بازدید 9420

ازدواج اجباری در هر سنی غیرقانونی و غیرشرعی است

کد خبر: ۶۴۹۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳ 19 December 2016
معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه اظهارات برخی نمایندگان و مسئولان حوزه زنان کاملاً سیاسی است، گفت: اینکه این افراد خودشان را در مورد ازدواج دختران محق‌تر از پدران می‌دانند، با این اقدامات میان پدران و دختران اختلاف ایجاد می‌کنند.

به گزارش فارس، فرشته روح‌افزا در خصوص نظر برخی از نمایندگان مجلس در رابطه با اصلاح ماده 1041 قانون مدنی، گفت: چیزی که به عنوان اصلاح از آن یاد می‌کنند به نظر خودشان اصلاحیه است و به وضوح می‌توان ردپای نگرش غربی و فمینیستی را در این اصلاحیه دید.

وی ادامه داد: بهتر است ابتدا افرادی که موضوع اصلاح ماده 1041 قانون مدنی را مطرح کرده‌اند به این سؤال پاسخ دهند که آیا ازدواج در کشور اجباری است؟ اگر پاسخ مثبت است که ازدواج اجباری در هر سنی اشکال شرعی دارد اما نیاز به ازدواج از دوران بلوغ شکل می‌گیرد و این یک امر کاملاً طبیعی است. اگر کسی شرایط ازدواج را دارد و پدر خانواده و خود فرد مصلحتش را در ازدواج می‌داند چه ایرادی دارد که این کار را انجام دهد.

وی افزود: اگر تغییری در این باره رخ دهد برای افرادی که نیازمند به ازدواج هستند جلوی ازدواج آنها گرفته می‌شود، نه تنها این افراد در راستای تسهیل ازدواج و سیاست‌های ابلاغی خانواده کاری نمی‌کنند و قدمی برنمی‌دارند بلکه نقطه مقابلی برای آن ایجاد می‌کنند.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان اظهار داشت: اگر منظور این افراد این است که دختران در سن 13 سالگی متوجه بسیاری از امور نمی‌شوند و برای ازدواج آمادگی ندارند می‌توان بحث آمادگی را به این اسناد اضافه کرد که در مراکزی که بلوغ‌سنجی انجام می‌شود آمادگی دختران برای ازدواج نیز مورد سنجش قرار گیرد اما این کار به کمیته نیاز ندارد.

روح‌افزا ادامه داد: اگر این نمایندگان مجلس می‌خواهند جلوی خطرات احتمالی ازدواج در سن 13 سالگی را بگیرند بهتر است بگویند چرا جلوی خطرات قطعی که برای دخترانی که در سنین بالا هنوز موفق به ازدواج نشده‌اند را نمی‌گیرند. هم اکنون چند میلیون دختر مجرد در سن ازدواج داریم که برای آنها قدمی برداشته نشده است و اینکه این افراد خودشان را محق‌تر از پدران می‌دانند یک اختلاف در خانه و میان پدران و دختران ایجاد می‌کند، اگر دختری واقعاً به اجبار و بدون رضایت ازدواج می‌کند مجاری قانون باز است و می‌تواند شکایت کند اما نباید راه را سخت‌تر کنیم و افکار فمینیستی را در قوانین داخلی کشورمان وارد کنیم. طرح این مباحث نشان‌دهنده بحث‌های کنوانسیون حقوق زن است.

وی افزود: سؤال دیگری که باید پاسخ داده شود این است که چه کسی سن 18 سال را به عنوان سن مناسب برای ازدواج تعیین کرده است در همان کشورهای غربی نیز که این سن برای ازدواج تعیین شده است هم اکنون بین سن 16 تا 18 سالگی بحث دارند چرا که بر اساس قانون آنها، اگر تا سن 18 سالگی اختلافی از سوی دختر یا پسری رخ دهد مجازات نمی‌شوند. هم اکنون بحرانی در انگلستان وجود دارد تحت عنوان بچه‌های بچه‌دار و بعضی‌ها در این سن فرزندان خود را می‌کشند چون اجازه ازدواج ندارند یا به سراغ سقط می‌روند و هزاران مشکل برای آنها ایجاد می‌شود.

آمار ازدواج دختران در سن زیر 13 سالگی، سندی ندارد

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان، تصریح کرد: ازدواج امری است که افراد خودشان زمان مناسب را برای آن تشخیص می‌دهند اگر دختری در سن 13 سالگی این توانایی را دارد چه اشکالی دارد که ازدواج کند. متأسفانه آمارهایی در زمینه ازدواج و طلاق دختران در این سن می‌دهند که هیچ سندیتی ندارد افرادی که می‌خواهند این گونه نظرات را بدهند و تصمیم‌گیری کنند بهتر است ابتدا با نهادهای حقوقی و کارشناسان مشورت کنند و بنیان خانواده را متزلزل نکنند.

برخی نمایندگان مجلس و مسئولان حوزه زنان از فتوای مراجع سوء استفاده نکنند

روح‌افزا خاطرنشان کرد: بر اساس قانون ازدواج‌هایی که در سن زیر 18 سالگی رخ دهد اجازه ثبت قانونی ندارد بنابراین آمار درستی نیز در این زمینه وجود ندارد و نمی‌توانند با رقم‌سازی‌های بدون سند آب را گل‌آلود کنند و ماهی خود را بگیرند. همان گونه که مراجع تقلید گفته‌اند بلوغ عقلی برای یک ازدواج لازم و ضروری است و هر فردی با هر سنی اگر بلوغ عقلی نداشته باشد ازدواج او غلط است و نباید از فتوای مراجع سوءاستفاده کنند و این سوءاستفاده از فتواهای مراجع مشکل شرعی دارد.

چکش مشکلات اقتصادی بر سر خانواده‌ها، آلودگی هوا موجب از هم پاشیدگی خانواده‌ها شده است

وی ادامه داد: متأسفانه در این دوره این گونه شده است که مسئولان در معاونت امور زنان و در مجلس به فکر حل کردن مشکلات دختران و زنان نیستند و به دنبال ایجاد جریان سیاسی هستند تا از آن برای افزایش آرای خود در رأی‌گیری‌ها استفاده کنند، هم اکنون مشکل کشور ما دختران 13 سال هستند یا دختران و پسرانی که در سن 35 سالگی هنوز شرایط ازدواج را ندارند آیا یا تمام مشکلات کشور ما حل شده است و نوبت به این موضوع رسیده است. مشکلات اقتصادی در کشور ما هر روز بغرنج‌تر می‌شود و چکش آن بر سر خانواده‌ها می‌خورد و در نهایت منجر به افزایش آمار طلاق می‌شود. مسئولان و نمایندگان نگران خانواده‌ها هستند بهتر است به شهرهایی که با آلودگی هوا درگیر هستند سری بزنند. آلودگی هوا در بسیاری از شهرها باعث از هم پاشیدگی خانواده‌ها شده است. ما هم اکنون بحران طلاق را در کشور داریم چرا مسئولان برای حل این بحران‌ها کاری انجام نمی‌دهند؟

عده‌ای می‌خواهند حوزه زنان را فدای سیاست، کرسی و کسب آرا کنند

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ادامه داد: اظهارات برخی نمایندگان و مسئولان حوزه زنان کاملاً سیاسی است از آنها می‌خواهیم حوزه زنان و خانواده را فدای سیاست، کرسی و کسب آرا نکنید و به دنبال حل مشکلات باشید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار