بازدید 8106

ضرر به دامداران همزمان با گران شدن محصولات لبنی

در چند روز گذشته قیمت برخی از محصولات لبنی افزایش یافته و علی رغم افزایش قیمت این محصولات، کارخانه‌های لبنی نه تنها قیمت مصوب شیر را که 1440 تومان است، پرداخت نمی‌کنند بلکه دلشان نمی‌آید همان 1250 تومان را برای خرید شیر بپردازند و شیر را با قیمت حدود 1200 تومان از دامداران می‌خرند.
کد خبر: ۶۵۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴ 25 December 2016

طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کارخانه‌های لبنی موظفند شیر خام با بار میکروبی کمتر از 100 هزار را به قیمت 1440 تومان، شیر خام با بار میکروبی 100 تا 500 هزار را به قیمت 1420 تومان، شیر خام با بار میکروبی 500 هزار تا یک میلیون را به قیمت 1380 تومان و شیر خام با بارمیکروبی یک میلیون را به قیمت 1320 تومان از دامداران خریداری کنند. این در حالی ست که کارخانه‌های لبني این نرخ را قبول ندارند و هر كيلوگرم شير خام را با قيمت 1250 تومان از دامداران می‌خرند.

به گزارش تابناک اقتصادی، این درحالی است که در چند روز گذشته قیمت برخی از محصولات لبنی افزایش یافته و علی رغم افزایش قیمت این محصولات، کارخانه‌های لبنی نه تنها قیمت مصوب شیر را که 1440 تومان است، پرداخت نمی‌کنند بلکه دلشان نمی‌آید همان 1250 تومان را برای خرید شیر بپردازند و شیر را با قیمت حدود 1200 تومان از دامداران می‌خرند.

ضرر به دامداران همزمان با گران شدن محصولات لبنی

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران، خبر از بی اطلاعی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده دربارۀ بالا رفتن قیمت لبنیات داده و در برنامه گفتگوی 18:30 که روز شنبه از صدا و سیما پخش شد گفت: در حالیکه نرخ مصوب برای خرید شیر 1440 تومان است در سال‌های اخیر قیمت شیر به 1200 تومان و حتی کمتر از این کاهش پیدا کرده و پرداخت‌های طولانی مدت کارخانجات لبنی به دامداران باعث کاهش قیمت 100 تومانی در خرید شیر شده است.

از طرف دیگر محمدرضا گنجی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید فرآورده‌های لبنی که از دیگر مهمانان این برنامه بود، افزایش قیمت محصولات لبنی را تکذیب کرد و گفت: هیچگونه افزایش قیمتی در لبنیات وجود ندارد بجز قیمت کره که افزایش جهانی این محصول علت آن است.

از سوی دیگر، محمدرضا ملاصالحی رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی عرضه فراوان شیر را عامل کاهش قیمتاز سوی مسئولان صنایع لبنی ذکر کرد. حال آنکه اگر به راستی کشور ما توان تولید فراوان شیر را دارد، شاید این پرسش مطرح شود که چرا مازاد مصرف داخلی، به خارج از کشور صادر نمی‌شود.

در پاسخ به این پرسش باید گفت که هم کارخانجات لبنی و هم دامداران، چند سالی ست که به دنبال صادرات شیر به کشورهای همسایه هستند. اما برای این کار نیاز به مشوق‌های صادرات است تا لبنیات کشور ما بتواند توان رقابتی با محصولات لبنی سایر کشورها را داشته باشد. در این رابطه گنجی گفته است: "صادرات در صنعت لبنیات به دلیل اینکه مشوق‌های دیده شده در بودجه در موعد مقرر تخصیص داده نمی‌شود، به کندی پیش می‌رود ... صادرات لبنیات به کشور روسیه تاکنون به طور واقعی عملیاتی نشده است و اگر مشوق‌های صادرات به موقع داده می‌شد دست کارخانه‌ها باز بود و امروز دامداران با این مشکلات روبرو نبودند."

این‌ها همه در حالی ست که با بالا رفتن قیمت محصولات لبنی، قدرت خرید مردم برای خرید این فراورده‌ها بسیار کاهش یافته و این امر می‌تواند منجر به آسیب پذیر شدن مردم نسبت به بیماری‌ها شود و در دراز مدت لطمۀ بسیار سنگینی به سلامت مردم کشور وارد کند.

به نظر می‌رسد، با نقش مهمی که مصرف لبنیات در سلامت کشور دارد، دولت باید تدبیر ویژه‌ای برای حل گرانی شیر و حمایت از دامداران اتخاذ کند تا در عین حال که دامداران حق خود را دریافت می‌کنند، مصرف کنندگان هم بتوانند محصولات لبنی را با قیمت مناسبی تهیه نمایند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل