بازدید 12507
یک مقام ارشد نظامی اسرائیل بیان کرد؛

ایران و حزب الله در رده سوم تهدیدات امنیتی برای اسرائیل در 2017 / آنچه بیش از همه منجر به واهمه اسرائیل از حزب الله است +ویدیو

در حالی که حضور حزب الله لبنان در سوریه طی ماه های گذشته به یکی از مهمترین بحث های رسانه های خارجی به ویژه اسرائیلی بدل شده است، یکی از مقامات نظامی در IDF با اشاره به تهدیدات ناشی از این حضور برای اسرائیل معتقد است، حزب الله لبنان در رده سوم تهدیدات امنیتی برای این رژیم در سال 2017 قرار دارد.
کد خبر: ۶۵۳۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶ 03 January 2017

در حالی که حضور حزب الله لبنان در سوریه طی ماه های گذشته به یکی از مهمترین بحث های رسانه های خارجی به ویژه اسرائیلی بدل شده است، یکی از مقامات نظامی در IDF با اشاره به تهدیدات ناشی از این حضور برای اسرائیل معتقد است، حزب الله لبنان در رده سوم تهدیدات امنیتی برای این رژیم در سال 2017 قرار دارد.

به گزارش «تابناک»؛ باربارا اوپال در مصاحبه با یکی از مقامات ارشد نظامی در تلاویو به این موضوع اشاره کرده است که نیروهای امنیتی و نظامی این رژیم، نوعی از خوشبینی هشدارآمیز را نسبت به ارزیابی از تهدیدات امنیتی برای اسرائیل در سال 2017 دارند. این که بدون درگیر شدن در یک مبارزه جدی و اساسی، این رژیم می تواند به بخش های مهمی از اهداف امنیتی خود در این سال برسد.

این مقام امنیتی اسرائیلی بیان کرده است، رژیم اسرائیل در مورد تبعات ناخواسته اقدامات خود در خصوص حزب الله، حماس در غزه و تشکیلات خود گردان فلسطین مراقب و هشیار است و حتی در مورد تهدیدات ناشی از کشور دورتری نظیر ایران نیز اقدامات پیشگیرانه در دستور کار خود دارد.

به عقیده وی، هرم تهدیدات امنیتی اسرائیل در سال 2017 به ترتیب شامل تشکیلات خودگردان، حماس و بعد از این دو، ایران و حزب الله می شود. وی بیان کرده است، هرچند به لحاظ ماهیت، حزب الله خطرناک ترین این سه مورد برای امنیت اسرائیل است، در سال 2017 امکان رویارویی با این گروه و ایران بسیار اندک است، زیرا اسرائیل خود را درگیر یک پویایی منجر به رویارویی با حزب الله نخواهد کرد.

ایران و حزب الله در رده سوم تهدیدات امنیتی برای اسرائیل در 2017 / آنچه بیش از همه منجر به واهمه اسرائیل از حزب الله است

با وجود این، اسرائیل همواره در مورد حضور ایران و حزب الله به ویژه در سوریه نگران بوده و موضوع باقی ماندن حزب الله در این کشور بعد از خروج روسیه و ائتلاف آمریکا، یکی از دغدغه های بزرگ امنیتی اسرائیل است. این مقام امنیتی اشاره کرده که رژیم اسرائیل از بابت دولت بشار اسد نگرانی ندارد اما بیان می کند: دغدغه مهم اسرائیل این است که بعد از کمرنگ شدن حضور ابرقدرتها و یا خروج آنها از سوریه ایران و حزب الله قدرت مانور بیشتری پیدا کنند. این مسأله یک پایان خوش برای داستان سوریه نیست.

اما به عقیده این مقام امنیتی حزب الله از آن جهت موجب نگرانی مقامات نظامی و امنیتی در تلاویو است که «حتی یک روز هم از دشمنی با اسرائیل دست برنداشته و ما نمی خواهیم منتظر روز اول جنگ باشیم.» معنی این سخن آن است که رژیم اسرائیل همچنان به اقدامات خود برای پیشگیری از تهدیدات حزب الله در لبنان و سوریه ادامه می دهد که شواهد آن را می توان در حمله اخیر این رژیم به دمشق پیدا کرد.

وی می گوید: وقتی شاهد اینیم که یک سیستم پیچیده تسلیحاتی در حال ورود به لبنان است، به معنی افزایش احتمال درگیری و جنگ است. سید حسن نصرالله تقریبا هر هفته در مورد اشغال و تسخیر اسرائیل. در این صورت ما چرا باید منتظر بمانیم؟

وی به شکلی عجیب بر این باور است که حزب الله می تواند با استفاده از تسلیحات پیشرفته ای که دارد حتی علیه روس ها نیز در سوریه اقدام کند و گفته: اگر من فرصت مشاوره به پوتین را داشتم، به وی پیشنهاد می کردم که اگر می خواهد یک خاورمیانه با ثبات داشته باشد و دستاوردهایش در سوریه بماند، حتما مراقب حزب الله لبنان باشد.

هشدار و دغدغه اسرائیل در موزد حزب الله در حالی است که طی هفته گذشته، گزارش های بی اساسی در مورد خروج نیروهای حزب الله از سوریه در پی توافق آتش بس در این کشور منتشر شده است؛ موضوعی که امروز علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را به شدت تکذیب کرده است.

ولایتی بیان کرد: خروج حزب‌الله از سوریه پس از توافقنامه آتش بس صلح ادعای دشمنان سوریه است و ایران و روسیه درباره سوریه هماهنگ هستند. به گفته ولایتی، ایران به هیچ‌وجه از مواضع اصولی خود که حمایت از خط مقاومت که از جمله آن سوریه است، عقب نشینی نمی‌کند.

همچنین در عین حال، حضور نیروهای حزب الله در سوریه بنا به درخواست دولت بشار اسد بوده و این هرگز به معنی آن نیست که قرار است، بخشی از سوریه برای همیشه در اختیار این نیروها قرار بگیرد. این موضوع را نیز روز گذشته قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشور مورد تأکید قرار داده است.

در عین حال، این مقام اسرائیلی سعی بر آن دارد که حضور حزب الله در سوریه را یک تهدید برای دستاوردهای روسیه در این کشور و در مبارزه با تروریسم نشان دهد؛ اما ویتالی ناومکین مشاور ارشد فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه به صراحت بیان کرده که مسکو هیچ گونه اشغال طولانی مدت بخش هایی از سوریه را توسط هیچ گروهی نمی پذیرد. اشاره وی البته بیش از همه مربوط به عملیات نیروهای ترکیه است که اکنون در شمال سوریه مشغول مبارزه با داعش و همزمان کردها هستند.

به خوبی مشخص است که دغدغه رژیم اسرائیل در مورد حضور حزب الله در سوریه ناشی از افزایش قدرت گیری این گروه و همچنین مشروعیت سیاسی است که حزب الله به مرور زمان در منطقه به دست آورده است. اسرائیل همچنان در پی آن است که این گروه را یک گروه تروریستی معرفی کند؛ اما حضور قدرتمند حزب الله در سوریه با همکاری ایران و روسیه نشان داده که این گروه تأثیر مستقیم سیاسی بر تحولات منطقه دارد که مشروعیتی بی سابقه ای را برای آن فراهم آورده است.

به عبارت دیگر، همان گونه که این مقام اسرائیلی بیان کرده، آنچه بیش از همه منجر به دغدغه اسرائیل از حزب الله است، نه تهدیدات نظامی و امنیتی این گروه برای رژیم اسرائیل – زیرا به اعتراف خود وی اکنون امکان درگیری حزب الله با اسرائیل در یک جنگ تمام عیار بسیار ضعیف است – بلکه به دلیل به دست آوردن مشروعیت سیاسی این گروه در لبنان و منطقه است.
 
 
تعداد بازدید : 31
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل