بازدید 43793
قطاري كه تا پايان سال مسافر سوار نمي‌كند

عاقبت افتتاح نمايشي خط آهن اصفهان؛شيراز

ناامن بودن خط راه‌آهن به حدی بود که مسوولان، مسافرانی را که روز 13 خرداد در مراسم افتتاح، سوار قطار شده بودند تا عازم اصفهان شوند در 15 کیلومتری شیراز در ایستگاهي موقت از قطار پیاده کرده و با اتوبوس به شیراز بازگرداندند.
کد خبر: ۶۵۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۰ 23 September 2009
يك ماه و يك هفته از قول وزير راه و ترابري براي بازديد و افتتاح دوباره ازقطارشيراز–اصفهان كه آن را وزير راه و ترابري آروزي ديرينه مردم شيراز خوانده بود، گذشت و هنوز هم هيچ خبري از افتتاح رسمي اين خط راه آهن نيست.

قطار اصفهان- شيراز آرزوي مردم شيراز است كه در روز 13 خرداد به طور نمايشي توسط وزير راه و ترابري و معاون اول رييس جمهور تنها براي سه روز يعني تا زماني كه قطار نمايشي خانواده‌هاي شهدا به اصفهان برسد فعال بود و پس از آن اين خط راه آهن متوقف شد تا بعد ازانتخابات و كسب راي اعتماد وزرا در سر فرصت تكميل و آماده بهره‌برداري شود. حتي خود مسوولان اجرايي اين پروژه در همان زمان اعلام كردند كه اين پروژه تنها براي تبليغات افتتاح خواهد شد و هنوز كار اجرايي اين پروژه تمام نشده است.

البته بعد از افتتاح و انعكاس اخبار و عكس‌هاي ريل‌هاي اين قطار در سايتها و خبرگزاري‌ها وزارت راه و ترابري با موضع‌گيري در برابر اين امر ريل‌هاي اين خط را بدون نقص خواند اما بنا بر اظهارات مسوولان و البته سامانه 139 راه آهن براي اين خط تا پايان سال هيچ بليطي فروخته نخواهد شد.

ناامن بودن خط راه‌آهن به حدی بود که مسوولان، مسافرانی را که روز 13 خرداد در مراسم افتتاح خط، سوار قطار شده بودند تا عازم اصفهان شوند در 15 کیلومتری شیراز در ایستگاه موقت شهر جدید صدرا از قطار پیاده کرده و با اتوبوس به شیراز برگرداندند. همچنین در روز افتتاح اعلام شد که روز جمعه 22 خرداد گروهی از مردم شیراز با این قطار و از طریق اصفهان عازم مشهد خواهند شد که این وعده نیز منوط به اجازه وزارت راه و در نهايت كنسل شد. در نهايت رسما اعلام شد كه شیرازي‌ها تا اطلاع ثانوی نمی‌توانند از قطار برای سفر به اصفهان استفاده کنند.

البته در همان زمان احمد خرم، وزیر راه دولت هشتم در گفتگو با خبرنگار ايلنا با انتقاد از عملکرد دولت نهم در افتتاح زودهنگام راه آهن شیراز– اصفهان گفت: "یکی از مباحث و مشکلاتی که دولت نهم به آن مبتلاست، افتتاح زودهنگام پروژه‌های نیمه تمام است وهيچ معنی ندارد یک باند فلان بزرگراه افتتاح شود و 2 باند دیگر بعدا افتتاح شود. این نوع افتتاحیه را وصله پینه‌ای می‌نامند که باعث می‌شود عظمت کار شکسته شود و یک اثر ماندگار به یک پروژه بی‌اعتماد در نظر مردم و متخصصین تبدیل شود."
راه‌آهن 506 کیلومتری اصفهان-شیراز که مراحل ساخت آن از 10 سال پیش آغاز شده بود، با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزير راه و ترابري و جمعي از نمايندگان مجلس كه البته با پافشاري خود در مراسم حاضر شده بودند؛ درحالي افتتاح شد كه آماده نبودن زیرساخت‌ها و به کارگیری ریل‌های استوک و غیر استاندارد در قطعه آخر برای افتتاح انتخاباتی آن، اعتراض کارشناسان و شماری از نمایندگان استان را به همراه داشت.

در همان زمان وزیر راه گفت:" قطار شیراز – اصفهان براساس برنامه زمان بندی قرار بود در سال 89 به اتمام برسد؛ اما افتتاح زودهنگام این طرح باعث شد برخی از اینکه در این روزها دست به حرکت این قطار زده‌اند، پشیمان شوند که البته پشیمانی سودی هم ندارد."
ماجرای افتتاح نیمه کاره قطار شیراز- اصفهان به عجله‌های زیاد مسوولان درهفته‌‌‌های قبل از افتتاح برمی‌گردد که نصب سریع ریل‌ها در آن زمان باعث شده اکنون امکان حرکت قطار روی ریل وجود نداشته باشد.

البته احمد رضا دستغیب نماینده مردم شیراز در زمان افتتاح اين قطار به غیراستاندارد بودن خط اشاره کرده بود و گفت: "من به دنبال سوگندی که در مجلس و در راستای تعهدی که به ملت داشتم، وظیفه خود می‌دانم به مردم هشدار دهم تا از این قطار استفاده نکرده و از مسوولان نیز می‌خواهم به خاطر مسایل انتخاباتی جان مردم را بازیچه خود قرار ندهند تا کنون مکاتبات بسیاری را در این راستا انجام داده‌ام و در صورتی که جواب مطلوب را از مسوولان دریافت نکنم در راستای وظیفه خود حتی تا استیضاح وزیر راه پیش خواهم رفت"

البته اين نماينده مجلس تا كنون هيچ اقدامي براي اين امر صورت نداده است و حتي به نظر مي‌رسد كه مسوولان افتتاح رسمي اين خط را فراموش كرده‌اند به گونه‌اي كه حتي بعد از گذشت يك ماه و يك هفته از قول شفاهي وزير راه و ترابري براي بازديد از اين خط راه‌آهن هنوز هيچ خبري از اجرايي شدن اين خط نيست و نمايندگي‌هاي راه آهن نيز در مقابل درخواست براي بليط اين خط تلويحاً به نمايشي بودن افتتاح اين خط اشاره و زمان حداقل پايان سال را براي پيش فروش و يا حتي فروش بليط آن اعلام مي‌كنند.

اين شايد همان گفته دستغيب عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس را تائيد مي‌كند كه وزارت راه به دنبال تكميل و افتتاح مجدد اين خط راه آهن است. وي با بيان اين مطلب تصريح کرد: "برای احداث تخصصی راه آهن باید چندین مرحله را پشت سر گذاشت. مراحلی که کوبیدن خاک 98درصد، بالاست و تراوس و در نهایت ریل گذاری را شامل می‌شود. این در صورتی است که در زمان احداث راه آهن اصفهان – شیراز علاوه بر اینکه در برخی از مسیرها حتی کوبیدن خاک به زیر 98 درصد می‌رسد، مرحله بالاست نیز در برخی از مسیرها انجام نشده و شاهد هستیم که قطعات بتنی مستقیما بر روی خاک کوبیده قرارگرفته است"

وي گفت: "این راه آهن به هیچ عنوان مطابق با استانداردهای موجود نبوده به همین دلیل نمی‌تواند بیش از 50کیلومتر سرعت داشته باشد. به عبارتی علت تاکیدهای بسیار مسوولان در جهت در نظر گرفتن سرعت زیر 50 کیلومتر به عنوان سرعت مجاز این قطار خود گواه همین امر است"
دستغیب ادامه داد: «راه آهن اصفهان – شیراز در بخش‌هایی فاقد سیستم کنترل خطوط بوده که این امر مشکلات بسیار زیادی را در آینده به وجود خواهد آورد"

وي با اشاره به اینکه مسوولان بارها گفته‌اند که حلاوت و شیرینی این پروژه را با دیدگاه‌های سیاسی نباید تلخ کرد، تاکید کرد: "اگر این راه آهن استاندارد است پس چرا زمان فروش بلیت‌های این قطار را به 4 ماه دیگر موکول کردند. آیا این امر به این دلیل نیست که در این زمان می‌خواهند به دوباره کاری این پروژه بپردازند؟"
نماینده شیراز در مجلس گفت: "درهیچ کجای دنیا تاکنون سابقه نداشته است که اولین سفر یک قطار به حمل مسافر اختصاص یابد، در صورتی که باید تا ماه‌ها از قطار تازه احداث شده در جهت حمل بار استفاده شود تا تمامی ابعاد و شاخصه‌های ایمنی مورد ارزیابی قرار گیرد، اما امروز شاهد هستیم که این روند در کشور ما به گونه‌ای دیگر است."
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
نمايندگان محترم مجلس بايد به دنبال تصويب طرحي باشند تا بر اساس آن افتتاح پروژه‌ها و طرح‌ها تا نهايي نشدن و آماده نبودن آنها جهت بهره‌برداري صددرصد عملي نباشد و با معذوريت قانوني همراه گردد.
با عرض سلام
جناب اقای بهبهانی
مگر جناب عالی قول شرف ابتدای وزارت خود ندادید که اولویت من راه اهن است
افای بهبهانی راه اهن استارا و راه اهن غرب کشور راه اهن بوشهر و راه اهن برقی اصفهان تهران در چه وضعیتی هستن ؟
مگر قول ندادید که بودحه ویزه و تبصره13 به اینها تعلق بگیرد ؟
چرا کاری را که توانای ان را ندارید قول دروغ به مردم میدهید ؟
اقای بهبهانی راه اهن بعد از منابع اب دومین شاخص توسعه یک کشور است .
اما کو کوش شنوا افسوس افسوس
حیف این همه پول مفت و بی زبان
كدوم مسئول آقا اينا اگه احساس مسئوليت مي كردند اينجوري سرمايه هاي اين مملكت رو هدر نمي دادند((مسوولان بارها گفته‌اند که حلاوت و شیرینی این پروژه را با دیدگاه‌های سیاسی نباید تلخ کرد، ))
مملکت گل و بلبل همینه دیگه !انتظار دیگه ای دارید؟
شما را بخدا در مورد راه آهن کرمان زاهدان هم بنویسید و در ارتباط با گران شدن بلیط قطار کرمان تهران که به یک باره بیش از 120 درصد گران شده است هم از مسئولین وزارت راه توضیح بخواهید نمایندگان مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی انگار به خواب رفته اند و هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهند و فقط نزدیک به انتخابات و به دنبال رای جمع کردن از مردم ,میشوند مردمی
لطفا از افتتاح و تعطیلی زودهنگام بزرگراه پردیس در حوالی آن ایام نیز خبری بزنید.
این خبر من را به یاد صحبت اقای احمدی نژاد در مناظره با اقای کروبی انداخت که گفتند : راه آهن شیراز هم دروغه؟!

خب حالا جواب ایشان را میتوانیم براحتی بدهیم!!
با حرف آقای خرم موافقم: افتتاح وصله پینه ای...افتتاحی که عظمت پروژه رو می شکنه...پروژه ای که سال ها مردم در انتظارش بودن با این وضع افتتاح شد و لذت داشتن اون از مردم گرفته شد...حتی اگر سال دیگه هم این پروژه رسما افتتاح بشه چند وقت طول می کشه تا مردم به ایمن بودن این پروژه اطمینان پیدا کنن و از اون استفاده کنن...متاسفم بعضی از مسئولین شهرم که مصلحت شهر رو فدای پست یه عده ای کردند...
حالا 4 ماه دیرتر
اتفاقی نمیفته که
اصل اینه که اینکار داره انجام میشه و سهم عمده ای هم انجام شده
با وزارت راه مشکل دارید یا با دولت یا با راه آهن؟
حیف از این همه رای که ما مردم ساده دل به این نمایندگان میدهیم تا از حقوق ما دفاع کنند . میگویند در قیامت برادری را به جرم برادر دیگر مجازات نمی کنند وای برما که باید به جرم وزرایمان وخواب الودگی وخماری نمایندگانمان وخوش خیالی خودمان مجازات شویم.س.ش
افتتاح خط آهن مسیر کرمان - زاهدان که اصلاً فراموش شده است.جهت یادآوری عرض کردم.شاید مسئولین به فکر راه اندازی این خط هم بیفتند.
ما رادیم میسازیم برای آیندگان خودشون میدونن چطور استفاده کنن !!!
وظیفه ما !!!
مهم نیست ما الان مثائل مهمتری داریم ؟؟
متاسفانه وضعیت خط آهن ریلی از یک طرف و از طرف دیگر وضعیت قطارها و کیفیت آن از طرف دیگر بسیار اسفناک است .
ان تعداد قطارهایی را که بخش خصوصی اداره می کند با دریافت کرایه نسبتا بالا از مسافر خدماتی ارائه می شود اما در قطارهایی که هنوز تحویل راه اهن رجا است وضعیت بسیار بسیار افتضاح است .
من چندی پیش قطار درجه دو اهواز را بدلیل ضرورت و نبودن دیگر بلیط ها گرفتم . درست مانند یک سلول و زندان سیار و کثیف برای شکنجه روحی و جسمی بود . اقای بهبهانی یا می داند یا نمی داند و ضع این قطارها اینگونه است اگر می داند که باید توضیح بدهد و اگر نمی داند باید خجالت بکشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل