بازدید 3434
آیت الله قائم مقامی در گفت‌وگو با «تابناک»:

وضعیت مسلمانان اروپا نگران کننده است/ تفاوت هایمان را با داعش به جهان نشان بدهیم/ «اسلام داعشی» تعبیر غلطی است

این مدرس حوزه علمیه با ابراز نگرانی از آینده وضعیت مسلمانان اروپا گفت: پیش بینی من این است که روندی که الان شروع شده اگر از طرف ما مسلمانان و روشنفکران جهان غرب اقدامی موثری صورت نگیرد، منجر به بازگشت جدی جریان ناسیونالیست افراطی به صحنه اروپا و غرب خواهد شد. البته آرزو می کنم این پیش بینی درست از آب درنیاید. اگر به نتیجه انتخابات اخیر آمریکا هم توجه کنیم متوجه می شویم، راست گرایی و ناسیونالیسم افراطی در آمریکا هم در حال تقویت شدن است.
کد خبر: ۶۵۴۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸ 17 January 2017
یک مدرس حوزه علمیه  با ابراز نگرانی از آینده وضعیت مسلمانان اروپا  گفت: پیش بینی من این است که روندی که الان شروع شده اگر از طرف ما مسلمانان و روشنفکران جهان غرب اقدامی موثری صورت نگیرد، منجر به بازگشت جدی جریان ناسیونالیست افراطی به صحنه اروپا و غرب خواهد شد. البته آرزو می کنم این پیش بینی درست از آب درنیاید. اگر به نتیجه انتخابات اخیر آمریکا هم توجه کنیم متوجه می شویم، راست گرایی و ناسیونالیسم افراطی در آمریکا هم در حال تقویت شدن است.

آیت الله سید عباس حسینی قائم مقامی در گفت و گو با خبرنگار «تابناک»  در باره اتفاقات ماه گذشته در لیورپول انگلستان و  حمله افراطیون راست گرا به مرکز اسلامی این شهر اظهار کرد: با شناخت و دریافتی که از اروپا دارم وضع موجود نگران کننده است. در اروپا و غرب همواره جریان اسلام هراسی وجود داشته است که بنای آن ایجاد ترس و واهمه نسبت به مسلمانان در کل بدنه جامعه بوده است و ربطی به دوره های تاریخی اخیر نداشته است.

وی با اشاره به قدرت گرفتن جریان اسلام هراسی اروپا در دوره اخیر  یادآور شد:  این جریان برای تاثیر گذاری بیشتر در جامعه اخیرا توانسته دستاویزهای جدیدی پیدا کند. آنها همیشه در اقلیت بوده اند چراکه جامعه و مخاطبان عام اروپایی ، جریانات افراطی راست گرا را ارجاع به گرایش های نژادی و دیگر ستیز می دهند.

  رئیس اسبق مرکز اسلامی هامبورگ  با بیان اینکه در اروپا قومیت ستیزی و گرایشات نژادی یک ضد ارزش شناخته می شود افزود: آنها اکثرا چنین گرایشاتی را  منجر به جنایت های اجتماعی می دانند. ما همین مساله هولوکاست را از زاویه  آزادی بیان می بینیم و حق هم داریم.می گوییم غرب که این قدر قائل به آزادی بیان است و حتی مقدسات را هم مشمول نقد و اعتراض می داند، چطور مساله ای مثل هولوکاست را چنین در حصار امنیتی قرار می دهد و به صورت تابو در می آورد. اما وقتی از زوایه حساسیتی که اروپای جدید بعد از جنگ جهانی به مسئله نژاد پرستی ودگر ستیزی پیداکرده به آن نگرسیته شود،گرچه قابل قبول نباشد ولی قابل درک خواهد بود.

وی تاکید کرد: از نگاه آنان مساله هولوکاست به گرایشات نژادی ضد قومی بر می گردد که اروپای قبل از جنگ  را به جنگ جهانی و آن فجایع رخ داده گره می زند. این ها بنا بر درک خودشان برای جلوگیری از تکرار چنین فاجعه ای به نظرشان آمده است که مساله نژاد پرستی و قومیت ستیزی را به صورت یک تابو دربیاورند تا یک حصار امنیتی برای جامعه شان ایجاد کنند. 

قائم مقامی  با بیان اینکه در قضایای اخیر تروریستی در آلمان که در  قبل از جنگ جهانی، مهد قومیت ستیزی بوده است ، بسیاری ازمسئولان، سیاستمداران و عقلای قوم با توجه به همین پیشینه و حساسیت هایی که وجود دارد  یادآور شد: آنها خردمندانه در تلاش بودند که این مساله جنبه قومی و نژادی پیدا نکند و حالت تقسیم بندی و تقابل مسلمان - غیرمسلمان پیدا نکند ، چون نگران عواقب آن هستند.ولی با این همه متاسفانه مجموعه ای از عوامل باعث شده تا افراطگرایان در برخی کشورهای اروپایی در افکار عمومی به موفقیت هایی دست پیدا کنند و تا حدی آرای آنان را به سوی خود جلب نمایند.

وی در بخش دیگری در گفت و گو با «تابناک» با اشاره به جریانات افراطی تکفیری از جمله داعش ادامه داد: در سال های اخیر با ظهور جریانات افراط گرایی که به نام اسلام عمل می کنند و به طور خاص جریان القاعده و داعش اتفاقی که افتاد این بود که جریانات قومیت گرا و ناسیونالیست دیگرستیز در اروپا توانستند مساله نژادگرایی خود را تا حدی به اسلام هراسی گره بزنند و اینگونه موضع خود را تقویت کنند.

 این مدرس حوزه علمیه  با ابراز نگرانی از آینده وضعیت مسلمانان اروپا  گفت: پیش بینی من این است که روندی که الان شروع شده اگر از طرف ما مسلمانان و روشنفکران جهان غرب اقدامی موثری صورت نگیرد، منجر به بازگشت جدی جریان ناسیونالیست افراطی به صحنه اروپا و غرب خواهد شد. البته آرزو می کنم این پیش بینی درست از آب درنیاید. اگر به نتیجه انتخابات اخیر آمریکا هم توجه کنیم متوجه می شویم، راست گرایی و ناسیونالیسم افراطی در آمریکا هم در حال تقویت شدن است.  

موسس و نخستین رئیس مجلس عالی شیعیان آلمان با بیان اینکه صهیونیست ها همواره پشت اتفاقات التهاب آفرین بین مسلمانان و سایر مردم اروپا و غرب بوده اند افزود: من دست صهیونیست ها را در تمام این اتفاقات می بینم و معتقدم به گونه ای طراحی می شود که از تمام این جریان ها در راستای پیاده کردن برنامه  های خود استفاده می کنند. بی هیچ تردید در بسیاری موارد از گروه های نژادپرست افراطی گرفته تا جریانات افراطی مسلمان، پازل آنها را تکمیل می کنند . این ها استاد مدیریت و خط دهی های غیر مستقیم هستند.

وی با انتقاد از عملکرد کشورهای مسلمان در مقابله با اسلام هراسی یادآور شد: ما مسلمانان باید بپذیریم که چه در داخل اروپا و چه در کشورهای اسلامی فرصت های بسیاری را از دست داده ایم. مسلمانان اروپا به نوعی متاثر از ما مسلمانان کشورهای اسلامی مبدأ خود هستند،بالاخره شیعیان جهان خواه ناخواه تحت تاثیر ایران و نهاد مرجعیت هستند. طبیعتا مواضع ما و نوع خط دهی های مستقیم و غیر مستقیم ما می تواند مؤثر باشد. می توانستیم و می توانیم تا حد زیادی بر رفتار مسلمانان اروپا در تعامل با این رخدادها و نیز چگونگی غلبه بر جریان اسلام هراسی اثر بگذاریم .

قائم مقامی با بیان اینکه  مهمترین علاج و درمان  وضعیت مسلمانان اروپا تلاش برای بلند کردن صدای اعتدالی اسلام  است افزود: من به تعبیرهایی نظر «اسلام معتدل» و یا " اسلام عقلانی " هرگز  اعتقاد ندارم. بلکه درست آن است که گفته شود " عقلانیت و اعتدال اسلامی " چرا که اصل اسلام ، عقلانیت و اعتدال است و عقلانیت و اعتدال در ذات اسلام نهفته است. 

وی بیان کرد: اگر از اعتدال و عقلانیت خارج شدیم ، از اسلام خارج شده ایم. « اسلام داعشی » تعبیر غلطی است. داعش که اسلام نیست. این پیام را باید به کل جهان ارسال کنیم. ما مخاطب داریم. شاید  در این طرف هم دوستانی باشند که خیلی مایل نباشند مساله را اینگونه ببینیم و تحلیل کنیم اما مبتنی بر سال ها مطالعه و تجربه حسی با قاطعیت عرض می کنم ما طیف های فراوانی از بدنه ی جامعه اروپایی، از میان نخبگان ، روشنفکران ، پیروان ادیان و طبقات مختلف شهروندان داریم که کاملا همدل و همراه با این تفکرند و به این اعتقاد دارند که اتفاقات خشونت باری که به نام اسلام روی داده است حقیقتاً نسبتی با اسلام ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به  اهمیت  نشان دادن تفاوت جوهره اعتدالی اسلام با جریاناتی مثل داعش یادآور شد: مخاطب جهانی به طور طبیعی نشانه های مشترکی را میان همه مسلمانان و از جمله گروه های مسلمان نمای افراطی مشاهده می کنند و نباید انتظار داشته باشیم آنان به صورت خودانگیخته قادر بر تفکیک و جداسازی داورانه در این مورد باشند. و این نخستین و اصلی ترین وظیفه ماست که با دردسترس قرار دادن گزاره های داورانه امکان تمایزبخشی را فراهم سازیم وگرنه به صرف ادعای تفاوت و تمایز نمی توان انتظار داشت که دیگران حکم مستقلی در مورد جاری کنند. باید بیاییم و دقیقا آنچه را که به هیچ  وجه شبیه داعش نیستیم و کاملا تفاوت  داریم و ما را از آنها جدا می سازد بگونه ای قابل فهم و در قالب های بین الاذهانی  ارایه دهیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان