بازدید 18007
منشأ گمانه زنی ها درباره مهم ترین رویداد فرهنگی کشور کجاست؟

جای خالی «یهودا» در هیأت انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر!

انتظار می رود، مسئولان جشنواره با انتشار مستمر اطلاعات درباره فیلم های سینمایی، مدیریت خبرها را تا پایان مهم ترین رویداد فرهنگی به دست گیرند و مانع از مرجعیت یافتن منابعی شوند که عدم وثوقشان مسجل شده است. وضعیت کنونی در صورت استمرار در هفته های باقی مانده تا جشنواره، می تواند حواشی مفصلی داشته باشد که با مدیریت اطلاع رسانی، می توان بر این حواشی فائق آمد.
کد خبر: ۶۵۲۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳ 31 December 2016
جای خالی «یهودا» در هیات انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر!
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در شرایطی با بازبینی فیلم های ارائه شده به دبیرخانه این رویداد پی گرفته می شود که در هفته های اخیر، خبرهای متعددی درباره هیأت انتخاب و فیلم هایی که مورد توجه این هیأت قرار گرفته، منتشر شده است؛ خبرهایی که عمدتاً غیرموثق بوده، ولی این خبرهای غیرموثق ریشه در چه بستری دارد؟
 
به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فیلم فجر در برخی از دوره های پیشین با حواشی روبه رو می شد که از نقش فعال برخی اعضای هیأت انتخاب و هیأت داوران در خارج از نشست های محرمانه این دو هیأت نشأت می گرفت. برخی از اعضای هیأت انتخاب و داوران که شمارشان به تعداد انگشتان یک دست نمی رسید، عمده جزئیات را در سطح رسانه ها مطرح می کردند و حتی اینکه چه چهره ای به چه فیلمی رأی مثبت یا منفی داده را نیز علنی می نمودند.
 
حاصل این رویکرد غیراخلاقی، تنش هایی بود که به وجود آمد و در یکی از چند دوره اخیر که قرار بود یکی از این گروه انگشت شمار به عنوان هیأت داوران برگزار شود، دو چهره دیگر که قرار بود در هیأت داوران جشنواره باشند، با اشاره به رفتار این اشخاص تأکید کرده بودند که حاضر نیستند با این اشخاص در هیأت داوران حضور داشته باشند. در واقع بخشی از امنیت داوری که به مخفی بودن آرای داوران بازمی گشت در دوره های اخیر سلب شده بود.
 
نکته جالب تر اینکه یکی از اشخاص، خبرها را مستقیم به جریان خبری متصل به خود ارسال می کرد و تصمیمات هیأت انتخاب رسماً سر از یک رسانه خاص درمی آورد. نتیجه این وضعیت کنار گذاشتن این اشخاص از ترکیب هیأت داوران و هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر برای جلوگیری از حواشی بیشتر بود. با این حال کنار گذاشتن این اشخاص از هیأت داوران، پایان حواشی نبود و لااقل یکی از این اشخاص که حکم «یهودا» را داشت، با وجود عدم عضویت در هیأت انتخاب، همچنان در رقم زدن حواشی برای این دوره از جشنواره موثر بوده است.
 
در هفته های اخیر، خبرهای متعددی درباره بازبینی فیلم ها، نظر هیأت انتخاب درباره فیلم ها و... توسط یک جریان خبری منتشر شده و هرچه به جشنواره فیلم فجر نزدیک تر می شویم، شمار این خبرها رو به فزونی است. پیگیری های مکرر «تابناک» حکایت از آن داشت که قریب به اتفاق این خبرها، متکی بر شایعات و دیالوگ های دونفره یکی از اعضای سابق هیأت انتخاب است که به واسطه چنین رفتارهایی، به هیأت انتخاب جشنواره دعوت نشده است.
 
برخی از این شایعات با تکیه بر اتفاقات مرسوم بیان شده است؛ برای نمونه، دور از ذهن نیست که فیلم ساخته شده توسط حمید نعمت الله مورد توجه اکثریت هیأت انتخاب قرار گیرد. برخی از این شایعات نیز اساساً حقیقت نداشته و مبتنی بر تحلیل های شخصی و سوابق جشنواره است و نه خبرهای واقعی از دل نشست های هیأت انتخاب جشنواره سی و پنجم فیلم فجر. با این حال، طرح این شایعه ها در قالب خبر با سوءتفاهم هایی برای رسانه های مرجع همراه شده و این ذهنیت به وجود آمده که خبرها کانالیزه منتشر می شود.
 
در این شرایط، انتظار می رود مسئولان جشنواره با انتشار مستمر اطلاعات درباره فیلم های سینمایی، مدیریت خبرها را تا پایان مهم ترین رویداد فرهنگی به دست گیرند و مانع از مرجعیت یافتن منابعی شوند که عدم وثوق شان مسجل شده است. وضعیت کنونی در صورت استمرار در هفته های باقی مانده تا جشنواره می تواند حواشی مفصلی را در پی داشته باشد که با مدیریت اطلاع رسانی، می توان بر این حواشی فائق آمد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر