بازدید 6634
۱
لزوم رعایت اخلاق در فضای سیاسی و انتخاباتی؛

اکرمی: تریبون‌داران، ائمه جمعه و مسئولان از بیان عناوین تند و ناروا پرهیز کنند

همه آنها که رسانه یا تریبونی در اختیار دارند و قلم به دست گرفته اند و چه آنهایی که امام جمعه یا امام جماعت مسجد، مدیر یا مسئول هستند باید در تبلیغ، تبیین، نقد و انتقاد به سوره حجرات کاملا بها دهند، چراکه سوره حجرات سوره اخلاق است.
کد خبر: ۶۵۰۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴ 24 December 2016
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به لزوم افزایش سعه صدر در رقابت های سیاسی یادآور شد: عیب کار ما این است که هر کداممان که قلم به دست می گیریم و تریبونی داریم به تنهایی اعلام موضع می کنیم و کسی را هم در کنار خود نداریم که مشورت بگیریم و نظر دیگری را هم بازگو کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی در گفت وگو با خبرنگار «تابناک» درباره لزوم رعایت اخلاق در فعالیت های انتخاباتی و در فضای سیاسی، اظهار کرد: بحث انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری از نیمه دوم سال جاری در محافل و مجالس مطرح است. نه انتخابات این دوره چیز جدیدی است و نه این حوادثی که در طول سال در ایران و منطقه اتفاق می افتد، مسأله تازه ای است. ما تاکنون بیش از 30 انتخابات برگزار کرده ایم و در هر دوره ای با تحلیل هایی که صورت می گرفت، ضعف ها و نقاط قوتمان را نمره بندی می کردیم.

انتخابات 96 باید رقابتی و سالم باشد


وی افزود: ما باید به انتخابات بیندیشیم و به گرم، رقابتی و پرشور بودن آن فکر کنیم. انتخابات سال 96 باید پرشور برگزار شود و بدون رقابت انتخابات صورت نمی گیرد؛ اما نکته ای که باید حتما به آن توجه شود، برگزاری رقابت سالم در انتخابات است.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما قانون و سیره رهبر معظم انقلاب را داریم و باید به آن تمسک بجوییم، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی و بهبود فضای اقتصادی کشور باید از اولویت های مباحث انتخاباتی باشد. حالا که پس از برجام ایران هراسی کمرنگ شده و دولت های شرق و غرب به ایران سفر و تفاهمنامه و قرارداد امضا می کنند، باید به اقتصاد مقاومتی بها بدهیم و در درون کشور هم جهادی کار بکنیم تا مشکلات مملکت حل شود.

قانون و اخلاق باید سرلوحه مبارزات انتخاباتی باشد


وی با اشاره به اهمیت قانون و اخلاق در فعالیت های سیاسی نیز گفت: باید در فعالیت ها مبارزات سیاسی انتخاباتی قانون و اخلاق را سرلوحه کارهایمان قرار بدهیم و مراقب باشیم در اثنای انتخابات بینمان کدورت و کینه به وجود نیاید. انتخابات 96 نه اولین انتخابات ماست و نه انشاءالله آخرین انتخابات ما.

اکرمی با اشاره به لزوم رعایت رفتارهای اخلاقی و قانونمداری در فعالیت های سیاسی عنوان کرد: تمسک به قانون، یکی از نشانه های رشد سیاسی است که باید جامعه ما و به ویژه سیاسیون به آن دست یابند.

تریبون‌داران، ائمه جمعه و مسئولان از بیان عناوین تند و ناروا پرهیز کنند


وی با اشاره لزوم سرلوحه قرار داردن قرآن در فعالیت های تبلیغی و سیاسی و عدم به کار بردن عناوین تند و ناروا در نطق های سیاسی، یادآوری کرد: همه آنها که رسانه یا تریبونی دارند و قلم به دست گرفته اند و چه آنهایی که امام جمعه یا امام جماعت مسجد، مدیر یا مسئول هستند، باید در تبلیغ، تبیین، نقد و انتقاد به سوره حجرات کاملا بها دهند؛ چراکه سوره حجرات سوره اخلاق است.

مشاور وزیر کشور ادامه داد: قرآن مجید می گوید شما به عنوان مومن حق ندارید کسی را مسخره کنید. خداوند در این موضوع موردی تذکر می دهد و با جزییات می فرماید که «کسی حق ندارد به کلام و به اشاره و ایما کسی را مسخره کند. چه بسا آن کس دیگر بهتر باشد.» خداوند می گوید که «به همدیگر لقب های زشت و ناروا ندهید.»

اکرمی یادآور شد: وقتی همه ما جمهوری اسلامی و قانون اساسی را قبول داریم و معتقد به ولایت فقیه هستیم، حق نداریم به دلیل اختلاف نگاه و اختلاف روش و حتی اختلاف در بینش یکدیگر را «هو» کنیم و برچسب و اتهام بزنیم. این شیوه باعث می شود که خودمان هم «هو» شویم و از ارزش و منزلت بیفتیم.

هیچ‌کس با برچسب زدن ناروا و توهین منزلت پیدا نمی‌کند


وی تأکید کرد: هیچ کسی با فحش و توهین و برچسب های ناروا منزلت و ارزش پیدا نمی کند، بلکه در پیش گرفتن چنین رویکردی از سوی افراد و گروه های سیاسی باعث می شود از ارزش و منزلت بیفتد.

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به لزوم افزایش سعه صدر در رقابت های سیاسی، یادآور شد: عیب کار ما این است که هر کداممان که قلم به دست می گیریم و تریبونی داریم، به تنهایی اعلام موضع می کنیم. کسی را در کنار خود نداریم که مشورت بگیریم و نظر دیگری را هم بازگو کنیم.

انتقاد اکرمی از سرمقاله نویسان برخی روزنامه‌ها


وی افزود: وضعیت برخی روزنامه ها به گونه ای است که اگر یک نفر چهار روز مقاله آن روزنامه را بخواند روز پنجم می گوید: «اه ولش کن». این خیلی بد است که من صاحب قلم و صاحب تریبون از منزلت بیفتم. ما به فرموده رهبری باید جاذبه به حد کمال و دافعه به حد نیاز داشته باشیم. ما باید جذب حد اکثری و دفع حداقلی داشته باشیم.

اکرمی با انتقاد از مواضع تند و تیز برخی رسانه ها در تندکردن فضای سیاسی و برچسب های ناروایی که به برخی افراد می زنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه بعضی از روزنامه ها اصلا رعایت انصاف و اخلاق را نمی کنند و به رغم صدای بلندشان در جامعه فاقد ارزش و منزلت هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱
جانا سخن از زبان ما می گویی .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار