بازدید 44119

حرکت پوتین به سمت آنکارا و معانی آن برای تهران / آیا ایران در محور سه گانه به حاشیه رانده میشود؟

آنچه اکنون میتوان فهمید این است که آنکارا به تدریج در حال به دست گرفتن نقش بیشتری در محور سه گانه است و روس ها نیز تا کنون نشان داده اند که مشکلی با پیگیری اهداف ترکیه در سوریه ندارند و همکاری با آنکارا را تحت شرایط مشخصی، ارجح و دارای اولویت میدانند.
کد خبر: ۶۵۴۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸ 04 January 2017

از زمان مطرح شدن محور سه جانبه ایران-روسیه-ترکیه در خصوص مساله سوریه، همواره این مهم یکی از دغدغه های اصلی تحلیلگران بوده است که آیا داخل شدن ترکیه در این محور برای ایران به شکل کلی یک تهدید محسوب شده یا آنکه اساسا ایران با استفاده از پویایی هایی که ورود ترکیه در صحنه عملیاتی ایجاد میکند، از فرصت های اساسی در تعاقب اهداف خود در سوریه برخوردار خواهد شد.

به گزارش «تابناک» این مساله و این سوال البته از ابعاد پیچیده ای برخوردار است که پرداختن به همه آنها نیازمند مباحث و گفتگو های مفصلی است. ترکیه تاثیر گذاری بسیاری بر وضعیت عملیاتی در سوریه دارد و با توجه به نفوذی که این کشور در میان گروه های معارض علیه دولت دارد، قطعا ورود ترکیه به محور ایران و روسیه تغییرات اساسی در ادامه جنگ در سوریه ایجاد خواهد کرد.

از سوی دیگر باید به این نکته اشاره داشت که قطعا حضور ترکیه در محور ایران و روسیه که با حمایت تهران و مسکو همراه بوده است، با توجه به تقابل های جدی استراتژیک و منافع ترکیه با ایران، به ویژه در مورد بشار اسد به معنی آن است که هم تهران و هم آنکارا بر سر چانه زنی در خصوص منافع و استراتژی خود در سوریه کنار آمده و با میانجی گری مسکو توانسته اند خط مشترکی را – شاید به شکل موقت – در سوریه پیدا کرده تا دنبال کنند.

حرکت مسکو به سمت آنکارا و معانی آن برای ایران در سوریه / آیا ایران در محور سه گانه به حاشیه رانده میشود؟

تا این جای کار به نظر همه چیز برای ایران مساعد است. حضور ترکیه قطعا میتواند با خنثی کردن تهدیدات ناشی از معارضان علیه دولت بشار اسد، در حال حاضر، بخش مهمی از دغدغه های استراتژیک ایران در سوریه را آرام کند. قطعا توافق آتش بس در سوریه و متمرکز شدن قوای معارض و دولتی برای بیرون کردن داعش از سوریه مهمترین دستاورد ایران از ورود ترکیه به محور بوده است، زیرا عملا تهدیدات فوری علیه دولت بشار اسد را به یک فرصت استثنایی برای شکست یک دشمن مشترک و خطرناک هم برای سوریه و هم بری منطقه تبدیل کرده و حتی امکان ابقای بشار اسد در قدرت را نیز – در پی مذاکرات سیاسی – فراهم آورده است.

مسکو و اولویت آنکارا

اما آنچه به یک باره این پرده خوش بینی را از مقابل دیدگان ما کنار میزند، تحولاتی است که طی هفته های اخیر و از زمان برگزاری نشست سه جانبه در مسکو شاهد آن هستیم. آنچه میبینیم این است که به تدریج ایران در این محور سه گانه ظاهرا تبدیل به یک بازیگر گوشه نشین شده و دستور کار امنیتی در سوریه را به تدریج به مسکو و آنکارا واگذار میکند.

اولین مورد از این مساله را در خصوص توافق آتش بس در سوریه دیدیم که به صراحت آنکارا و مسکو به عنوان بازیگران تدوین کننده و تضمین کننده آن معرفی شدند. هرچند کرملین اشاره کرده که ایران نیز در این آتش بس تاثیر گذاری جدی داشته است، اما عدم مداخله ایران در برقراری آتش بس به لحاظ عملیاتی و بیرون ماندن نام ایران از تضمین کنندگان آن، نکته ای اساسی است که در خصوص آن چندان بحثی به میان نیامده است.

موضوع دیگر حمایت های گسترده ای است که اکنون نیروی هوایی روسیه از عملیات سپر فرات آنکارا در مرزهای شمالی سوریه به عمل می آورد. هرچند بخش هایی که اکنون عملیات فرات در آن جریان دارد، مناطق اغلب تحت کنترل داعش همچون ادلب است، اما به خوبی میتوان دریافت که هدف دیگر ترکیه که دست کمی از موضوع داعش ندارد، کردهایی هستند که به تدریج در این مناطق قدرت گرفته و ظاهرا به دنبال ایجاد یک منطقه خودمختار کردنشین در این نواحی از سوریه میباشند. کردهایی که از حمایت آمریکا نیز برخوردار هستند – یا تا اینجا به خوبی برخوردار بوده اند.

عملیات سپر فرات اگر همچنان با حمایت های هوایی روسیه ادامه پیدا کند، میتوان حدس زد که در آینده نزدیک به نتیجه مطلوب ترکیه ختم خواهد شد و در پی آن آنکارا از یک موقعیت تاکتیکی و استقرار نظامی بسیار خوب در سوریه برخوردار خواهد شد. موضوعی که به شدت میتواند معادلات آتی در سوریه را به نفع ترکیه تغییر دهد. ایران در این خصوص نیز به نظر سکوت اختیار کرده و در حال حاضر تنها شاهد همکاری عملیاتی روسها و نیروهای ترکیه در شمال سوریه است. موضوعی که تا پیش از این نه مطرح بود و نه شدنی به نظر میرسید.

آنچه به نظر میرسد این است که حضور ترکیه در سوریه و در همراهی با روسیه، برای مسکو اهمیت بسیار زیادی دارد. این موضوع به قدری حائز اهمیت است که حتی ماجرای قتل سفیر روسیه در آنکارا نیز نتوانست ضربه ای به آن وارد کند. دلایل این اهمیت نیز به نظر مشخص است.

حرکت مسکو به سمت آنکارا و معانی آن برای ایران در سوریه / آیا ایران در محور سه گانه به حاشیه رانده میشود؟

ترکیه قطعا میتواند مسیر بسیار مطمئن تری از ایران برای مسکو در راستای استراتژی توسعه از جنوب باشد. پویایی های امنیتی منطقه قفقاز و آسیای میانه، برای بازیگری مانند روسیه که در پی تبدیل شدن به یک هژمونی در این خطه است، اهمیت بسیاری دارد و بدون شک ترکیه مهمترین بازیگر تاثیر گذر در این منطقه میتواند باشد. از سوی دیگر مساله گرجستان، اوکراین و کریمه اکنون مسیری است که روسیه برای عقب نگاه داشتن ناتو از حیطه خود برای آن اهمیت بسیاری قایل است و وقتی خوب نگاه میکنیم در میابیم که ترکیه در مسیر روسیه برای این بخش از اروپا قرار دارد. این مسائل اهمیت ترکیه را برای روسیه دوچندان کرده است و با توجه به آنکه ترکیه دومین نیروی قدرتمند در ناتو را به لحاظ عملیاتی در اختیار دارد، میتواند در صورت عدم همراهی با روسیه، دردسرهای جدی برای جاه طلبی روسها باشد.

همه این مسائل یک چیز را به ما در ابتدا میگوید: این که ترکیه حداقل به لحاظ استراتژیک اهمیت بیشتری از ایران برای روسها دارد و اکنون شواهد این اهمیت را به خوبی در محور سه گانه میبینیم. روسیه اکنون هماهنگی بیشتری با ترکیه دارد و به نظر ابتکار عمل در سوریه اکنون به دست ترک ها و روسها و در نهایت با مشاوره ایران است. ظاهرا.

ناتو و یک دغدغه امنیتی بزرگ

حتی این همراهی و نزدیکی به حدی است که به تدریج منجر به ترس و واهمه غرب و آمریکا نیز شده است. نیروهای ائتلاف آمریکا به خوبی اکنون شاهد همراهی و حرکت روسیه و ترکیه در سوریه هستند و این موضوع با توجه به آنکه ترکیه عضوی از ناتو است، برای غرب هشداری جدی و یک دغدغه امنیتی به حساب می آید.

رویترز امروز گزارش داده است که نیروهای ائتلاف آمریکایی هفته گذشته دریک پرواز جدی به حمایت از نیروهای ترکیه در عملیات سپر فرات پرداخته اند. پیتر کوک سخنگوی پنتاگون در این باره با تایید این حمایت گفته است که این حمایت یک «نمایش صریح از قدرت» بوده است.

این موضوع اهمیت بسیاری دارد زیرا آمریکا و ناتو تا کنون هیچ علاقه ای به حمایت از ترکیه در عملیات های سوریه نداشته اند. حمایت ائتلاف از کردها یکی از مهمترین دلایل این موضوع بوده است. اما اکنون به نظر میرسد که نزدیکی روسیه به ترکیه – با توجه به ضربه هایی که ترکیه از ناتو و همچنین اروپا طی ماه های اخیر خورده است – برای ناتو و آمریکا به حدی جدی شده است که موضوع کردها را در حاشیه قرار میدهد.

اگر ائتلاف آمریکا به این شکل وارد حمایت از ترکیه شود، این مساله معانی جدی برای وضعیت سوریه و به ویژه ایران دارد. به عبارت دیگر اگر ناتو در پی آن باشد که از افتادن ترکیه به دامان روسیه جلوگیری کند، و با دلجویی از ترکیه شروع به حمایت از عملیات این کشور کند، روسیه را عملا وارد یک بازی امتیاز دهی کرده است. در این شرایط مسکو باید با توجه به اهمیت آنکارا برای اهداف خود، امتیازات بیشتری به ترکها بدهد که معنی آن این است که باز هم دست ایران در محور سه گانه کوتاه تر خواهد شد و قدرت چانه زنی ترکیه با روسیه بیشتر از ایران خواهد بود.

حرکت مسکو به سمت آنکارا و معانی آن برای ایران در سوریه / آیا ایران در محور سه گانه به حاشیه رانده میشود؟

به نظر اگر این مسائل درست باشد، وضعیت در سوریه چندان به نفع ایران پیش نمیرود. البته همه اینها با توجه به عدم اطلاعاتی که از نشست مسکو در اختیار است، بیش از همه تجزیه و تحلیل های برآمده از اتفاقات جاری است. شاید ایران قبل از همه اینها حجت را با روسیه و ترکیه در مورد منافع خود تمام کرده باشد و اکنون بیرون ماندن ایران از این تحولات را بتوان تایم اوت ایران از روسیه دانست. همچنین مذاکرات آتی در آستانه قزاقستان میتواند بسیاری از مسائل را روشن کند و آینده دستاوردهای هر سه کشور در سوریه را مشخص سازد.

اما آنچه اکنون میتوان فهمید این است که آنکارا به تدریج در حال به دست گرفتن نقش بیشتری در محور سه گانه است و روس ها نیز تا کنون نشان داده اند که مشکلی با پیگیری اهداف ترکیه در سوریه ندارند و همکاری با آنکارا را تحت شرایط مشخصی، ارجح و دارای اولویت میدانند.

اگر این حدس و گمان ها صحیح باشد، باید لزوم یک هشدار جدی را درک کرد. این که ایران مجبور به چانه زنی بر سر مهمترین اهداف خود در سوریه – بیش از پنج سال بر سر آنها مقاومت کرده – نشود و یا مجبور به دادن امتیازاتی که قرار بر آن نبوده، نباشد.

علی اکبر ولایتی روز گذشته به صراحت بیان کرده است که ایران از حمایت از خط مقاومت در سوریه دست نخواهد کشید. شاید این سخنان ولایتی اشاره ای به این چرخش وضعیت به ضرر ایران نیز در دل خود داشت باشد و هشداری باشد هم به روس ها و هم به آنکارا.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۱۲
انتشار یافته: ۱۱۰
روسیه ثابت کرده غیر قابل اعتماده

خخخخ

:)
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
متاسفانه ما از تعملات خارجی فقط هزینه کردن رو یاد گرفتیم ؟ برنده بوسنی چه کسی است ؟ برنده افغانستان چه کسی است ؟ برنده سوریه چه کسی است ؟ و برنده عراق چه کسی خواهد بود؟ ما فقط بلدیم خوب هزینه بدیم همیشه بهره بردار کشورهای دیگر بوده اند . جا دارد یکم تفکر بیشتری کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
کشوری که میخواد نفوذ و قدرت داشته باشه ، باید هزینه کنه، کدوم کشور بدون هزینه تونسته قدرت بگیره مثال بزنید لطفا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
.روس ها همیشه خائن بوده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
اونایی که میگن خائن و خیانت کار هستند روسیه،
مسائل سیاسی و با فیلم فاطما گل اشتباه گرفتند کلا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
تحلیل تخیلی و آبکی بود اما امیدورام هر چه زودتر سوریه به ارامش برسد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مرگ بر اردوغان
تحلیل ضعیفی بود؛ بدیهی است که سقوط حلب بدون معامله طرفین امکان پذیر نبوده و نیست. دولت اسد (خط قرمز ایران) سر جایش خواهد بود و در واقع حفظ اسد اولویت ایران بود که الان دستور کار روسیه شده. مشکل کردها و ترکیه هم پیچیده تر از اینهاست که امریکا و روسیه بخواهند به خاطرش به ترکیه باج بدهند! به این دلیل که کردها نقطه ضعف ترکیه هستند و روسها و آمریکاییها اگر بنا بود از این لطفها به کسی بکنند تاریخ دنیا این طوری که تا الان بوده نمیشد! مشکل کردها هیچوقت توسط هیچکس برای ترکیه حل نخواهد شد و اگر جنگی بشود ترکیه بدنام و آسیب زیادی خواهد دید
بازي با روسها را تا الان بايد ياد مي گرفتيم
گفتم منتظر باشین تا پوتین دورتون بزنه منتظر روزی باشین که پوتین و اسد و اردوغ بابت زحماتتون تشکر ویژه داشته باشن ازتون
پاسخ ها
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
دوست کم اطلاع و تاریخ دان.. سوریه سالها پیش از این برادریش و اثبات کرده .. در زمان هشت سال جنگ توسط اسد پدر و خیلی مسایل سیاسی بعد از جنگ توسط اسد پسر -- و اما ترکیه تا الان کنترلش کردیم بعد از اینم هم مراقبش هستیم -- و در آخر روسیه: در طول تاریخ شوروی و بعدها روسیه نشان داده غیر قابل اعتماده و اهل سیاست و شطرنج بازیه و قطعا سیاست مداران مراقب روسیه هستند و در آخر این و عرض کنم که غرب و آمریکا حتی با تمهیدات امنیتی و سیاسی هم غیر قابل مذاکره و اعتماد هستند چونکه به راحتی قراردادی را هم که مینویسند عمل نمی کنند .....
وقتی تمام سیبها رو در سبد روسیه بذاریم باید توقع چنین اتفاقاتی رو هم داشته باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
اون تخم مرغ هاا
مازودبه روسیه اعتمادکردیم این قدرت های بزرگ به دنبال منافع شون هستند هرکشوری که بیشترمنافع آنهاتامین کنه طرف همون رامیگیرند فعلاازدرکنارترکیه بودن منفعتی بیشتری برای شون داره. در واقع قدرت ها درسیاست منطقه تاجراند
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
چی فکر کردی
لابد میخواستی ایران بدون حمایت روسیه جنگ رو تو سوریه ادامه بده ؟
اگه پشتیبانی نیروی هوایی روسیه نبود تا عمر داشتیم نمیتونستیم تروریست ها رو سرکوب کنیم .بالاخره روسیه هم دنبال منافع خودش هست و نمیشه بگیم چون دوست ماست برای رضای خدا بیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مرگ بر اردوغان
چیزی به نام استفاده ابزاری شنیدید تا الان. شما چطور به روسیه اعتماد کردید. چرا همه تخم مرغهاتونو تو یه سبد گذاشتید؟. تاه شروع کاره. بعضی ها فکر می کنن چون ترامپ با پوتین خوبه ، پوتین به از ایران در برابر تصمیمتت نابخردانه ترامپ حمایت مبکنه. ولی خواهیم دید اینطور نییست. روسیه هیچ وقت قابل اعتماد نبود نیست و نخواهد بود. روسیه طرفدار انوای ایرانه تا خودش تنها کشوری باشه که از این انزوا استفده کنه به نفع خودش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
کدوم تخم مرغ؟ باید به مسائل عمیقتر نگاه کردو تحلیل تابناک زیاد قابل قبول نیست. البته به روسها نمیشود اعتماد کرد ولی باید به تحولات جهان توجه نمود. در آمریکا ترامچ دارد وارد کاخ سفید میشود و احتمالا با روسیه وارد تعامل میگردد که این به ضرر ایران است. از طرفی ترکیه هم با ترامپ بهتر کنار می آید تا با اوباما و این یعنی حمایت از ترکیه بیشتر میشود. عربستان هم با ترکیه همسوتر است. در نتیجه ایران در منطقه تنها میماند و مجبور میشود از خواسته هایش در سوریه عقب بنشیند. اما همه ی اینها موقتی است و ممکن است افاقاتی بیفتد که این همسوییهای شکننده تضعیف شوند. از جمله اروپا با روسیه مشکل دارد و از آمریکا ی ترامپ هم فاصله میگیرد و ممکن است به ایران نزدیک شود. وضعیت یمن و مصر هم ممکن است بیشتر به نفع ایران تغییر کند.. همچنین چین با ترامچ مشکل دارد و ممکن است بیشتر در جهت بازی ایران قرار بگیرد. پس آنچه دیده میشود عبارت است از تغییر مواضع بازیگرها در حالی که معادلات منطقه چندان به ضرر ایران هم نخواهد بود...
خواهشا زیاد توهم توطئه نکنید. درباره این که چرا اسم ایران بین تضمین کنندگان آتش بس نیست، خود چاووش اوغلو به صراحت گفت که عدم ذکر نام ایران صرفا بخاطر حساسیت های گروه های مخالف سوری بود وگر نه خود ایران هم جزو تضمین کنندگان آتش بس محسوب می شود و خود ایران نیز در این باره مثل ماها تعهد داده است. رجوع کنید به سخنان چاووش اوغلو
پاسخ ها
faren
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
چطور به نام روسیه حساسیت ندارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مرگ بر اردوغان
وقتي برگ هاي بازي شما كم باشه همين ميشه. تركيه از يك طرف غرب و ناتو و از طرف ديگه روسيه بين اين ها مانور ميده و امتياز ميگيره . ايران فقط روسيه و نهايت بازنده. تو ديپلماسي هم بايد غرب رو كلا بايكوت نكرد و هم كاملا تو دامن روسيه نرفت. دشمني كامل و قطع كامل روابط با يك سو ، طرف ديگه رو آزاد ميزاره هر جور خواست با شما بازي كنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
شاهنامه را پایانش خوش است.عاقبت کودک به آغوش مادر بازمی گردد.سلام مادر ترکیه...
بيخيال!
بزار اونايي كه ميگفتن زنده باد روسيه و زير علم فرمانده پوتين سينه مي زدند همچنان در خواب غفلت باشند.
ناراحتي من فقط اينه كه بچه حزب الهي نبايد اينقدر ساده لوح باشه.
از خط امام و انقلاب كه فاصله بگيري بايد منتظر عواقبش هم باشي.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
زیر علم فرماندهی پوتین؟؟؟؟؟

ساده لوح بودن بهتره از اینه که اینگونه احمقانه فکر کنیم
ایران دنبال نام و نشان و این بزک دوزک ها نیست.نتیجه نهایی برای ایران مهمه.حالا مسکو بگه ماله منه،انکارا بگه ماله منه،امریکا بگه من تمومش کردم!
پاسخ ها
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
چقدر سادانگارانه فکر میکنید برادر.

کل زحمت ها و هزینه هارو ایرانی کشیدن و دادن حالا حتی اسم ایرانم نیاد اونوقت بگیم ایران فقط دنبال نتیجه نهاییه

خب نتیجه نهایی چی میتونه غیر این باشه که عملا ایران رو کنار زدن
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
برادر ، تو از طرف خودت نظر بده لطفا نه از طرف هزینه های که از جیب ملت مظلوم ایران میره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مرگ بر اردوغان
ما هميشه اول هزينه ميكنيم و بعد به حاشيه كه چه عرض كنم به بيرون پرتاب مي شويم فقط نمي دانم چرا درس عبرت نمي شود . فلسطين ، بوسني ،سودان ووووو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
با متر و معیار خودت فکر می کنی و می سنجی

مگه تو فلسطین و بوسنی دنبال چه بودیم که بهش نرسیده باشیم
روس ها بینش و هوشمندی سیاسی خیلی کمتری نسبت آمریکایی ها دارند. ترکیه به نمایندگی از آمریکا داره سر روسیه رو شیره می ماله و روسیه برای چندمین بار از محور غربی داره رو دست می خوره. این وسط فقط سوریه است که داره نابود میشه
همه از اول میدونستن روسها منافعشونو با هیچی عوض نمیکنن تمام دنیا رو بخاطر منافعشون میفروشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مگر کشور های دیگه منافع خودشون رو با چیزی عوض میکنن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مرگ بر اردوغان
باز هم سیاست اشتباه روسها هیچ وقت قابل اعتماد نبودند و نیستند
جنگ چيز خوبي نيست. بايد هميشه به فكر ايجاد صلح بود. روزي خواهد رسيد كه جنگجويان از هر گروه به خانه روند. لذا هرگونه دوستي كه منجر به صلحي پايدار در منطقه شود خوب است.
بیچاره مردم سوریه! کاش به جای اینکه خون هم رو میریختن با هم متحد بودن تا یه دیوانه ای مثل اردوغان براشون شاخ و شونه نمیکشید.
قدرت های بزرگ دنبال اهداف بزرگ هستند و فکر نکنم کشور ایران برای قدرت های بزرگ نقش اهداف بزرگ را داشته باشد وبیشتر به شکل دنباله رو به ما نگاه می کنند و همیشه سعی می کنند ایران را در یک محدوده خاص کنترل کنند هدف اصلی روسیه از این موضوع ، ایجاد شکاف در یک پیمان بزرگ نظامی دنیا یعنی ناتو هستش پوتین سیاستمدار خیلی باهوش و زرنگی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مرگ بر اردوغان
در فیلمهای جشن آزاد سازی حلب مردم سوریه اکثرا فقط از پرچم روسیه وسوریه استفاده کردند / هیچ ابر قدرتی قابل اعتماد نیست بخصوص روسیه وروسیه وروسیه
تنها چيزي كه به حساب نمي آيد خواست مردم سوريه و حق آنها در تعيين سرنوشت خود است.
بازهم که نظراتات ، در نقد مطلبتان را منتشر نکردید

عیب نداردید

دورهمی خوش باشید

بای
هه هه هه بازم روسیه خنجر زد ، اونم از پشت ! کی میخاین (می خواهید) بفهمین روسیه یه معامله گره قبل از هر چی که شما فکر می کنین پوتین هست، اگه معامله بلد نبود که ابر قدد (ابر قدرت) نمی شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مرگ بر اردوغان
باز هم از بلشويكهاي تزاري رو دست خورديم ، تاريخ براي چندمين بار تكرار ميشود ........
هیچ قدرتی در سوریه هیچ غلطی نمی تواند بکند بدون اجازه سید حسن حزب الله تنها برنده جنگ در سوریه خواهد بود اردوغان داره دوران تاریکی را رقم می زنه که دودش به چشم قومش خواهد رفت و کسی خواهشا دایه عزیز تر از سید حسن نشه برین حالش را ببرین چون سید حسن آقایی می کنه
ای بابا اینهمه مشکل و فساد تو کشورمون داریم فراموش کردیم چسبیدیم به مدیریت جهانی!
هیچ وقت روسیه برای ما مفید نبوده ، حتی آمریکا مفید تربوده. نگرش روسها در قبال همسایگان چیزی نیست که به زبان میارن . برای هرچیزی تاریخ مصرف قایلند. بدون ملاحظه و کمو کاست منافع خودشون مطرحه یا ارزن برای کشور دیگری حق قایل نیستن. البته طبیعت ابرقدرتی همینه . ماخیلی خوش بینانه نگاه میکنیم .
یکی از مشکلات آشکار، تعدد مراکز تصمیم گیری در ایران از نظر بین المللی است که می تواند تأثیرات منفی خود را داشته باشد و دیگران را در عمل پس بزند.
تاریخ 100 سال اخیر نشون میده که روسها قابل اطمینان نیستن.
البته همه فکرخودشون هستن و این طبیعیه ولی ماهم باید فکر منافع کشورمون باشیم که نیستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مرگ بر اردوغان
نه شرقي نه غربيه ديگه!
تا کی باید از یه سوراخ صد بار گزیده باشیم.
.....اسم خودشونم گذاشتن سیاستمدار .آقای ولایتی چشم شما روشن
آقاجون چرا حرف آقای مصباح رو ناقص آوردید. ایشان فرمودند اگه رهبری تاییدش نکند نمی شود از منتخب اطاعت کرد.
باور کنید ارتباط با محور غرب ضررش کمتر از روسها است
ایران هزینه هاشو کرده .چه جانی چه مالی الانم موقع آتش بس به ایران نیازی نیست فعلا . ولی نگران نباشید بعدا هنگام بازسازی سوریه حتما به شما سر میزنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
حکما" حکما"
منافع ما در سوریه چیه بازسازی حلب !!!
تابناک یه بار کامنت گذاشتم منتشر نکردی.برنده این جنگ کسی نیست جز امریکا و ترکیه .در اصل معارضین سوری و کل گروهای سوری مورد حمایت غرب لایه هایی هستند که کردها در مرکز اون دایره قرار دارند. بعد از اتمام جنگ کل سوریه میشه جولانگاه و رصد اطلاعاتی از طریق معارضان و کردها و خوابوندن تو اب نمک برای روز مبادا .
طی اخبار خودتون که تو سایت زدید
کردها بعد از فتح منیج پرچم امریکا را بر فراز ساختمانها برافراشتند
حمله هواپیماهای اسراییل به اطراف دمشق ( نیروهای حزب الله )
یه دودو تا چهارتا کنید پیش خودتون اینده سوریه روشنه
به این نکته هم توجه داشته باشیم در حال حاضر ترکیه ۳ ملیون پناهجو سوری رو در خاک خود جا داده حداقل ۲۰۰ هزارنفر نیرو داره از بینشون اماده میکنه برای بعد از جنگ و پیشبرد اهدافش .اگه معارضان طرفدار ترکیه رو هم ( ارتش ازاد ) حداقل ۲۰۰ هزارنفر بدونیم در اینده ترکیه با نیم ملیون سوری اماده به رزم سیاستهاشو پیش میبره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مرگ بر اردوغان
بنظر من ایران هم باید مثل ترکیه شجاعت به خرج بدهد !

مسولین کشورهای دیگر کاری که منفعت ملی نداشته باشد انجام نمیدند ودرایران چیزی که اهمیت نداره منافع ملی است.
قرار نیست در خاورمیانه کشوری روی رفاه و پیشرفت رو ببیند حالا نوبت ترکیه است که به سرنوشت ژاندارم خلیج فارس دچار بشه بعد از اون نوبت به عربستان میرسه
روسیه کاری بجز رفتر همیشگیش انجام نداده است، کافیست دوباره تاریخ را بخوانید. روسها فقط بدنبال منافع خودشان هستند و ما هم باید اینگونه باشیم، فقط منافع ملی خود را در نظر بگیریم
ایران برگهای برنده زیادی در سوریه دارد ودرنهایت پیروز میدان سوریه مثل عراق ایران است . ترکیه بازنده اصلی درسوریه و عراق است و با رشد ترور و بمبگذاری و ناامنی در ترکیه باید نه تنها ارتش ترکیه از سوریه عقب نشینی کنه بلکه از ارتش آزاد جیره خوارش هم درخواست کمک کنه بروند ترکیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مرگ بر اردوغان
یعنی درک این مساله که هر کشوری دنبال منافع خودشه اینقدر سخته؟ مثلا انتظار داشتن روسیه دایه مهربانتر از مادر برا ما باشه؟ ظاهرا فقط ایرانه که دنبال منافع همه هست الا مردمش.
ما با کشورهایی مانند ترکیه هرچقدر هم رقابت داشته باشیم، باز هم این کشور یک کشور اسلامی است و با روسیه کمونیست بسیار فرق دارد. گذشته از آن، تقارب فرهنگی ما با ترکیه بیشتر از روسیه است. با هر دلیل و منطقی که حساب کنید، ما باید با ترکیه بیش از روسیه نزدیکی داشته باشیم، اما نمیدانم چرا اینطور نیست!!!!!!!!!!!! کسی میدونه چرا؟
يكي از وجوه مشترك اردوغان و پوتين اين است كه عليرغم اختلاف ديدگاه در برخي از مسائل منطقه اي، تمام سياست و اهتمام خود را مصروف منافع ملت خويش ميكنند، هرچند بعضي از اين حركات سياسي ممكن است با اصول انساني و منطقي سازگار نباشند.
قطع رابطه با امريكا و همكاري تمام عيار با روسيه درست مثل اين مي ماند كه شاه را بي خيال باشي و بروي طرف زلفعلي
روابط با ونزوعلا کره شمالی ورفیق فابریک شدن تحت تاثیر روس ها بوده دم ترکیه گرم که از بلوک شرق وغرب هر دو امتیاز میگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
ونزوئلا
آفرین بر مردم فهیم و تیزبین
تقریبا همه نظرات نشون از درک درست سیاسی و شعور بالای نویسنده هاشون دارن
فقط ای کاش مسئولین ما یه کمی به این حرفهای منطقی و درست توجه میکردن و تو روابطشون با کشورای دیگه کمی عاقلانه تر عمل میکردن
آخه چندبار باید آقایون اشتباه کنن و ملت تاوانشو پس بدن؟
این همه تجربه کافی نیست؟ افغانستان، لبنان، ونزوئلا، سوریه، عراق، چین، نیجریه، روسیه، ....وای نفسم برید .... اهه! هنوزم هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مرگ بر اردوغان
بسمه تعالی
روسیه و چین چه متحدانی هستند که ایران را به سمت تحریم ها سوق دادند و در حمایت از ایران قطعنامه رو وتو نکرد.
ایران خیلی خیلی ضعیف شده و همچنین اعتبار خودش رو در بین کشورهای دنیا از دست داده. خاصه با اون تحریمهای سفت و سخت و اقتصاد فاسد ایران تیر خلاصی به ایران بود.
دوستان اهمیت جدا شدن ترکیه از ناتو و اروپا و امریکا انقدر برای ایران با اهمیت است که مسایل ذکر شده و نفاق انگیز بسیار اهمیت کمی دارد دو کشور ترکیه و روسیه طی 30 سال گذشته یا با ما بوده اند یا خیلی به ما اسیب نزده اند ایران باید در سیاست های منطقه ای سیال تر عمل کند نمی توانیم با تمام دنیا بجنگیم اگر کشور های ذکر شده و امارات نبودند سال ها قبل از نظر اقتصادی اسیب جدی می دیدیم
این تحلیل درست نیست روسیه در حال پیشرفت به طرف غربه و ایران در مرکز این این راهبرد قرار داره و تعیین کننده است این رو هم تیوریستین های شاخص روس و نزدیک به دولت از سال ها پیش تدوین کرده اند....به هر حال تابناک عزیز مسایل تاکتیکی رو باید از مسایل استراتزیک جدا بدونه.....
ايران هم به مسكو و انكارا هشدار ميده حتمي انها هم ميترسند واقعا چه حرف هاي
تا زماني كه مسولين محترم به جاي اعتماد به روس ها به ملت ايران اعتماد نكنن مسائل همين
تا زماني كه مسولين محترم به جايي كمك به حل مشكلات ايران به دنبال حل مشكلات ديگر كشورها و ارسال كمك هاي مالي به ديگر كشورها هستند روز بروز از لحاظ اقتصادي و سياسي وضيعت بدتر هم خواهد شد و روس ها و ترك ها و عرب ها هم به خاطر منافع خودشان سعي خواهند كرد به ما لطمه بزنند تنها را ه ايران اتحاد ملت و كل نظام با هم پشت سر رهبري فقط بخاطر ايران و كار براي ايران
روس ها برخوردشون با ایران مثل بازی گربه با یه توپه،بعضی وقتها بهش محبت میکنه،بعضی وقت ها هم گازش میگیره،ولی در هر صورت به کسی هم نمیده اش.روسیه با سنگری به نام ایران در نهایت خاورمیانه رو مال خود میکنه،البته با پول ایران،در ضمن با وجود موشک های جدید اتمی،ناتو اصلا بازدارندگی در مقابل روسیه نداره
روسيه سر بزنگاه پشتتون رو خالي مي كنه.اسدبايد فقط به خدا وبعدبه مردمش اتكا كنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مرگ بر اردوغان
برا ایران مهم اینست که اسد در قدرت بماند ومحور مقاومت تضعیف نشود.فعلا اینجور هم هست پس زیاد نگران نباشید.ما جنگ با تروریسم درخارج از مرزها می کنیم
جواب حسین شریعتمداری چیه الان ؟
در تاریخ روسها دوستان خوبی نبوده اند. تنها نتیجه ای که ایران به دست می اورد نفرتی است که به خاصر ۳۵۰۰۰۰ کشته در دل مردم سوریه باقی خواهد ماند
میدانیم که استراتژی ترکیه تبدیل سوریه به یک کشورتحت سلطه(احیای امپراطوری عثمانی)واسترتژی روس ها(ازدوره تزارها)دستیابی به اب های گرم(خلیج فارس)بوده است باتوجه به استراتژی ایران درسیاست خارجی(نه شرقی نه غربی)طبیعی است که این دوکشوربایکدیگربهترکنارمی ایندتاباایران منتظرباشیدتااتفاق سوریه درعراق نیزتکرارشودمگراینکه وزارت خارجه ایران ازانفعال وخمودگی فعلی خارج شود
متاسفانه هزینه های بسیار زیادی در خصوص انتخاب همپیمان در طی این چند دهه پرداختیم : سودان ، لیبی ، حماس ، پاکستان ، عمان و نهایتاً روسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
نگاه کن، نظر الکی ندهید لطفا
اگر هزینه پرداخت نمی کردیم الان وضعیتمون شده بود مثل سوریه، ونزولا، ........ یه کم نقطه ای به مسئله نگاه نکنید.
هر کشوری باید دنبال منافع خودش باشه
برد برد باشه بهتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مرگ بر اردوغان
نمیدونم دوستان چرا اینهمه در مقابل تحلیلهای یه مفسر سیاسی موضع گرفتن و همنوا با فرضیات و حدسیات به ارائه نظر پرداختن؟؟!!مطمئن باشید مسئولین ما هم با داشتن برگ برنده هایی مثل سردار حاج قاسم و هزاران مستشاری که تا الان پیروز عملی در میدان بوده اند حواس جمعتر از این هستند که ترکیه و روسیه اونارو دور بزنند اگه بحث استفاده ابزاری باشه این ما هستیم که با استفاده ابزاری از روسیه اسد رو علی رغم خواست و مخالفت کل دنیا بر سر قدرت نگهداشتیم...ضمنا اگه توجه کرده باشین اینا فقط یه تحلیل ذهنیه خبر قطعی از یک توافق پشت پرده نیست که دوستان اینجوری موضع گرفتن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
نمی تونن جلوی ترکمنستان و زورگویی هاش بایستن اونوقت شما هنوز فکر می کنید کاری از دستشون بر میاد؟؟
عجله نکنید که روسها در بازی بقا کلک ترکیه نئوعثمانی را نخواهد خورد.

ایران ، سوریه ، حزب الله یعنی محور بقای روسیه.

فقط میبایستی خسارتهای مقاومت را کم کرد.

راه برد ترکیه ایجاد هرج و مرج و پیچیده کردن معادلات برای سردرگم کردن روسیه و ایران است و میبایستی قبل از ورود ترکیه به سوریه جلو آن میبایستی گرفته میشد ولی دیر نشده و ایران نیز به درخواست سوریه با ورود محدود به ترکیه هشدارهای جدی به ترکیه میتواند بدهد و مزدوران Mehmetcik در مقابل بسیجیان ایرانی شهادت طلب حرفی برای گفتن نخواهند داشت.
اتفاقا این مقاله که ارایه شده نوعی مغشوش سازی نیات هژمونی منطقه ای روسیه و ترکیه علیه ایران هستش که با چاشنی یک عکس معنی دار همراه بوده. اونچه مهم بوده حفظ حلقه مقاومت ایرانی از تهران تا بیروته و ترکیه مجبور شده به این خط احترام بذاره. حالا منافع مشترک در مسایل جزییتر میتونه بصورت تکنیکی بین کشورهای مختلف نظیر روسیه و ترکیه وجود داشته باشه که طبیعیه. اینکه این وسط خون شهدای عزیزمون با حقد و حسد و دوری از فرهنگ سوریه و خالی کردن میدان فرهنگی به نفع کشورهای منطقه، پایمال بشه دردناکه.
تا دیر نشده باید کاری کرد قبل از بازیچه شدن و بیرون شدن از بازی ترس را باید کنار گذاشت کارهایی کوچک و پیش پا افتاده و از مد افتاده و شناخته شده را دیگر نباید انجام داد قطعا با شهامت حرف زدن سران ترک بدلیل نیست آنها از چیزی اطمینان دارند کسانی از آنها حمایت میکنند و ترس از آنها برای مقابله نکردن با ترک ها رفتن به سوی شکست حتمی در منطقه است چون این ترس باعث قدرت گرفتن بیش تر آنها میشود و با نفرتی که در دل دارند صربها های بدترین به ایران خواهند زد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
شما یه بار اسمت ممد، یه با میترا، یه بار سوزان........ کدوم داداچ از چین
البته کشوری که منافع ملت را در نظر بگیرد همانند ترکیه برنده است هم آمریکا به آنها امتیاز میدهد هم روسیه اما کشوری که فقط هدفش غیر از ملتش باشد عاقبت بازنده است آخر ما در سوریه چه نفعی خواهیم برد
روسیه همیشه نزدیکترین دوستانش را قربانی کرده وخواهد کرد.واین را تاریخ ثابت کرده است.ومتاسفانه گذشت زمان نشان خواهد داد.
سیاست هزار پس و پیش داره قضاوت بر اساس مشاهدات کاری عقلانه نیست سیاستی که توانست روسیه را وارد میدان کارزار کند میتونه خارجش هم بکنه نگران این چیزا نباشد بچسبید به دلار و گوشت و و...... اینا چرا میرن بالا میرن بالا هیچ وقت نمیان پائین کردنمون درد گرفت ،شکست از بس از بالا نگاشون کردیم
به نظر من هدف روسیه حذف تندروهای اسلام گرا (داعش و سایر گروهها) است به علاوه به دست آوردن قدرت قبلی اتحاد شوروی. برای رسیدن به این هدف با هر که لازم باشد همکاری می کند ترکیه یا ایران یا هرجای دیگر. در انتها نیز رفتارش با همه یکی است. ترکیه نیز نگرانی های مشابهی دارد. اما سرنوشت روسیه چیزی بهتر از شوروی سابق نیست و سرنوشت ترکیه نیز مانند چیزی در حد پاکستان. نگران نباشید
حالا مقایسه کنید اردوغان سیاست را خوب بلد است یا ایرانی ها که فقط خوب شعار می دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
اردوغان سیاست بلد است !!!!!!الان ترکیه با10 سال پیش بهتر شده!!!یا هر روز یه عده دارن کشته می شوند
به نظر من اگر در سوریه به صلح برسیم همه برنده اند و صد البته مردم سوریه. واقعا جای تاسف دارد که مشاجره این را داشته باشیم که در پس ویرانیهای سوریه، آوارگی و کشت و کشتار کی برنده است
روس ها و تركيه دنبال منافع ملتشونن نه مث ايران
ايران رو اصلا حساب نكردن اين عين ذلته تركيه رو نگاه ما رو نگاه چي بوديم چي شديم
روسها همیشه برضد ایران گام برداشتند
روسیه نمیتونه ایران رو نادیده بگیره چون حزب الله و سوریه متحد اصلی ایران هستند اما ترکیه از شکست که در سوریه خورده داره خودش رو میچسبونه به روسیه
تركيه دستش با تروريستها يك كاسه است و با ايجاد اختلاف در بين ايران وروسيه ايران را دارد از بازي خارج مي كند
روسیه شریک قابل اعتمادی نیست ولی چون ایران هم مثل امریکا ازکردهاحمایت میکنه وبجزکارت کردها درمقابل ترکیه چیزی نداره می ترسه با اتحادروسیه وترکیه کردها قدرتشون ازدست میره
مثل اینکه بازم روسها سر ما کلاه گذاشتن.این همه شهید مدافع حرم دادیم عاقبت روسیه و ترکیه گل رو چیدن
گذر زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.

ترکیه بیشترین نفوذ در بین عموم مردم سوریه دارد. سه و نیم میلیون پناهجوی سوریه ای در حال حاضر در ترکیه هستند.
هزاران سوریه ای هر روز روانه اروپا و سایر کشورها هستند! ولی هیچ سوریه ای نه به ایران و نه به روسیه پناهنده نمیشوند!!!
ایران و روسیه در سوریه تنها قدرت نفوذ نظامی دارند! بر عکس ، ترکیه قدرت نفوذ فرهنگی دارد.
بنابراین ترکیه قیم اصلی مردم سوریه در آینده ای نزدیک خواهد بود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی