بازدید 9692
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «خط فقری که 820 هزار تومان نیست» تا «داستان ادامه‌ دار واردات واگن با تکذیب و تأیید وزیر»

این پیمانه موضوعاتی همچون روند بازار سرمایه در این هفته، خط تولید خودروی ٢٣ساله متوقف نشد، ارزانی و گرانی به روایت بانک مرکزی، معجزه "بهبود معیشت" با ۸۱ هزار تومان، آخرین بهای نفت خام، طلا و نقره، سرانجام ال سی با نرخ 3600 تومان، روزهای طلایی روبل، آیا زمان خداحافظی با تورم تک‌رقمی فرارسیده؟، مدیر شرکتی خودروساز به زندان محکوم شد و درخواست وزارت صنعت از نوبخت، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 07 January 2017
از «خط فقری که 820 هزارتومان نیست» تا «داستان ادامه‌ دار واردات واگن با تکذیب و تایید وزیر»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون روند بازار سرمایه در این هغته، خط تولید خودروی ٢٣ساله متوقف نشد، ارزانی و گرانی به روایت بانک مرکزی، معجزه "بهبود معیشت" با ۸۱ هزار تومان، آخرین قیمت نفت خام، طلا و نقره، سرانجام ال سی با نرخ 3600 تومان، روزهای طلایی روبل، آیا زمان خداحافظی با تورم تک‌رقمی فرارسیده؟، مدیر شرکتی خودروساز به زندان محکوم شد و درخواست وزارت صنعت از نوبخت، در بر دارد.



هفته آتی بازار سرمایه چه روندی خواهد داشت؟

هفته ای که گذشت، حجم معاملات در بورس تهران به غیر از روز چهارشنبه با افت شدید حجم و ارزش معاملات مواجه شد و این در حالی بود که بازار اوراق بدهی همچنان با رونق روبه‌روست. در این بین، وحشت حقوقی‌ها از بازگشایی نماد معاملاتی بانک‌ها با قیمت‌های به مراتب پایین‌تر از قیمت اسمی، باعث شده تا فضای حاکم بر معاملات بورس تهران با ترس و ناامیدی همراه باشد. به نظر می‌رسد، در اوضاع و احوال کنونی اغلب معامله‌گران ترجیح می‌دهند، تا روشن‌تر شدن دورنمای بازار سهام یا از بازار فاصله گرفته و یا از هرگونه معامله جدی در بازار خودداری کنند. ازسوی دیگر به دلیل شاخص سازی‌های اخیر در بازار سرمایه، پیش بینی می‌شود که اگر شاخص شاهد ریزش آنچنانی نباشد، رشد بالایی نیز نخواهد داشت.

خط تولید خودروی ٢٣ساله متوقف نشد

6 میلیون پراید در خیابان‌های ایران تردد می‌کنند. پراید 23 ساله هرگز بی‌حاشیه نبوده و بارها به چالش کشیده شده است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بارها در خبرهای رسمی اعلام شد، خط تولید پراید تا پایان‌ سال ٩٥ بسته می‌شود اما حالا نه‌تنها پراید از بازار ایران خداحافظی نکرده است بلکه گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرد؛ عرضه مدل‌های ٩٦ به بازار آغاز شده و دراین میان پراید هم همچنان با قوت هرچه تمام‌تر در بازار حاضر شده است. حالا در شرایطی که محمدرضا نجفی‌منش عضو انجمن قطعه‌سازان ایران به «شهروند» می‌گوید: استانداردهای پراید هیچ‌گونه مشکلی ندارد و سازمان استاندارد مرجع تشخیص استاندارد خودرو است نه پلیس راهور. علیرضا نیک‌آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو به «شهروند» می‌گوید: پراید در صدر مراجعه به تعمیرگاه‌ها قرار دارد.

ارزانی و گرانی در هفته منتهی به دهم دیماه

جدیدترین گزارش بانک مرکزی حکایت از آن دارد که در هفته منتهی به دهم دیماه سال جاری، قیمت سه گروه کالایی لبنیات، حبوبات و گوشت قرمز افزایش، ۵ گروه کالایی تخم‌مرغ، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت مرغ و قند و شکر کاهش و سه گروه کالایی برنج، چای و روغن نباتی ثابت بوده است.

خط فقر 820 هزارتومان نیست

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه تلویزیونی دست‌خط که از شبکه پنج سیما پخش می شود، از حذف یارانه 4 میلیون نفر تاکنون خبر داد و گفت: حدود 7 میلیون نفر در کشور درآمد خیلی بالا و رفتار غیرقابل کنترل اقتصادی دارند. وی با بیان اینکه برای سه گروه پیامک داده ایم افزود:گام بعدی دولت حذف یارانه 3 میلیون نفر دیگر است. وزیر رفاه درباره خط فقر هم با بیان اینکه نمی توانم خط دقیق فقر را بیان کنم گفت: 50 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل دستمزد 820 هزار تومان را می‌گیرند اما نمی‌توان این حداقل دستمزد را به عنوان خط فقر اعلام کرد.

معجزه "بهبود معیشت" با ۸۱ هزار تومان

افزایش ۸۱هزار تومانی حقوق کارگران با فرض رشد ۱۰درصدی در سال۹۶ نصف افزایش ۱۵۰هزار تومانی اجاره‌ مسکن را هم پوشش نمی‌دهد، چه برسد به افزایش هزینه‌ خوراک، پوشاک، تحصیل، بهداشت‌ودرمان، حمل‌ونقل و غیره. با این حساب آیا ۸۱ هزار تومان معیشت را بهبود می‌دهد؟ به گزارش تسنیم، دستمزد کارگران موضوعی است که در دی و بهمن ماه هر سال توجه بیش از 50 درصد جامعه را درگیر خود  می کند. در ماه‌های پایانی هر سال شورای عالی کار جلسات پُرکاری را به منظور تعیین دستمزد مطلوب پشت سر می گذارد. ولی هر ساله نقد‌های فراوانی به عملکرد این شورا درباره تصویب بسته های نارکارآمد مزدی مطرح می شود چرا که هیچ وقت تصمیمات این شورا مطابق میل کارگران نبوده است. اسفند ماه سال گذشته دستمزد سال 95 کارگران پس از کلی کش و قوس به 812 هزار تومان رسید که دولت با اصرار فراوان بر این موضوع تأکید کرد، شرایط اقتصادی برای پرداخت حقوق بیشتر مهیا نیست و امکان پرداخت حقوق بیشتر از این میزان وجود ندارد.

جلسه ویژه ارزی در بانک مرکزی با حضور جهانگیری

به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری صبح شنبه در جلسه ای با مدیران ارشد بانک مرکزی به بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل ارزی کشور خواهد پرداخت و احتمالاً تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد شد. برخی منابع خبری از احتمال دستور برخی عزل و نصب ها هم در این جلسه خبر می دهند. به گزارش تسنیم، نوسانات اخیر نرخ ارز و دستورالعمل های جدید ارزی احتمالا در این جلسه بررسی خواهد شد.

به رغم شبهاتی در کاهش تولید، قیمت نفت افزایش یافت

روز جمعه، با مشاهدۀ نشانه هایی از کاهش تولید به وسیلۀ اعضای سازمان کشور های صادر کنندۀ نفت (اوپک) و علی رغم شک و تردید ها در مورد پایبندی سایر تولیدکنندگان به توافق جهانی برای کاهش تولید نفت، قیمت نفت افزایش یافت. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل 45 سنت افزایش داشت و این نفت در بازار بشکه ای 57.34 دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 43 سنت افزایش، بشکه‌ای 54.19 دلار صورت گرفت.

طلا در بازار جهانی به کمتر از 1173 دلار رسید

در پایان معاملات روز جمعه در بازار فلزات گران بها، هر اونس طلا با کاهش 9 دلار و 3 سنت به قیمت 1172 دلار و 5 سنت معامله شد و هر اونس نقره نیز در بازار جهانی، با کاهش 21 سنت همراه بود و به رقم 16 دلار و 47 سنت رسید. ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ ترین صندوق سرمایه گذاری طلا در جهان، 0.03 درصد کاهش یافت و به 813.59 تن در روز پنجشنبه رسید. ذخایر این صندوق از زمان انتخابات ریاست جمهوری ترامپ در ماه نوامبر حدود 14 درصد کاهش یافته است.

ال سی با نرخ ۳۶۰۰ تومان تسویه نمی‌شود

پس از اعلام نرخ 3600 تومان برای گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) ابهاماتی در این باره به‌وجود آمد مبنی بر اینکه نرخ سومی برای ارز به وجود آمده است. اما سید کمال سید علی در گفت‌‌وگو با فارس، با بیان اینکه نرخ 3600 تومان را نمی‌توان نرخ سوم ارز تلقی کرد، اظهار داشت: بانک از متقاضی گشایش ال سی 10 درصد از معادل ریالی ال‌سی را به نرخ 3600 تومان دریافت می‌کند، اما تسویه براساس نرخ روز ارز در بازار انجام می‌شود. وی افزود: به عنوان مثال اگر نرخ ارز بازار در زمان مبادله اسناد 3900 تومان و در زمان صدور گواهی ثبت آماری 3850 تومان بود، بانک 100 درصد معادل ریالی ال سی را با نرخ پایین‌تر (3850 تومان) تسویه می‌کند. معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: بنابراین نرخ جدیدی برای ارز تعیین نشده، بلکه نرخی علی‌الحساب تعیین می‌شود، تا حاشیه اطمینان برای واردکننده به وجود بیاید.

روزهای طلایی روبل

ارزش برابری روبل در بازار ارز مسکو روز جمعه در برابر دلار آمریکا و یورو افزایش یافته و هر دلار 59 روبل و 25کوپک و یورو 62 روبل و 75 کوپک عرضه شد. علت افزایش ارزش روبل در روزهای نخست سال جاری میلادی، رشد قیمت نفت در بازار جهانی است که به گزارش رسانه ها بهای نفت برنت به بشکه ای بیش از 56 دلار رسیده است. به نقل از ایرنا، هرچند بیشتر پیش بینی ها بیانگر ادامه افزایش ارزش روبل است، اما این احتمال نیز مطرح شده که با آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا (از 20 ژانویه 2017) و اجرای طرح های وی ازجمله تولید گسترده نفت قاره ای این روند متوقف و حتی سیر نزولی ارزش روبل از سر گرفته شود.

آیا زمان خداحافظی با تورم تک‌رقمی فرارسیده؟

آمارها گواهی می‌دهند که روند کاهش تورم متوقف شده و در آذرماه، دیگر کاهشی را تجربه نکرد. شاید هم تورم، به پوسته سخت خود رسیده است؛ همان پوسته‌ای که البته دولتمردان، خیلی وقت است از آن سخن می‌گویند. اما به هرحال، اکنون به نظر می‌رسد که ماشین تورم، در جایی از جاده کاهش متوقف شده و شاید هم قصد دارد از اولین دوربرگردان، دور بزند و مجدد در مسیر افزایش قرار گیرد. البته خود دولت هم از این بدش نمی‌آید. به گزارش مهر، حال علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام می‌کند که دولت از ابتدا هم دنبال کاهش نرخ تورم به کمتر از ۸ درصد نبوده است. او می‌گوید که دولت به دنبال کاهش تورم از هشت درصد نبوده؛ چراکه ممکن است تبعات سنگینی را برای اقتصاد کشور ایجاد کند. بر همین اساس شاید در ماههای آینده، باید منتظر بازگشت تورم به بالاتر از وضعیت کنونی باشیم.

مدیر کره ای شرکت فولکس واگن به زندان محکوم شد

یک دادگاه کره جنوبی روز جمعه یکی از مدیران شرکت فولکس واگن شعبه کره را به دلیل جعل سند در ماجرای استفاده از نرم افزارهای متقلبانه برای پایین نشان دادن میزان آلایندگی محصولات این شرکت، به 18 ماه زندان محکوم کرد. در ماه اوت 2016، وزارت محیط زیست کره جنوبی فروش 80 مدل از محصولات فولکس واگن، آئودی و بنتلی را در این کشور تعلیق کرد و شعبه کره جنوبی این گروه خودروسازی را 17.8 میلیون وون، معادل 14.91 میلیون دلار بابت فریبکاری در زمینه میزان آلایندگی و سطح صدای آزاردهنده ایجاد شده خودروها جریمه کرد.

درخواست وزارت صنعت از نوبخت

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بانک مرکزی در آخرین جلسه مشترک، علاقه‌ای نسبت به تمدید صدور کارت اعتباری خرید کالای ایرانی از خود نشان نداد، از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد که به طور جدی به این مساله ورود کند و برای تمدید طرح دستور از بالا صادر شود. به گزارش ایسنا، در حالی ابتدای دی ماه سال جاری زمان صدور کارت اعتباری خرید کالای ایرانی پایان یافت که وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز رییس کل بانک مرکزی به شکست طرح مذکور در مدت یک ساله‌اش اذعان کردند و هرکدام معتقد بودند نهاد مقابل از عوامل ناموفق بودن طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی بوده است. سود تسهیلات بانکی، لیست کالاهای منتخب و نیز جامعه هدف از نقاط اختلافی بین مسئولان این دو نهاد در زمینه تمدید صدور کارت اعتباری خرید کالای ایرانی است.

داستان ادامه‌ دار واردات واگن با تکذیب و تأیید وزیر

وزیر صنعت با اعلام اینکه شایعه ورود واگن به داخل کذب است، زیرا این مسأله اجرایی نشده، در عین حال گفت: البته تعدادی قرارداد از قبل عقد شده که درحال مذاکره با طرف خارجی هستیم و امکان ورود تعدادی واگن به داخل در نظر گرفته شده تا نیاز فوری را تامین کند. اظهارات وزیر صنعت در حالی است که پیش از این معاون برنامه‌ریزی راه‌آهن با بیان این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز واردات واگن را صادر کرده و بخشی از آنها وارد شده و در مرز است، گفت: راه آهن هیچ دخالتی در خرید واگن از خارج ندارد. به گزارش تسنیم، چند ماه پیش وزیر صنعت اعلام کرده بود که روی ریل می ایستد و اجازه واردات واگن را نمی دهد. درپی این اظهار نظرها، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به رئیس جمهور نامه نوشت و ممنوعیت واردات واگن از سوی وزارت صنعت را غیرقانونی اعلام کرد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
خط فقر ۵ میلیون تومان است. یعنی شش برابر مبلغی که مسئولین میگویند. ....
حداقل حقوف هیچ کجا و تحت هر شرایطی نباید از 1500000 تومان کمتر شود .
حداقل حقوق باید حداقل سه برابر اجاره بهای یک واحد مسکونی دو خوابه باشد وگرنه اسم حقوق ندارد و یک دریافتی از روی اجبار و ناچاری است و کار انجام شده در قبال آن بیگاری است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی