بازدید 3285
۱

تختی؛نمادی هویت بخش

احمددنیامالی*
کد خبر: ۶۵۴۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹ 06 January 2017
وقتی مفهوم دقیق برخی کلمات را به طور دقیق واکاوی کنیم به معانی کامل و جامع تری دست پیدا می کنیم. می خواهیم درباره هویت صحبت کنیم، هویت فردی، هویت شهری، منطقه ای و... وقتی مقوله ای مانند هویت شهری را بررسی کنیم به تعاریفی همچون زمان، مکان، قومیت، اعتقادات، آداب و رسوم، زبان مشترک و گویش ها و پوشش و... می رسیم اما این پایان ماجرا نیست. هویت؛ ریشه در تاریخ زندگی اجتماعی شهروندان یک جامعه دارد، هویت ریشه در ابعاد زمانی زندگی اجتماعی مردم دارد.

 هویت شهری و اجتماعی هر دیاری تنها برج ها، ابنیه شهری، ساختمانها و... با نگاهی دیگر می توان گفت قهرمانان و پهلوانان یک دیار بخش بزرگی از هویت یک جامعه پویا محسوب می شوند. قهرمانانی که روزگاری در مقابل دشمن و برای دفاع از آب و خاک خود، پهلوانانه سینه ستبر کردند تا قهرمانانی که با منش پهلوانی در جای جای دنیا برای برافراشته شدن پرچم ایران، مبارزه ای جوانمردانه داشتند و بر قله افتخار ایستادند.

انسان موجودیست که قدرت فراموش کردن به وی عطا شده است اما برخی موضوعات هستند که ذهن انسان نه می تواند و نه می خواهد که آنها را فراموش کند. و ذهن انسان فراموش نمی کند قهرمانان یا بهتر است بگوییم پهلوانان خود را. قهرمانانی  که نه به واسطه مقام یا مدال هایی که کسب می کنند بلکه به دلیل هویت بخشی خاصی که در زمانه خود داشتنه اند و تبدیل به جزوی از تاریخ سرزمین شان شده اند، غیرقابل فراموش شدن و فراموش کردن هستند. این افراد در ذهن تاریخی جامعه بیشتر از آنکه با لفظ قهرمان شناخته شوند عنوانی برازنده تر دارند و حافظه مردم آنها را با نام پهلوان به خاطر می آورد. پهلوانانی که تبدیل به نماد و هویت یک شهر یا کشور شده اند و تا ابد در ذهن مردم نقش بسته اند.

و امروز دوباره نگاه تمام ایران یا بهتر است بگویم دنیا به گوشه ای از پایتخت ایران معطوف شده است. گوشه ای از یک منطقه تاریخی در قلب پایتخت، که بخش بزرگی از هویتش را مدیون قهرمانانی است که دنیا آنها را بیشتر از قهرمان به عنوان پهلوان می شناسد، پهلوانانی جهانی یا همان جهان پهلوان که تنها برازنده بزرگ مردی مانند مرحوم تختی ست.

چندی پیش متنی خواندم از یکی از بزرگان خانواده کشتی ایران که درباره جهان پهلوان تختی قلم زده بود؛ شاخصترین بخش آن نوشته مربوط به دلایل ماندگاری مرحوم تختی در ذهن ایرانیان بود که آن را به مدال های رنگارنگ و قهرمانی های تختی نسبت نداده بود بلکه راز این ماندگاری را در فعالیت های انسان دوستانه و خیرخواهانه ای می دانست که تختی در زمان حیاتش بدون سر و صدای به اصطلاح رسانه ای انجام می داد. اما شاید باید کمی پا را فراتر گذاشت و اینگونه نوشت؛

قهرمانان و پهلوانانی مانند تختی با نوع خاص زندگی و جهانبینی اشان تبدیل به بخش بزرگی از زندگی و حیات اجتماعی یک کشور شده اند و به قول معروف تبدیل به برند، نماد و هویت شهری شده اند. و من معتقدم تختی را نباید تنها از ابعاد ورزشی مورد بررسی قرار داد و در مناسبتهای مختلف از قهرمانی اشان سخن به میان آورد، بلکه باید آنها را نماد و هویتی برای اشاعه فرهنگ غنی پهلوانی یک شهر و یک کشور دانست.

* عضو شورای اسلامی شهر تهران و
عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی قایقرانی
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یکی باید این مطالب اقای عضو شورای شهر تهران را ترجمه کنه ما هم بفهیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر