیت تیم ملی ما ببین چطور غیرت بخرج میده .اون وقت یک ایرانی برای مطرح شدن خودش چطور از اون ایراد میگیره که بخاطر گرفتن امکانات برای تیم ملی ایران چرا اینقدر تلاش میکنی.
وقتی عرضه فراهم کردن امکانات اولیه رو ندارید و افرادی بی لیاقت مانند کفاشیان و تاج که بواسطه مسایلی غیر فوتبالی بر مسند فدراسیون قرار گرفته اند این میشه که هست.این فدراسیون یه پیراهن نمیتونه برای تیم ملی تهیه کنه بقیه امکانات و نیازها پیش کش.
کجا هستند افرادی مانند دادکان و صفایی فراهانی.
عزت زیاد.
ایا در ایران واقعا قانون حرف نخست را می زند؟ کلاه خودتان را قاضی کنید ببنید واقعا مشکل از کجا اب می خورد. ایا اقای برانکو زمانی که مربی تیم فوتبال ایران بود همین گلایه ای را که از اقای کی روش دارد مربیان ایرانی از خودش نداشتند؟ ان موقع چه جوابی می داد؟ فکر نمی کنید که این برانکو است نه کی روش که از طرفداران پرسپولیس به عنوان سپر بلا و رسیدن به مقصودش استفاده می کند؟ چقدر زود فراموش می کنیم که تیم ملی قبل از کی روش کجا بود و حالا کجاست؟ تا کی باید چوب اماتوری مدیران فوتبال کشور و باشگاه ها را خورد؟ اگر باشگاه های ما کارشان را درست انجام می دادند(که عملکردشان در چند سال گذشته در جام باشگا ه های اسیا نشان داده که نتوانسته اند انتظارات را براورده کنند) نیازی به اردو های تیم ملی به شکل حاضر نبود و از جنجال افرینی و بازی با اعصاب دوستداران فوتبال ایران اجتناب می شد.
کاش همه انهایی که دار ای پست و مقامی هستند
مثل کیروش ،بابت اخذ نتیجه دقدقه داشته باشن نه اینکه نگران میزشون باشن و به هر قیمتی حاضر به ماندن بشوند.که نام نان به نرخ روز خوردن خواهد داشت
ایا بنا است یه مسئول که بنا است پاسخ ناکامی احتمال رو بده، نباید امکانات بخواد؟

دار یم میبینیم که دیگر مربیان پس از شکست تازه اعلام میکنن که حمایت نشدن-امکانات ندادن

در همانجا این سئوال منطقی پیش میاد که چرا تا حالا سکوت کردی و کیروش سکوت نمیکند.
احسن به این غیر ت

من استعفاهای قبلی ایشان را هم دنبال کردم، در خواست کنونیش که منجر به استعفا شده ،ذر ه ای زیاده خواهی شخصی و افزایش حقوق و غیر ه نیست.


متاسفم که بابت تعهدات و وعده ای بی پشتوانه فدر اسیون کادر فنی باید وقت ا رزشمندی که بابتش دلارهای نفتی میگیر ن باید صر ف پی گیری همون تعهدات بشه


شاید کیروش بلد نیست، بابا حقوقت رو بگیر و حالتو بکن
کی روش با اینکه ی خارجیه ولی چون پول گرفته داره کارشو درست انجام میده و به تیم ملی خدمت میکنه.. اونوقت ی عده دلال و خائن دارن مانعش میشن. فدراسیو اگه فدراسیون بود باید بعد اون نامه برانکو، برانکو رو مینداخت بیرون از این مملکت
مسیره قانون خخخخخخخخ.
هر چند خودمان می دانیم که اینجا قانون حرف اول هم نیست چه رسد به آخر...
تحلیل واقعا مسخره ای بود.
نوشتید کی روش تیم اول آسیا را سوژه خاص و عام کرده!
میشه بفرمایید کی ایران رو اول اسیا کرده؟

دارید سعی میکنید از هر چیزی برای تخریب دولت استفاده کنید.
یکی دارد کارش را خوب انجام می دهد شما هم با این تحلیل آبکی می خواهید فراریش دهید
نکنه منافع بعضی ها در میان است
کشوری که گور خواب لوله خواب ... داره و سوریه و لبنان و فلسطین داره چه به جام جهانی و مربی خارجی . متاسفانه تو آینه یک نگاه به خودمون نکردیم. مثل آدم گدائی می مونیم که با لباس پاره انگشتر میلیونی دست کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
خیلی بی شعوری
رای ما دکتر محسن رضایی.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
مگر عقل از سرمان پریده است.
اینکه مردم کی روش را دوست دارد خوب دلیل دارد چون کی روش تمام هم و غم خود را گذاشته برای پیروزی و سربلندی تیم ملی ایران
با یک پیروزی تیم ملی مردم خوشحال و شاد می شوند و این شادی و نشاط در جامعه نیز تسری خواهد داشت .
ان برای عزت کشور امکانات میخواست شما چرا بیراه میگید....
کیروش فوتبال ما رو متحول کرد. الحق که انسان شایسته ای هست ولی خیلی ها چشم دیدن اش را ندارند.
ولی این کانال سال ها است یک میراب دارد. هر وقت می خواهد آب را به روی همه می بندد و هر وقت دلش خواست سیل راه می اندازد. بهتر است سیستم فوتبال کشور از دست آدم های اعصاب خورد کن رها شود. این آقا که عددی نیست. او در قبال دستمزدی که دریافت کرده باید کار خود را انجام دهد ولی ورزش کشور ما، بخصوص فوتبال، که میلیاردها در آن جا به جا می شود، اگر مشکل نداشت قطعاً کی روش یا دیگری نمی توانست در آن عرضه ی اندام کند. مثلاً چه اشکالی دارد نام های آشنای فوتبال عوض شوند و جای خود را به دیگری بدهند (مثلاً به جوانترها). چطور می شود هر کسی در کشور پست فعلی خود را به عنوان پله ای برای پرش به سکوهای دیگر انتخاب می کند ولی مسؤولین فوتبالی چهار چنگولی به همان جایگاه خود چسبیده اند و رهایش نمی کنند. سعدی علیه الرحمه می فرماید: «ای سلیم آب زسر چشمه ببند، که چو پر شد نتوان بستن جوی».
وقتی سقوط آزاد با مایلی کهن رو تجربه کنیم اونوقت قدر کوروش رو میفهمیم
مرددهاتی مرد پرتقالی یعنی چه؟
مسیر قانون در ایران؟ شوخی نکنید که از خنده میترکم. !
این برانکو است که نسبت به حایگاه کیروش حسادت میکند. مرد کرووات پس از این آنکه بدون پرداخت مالیات دستمزدش از ایران گریخت با کمک دلالان به ایران وپرسپولیس بازگشت تا خیز دوباره ای به چایگاه مربیگری تیم ملی داشته باشد.
به عنوان یک شهروند راضی نیستم ریالی از سهمم از بیت المال به استقلال و پرسپولیس داده بشه. و این مشمول حق الناسه.

اگر کی روش ناراضیه چون ما ازش کار حرفه ای می خوایم ولی خیلی از کارامون حرفه ای نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر