بازدید 14979
پیمانه اقتصادی؛

از «صعود پاییزی دلار علی رغم ناپایدار خواندن بازار توسط سیف» تا «ترکش ترور سفیر بر سقوط لیر ترکیه»

این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش شاخص کل بورس، اونس جهانی طلا در مسیر کاهش، تحولات بازار سکه، حقوق مدیران دولتی محرمانه ماند، عیدانه 5 میلیون تومانی وزیر راه به کارکنان فرودگاه‌ها، بخوانید رشد اقتصادی، بنویسید رکود، افزایش بی‌سروصدای نرخ برخی محصولات لبنی، واگذاری بلوکی یک بانک بهانه تکراری ایران خودرو برای گرفتن وام و کسری بودجه 13میلیارد دلاری قطر در سال 2016، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۰۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶ 21 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون کاهش شاخص کل بورس، اونس جهانی طلا در مسیر کاهش، تحولات بازار سکه، حقوق مدیران دولتی محرمانه ماند، عیدانه 5 میلیون تومانی وزیر راه به کارکنان فرودگاه‌ها، بخوانید رشد اقتصادی، بنویسید رکود، افزایش بی‌سروصدای نرخ برخی محصولات لبنی، واگذاری بلوکی یک بانک بهانه تکراری ایران خودرو برای گرفتن وام و کسری بودجه 13میلیارد دلاری قطر در سال 2016، در بر دارد.


کاهش 290 واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه 30 آذر 95 با کاهش 290 واحدی به رقم 80 هزار و 122 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 95 واحدی عدد 15 هزار و 720 واحد را تجربه کرد. همچنین  شاخص سهام آزاد شناور با افت 371 واحدی عدد 88 هزار و 646 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 256 واحدی عدد 56 هزار و 969 واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با کاهش 331 واحدی به رقم 169 هزار و 965 واحد دست یافت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش یک واحدی روی رقم 868 واحد ایستاد. معاملات کد به کد و درون‌گروهی کم حجم سهام برای انجماد شاخص کل بورس در محدوده 80 هزار واحدی در حالی است که به نظر می‌رسد، در صورت بازگشایی نماد معاملاتی بانک‌ها متولیان بازار سهام انتظار درجا زدن نماگرها را در محدوده مشخصی دارند.به گزارش فارس، روز سه شنبه، بازار سهام، بازاری با نماگرهای قرمزپوش و توأم با معاملاتی کم‌حجم و بی‌رونق بود که در گروه بیمه‌ای‌ها و نیز تک ‌سهم‌های پتروشیمی و دارویی شاهد تکاپوی نوسان‌گیران ناامید بود.

پاییز 95 با گران شدن دلار، یورو و درهم به پایان رسید

در پایان معاملات روز سه شنبه 30 آذر ماه، قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 141 ریال نسبت به روز دوشنبه، با میانگین قیمت 39 هزار و 289 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 46 ریال به میانگین 42 هزار و 425 ریال رسید و هر درهم امارات در بازار آزاد، با 10 هزار و 916 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 14 ریال افزایش داشت.



صعود پاییزی دلار علی رغم ناپایدار خواندن بازار توسط سیف
 
رئیس‌کل بانک مرکزی در دهم آذرماه امسال، در پیامی تلگرامی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در طول سه سال گذشته همواره سعی نموده بازار ارز را در مسیر اصولی خود هدایت و از همین بابت نیز در خصوص انحرافات از مسیر مزبور و بروز نوسانات ناپایدار اتخاذ موضع نموده است. اعلام کرد که افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر، یک شوک انتظاری است و پایدار نخواهد بود. در پایان نیز اظهار داشت: بانک مرکزی ضمن تاکید بر ناپایداری تحولات اخیر از تمامی تلاش خویش جهت مهار این نوسانات و هدایت نرخ ارز در مسیر اصولی و پایدار خود بهره خواهد جست. حال پس گذشت 20 روز ازین صحبت ها، در حالی روز سه شنبه بازار آزاد ارز، فصل پاییز را به پایان رساند که نگاهی به روند قیمت فروش دلار بر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز، نشان می دهد که میانگین قیمت فروش دلار آمریکا در طول 30 روز گذشته و به خصوص پس از واکنش سیف به تغییرات نرخ ارز، روندی پایدار در جهت گران شدن در پیش گرفته است. نمودار زیر این سیر صعودی را نشان می دهد.

از «صعود پاییزی دلار علیرغم ناپایدار خواندن بازار توسط سیف» تا «ترکش ترور سفیر بر سقوط لیر ترکیه»
اونس جهانی طلا در مسیر کاهش

در پایان معاملات روز سه شنبه فلزات گرانبها، هر اونس طلا با کاهش 9 دلار و 9 سنت به قیمت 1131 دلار و 2 سنت فروخته شد. همچنین هر اونس نقره در بازار جهانی با 16 سنت کاهش به رقم 15 دلار و 96 سنت رسید. ادوارد میر، تحلیلگر اف‌سی استون در یادداشتی نوشت: «اگر آمارهای بزرگی برای آمریکا منتشر نشود، ما انتظار نداریم که طلا در کوتاه مدت تغییر خاصی داشته باشد... طلا برای افزایش به ثبات اقتصادی نیاز دارد اما در محیط کنونی افزایش ارزش بازارهای اوراق قرضه در جهان و تقویت رشد اقتصادی آمریکا و تقویت دلار، این امر بعید است.»

افزایش قیمت سکه طرح جدید و ثبات طرح قدیم

در پایان معاملات روز سه شنبه در بازار تهران، هر سکه تمام طرح قدیم بدون تغییر قیمت، در ایستگاه 1 میلیون و 120 هزار تومان ایستاد و هر سکه تمام بهار آزادی با افزایش 2 هزار و 300 تومان به قیمت 1 میلیون و 140 هزار تومان فروخته شد. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی با قیمت 599 هزار تومان و افزایش 1 هزار تومان فروخته شد و هر ربع سکه بهار آزادی در بازار، بدون تغییر در جایگاه 318 هزار تومان قرار گرفت.

حقوق مدیران دولتی محرمانه ماند

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفت: متأسفانه کلمه "عموم مردم" در رابطه با افشای عمومی حقوق مدیران در ویرایش نهایی مصوبه کمیسیون تلفیق حذف شده است. به گزارش تسنیم، وی افزود، در کمیسیون تلفیق مصوب شد که یک سامانه‌ای راه اندازی شود که تمامی حقوقهایی که به مدیران پرداخت می‌شود به صورت آنلاین در آنجا وجود داشته باشد و هر لحظه دستگاههای نظارتی و همچنین عموم مردم به آن دسرسی داشته باشند. 

عیدانه 5 میلیون تومانی وزیر راه به کارکنان فرودگاه‌ها

به دستور و تأیید وزیر راه و شهرسازی به مناسبت میلاد رسول اکرم (ص) به هر یک از کارکنان شرکت فرودگاه‌های کشور مبلغ ۵۰ میلیون ریال عیدانه پرداخت شد. این در حالی است که سهم کارکنان راه‌آهن ۱۵۰ هزار تومان بود. به گزارش فارس، چنین دست و دلبازی در پرداخت مزایا به کارکنان شرکت‌های دولتی در حالی انجام می‌شود که وزیر راه و شهرسازی شب گذشته مدعی شد که باید هزینه‌های دولت را کاهش دهیم و دست در جیب دولت نکنیم.

بخوانید رشد اقتصادی، بنویسید رکود!

می‌گویند اقتصاد ایران در نیمه اول امسال، ۷.۴ درصد رشد داشته است، این آماری است که در پس اعلامش، حرف‌های زیادی برای گفتن نهفته است. عددی که نه اقتصاددانان و فعالان اقتصادی برایشان اقتصادی با این رشد ملموس است و نه مردم، آثار آن را در زندگی خود می‌بینند. همه می‌گویند که آنچه به عنوان آمار رشد اقتصادی ایران در نیمه اول امسال بیان شده، صرفا یک عدد ناشی از افزایش فروش نفت بوده است که مسئولان دولتی نیز به آن اذعان داشته اند و ردّی از رونق و رشد تولید و اشتغال زایی در آن وجود ندارد که دولت می‌خواهد از آن بهره برداری تبلیغاتی کند و رئیس جمهور تحقق آن را «عمل به وعده های انتخاباتی اش» می خواند. به گزارش مهر، رشد ۷.۴ درصدی اقتصاد بیشتر شبیه یک عدد رویایی می‌ماند تا یک واقعیت آن هم برای اقتصاد در رکود فرو رفته ایران.

افزایش بی‌سروصدای نرخ برخی محصولات لبنی در بازار

مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران گفت: نه تنها مصوبه افزایش قیمت خرید شیر خام به 1440 تومان اجرا نشده بلکه دو ماه است که کارخانجات با وجود افزایش قیمت محصولات لبنی شیر خام را از دامداران 50 تومان کمتر یعنی 1200 تومان می‌خرند. به گزارش فارس، علیرضا عزیزاللهی در پاسخ به اینکه کارخانجات چه دلیلی برای این کار آ‌ورده‌اند،‌گفت: هیچ دلیلی اعلام نکرده‌اند، مضاف بر آنکه دامداران با ورود سرما باید هزینه بیشتری برای تأمین علوفه خود در نظر بگیرند و ضرر و زیان دامداران با این کار تشدید می‌شود.

واگذاری بلوکی یک بانک بهانه تکراری ایران خودرو برای گرفتن وام

براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، ایران خودرو و سایپا برای حفظ سقف تسهیلات دریافتی از بانک‌ها، باید ظرف 6 ماه بخشی از دارایی‌های خود را واگذار و گزارش آن را به بانک مرکزی ارایه کنند. به گزارش فارس؛ مطابق با برنامه‌های اعلامی از سوی گروه ایران خودرو ، طی چهار روز متوالی در هفته جاری آگهی فروش بلوک سهام بانک پارسیان تحت تملک این شرکت از طریق جراید در دستور کار قرار گرفته است. اقدامی که در راستای عمل به بخشنامه بانک مرکزی در مورد اعطای تسهیلات صورت می گیرد. به گزارش فارس؛ تلاش برای دریافت تسهیلات بانکی به منظور تامین سرمایه در گردش و پوشش هزینه‌ها در حالی همواره در دستور کار خودرویی‌ها قرار گرفته که همواره در همه دولت‌ها هر چند وقت یکبار بهانه‌ای برای نجات آنها از طریق تخصیص تسهیلات بانکی مورد توجه قرار می گیرد. دستکم طی 10 سال اخیر ، فروش بلوک 33.7 درصدی سهام بانک پارسیان از سوی مجموعه گروه ایران خودرو همواره بهانه‌ای تکراری برای نوسانی شدن هر چند وقت یکبار سهام "خودرو" در تالار شیشه‌ای بوده در حالی که هیچ وقت این واگذاری محقق نشده است. بر اساس این گزارش ، یا توجه به هزینه‌های سنگین مالی و سربار ایران خودرو دست کشیدن از بانک پارسیان به عنوان سودآورترین منبع درآمدی و تسهیلاتی این شرکت موضوعی بعید به نظر می‌رسد.

کسری بودجه 13میلیارد دلاری قطر در سال 2016

دولت قطر درپی کسری بودجه 13میلیارد دلاری و کمبود منابع مالی درسال جاری میلادی و نیز ادامه این روند درسال 2017 ازطرح ادغام سه بانک بزرگ این کشور با هدف راه اندازی یک مؤسسه مالی مشترک به منظور تقویت ساختار نظام بانکی و کاهش هزینه ها خبر داد. به گزارش ایرنا، سازمان بورس قطر با صدور بیانیه ای اعلام کرد: سرمایه در اختیار این سه بانک مهم قطری که 'الریان'، 'بروه'، و 'القطر الدولی' نام دارند 44 میلیارد دلار اعلام شده و مؤسسه جدید التأسیس، بزرگترین بانک اسلامی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواهد بود.

سقوط لیر ترکیه در پی ترور سفیر روسیه
 
لیر ترکیه پس از اینکه سفیر روسیه در آنکارا به قتل رسید، روز دوشنبه به رکورد پایین جدیدی در برابر دلار آمریکا سقوط کرد. به گزارش ایسنا، نرخ برابری لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا حدود ۰.۶ درصد اُفت کرد و به ۳.۵۲۶ لیر در برابر دلار رسید. لیر ترکیه امسال حدود ۲۰ درصد در برابر دلار سقوط کرده که برای ایجاد یک بحران ارزی کافی بوده است. آشفتگی سیاسی و اقدامات تروریستی هم در ماه‌های اخیر این کشور را فراگرفته و اقتصاد ۷۲۰ میلیارد دلاری ترکیه را در وضعیت بغرنجی قرار داده است. اقتصاد ترکیه در سه ماهه سوم امسال به میزان ۱.۸ درصد کوچک شد که نخستین رشد منفی از سال ۲۰۰۹ بود. این وضعیت به کاهش سرمایه گذاری خارجی منجر شده است. اوایل ماه جاری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از شهروندان این کشور خواست پس اندازشان به ارزهای خارجی را به طلا و لیر تبدیل کنند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۱
کارکنان شرکت فرودگاهها پنج میلیون کارکنان هواپیمایی هما دست به دعا برای کرفتن حقوق معمول خودشون سر ماه اقای وزیر دست مریزا
آفای سیف ظاهرا حافظ منافع دلار است تا ریال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
ترکیه داره بیچاره میشه ! سفیر روسیه را ترور کردن 6 دهم درصد ارزش پولش افت کرده !!!! اینجا تحریم ها را بر میدارند . نفت 10 درصد گران میشه دلار فقط 5 درصد گران میشه .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
اولا هنوز که تحریم ها یکبار اثر 70 درصدی روی قیمت ارز گذاشته چند سال پیش دوما این گرانی قبل از بحث برداشتن تحریم هاست سوما ارز 10 درصد گران شده ولی اثر آن روی مردم تا 30 درصد می باشد بدلیل گرانی های آن و متاسافانه دولت هیچ حرکتی نمی کند
حاج اقای سیف از تک نرخی کردن چه خبر . واقعا دارید برای مردم زحمت می کشید.
تابناک بخدا روح وروان وتمام اعضائء یمان از این دولت به درد امده هر روز یک خبر جدید دلار- و امروز هم عیدانه 5 میلونی ینعی حقوق 5 ماه یک کارگر بابا اقای اخوندی دست درد نکنه اقای سیف میگفتید جمشد بسم الله در بازار ارز دخالت میکنه حالا کی دخالت میکنه
باعث و باني گراني دلار بانك مركزي و دولت ميباشد و سود فراوان ميبرند واقعا هم اقاي سيف حافظ منافع دلار است از دست كسي هم كاري بر نمياد
خجالت داره اقای سیف بسه دیکه واقعا ابروریزی است قیمت دلار تا کجا خواهد رفت. باید. همه. تاریخ. را بنویسیم
جناب آقای سیف، وقتی کاری از عهده شما خارج است چرا وعده بی جا می دهید. همه چیز تحت تاثیر تورم 10 درصدی در طول سال رشد داشت.ای کاش دلار نیز به تدریج رشد می کرد تا به نرخ واقعی نزدیک شود.
نه اینکه آخر سال با یک حرکت افسار گسیخته افزایش قیمت روبرو شویم.
حال با چه منطقی گفته اید نرخ ارز بی دلیل افزایش پیدا کرده؟
دلار۴۰۴۰تومان !
درست لیر ارزش اش را در برابر دلار از دست داده ولی خدا شاهده توی این یک سالی که ترکیه بودم هیچ چیز گرون نشده. مثل ایران نیست بکن دلار گرون شده ما هم از فرصت استفاده کنیم گران بفروشیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار