بازدید 34337

نامه سرگشاده اصغر فرهادی به رئیس‌ جمهور در واکنش به یک گزارش تکان دهنده: «شرم بر ما»

در این گزارش نام یکی از کسانی که شب‌های سرد استخوان‌سوز را در گوشه گوری نشسته به صبح می‌رساند و به تعبیر تلخ گزارشگر مرگ را زندگی می‌کند، «آرمان» است. این نام مرا رها نمی‌کند. «آرمان» گم شده‌ای که در گور پیدایش کرده‌اند. شرم بر ما. در تاریخ خوانده‌ایم که گاهی حاکمان با لباس مبدل به میان مردمان می‌رفته‌اند تا به دور از محافظان و ملازمان و متملقان گوشه‌ای از درد و رنج مردم را بی‌واسطه درک کنند...
کد خبر: ۶۵۱۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰ 27 December 2016
پس از آنکه گزارشی درباره خوابیدن برخی بی خانمان ها در قبرهای خالی منتشر شد، اصغر فرهادی در نامه‌ای سرگشاده به رییس جمهور با اشاره به این گزارش از «گورخواب‌های نصیرآباد»، از وضعیت نامساعد اجتماعی انتقاد کرد و درباره شرایط کنونی کشور نکاتی را با شخص اول اجرایی کشور در میان گذاشت.

به گزارش «تابناک»، «یک ماهی می‌شود که سرما کارتن‌خواب‌ها را راهی کرده تا اطراف و درون گورستان بزرگ نصیرآباد باغستان در حومه شهریار ساکن شوند. عده‌ای درون گورستان و در قبرهای از پیش آماده شده و چندین خانواده در اطراف گورستان، در منطقه بلوک‌زنی و زیر کانال در چادر زندگی می‌کنند. در درون گورستان، ٣٠٠ گور از پیش آماده وجود دارد که ٥٠‌ کارتن‌خواب دست کم ٢٠ گور را اشغال کرده‌اند. در هر گور یک نفر و گاهی هم سه تا چهار نفر زندگی می‌کنند.

 این گورها عموما برای خواب مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند و در طول روز و زمانی که افراد برای تهیه پول مواد و غذا ضایعات جمع می‌کنند یا گدایی می‌کنند، خالی هستند؛ اما باید حواسشان به گورشان باشد چرا که از طرف دیگر کارتن‌خواب‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرند. به پتوهای پاره و لباس‌های کهنه هم رحم نمی‌کنند.

هیزم‌های سوخته، ظرف‌های یک بار مصرف غذا، پلاستیک و تکه پارچه‌های موجود در بعضی از گورهایی که الان سقف ندارند، نشان‌ می‌دهد که قبلا مورد استفاده یک گروه دیگر بوده است. گورهای از پیش آماده شده در سمت چپ گورستان، روبه‌روی قبرهایی که در آن تدفین انجام شده و با فاصله کمی از مسیر رفت‌و‌آمد مردم قرار دارند.
 
یک نفر از سر کنجکاوی گوشه‌ای از پتوی کشیده‌شده روی یکی از گورها را کنار می‌زند تا ببیند درون آن چه خبر است؛ ناگهان با هجوم کارتن‌خواب هایی که در گور خوابند مواجه می‌شود. حسن ناراحت از این‌که چرا خواب بعدازظهرش را بر هم زده‌اند، سرش را از قبر بیرون می‌آورد و با اشاره دست سعی ‌می‌کند فرد کنجکاو را دور کند.» این عبارات بخشی از گزارشی است که امروز روزنامه شهروند به همراه شماری عکس از این اشخاص منتشر کرده و یک روایت تکان دهنده را برجای گذاشته است.
 
صبح امروز بسياري از خبرنگاران و انجمن‌هاي خيريه براي رسيدگي به‌وضعيت اين كارتن‌خواب‌ها به گورستان نصيرآباد مراجعه كردند كه با گورستاني خالي مواجه شدند. آن گونه که قانون گزارش داده، پس از جست‌وجو‌هاي فراوان تنها يكي از اين كارتن‌خواب‌ها را پيدا كردند كه او نيز با ترس و دلهره به خبرنگاران و انجمن‌هاي خيريه گفت: «تنهايمان بگذاريد صبح زود يكسري از مسئولان آمدند و ما را با كتك بيرون كردند، الان همين گور را براي خوابيدن نداريم.» اين كارتن‌خواب‌ها پس بيرون رانده شدن از گورستان به خانه‌ نيمه‌كاره‌اي در همان حوالي پناه برده‌اند. 
 
در این شرایط که تردیدهای درباره صحت و کیفیت این ماجرا مطرح شده، اصغر فرهادی در واکنش به گزارش اولیه روزنامه «شهروند»، نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی نوشت و درباره وضعیت فاجعه بار اجتماعی کشور نقدهایی را مطرح کرد که نشان میدهد در عین مشغله فراوان، مسئولیت و دغدغه اجتماعی اش را به فراموشی نسپرده است.

اصغر فرهادی در این نامه نوشته است:

«شرم بر ما

آقای دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور محترم

سلام

امروز گزارش تکان‌دهنده زندگی مردان، زنان و کودکانی را که در گورهای یکی از قبرستان‌های اطراف تهران شب‌های سرد را به صبح می‌رسانند خواندم و اکنون سراسر وجودم شرم است و بغض. به بهانه این نامه به شما، قصد دارم همه آنان که در این سرزمین و در این سی و چند سال مسئولیتی داشته و دارند را سهیم این شرمساری کنم.

می‌دانم که عده‌ای سیاست‌باز این‌گونه گزارش‌ها و خبرها را دستاویزی خواهند کرد برای گرم کردن تنور بازی‌های فرساینده سیاسی و انتخاباتی اما افسوس که گرمای این تنور، تن رنجور کودکان، زنان و مردانی را که شب‌ها در گوشه قبرها، لابه‌لای درختان پارک‌ها و زیر پل‌ها به خواب می‌روند گرم نخواهد کرد.

در این گزارش نام یکی از کسانی که شب‌های سرد استخوان‌سوز را در گوشه گوری نشسته به صبح می‌رساند و به تعبیر تلخ گزارشگر مرگ را زندگی می‌کند، «آرمان» است. این نام مرا رها نمی‌کند. «آرمان» گم شده‌ای که در گور پیدایش کرده‌اند. شرم بر ما.

در تاریخ خوانده‌ایم که گاهی حاکمان با لباس مبدل به میان مردمان می‌رفته‌اند تا به دور از محافظان و ملازمان و متملقان گوشه‌ای از درد و رنج مردم را بی‌واسطه  درک کنند. پیشنهاد می‌دهم لااقل برای تنوع در نگارش تاریخ امروز که آیندگان بهت‌زده خواهند خواند، گاهی صاحب منصبان بی‌همراه و ناشناس به میان مردم بروند. به روستاها و شهرهای دور افتاده. اگر ناشدنی‌ست به همین حوالی، محله‌های حاشیه تهران تا ببینند صورت‌های سرخ از سیلی آبرومندان بی‌بضاعتی که بیش از هر صاحب قدرتی جان و جوانی‌شان را برای این سرزمین قربانی داده‌اند.

اگر باز ناشدنی‌ست یک روز به اورژانس شهر سری بزنند و مخفیانه سوار بر آمبولانسی شوند که قرار است بیماری بی‌رمق را به بیمارستانی برساند و از نزدیک شاهد باشند چگونه در مسیر، به جای راه باز کردن برای نجات جان یک بیمار، مسابقه‌ای تلخ بین دیگران است برای پیشی گرفتن از هم که پشت آمبولانس حامل یک هموطن رو به مرگ جای بگیرند و از این موقعیت برای زودتر رسیدن به مقصد نهایت استفاده را ببرند.

این مثالی ساده، تلخ و تکراری‌ست اما خلاصه‌ای‌ست از وضعیت امروز ما. چه کسی پاسخگوی این بی‌رحمی پنهان است؟ ما چرا و کی چنین شدیم؟ ما مردمانی که دیگر دوست داشتن هم‌وطن را از یاد برده‌ایم، ما که خشونت‌های پنهان و ریز در رفتار و گفتار روزمره‌مان ابزاری شده است برای بیرون کشیدن گلیم فردی‌مان از اجتماع. ما که دروغ را به عنوان مهارتی برای زیستن دوگانه در بیرون  و درون خانه می‌آموزیم و به کودکان‌مان می‌آموزانیم.

ما که تنها نظاره‌گر و شنونده فراموشکار رنج‌هائیم. چه کسی امروز از آن پدری که خود را از پل عابر پیاده خیابان میرداماد به دار کشید و در یادداشتی که از جیب خالی‌اش پیدا شد نوشت «هزینه درمان بیماری چشم‌هایم را نداشتم» سخنی می‌گوید؟ آن اندک کسانی نیز که دلسوزانه می‌گویند با انگ سیاه‌نمایی مورد هجمه‌اند. انگ سیاه‌نمایی فراری‌ست رو به جلو از سوی مسئولان برای عدم پذیرش مسئولیت سیاهی‌ها.

این است شهر نوید داده شده؟ این است شهر آرمان‌ها؟

اصغر فرهادی

هفتم دی ماه ۱۳۹۵»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۷
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۱۴۱
درود بر آقای اصغر فرهادی
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
اف برتو که پاپیون میزنی وروی سن جشنواره کن لبخندهای پیروزمندانه میزنی واین همه پولهایی که از فروش فیلمایت دروکرده ای را خج این بدبختها نمی کنی ودیگران را مسئول میدانی.. میتونی اینها دریک سالن با اجاره خیلی ناچیز !!!نسبت به مبالغ ملیاردی که به جیب زدی ساکنشون کنی..این گوی واین میدان !!
آزاده
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
منفی چرا؟؟؟؟
ناشناس
| United States |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
خوب منفی ها آقازده هستند دیگه
mrv
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
ممنون اقای فرهادی حرف دل دردمند مردم رو زدین
گوش استماع ندارند، لمن تقول؟؟؟
پاسخ ها
فرهنگستان زبان و ادب پارسی کجائی بابا؟
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
نَ مَ نَ ؟
فارسی بلد نیستی بنویسی؟ اینم یه درد بزرگه
ناشناس
| Australia |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
منفی برای توهین به فارسی زبانان و زبان ملی
درود به شرفت
حلالت باشد شیری که خورده ای
حالا معلوم شد که جایزه حق فکر کردن توست
مطلب آقای فرهادی جزء خیلی کوچک از بدبختیهای مردم است مردمی که تاوان ....می دهند
کو گوش شنوا آقای فرهادی
باید یکی دو نسل دیگه تو ایران فنا بشن تا شاید شاهد یه سری پیشرفت های اجتماعی باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
پیشرفت چیه بابا چقدر شما خوشبین هستین خوش به حالتون فنا میشن بعدش پیشرفت که هیچی بازماندگان هم آب ندارن بخورن
احسنت آقای فرهادی. دمت گرم
هر چند تابناک نیز سیاسی این نامه رو منتشر کرد ولی جناب روحانی احمدی نژاد ها این مملکت رو در هشت سال گذشته به خاک سیاه نشوندند . و با تبدیل دلار از ۱۰۰۰ به چهار هزار تومن و سیاستهای پوپولیستی هوگو چاوزی ایران را به مرز نابودی و ونزولای دیگری بردند و خوشبختانه شما آمدید و مملکت نجات پیدا کرد ولی هنوز بخشی از جامعه با نابودی کامل مواجهند به داد مردم برسید . رکود و بیکاری در کشور بیداد میکند . ایکاش این دعواهای سر قدرت پایان میپذیرفت و همه دست در دست هم کشور را دوباره به اوج میرساندیم . آرامش و امنیت و وجود رهبرنعمتهای بزرگی است که با دعواهای سیاسی کفران نعمت میکنیم .
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
من طرفدار احمدی نژآد نیستم ولی به نظر شما ، ادبیات و رفتار روحانی ، پوپولیستی نیست ؟؟؟!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
ای کاش این امکان وجودداشت که 100000000 منفی به پیامت بدهم
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
تمام مسئولین از صدر تا ذیل مسئول این وضعیت تاسف بار هستند .آقا کدوم نعمت ول کنید این حرفها را.
درود بر اصغر فرهادی که حرف دل خیلی از این مردم را زدی - آقای روحانی توی این مدتی که رییس جمهور بودی واقعا چیکار کردی چند درصد رفاه مردم بیشتر شد پس چی شد اون همه شعار ؟؟/ موندم با چه رویی میخای دوباره کاندید بشی و شعارهای تکراری بدی کاش جوابی داشتی و جوابی میدادی واسه این نامه اصغر فرهادی که حرف دل خیلی از مردم هستش و این فرصت به مردم داده میشد تا خودشون قضاوت کنند که آیا پاسخ شما قانع کننده است ؟؟؟
امیدوارم تابناک این نظر رو منتشر کنه و سیاسی بازی نکنه
از کوخ نشینی به گور نشینی رسیدیم شرم به کاخ نشینان اختلاسگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
صد تا لایک. البته آمار حاشیه نشینها نیز قابل توجه است
دمش گرررررمممممم این یعنی هنرمند متعهد و دردمند
شرم بر تو كه از اعراب پول ميگيري تا فيلم هاي سياه عليه ايران بسازي...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
شرم بر خودت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
حرفاش درسته این حرف شما هم درسته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
اگه کامنتت جدی و نه برای رفع خستگی باشه واقن دیگه من حرفی ندارم
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
گل گفتی ..ناز نفست!!حالا که بحث نامه خارج نشینان به ترامپ وقضایای وطن فروشی پیش اومده آقا دست پیش گرفته که پس نیوفته!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
چقدر مردم باهات موافقن برادر!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
يعني اينچيزارو كه گفته دروغ گفته و وجود نداره؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
شرم بر تو و همکیشانت ناشناس 19:35
امیدوارم راه حلشون این نباشه که این گورخواب ها رو به زور و کتک از اون جا بیرون کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
همین کار رو کردن و خواب بودی شما
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
گزارش رو با دقت بخون ...همین کار رو کردن
آفرین آقای فرهای ممنون از این همه بزرگواری و صداقت و شجاعت
در آمریکا بزرگترین گناه بعد از rape دروغ گفتن است. در حالی که در ایران بزرگترین حماقت دروغ نگفتن در مواقع لازمه است !!
موقعي كه دلار شده 4300 فقر فشا زياد شده بدتر هم خواهد شد .هوا را هم كه خراب كردنند
البته این دولت در شان مردم ایران نیست ولی ما مردم از جمله اصغر فرهادی هم می تواند جریانی برای کمک به این افراد راه بیندازد ما مردم کم انصاف کرفتار چنین دولتی خواهیم شد
لطفا یک سری هم به نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی و بنیاد مستضعفان و .... بزنید و برخلاف اسمشون که موظف به ارایه کمک به افراد بی خانمان و ضعیف جامعه هستند اما با توجه به بودجه های عظیمی که میگیرند اما بیشتر به تجارت و بیزینس مشغولند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
مخصوصا بنیاد مستضعفان
احسنت اصغر فرهادی من خودم معلولم مشکل ناشنوا بیکارم دولت توجه به معلولان فقیران نمیکند بیکار ی رکورد گرانی افزایش طلاق تشکر از اقای اصغر فراهدی
روحانی و امثال روحانی راه حل این مشکل نیستند..............
دم اصغر فرهادی گرم. حیف که همون طور که خودش هم پیش بینی کرده، از فردا این صحبت ها تبدیل میشه به سوژه جدید جنگ و دعواهای سیاسی و باید منتظر تیترهای کیهان و وطن امروز با فونت 200 باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
مطمن باش اگر دولت اصول گرا بود روزنامه آرمان - اعتماد تیترشون همینی که گفتی بود فکر نکن اصلاح طلب ها برای رضای خدا موش میگیرن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
به نظرت باید حمایت کنن از دولت ؟؟؟ مگر با این هیاهو ها کاری برای اون فقرا انجام بدن معلومه شما هم اصلا دلت برای اون فقرا نسوخته میترسی دولت مطبوعات بدنام بشه. سه سال نیم هست دولت جدید اومده مگه قرار نشد دلار یکم بیاد پایین؟ مگر قرار نشد گزارش 100 روزه بده؟ مگر دولت قبل رو به آمار سازی متهم نمیکردن الان رشد اقتصادی 7 درصدی به نظرتون فقط آمار نیست؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
نه اگر دولت قبل بود باید اینکارو میکردن الان که دولت اصلاح طلبه نباید این حرفا رو زد شاد روحانی ناراحت بشه . عزیز من تو دلت برای فقرا نسوخته برای حزب سوخته البته که باید همشون تیتر بزنن با فونت 2000 چون شاید اینطوری مردم لاعقل برن سراغشون حالا میخواد به هر نیتی باشه اگر به امثال شما باشه اصلا نباید خبری رو منتقدین منتشر کنن چون ممکنه طرفداران دولت ناراحت بشن و بقول آقای روحانی بی سواد های بی شناسنامه
والا با این سیاستهایی که دولتمردان ما پیشه میکنن،آدم روز به روز دلسردتر و نا امیدتر از دولتمردان این مرز و بوم...
دلار شده ۴۱۵۰ این یعنی فاجعه
آقای فرهادی شما دعا کنید بر تعداد افرادی مثل آرمان اضافه نگردد، نجات آرمان پیشکش
یا حق
درود بر هنرمند محبوب و متعهد، ولی کو گوش شنوا
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
ایشون دقیقا به چی متعهد هستن ؟؟؟؟؟؟؟
بچه شمال
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
به مردم کشورش
هيچ كاخى ساخته نمى شود مگر آنكه حق مظلومى در آن پايمال شده باشد
حضرت امير (ع)
۷۰۰۰ میلیارد تومان بعنوان کار فرهنگی در این مملکت هدر میرود و از انطرف جان یک سری افراد از سرما باید از بین برود،من نمیدانم این کار فرهنگی خروجیش چیست؟! هر کس رسیده بودجه فرهنگی تعریف کرده و خود و آشنایانشان پای آن نشسته اند و هر از گاهی بعنوان نمود کارهاشان،نیروی انتظامی را به جان دختران و پسران مردم می اندازند که بگند داریم کار میکنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
کار فرهنگی .سمینار ووووخیلی مصیبتهای دیگه خروجی صفر دزدی زیاد
اقای فرهادی
سوژه گیر اوردی میتونی فیلم بعدیتو از همینا بسازی ببری به رفقای فرنگی ات نشان بدهی جایزه بگیری
پاسخ ها
بچه شمال
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
نه بره اخراجیها بسازه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
چطوره قلاده هاي طلا 2 رو بسازه
از کوخ نشینی به گور نشینی رسیدیم شرم به کاخ نشینان اختلاسگر
درود بر آقای اصغر فرهادی
دمت گرم مرد شجاع
مسیولان به فکر تامین هزینه ی طرح تحول پزشکان و کارانه ها از مالیات بر ارزش افزوده هستند
نمیخواد تا کرج برین شبها بیایین میدان امام حسین. شوش. مولوی. امامزاده یحی..........
شرم بر تمام انان كه حق و حقوق تك تك ما را در خارج از اين دايره خرج كند
چطور نميداند از کي ابنجور شده از وقتي که قرار شداز پول يامفت نفت ارتزاق کنيم انهم در ظاهري موجه بنام تجارت
گر مسلمانی از این است که ... دارد

آه اگر از پی امروز بود فردایی
کو آنانی که اصغر فرهادی را بی دین خطاب میکردند ! دیدید که هزار شرف دارد بر شما ها که غیر ایرانی را ترجیه داده اید بر ایرانیان !؟
از دلسوزی اقای فرهادی متشکرم اما چند نکته
دولتیان که تکلیفشان مشخصه اما شما به عنوان یک هنرمندو فیلمساز مطرح این مملکت ، ایا تا به حال خواسته اید فیلمی بسازید تا درد مردم را بگویید یا التیامی باشید بر دردهایشان یا اینکه این هم سوژه فیلم بعدیتان است به نظرم هنرمند واقعی کسی است که با شجاعت درد و درمان مردم را بگوید و حداقل در حد خود گامی برای فرهنگ سازی و رسیدن ان جامعه به هدفش داشته باشد بدون نگاه به تشویق یا اخم دیگران امابسیاری از هنرمندان مملکتمان این رسالت خود را فراموش و فقط به فکر مطرح کردن خود و گرفتن جوایز فجر اسکار کن و غیره اند
اگر مردمی اینگونه اند مقصر همه ی ماهستیم البته بر اساس وسع و مسئولیت خود در جامعه
انسان از شنیدن این خبرها در کشور اسلامی شرمنده می شود. قطعا فردا خواهند گفت دولت قبلی کارتن خوابها را به قبرستان برده
من واقعا نمی دانم این جه اخلاقی که ما ها داریم در هر زمینه چه ورزشی جه سیاست چه زندگی همش وهمیشه نقصیر دیگری است خوب بفرمایید توی این 3 سال جیکار میتونسته بکنه طفلکی که نمی تونه توی این 3سال معجزه کنه ببینید جی رو تحویل گرفته چرا اینفدر بی انصافی می کنیم چرا تا بحال همه ساکت بودنند و حالا همه سر این دولت بلبل شدند
بدینش دست اقای دکترینال تا بدون مرز درستش کنه! چقدر ما حرف می زنیم!!! لامصب!!!
پیامبر فرمود: روزی خواهد رسید که منکر معروف میشود و معروف منکر آنجاست که میبینید منکر را اما نمی توانید لب بگشایید...
شرم بر ما ... !
اصغز خان من این چیز ها را از 20 سال پیش می دانم
این که چیز تازه ای نیست که شما بیان کردید
ولی با این بیانات وضع جامعه خوب خواهد شد
حاشا کلا
املاک نجومی #گورخواب
کارگردان یعنی همین که مصائب مردم را به تصور بکشد یا بازگو کند تا اصلاح شود.احسنت به ایشان که متملق نیستند در جامعه امروز که دورغ و تملق و چاپلوسی بیداد میکند
به داشتن هموطنی چون فرهادی افتخار می کنم.
درود بر آقای فرهادی
ولی آقای فرهادی بر همه مردم ایران آشکار و روشن است که برای حل مشکلات فراوان ایران، شخص رئیس جمهور نمی تواند معجزه کند، چون متاسفانه انقدر چوب لای چرخ دولت می گذارند که این دولت رت ناکارآمد نشان دهند درصورتیکه ما میدانیم که کمیته امداد ویا بنیاد مستضعفین باید به این افراد کمک کنند.
متاسفانه کمیته امداد و بنیاد مستضعفبن وظیفه اصلی شان را کامل فراموش کرده اند
و حال می رویم تا سوژه ای دیگر آغاز کنیم، پس از : برجام و حقوق های نجومی و اختلاس 3000 میلیاردی و .................
نامه بسیارعالی و عین وافعیت تلخ است و دل هر انسان متعهدی را بدرد میآورد . اما آیا فقط شخص روحانی مسئول و جوابگو است ؟ اشخاصی دیگر ، قوای دیگر و ... وظیفه ای ولو اخلاقی ندارند ؟ !
این گوشه خیلی کوچکی از بدبختی های مملکته
آقای فرهادی عزیز فرمایشات حضرت عالی متین .اما خدا وکیلی خود شما از میلیارد میلیارد پولی که در آوردی چقدرش رو خرج این جور مسائل کردی.
مشهور است روری به ملکه انتوانت گفتند مردم نان ندارند بخورند ایشان فرمود خوب بیسکویت بخورند اقای فرهادی عزیز مسئولین کشور در بهترین خانه های شمال شهر تهران با کلی محافظ رندگی می کنند در ماشین های مدل بالا و شیشه دودی رفت و امد می کنند دور و برشان همه پول دار در استخر و سونا زند گی می کنند شاید انها هم فکر می کنند مردم کمبود استخر و سونا دارند وهر روز به قدرت یگان ویژه افزوده می شود.
فقیر در همه جای دنیا هست حتی در مرفه ترین کشور های دنیا مهم اینه که منو شما در حد توانمون دستشون رو بگیریم. اینکه فقط غر بزنیم کاری پیش نمیره .
اقای فرهادی با این کارش اسکار این بارش رو هم قطعی کرد..تابناک یه دفعه هم نظر مخالف رو تایید کن
اقای فرهادی با این کارش اسکار این بارش رو هم قطعی کرد..تابناک یه دفعه هم نظر مخالف رو تایید کن
این فجایع ناشی از اختلاس های هزاران میلیارد تومانی است و بس...

بقول فرمایش حضرت علی امیر المومنین علیه السلام:

هیچ کاخی بنا نمی شود مگر آنکه عده ای کوخ نشین شده باشند...
چرا ملت بی تفاوت و خاموشند مطالبه که جرم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
عزیزم اینجا جرمه با چندتا کشور دیگه در این حالته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
تازه اومدي اينجا؟
"قصد دارم همه آنان که در این سرزمین و در این سی و چند سال مسئولیتی داشته و دارند را سهیم این شرمساری کنم."
......
آقای فرهادی ! هر ملتی محصول اعمال خودش را برداشت می کند .
حرف های آقای فرهادی آدم را ناخواسته متوجه منش کسی می اندازد که سعی داشت با پوشیدن کاپشن کهنه خود را به عامه مردم نزدیک کند. بیشک ایشان هم بدنبال زندگی امن تری می گردد. خیلی زیرکانه بدنبال عوام فریبی است. چون جمع زیادی از منتقدان ایشان در میان عوام و متعصبین می باشند.
چرا در مساجد و باز نمیکند مگه مساجد خونه خدا نیستن
جناب فرهادی حداقل نامه شما منتشر شد ، اگر چه صدای ناله و فغان دردمندان و دلسوزان به گوش مقامات مسئول نرسید و اگر هم رسید آنها نیز پشت آمبولانس با سرعت براه افتادند . پس از مدت کوتاهی ، نگاهی به پشت سر آمبولانسی که براه انداختید برای نجات از مرگ این بیماران ، بیاندازید ، قطعا متوجه راکبانی خواهید شد که برای تسریع در رسیدن به مقصد شما را متحیر میکنند .
اینکه دولت باید از شهروندان حمایت کند شکی نیست ولی نوع دوستی همه افراد پولدار و معروف به عنوان امور خیریه در چه رتبه ای قرار می گیرند از جمله هنرمندان
وقتی بعد از سی سال صادقانه خدمت کردن خود نیازمند همایت شدم در پاسخ دراخواستم بعداز چند ماه تلفنی فقط فرمودند نامه شما بایگانی شده .حتی به خود اجاز ندادند که پاسخ نه را ضمن دلجوئی با چند سطر نامه بدهند .افسوس ازاین مردم داری افسوس وصد افسوس از عمر و جوانیم .
بابا بنده خدا رییس جمهور اختیار کافی نداره حتی نمیتونه برگزاری یک سخنرانی دارای مجوز را پشتیبانی کنه چه برسه بخواهد فقر اعتیاد فحشا فساد ..... رو از بین ببره .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
با علم به همه اين موارد رييس جمهور شد .الان هم ميتونه جرات داشته باشه با ذكر اين مشكلات استعفا بدهد.
زنده باد اصغر فرهادی
جناب فرهادی شما و همفکرانت در
هجمه عله ایران و تحریم موثر بودید
آقای روحانی استعفا استعفا مشکل ایرانیان برجام نیست تا کی با وعده وعید سرخرمن میخواهید مردم روبازی بدید؟؟؟؟
مشکلات کشور ما فقط مربوط به این دولت نیست ،از دولت هاشمی رفسنجانی تا همین الان هیچ دولت خوبی روی کار نیومده ،دولتی که به فکر مردم باشه و از اوج گرفتن فقر و بیکاری و معضلات اجتماعی مثل اعتیاد و ...جلوگیری کنه.متاسفانه روز به روز مشکلات اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی و ...روبه افزایشه و هیچ تغییری مشاهده نمیشه.
آقای فرهادی ! یادم هست که در دور اولی که آقای احمدی نژاد رییس جمهور شد ، قول داده بود که قیمت گوجه فرنگی که ظاهراً آن روز ها افزایش یافته بود را ارزان کند . دور دوم هم با گونی سیب زمینی وارد مبارزات انتخاباتی شد . مردمی که تصمیماتشان بستگی به مقدار گوجه و سیب زمینی اهدایی داشته باشد عاقبتی بهتر از این نخواهند داشت . مردم ما دو دوره فریب شعار های پوپولیستی احمدی نژاد را خوردند و با انتخابشان هم خود و هم دیگرانی را که میدانستند عاقبت کار چیست را به دردسر انداختند . لیاقت ما همین اوضاعی است که داریم .
نه اصلاح طلب و نه اصولگرا
فقط ايران پرستي
درود بر همه چرا کسی سخنان اقای فرهادی رو بعد از جایزه ای که گرفت به یاد نمی اره !!!!!!!!چی شد الان ایشان شدن همه چی دان !!!!! واقیتش حال ندارم سخنان گذشته شو با الان مقایسه کنم برید خانم ها و اقایان خود بیاندیشین وگرنه اینها بجای تان می اندیشن و انطور که دوست دارن میاندیشن و .....
منتظر بودیم که از بزرگان دین این سخنان انسانی را بشنویم که .......
تابناک منتشر نکنی شریک گناهی.آهای مسیولین حقوق نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی برای هر خانواده تحت پوشش پنجاه هزار تومن میباشد
چرا به آقای روحانی نامه می نویسید ؟ آقای احمدی نژاد می تواند معجزه کند .
چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟به کدامین جرم و گناه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شهر ما گم شده است !!
شهر ما در وسط سکوت فریاد های کودکان کار گم شده است!!
شهر ما در دل مأیوس پیرزنی بی صاحب ، جوانی بیکار ، دختری غم زده ، گم شده است !
شهر در هیاهوی سیاست زدگی و احساس مسئولیت افراد کم سواد گم شده است!
شهر ما در قرق پول سیاه و فاصله ی مردم بی کار و هیاهوی میلیادرهای بی درد گم شده است!
شهر ما سالهاست که طعم شادی ندیده است!
شهر ما گم شده است...
از مسئولین محترم تقاضا داریم اگه ممکنه یه لطفی بکنن هزار میلیارد تومن کم تر اختلاس کنن و یه پولی برای این گورخوابها کنار بزارن
هرچه قدر میخوان اختلاس بکنن فقط یه هزار میلیارد تومن برای اینا کنار بگذارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
موافقم
بله... حرف حساب ارزش داره... اما اگر گوینده خودش قائل به حرفهاش باشه. جناب اقای فرهادی که اینقدر دلش برای مردم بدبخت میسوزه قراردادهای میلیاردیشو با شازده ى قطری لغو کنه تا درامد فیلمهاش نشه بمب و موشک بریزه رو سر امثال همین ملت بدبخت.
امثال این اقا شعار خوب میدن... اما وقتی پای کامروایی و لذت بردن تندیس های کابالایی پیش میاد دیگه وسوسه ى شهرت بسی لذت بخش تر از انسانیت و دین و مملکت و این حرفاست.
من و شمایی که داریم توی این مملکت زندگی می کنیم... مالیات به این دولت میدیم... با خوب و بد این جامعه سر می کنیم... میتونیم اگر دلمون بخواد بر سر دولت هوار هم بکشیم. این حق ماست. ولی کسانی که سالهاست جیره ى دشمن میخورند و اب به اسیاب او میریزند بهتره خفه بشن و ادای انسانیت در نیارن.
درود بر فرهادی
جمله کلیشه ای٬از اکثر مسئولین که چند سال هست می شنویم .همه جای دنیا هست!جمله بعدی در سفری که به همراه همکاران در سمینهاری درنیویورک بودیم .بی خانمان دیدیم. والا اینجا که ما زندگی می کنیم . اصن جالبی کار اینه که بی خانمانی نوعی جرم هست .!
بسیار ممنون اقای فرهادی درود برشما
حرف ما را گفتید ممنون از اینکه صدای رسای ایرانیان هستید در اینروزها که صدای ما به جایی نمی رسد ممنون بسیار ممنون شما از حمایت 70 میلیونی برخوردارید سربلند بمانید که ایران و ایرانیان را سالهاست سر بلند داشته اید امروز هم با حمایتتان از گدر نشین ها صدای رسای ما ایرانین شدید درود بر شما
احمدی نژاد چنان کاری کرده که هشت تا دولت بعدی هم نمی تونن جمعش کنن. اینا اثرات همون قطعنامه هاست. همون هایی که می گفتین اونقدر قطعنامه بدین تا قطعنامه دونتون پاره بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
برجام که مشکلات رو حل کرد و حقوق شهروندی هم که چاپ شد . صدقی ماهی 260 میلیون میگیره میگین تقصیر احمدی نژاده ! گور خواب پیدا میشه میگین تقصیر احمدی نژاده ! خوب شد اسم احمدی نژاد رو یاد گرفتی وگرنه چی میگفتی ؟
علي
| United States |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
احمدي نژاد نبود شماها چي مي خواستين بگين.فردا پسفردا هم قيامت بشه ميگن نقصير احمدي نژاده.ببينم حقوق هاي نجومي که الان کابينه خونخوار حسن روحاني دارن مي گيرن هم تقصير احمدي نژاده؟دلار بالاي 4تومن چي؟افزايش قيمت گوشت و لبنيات چي؟جمع کنيد بابا اين حرفاي نخ نما شده تون رو
اصغر فرهادی یک فرصت طلبه و فقط دنبال مطرح کردن خودشه وگرنه چرا تا حالا یه فیلم نساخته و هجوم افاغنه به ایران و ترویج مواد مخدر در ایران توسط آنها را مورد توجه قرار نداده؟ مگر غیر از اینه که این معتادها قربانی هجوم افغانی ها و مواد مخدر به ایران هستند؟ پس چرا این آقای هنرمند به اصطلاح دارای احساس مسئولیت چشم خودش را بر آن می بنده؟ چرا هیچ وقت به اصل و ریشه ی ماجرا نمی پردازه؟ ۴ میلیون افغانی ریخته اند در ایران و همه جا با کار غیر قانونی و دستمزد پایین راه کار کردن ایرانی ها را بسته اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
من که صد در صد موافق شما هستم
این است شهر نوید داده شده؟ این است شهر آرمان‌ها؟

آقای فرهادی یه چیزی یادت رفت !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
این همان ژاپن اسلامی است که آبادگران وعده داده بودند و مردم به آنها رای دادند
شرم بر ما!!!!!!!!!!!!!!
ده سال پیش فیلمی مستند دیدم از وضعیت بی خانمانهای افغانستان امروز بدتر از آن صحنه ها را در کشور خودمان میبینیم.
ده سال قبل پیش بینی کردم که با این وضع مدیریت کشور صحنه های فقر در افغانستان در ایران هم تکرار میشود الان هم پیش بینی میکنم که با این روند کشور و نارضایتی شدید داخلی ده سال دیگر شرایطی به مراتب مصیبت بار تر از سوریه خواهیم داشت. اگر چه این پیش بینی بسیار تلخ و غیر قابل باور است اما خواهید دید که به وقوع میپیوندد. تصمیم با خودمان است و گرنه تر و خشک با هم خواهند سوخت.
شرم بر دلواپسان که حالا سکوت کرده اند.
اقای فرهادی به دنیای سیاست خوش آمدی. شما هم مثل بقیه کاری که نباید می کردی کردی. درد و رنج مردم فقط درگورستان و فقط در نصیر آباد نیست گورستان و نصیر آباد یه بازی با افکار بیشتر نیست.در طول این یال ها کی به داد مردم محروم استان سیستان و بلوچستان، کرمان، بندر عباس، بوشهر و ایلام رسیده متاسفانه این درد و رنج در همه کشور فراگیره و مشهود.نصیرآباد یه بازی سیاسی و مشغول کردن ذهن مردم بیشتر نیست
جناب فرهادی شما اقای روحانی رو دعوت میکنی با لباس مبدل بره سر بزنه ....وایی پوپولیستی این کار اصغر جووون ...شبیه کارهای احمدی نژاد میشه نکنه شما هم این پیشنهاد رو از احمدی نژاد یاد گرفتی...
ای وای من.آخه آدم نمیدونه غم و غصه خودشو بخوره یا دیگرونو واقعا خیلی سخته که جمع و جور کنند این بدبختیا رو.این انصاف نیست که یی عده توی گور خوابند.یکم حمیت آقای رییس جمهور بسه حرف زدن الکی.تو از همه این دولتی های قبلی انتقاد پذیرتری یالا ی یا علی بگو اینها رو سامان بده
امان از جو گيري ما جماعت ايراني ، تا موجي براه ميافتد يك عده با ژست نوع دوستي و حرفهاي قشنگ و روشنفكر ماابانه هوس موج سواري ميكنند تا خودي نشان دهند و پزي بدهند ، پديده كريه كارتن خوابي قدمتي ديرينه دارد و ماحصل پديده شوم اعتياد است ، اين عارضه اجتماعي همواره بوده و خواهد بود و حتي در جوامع مترقي امريكا و اروپا نيز وجود داشته و دارد و هيچگاه نميتوان ان را بطور كامل ريشه كن نمود ،اگر فرهادي راست ميگويد بجاي صدور بيانيه و تظاهر به انسان دوستي و چاپ و انتشار ان در رسانه ها و فضاي مجازي ،يكي از اين كارتن خوابها را فقط براي يك شب در خانه خود پناه دهد ، در غير اينصورت شرم بر ريا كار
ایران شده جایی بدون محبت پر از اختلاس هایی کع هنوز کشف نشده از کجاش بگم؟از معتاداش؟از بانکلی با سود نجومیش؟
اقاي فرهادي فكر نكنيد حرفهاي شما اثري در اين مقوله داشته باشد
آقای فرهادی اگر این نامه شما هم مثل فیلم هاتون که همیشه ایران رو و فرهنگ و مردم ایران رو به جهانیان زشت سیاه و تار نشون میدین از روی غرض نباشه و از روی بازیچه شدن به دست سیاسیون غربی نباشه کار خوبیه ولی اگر نیتتتون این باشه که این نامه رو بولد و هایلایت کنین و تو بوق و کرنا بکنین تا غربی ها ازش سو ء استفاده کنند و بازم (مثل فیلم هاتون) یه خیانت جدید دیگه به وطنتون و مردمتون بکنین کار بسیار کثیف و زشتی است و روزی باید جواب همه خیانت هاتون رو بدین
mr فرهادی جان شما برو فیلم سازیت رو بکن که توش سراسر داری به هم وطنت خیانت میکنی! شما رو چه به نامه بازی آخه !!! البته میدونم این کارتون هم از روی موزی گریه و امیدوارم بخاطر خیانت هایی که به مردمتون و میهنتون کردین خدا ازت نگذره
من با یه بنده خدایی از کشور انگلستان رفیقم و یه روز وقتی داشتم بهش میگفتم الان تو بزرگراه دارم رانندگی میکنم خیلیییی از حرفم متعجب شد و بهم گفت مگه شما تو کشور ایران بزرگراه هم دارین !!!!!!!!؟؟؟؟؟ گفتم چطو مگه ؟ گفتش که آخه من همه کشور هارو با فیلم هاشون میشناسم ... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با این موافقم که شرم برما به خاطر این موضوع گور خوابی . ولی به طور خاص میگم شرم بر تو اصغر فرهادی شرررررم بر تو بخاطر بد نشون دادن ما ایرانی ها تو فیلمات
مشکل عدم صلاحیت علمی مسئولان میباشد
آقاي اصغر فرهادي شما برو يه تجديد نظري رو فيلمات داشته باش که همش سياه نمايي بقول خودتون از همين شهر آرمان هاست !!!!
حسن روحاني رو امثال شما اورديد سرکار . نه قشر متوسط رو به پايين
باید از آقای روحانی هم تشکر کرد که با ایجاد فضای مناسب، اجازه می دهد این هنرمند بی پروا او را مورد خطاب قرار دهد...
اصلا موضوع روحانی یا احمدی نژاد نیست.مشکل اقتصاد ما هزینه های جنگه. اقتصاد که پولی توش نمونه نتیجه اش له شدن مردم ضعیف هستش. معرکه احمدی نژاد و روحانی و امثال اینها فقط برای گل الود کردن ابه که حواس مردم از واقعت سرنوشت پولهای مملکت پرت بشه
از برادران قطری کمک میگرفتی تو که خوب بلدی از این کارا کنی
فرهادی خودشو پدر و مادر ملت ایران میدانه.راست میگه بره قسمتی از پولی را که به قیمت خوشخدمتی به ارباباش و آبروریزی ملت ایران کسب کرده خرج کنه سرپناه برای معتادا درست کنه.حرف مفت زدن که خرج نداره
آقآی فرهادی بهتر است نگران پولهایی باشد که از امیر قطر تروریست پرور گرفته است و به گورخوابهای وطنی کار نداشته باشد و نگران وطنی که راحت آن را تقدیم قطری ها و تروریست ها کرده است نباشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی